Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (12 minutter siden):

120 W vs 244 W

Takk. Da blir det: 0,124 * strømprisen i kroner * antall timer full load pr dag * antall dager i året * antall år man har tenkt til å ha den CPUen = differanse i strømkostnad, som kommer på toppen av at 12900K er dyrere i innkjøp enn 5950x og at hovedkortene er dyrere.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Takk. Da blir det: 0,124 * strømprisen i kroner * antall timer full load pr dag * antall dager i året * antall år man har tenkt til å ha den CPUen = differanse i strømkostnad, som kommer på toppen av at 12900K er dyrere i innkjøp enn 5950x og at hovedkortene er dyrere.

Synes det er rart at Gaming industrien lager mer strøm hungrige produkter som Cpu'er, Cpu'er osv... i disse tider hvor strøm er dyrt og bruke samt lite "Miljøvennlig" men kanskje de ikke klarer å lage mer strøm effektive produkter, 

Men selvfølgelig, mer strøm =mer varme, så de får jo solgt unna mer kjøleløsninger også, samt at den jevne Gamer driter vel i strømforbruk for det er ikke H*n som betaler for gildet, dessuten så er vel bransjen strengt tatt meget kynisk vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 timer siden):

Synes det er rart at Gaming industrien lager mer strøm hungrige produkter som Cpu'er, Cpu'er osv... i disse tider hvor strøm er dyrt og bruke samt lite "Miljøvennlig" men kanskje de ikke klarer å lage mer strøm effektive produkter, 

Men selvfølgelig, mer strøm =mer varme, så de får jo solgt unna mer kjøleløsninger også, samt at den jevne Gamer driter vel i strømforbruk for det er ikke H*n som betaler for gildet, dessuten så er vel bransjen strengt tatt meget kynisk vil jeg tro.

Det ryktes om at neste nvidia serien vil ha kort som vil trekke hele 600 W eller mer (600 W for 4090 og 800 W for 4090 ti). Dette vil også kreve at flere skaffer seg 1600 W eller kraftigere PSU. Det har også blitt mer vanlig med såkalte "transient power spikes" som Gamer Nexus kaller det. Det vil si at en GPU plutselig kan trekke flere hunder W mer enn vanlig i noen mikrosekund men som kan skape problemer.

Jeg håper at Intel og AMD går i motsatt retning der de fokuserer på performance per Watt. Intel sine kort ser ut til å være mellomklassekort på under 300 W.

 

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper at topp-kortene for X670-E kommer med 10GBe innebygd og aller helst Thunderbolt, men iallfall en del USB4.

Da tror jeg jeg får nok IO på denne plattformen til å slutte med Threadripper. Håper selvsagt på en 7950x3D, men det er vel usannsynlig. Om det kommer 7900x3D så må den kanskje vurderes opp mot 7950, men tror 16 kjerner vinner. Minne blir rådyrt… skulle helst hatt 128GB, men det tror jeg ikke jeg har sett enda en gang for DDR5.

Venter sannsynligvis uansett til neste Threadripper blir lansert før jeg bestemmer meg. Og på det tidspunktet er sikkert Zen5 rett rundt hjørnet igjen… 🤪

Lenke til kommentar

AMD Ryzen 5 7600X 6-core Raphael CPU is up to 22% faster than Core i9-12900K in leaked single-core test

Sitat

 

Userbenchmark may not be an ideal software for AMD tests, yet compared to the 5600X SKU, this engineering sample has 56% higher single-core performance and up to 49% in quad-core.

In fact, the single-core performance of 243 points is already even higher than Alder Lake Core i9-12900K CPU by 22%. Obviously, Raphael CPU is outclassed in multi-threaded tests due to the limited number of cores, after all it’s a comparison between 12 threads and 24.

 

AMD-7600X.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha det tok ikke lang tid..

Sitat

Was it uploaded that way or did the userbenchmark people go in and change it out of spite? Took quite a long time for anyone to notice if it was the former.

EDIT: Changed since then from "AMD Hype Train" to "AMD Zen4 Hype Train." Userbenchmark somehow sinking to yet another new low with their unprofessionalism.

Endret av Ola Norman
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Cowboystrekk said:

Hovedkort med 1dpc/2 dimm blir nok viktigst. Virker som over 6600 er svært vanskelig på 2dpc/4dimm, mens flere 1dpc HK greier 7000+ med Hynix M.

Minne kommer til å bli mitt største problem med å oppdatere denne gangen 😕 Ønsker minst 64GB, men det blir både dyrt og «tregt», og 128GB DDR5 har jeg ikke sett enda.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (På 28.7.2022 den 8.14):

Synes det er rart at Gaming industrien lager mer strøm hungrige produkter som Cpu'er, Cpu'er osv... i disse tider hvor strøm er dyrt og bruke samt lite "Miljøvennlig" men kanskje de ikke klarer å lage mer strøm effektive produkter, 

Men selvfølgelig, mer strøm =mer varme, så de får jo solgt unna mer kjøleløsninger også, samt at den jevne Gamer driter vel i strømforbruk for det er ikke H*n som betaler for gildet, dessuten så er vel bransjen strengt tatt meget kynisk vil jeg tro.

Helt enig. Jeg vil helst se at CPU trekker under 65W og Skjermkort under 150W (eller jeg tuner det ned til 150W).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Svein M said:

Helt enig. Jeg vil helst se at CPU trekker under 65W og Skjermkort under 150W.

W = regnekraft. De lager produktene dere etterspør i dag; de finnes i laptoper. Teknologien finnes ikke som kan gi ytelsen til topp-seriene for desktop til strømbruken av en laptop-serie. 
 

