Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Plugge dekk?


muummi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 hours ago, muummi said:

Kunne selvfølgelig bare kjøpt nytt, men har firehjulstrekk, så må ha alle 4 dekk nye,  og ikke bare 2 stk. Men selvfølgelig, om det kan være farlig, og det kan skje en ulykke ved at jeg plugger det selv,  så må jeg vel kjøpe 4 nye

Går fint å kjøpe 2 nye. 

Lenke til kommentar

Jeg punkterte langs veien med en bil som ikke har noen hjelpemidler mot punktering, og vinterdekk som ikke er runflat. En NAF-bil ble rekvirert, fant en stein som hadde gnadg seg inn gjennom dekket, og fyren plugget det. Siden skaden var langt ut mot siden så anbefalte han meg å få det byttet på verksted i løpet av noen dager, men om det hadde vært i rullebanen så mente han at jeg fint kunne ha kjørt på det.

Prosedyren kostet 500,-

Lenke til kommentar
12 minutes ago, bzzlink said:

Jøss, er det noen systemer som ikke klarer 3-4mm forskjell i rulleomkrets?

Er nok det. Senterclutchen kan gå varm på visse systemer. Er vel derfor det heter at man alltid skal bytte alle fire hjul på biler med firehjulsdrift.

Men moderne biler er jo gjerne awd og ikke 4x4 og da gjerne bare firehjulsdrift on demand. Går nok fint da.

Men mye rart der ute.

Her er en liten artikkel om det:

https://www.tv2.no/a/8541599/

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Svein M said:

Jeg fant en side her som nevner at skaden bør være minst en tomme fra kanten av dekket for å kunne plugges.

How Close To Sidewall Can A Tire Be Patched? (drive55.org)

Så det er ikke godt å si hvor lenge det vil holde. Har vel litt å si om det er motorveikjøring i sommervarme.

Jeg kjørte 5700 km nedover europa for noen somre siden, med plugger i 2 av dekkene mine, i høye hastigheter. Framdekket var plugget utenfra på dekkverksted under mitt oppsyn. Bakhjulet var plugget av forrige eier, så vet ikke hvordan det var gjort, men pluggen var synlig fordi den var imellom mønsteret i dekket

Merket ingenting, ikke en vibrasjon

IMG_2053.thumb.JPG.3b5f2bd7c3e6fdad96e0823eca7c5d28.JPG

 

Lenke til kommentar
35 minutes ago, bzzlink said:

Jøss, er det noen systemer som ikke klarer 3-4mm forskjell i rulleomkrets?

Ja, det kan gi økt slitasje på drivverket og/eller forstyrre diverse systemer som antispinn og abs - men avhenger av type system som er i bruk. Hadde slitte dekk foran på Pajeroen min og det resulterte i ABS og senter-diff feil indikasjon; forsvant helt da jeg la på nye dekk.

Lenke til kommentar

Shit, her var det mye svar å få 😛

Men som de fleste sier er det ikke lovlig å plugge fra utsiden, skal det gjøres lovlig plugges det fra innsiden med en paraply plugg som trekkes igjennom til utsiden, denne limes da på innsiden, man fyller luft i og klipper av strengen som stikker ut av dekk.

Lapping av hull og rifter i sider på dekk er ikke lovlig på personbiler, på Lastebil og buss er det lov å lappe slike skader med å sette på en "Lask" dette er da en litt tykk vulkanisert lapp som man limer fra innsiden.

Jeg har selv lappet både personbil dekk og buss/lastebildekk på alle måter.

Nylig så punkterte konebilen og jeg lappet med Biltema sitt lappesett, dette har vi  i alle 3 bilene våre, har lappet flere dekk med dette og kjørt i mange år, men som sagt så er det ikke lovlig.

 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (48 minutter siden):

Shit, her var det mye svar å få 😛

Men som de fleste sier er det ikke lovlig å plugge fra utsiden, skal det gjøres lovlig plugges det fra innsiden med en paraply plugg som trekkes igjennom til utsiden, denne limes da på innsiden, man fyller luft i og klipper av strengen som stikker ut av dekk.

Lapping av hull og rifter i sider på dekk er ikke lovlig på personbiler, på Lastebil og buss er det lov å lappe slike skader med å sette på en "Lask" dette er da en litt tykk vulkanisert lapp som man limer fra innsiden.

Jeg har selv lappet både personbil dekk og buss/lastebildekk på alle måter.

Nylig så punkterte konebilen og jeg lappet med Biltema sitt lappesett, dette har vi  i alle 3 bilene våre, har lappet flere dekk med dette og kjørt i mange år, men som sagt så er det ikke lovlig.

Hvor i lovverket er dette definert?

Lenke til kommentar
19 hours ago, Complexity said:

Er nok det. Senterclutchen kan gå varm på visse systemer. Er vel derfor det heter at man alltid skal bytte alle fire hjul på biler med firehjulsdrift.

Men moderne biler er jo gjerne awd og ikke 4x4 og da gjerne bare firehjulsdrift on demand. Går nok fint da.

Men mye rart der ute.

Her er en liten artikkel om det:

https://www.tv2.no/a/8541599/

BMW xDrive er i faresonen allerede på 2-3 mm. Egentlig krever de stjernemerkede dekk som er spesielt godt målt og matchet som et sett. Ryker clutchen på fordelingskassa koster det 50 tusen. Det er ikke helt uvanlig å bare fjerne mellomakslingen og kjøre sånn dersom man ikke ønsker å koste på så mye. Så billige kinadekk kan fort bli kostbart på BMW ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LabWeiler skrev (1 time siden):

Står noe i forskrift om kjøretøyverksted §4, men da bare om ferdig bearbeidet hull i slangeløse dekk som ikke er større en 6 mm.

Står om hull som er større enn 6mm også.

§ 4 første ledd og bokstav b og f skal lyde:

Regionvegkontoret kan, for virksomhet som ikke er godkjent etter denne forskriften, utstede særlig arbeidstillatelse for bestemte typer arbeid på kjøretøy hvis virksomheten kan dokumentere å ha forutsetning for å utføre slikt arbeid. Slik forutsetning kan være nødvendige tillatelser, egnet sted, verktøy, utstyr og kompetanse.

b) arbeid på hjul: Omlegging av dekk og slanger, lapping av slanger, plugging av slangeløse dekk når ferdig bearbeidet hull ikke er større enn 6 millimeter, pigging av dekk og avbalansering av hjul. Tillatelse til plugging av slangeløse dekk kan også gis for bearbeidet hull større enn 6 millimeter dersom virksomheten dokumenterer å ha særlig kompetanse og utstyr for formålet. For arbeid på hjul (felg og dekk) skal det dokumenteres spesiell kunnskap innenfor området, inkludert kunnskap om kjøretøyforskriftens krav.
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Så det er vel heller "bransjestandard" enn lovfestet m.a.o.

Som sagt så er det en stund siden jeg jobbet på verksted, men jeg lurer på om det ikke er egne verksted forskrifter som kanskje sier hav som er lov og ikke.

Så om man blir stoppet med en utvendig plugg i ett dekk, blir man nok ikke arrestert.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...