Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Zen4 7000 serien kombinert med Nvidia 4000 serien virker så skammelig god at jeg er redd for at lommeboka ryker på en oppgradering tidligere enn planlagt.

Mulig får 5950X/3090 en pensjonstilværelse som dedikert "aluprofil simrig PC" tidligere enn tenkt.
7900X/4080 frister på gaming/allround. Egentlig frister faktisk 7700X/4070 som godt nok når man ikke har behov for 240+ FPS.

EDIT:
Det ble kanskje litt mange øl etter lang sykkeltur i går når man plasserer X'en feil.

Ellers ålreight å se at et beist som 5950X/3090 under generell bruk koser seg på 110-112w totalt fra veggen. Selv om den står på 24/7 så bruker den da kun ~80kWh på 1 måned.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (41 minutter siden):

Zen4 7000 serien kombinert med Nvidia 4000 serien virker så skammelig god at jeg er redd for at lommeboka ryker på en oppgradering tidligere enn planlagt.

Mulig får 5950X/3090 en pensjonstilværelse som dedikert "aluprofil simrig PC" tidligere enn tenkt.
7900X/4080 frister på gaming/allround. Egentlig frister faktisk 7700X/4070 som godt nok når man ikke har behov for 240+ FPS.

EDIT:
Det ble kanskje litt mange øl etter lang sykkeltur i går når man plasserer X'en feil.
Ellers ålreight å se at et beist som 5950X/3090 under generell bruk koser seg på 110-112w totalt fra veggen. Selv om den står på 24/7 så bruker den da kun ~80kWh på 1 måned.

Samme erfaring jeg føler på 😛 håper dog de har bestilt nok fra TSMC sånn at vi faktisk har litt kvantum med produkt å ta av

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Ola Norman said:

Endelig APEX på AMD 🤩

Fikk melding i inboxen: 
AM4 mem OC: It sucks, 6600+ air and 7000+ ln2 so far 

Han var ikkje helt fornøyd enda. Håper det blir bedre :)

------
Kan se ut som ALLE vil ha 3d modellene. Kanskje ikkje så rart, når vi så hvor bra det funka på 5800x3d i spill.

Endret av Nizzen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Fikk melding i inboxen: 
AM4 mem OC: It sucks, 6600+ air and 7000+ ln2 so far 

Han var ikkje helt fornøyd enda. Håper det blir bedre :)

------
Kan se ut som ALLE vil ha 3d modellene. Kanskje ikkje så rart, når vi så hvor bra det funka på 5800x3d i spill.

På Apex? Tipper agesa/bios kan bedre det litt. Tok noen bioser på ADL før minne oc ble bra og. Med Zen 1 i 'minne' hvor 3200 var max først, etter noen måneder ble 3400-3600 mulig. Lurt å vente på 3D for gamerne.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (4 timer siden):

Fikk melding i inboxen: 
AM4 mem OC: It sucks, 6600+ air and 7000+ ln2 so far 

Han var ikkje helt fornøyd enda. Håper det blir bedre :)

------
Kan se ut som ALLE vil ha 3d modellene. Kanskje ikkje så rart, når vi så hvor bra det funka på 5800x3d i spill.

Hmm håper det blir bedre nærmere release om 5 ~uker, men 6600MT/s er ikke _helt_ elendig selv om jeg også er blir skuffet om det er max man kan oppnå med luftkjøling.

Er også litt redd for at det blir både 7950x og 7950x3d for meg, klarer sikkert ikke vente 😇

takker for deling av info

*edit*

Kan vel også si at hoved forskjellen jeg merka mellom rog crosshair viii hero (4 minnespor) og x570s unify x max (2 minnespor) var max minnehastighet man kunne kjøre unsynca..

1:1 var man uansatt limita til 1900:3800 så der hadde det ikke noe å si, og kunne kjøre like lave CL13 timings på begge hovedkort.

1900:2033MT/s var max minnehastighet jeg klarte med 32gigs dualrank på crosshair 8 hero.

Med unify x max kan jeg kjøre 1900:2233MT/s på samme DR minnebrikker. (SR kan kjøres opptil 1900:4800MT/s)

1641424747121.png

*edit2*

7000+MT/s på intel er med gear2 eller gear4 ?

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (39 minutter siden):

Gear 2

Mener jeg har lest noe om at med ddr5 så kjører Alderlake "gear2" automatisk, så om man setter gear2 i bios så blir det faktisk "gear4" sammenlignet med ddr4 ?Eller er det feil ?

Sikkert elendig forklart av meg, men jeg mener følgende om jeg har forstått det rett:

AL d4 gear1 = minnekontroller kjører sammen hastighet som minne

AL d4 gear2 = minnekontroller kjører halve hastigheten til minnet

AL d5 gear1 = minnekontroller kjører halve hastigheten til minnet 

AL d5 gear2 = minnekontroller kjører en fjerdedel av hastigheten på minnet 

Eller er jeg helt på bærtur ?

Da blir det jo en interesant sammenligning med hvordan AMD har løst det på AM5 plattformen.. 

1:1, 1:2 eller 1:4 med tanke på minnehastighet:infinity fabric

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Ola Norman said:

Eller er jeg helt på bærtur ?

Sort of.. Det gjelder ikke gear mode, men command rate i gear mode. Men så er det forskjell mellom vendors på 1t vs real 2t osv. 

Men minnehastighet vs "if" så stemmer det du skisserer. DDR4 gear 1 4000MT/s kjører NB clock på 2000Mhz. Mens 8000MT/s gear 2 kjører fortsatt bare 2000Mhz NB

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (7 timer siden):

Sort of.. Det gjelder ikke gear mode, men command rate i gear mode. Men så er det forskjell mellom vendors på 1t vs real 2t osv. 

Men minnehastighet vs "if" så stemmer det du skisserer. DDR4 gear 1 4000MT/s kjører NB clock på 2000Mhz. Mens 8000MT/s gear 2 kjører fortsatt bare 2000Mhz NB

Vet du hva grunnen er til at ADL stanger i taket rundt 7000 (1750MHz IMC frekvens) vs 2000-2150 på DDR4? For dårlig kontroller/bios? Grenseland for Hynixbrikkene? Annet? 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...