De kunne gått den veien dere ønsker. Da må de si at dagens ytelse er god nok, og så bruke de neste 3-4 årene med forbedringer til kun å levere dagens ytelse med lavere strømbruk. Så kunne de gått videre med ytelsen igjen om 5-år kanskje på den nye, lavere strømbruken. Det er lite sannsynlig at markedet går denne veien av seg selv uten reguleringer.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (19 minutter siden):

W = regnekraft. De lager produktene dere etterspør i dag; de finnes i laptoper. Teknologien finnes ikke som kan gi ytelsen til topp-seriene for desktop til strømbruken av en laptop-serie. 
 

De kunne gått den veien dere ønsker. Da må de si at dagens ytelse er god nok, og så bruke de neste 3-4 årene med forbedringer til kun å levere dagens ytelse med lavere strømbruk. Så kunne de gått videre med ytelsen igjen om 5-år kanskje på den nye, lavere strømbruken. Det er lite sannsynlig at markedet går denne veien av seg selv uten reguleringer.

Produsentene lager forskjellige produkter. Både noen med lav effekt, og noen med høy ytelse. F.eks fra dagens skjermkort:

RTX 3050, ca 130W

RTX 3060, ca 170W

Mens RTX 3080 ca 320-340W

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (29 minutter siden):

Og det var vel kjernen bak innlegget mitt? Hva prøver du å si?

Der er forskjellige modeller så både de som vil ha noe som bruker lav effekt og de som vil ha høy effekt kan finne noe som passer sitt behov. Det samme gjelder for CPU.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Svein M said:

Der er forskjellige modeller så både de som vil ha noe som bruker lav effekt og de som vil høy effekt kan finne noe som passer sitt behov.

Dragonlove sa at «Synes det er rart at Gaming industrien lager mer strøm hungrige produkter som Cpu'er, Cpu'er osv... i disse tider hvor strøm er dyrt og bruke samt lite Miljøvennlig» med en liten konspirasjon om at produsentene gjør dette for å selge mer kjøleløsninger.

Dette sa du deg helt enig i, og ville at produktene skal holdes på 65W / 150W nivå for henholdsvis cpu / gpu.

Jeg kommenterer med at det ikke er mulig å levere dagens toppytelse for desktop med det strømforbruket dere ønsker, per i dag.

Så kontrer du med at det finnes mange produkter å velge mellom så folk kan gå for den ytelsen / effekten de ønsker? Hva skjedde med at produsenten skulle holde seg til 65W / 150W? Det finnes ikke noen tråd i argumentasjonen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (58 minutter siden):

Dragonlove sa at «Synes det er rart at Gaming industrien lager mer strøm hungrige produkter som Cpu'er, Cpu'er osv... i disse tider hvor strøm er dyrt og bruke samt lite Miljøvennlig» med en liten konspirasjon om at produsentene gjør dette for å selge mer kjøleløsninger.

Dette sa du deg helt enig i, og ville at produktene skal holdes på 65W / 150W nivå for henholdsvis cpu / gpu.

Jeg kommenterer med at det ikke er mulig å levere dagens toppytelse for desktop med det strømforbruket dere ønsker, per i dag.

Så kontrer du med at det finnes mange produkter å velge mellom så folk kan gå for den ytelsen / effekten de ønsker? Hva skjedde med at produsenten skulle holde seg til 65W / 150W? Det finnes ikke noen tråd i argumentasjonen din.

Jeg siktet ikke til den konspirasjonen med salg av kjøleløsninger. Det jeg var enig i var at det var feil vei å gå å gå opp på enda mere effekt enn det som er dagens cpu og gpu.

Et middels system i dag har f.eks en Ryzen 5 5600X oppgitt til 65W og en RTX 3060 Ti trekker vel 200W. Så ved et eventuellt nytt system så ville jeg helst se etter noe som ikke trekker stort mer enn det, og gjerne mindre.

Og på samme måte om topp modeller trekker 150W på cpu og 320W på skjermkort så føler jeg ikke noe behov for at nye modeller skal gå enda mer opp i effektforbruk. (jeg tenker her på maskiner til gaming)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
8 hours ago, Svein M said:

Og på samme måte om topp modeller trekker 150W på cpu og 320W på skjermkort så føler jeg ikke noe behov for at nye modeller skal gå enda mer opp i effektforbruk. (jeg tenker her på maskiner til gaming)

Realiteten er iallfall at det vil de sannsynligvis gjøre, eller iallfall ikke gå ned. Det er kanskje det eneste aberet med den nye konkurransen mellom AMD og Intel. Hadde Intel bare fått holde på som de ville så kunne vi faktisk ha endt opp med mye mer strømgjerrige produkter enn i dag, men i så fall med langt lavere ytelse og sannsynligvis enda høyere pris.

AMD ser ut til å være villig til å begrense seg i litt større grad enn Intel, mens Intel alltid ser ut til å lage er par upraktiske versting-varianter i strømklassen bare slik at de kan havne øverst i en eller annen benchmark.

Og takk for dansen. Da er vi tilbake på akkurat samme sted som etter mitt første svar til deg, og alle innleggene etter det kunne du ha spart oss for.

Endret av Phantom Software
Takk for dansen
Lenke til kommentar

7950X3D confirmed! 😄 Ah flere rykter bare, men er jo lov å håpe. Tror det er drømme-cpuen min som sammen med X670-E kan gjøre det mulig å gå over fra Threadripper til Ryzen og samtidig få gaming-pc.
 

https://www.notebookcheck.net/AMD-Zen-4-Ryzen-7000-to-launch-on-September-15-at-US-799-for-Ryzen-9-7950X-Ryzen-7-7800X3D-and-Ryzen-9-7950X3D-purported-3D-V-Cache-versions.637813.0.html

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...