Gå til innhold

Fortsatt lov med påske i Norge eller bare med "vårfest"?


Anbefalte innlegg

PantZman skrev (5 timer siden):

Det heter Jul og ikke kristmesse som i noen andre deler av verden. Jula trenger ikke å ha noe med kristendommen å gjøre. Jula er eldre enn kristendommen i norden. Vi har Nisse(r) og ikke Santa Claus/Father Christmas.

Det er full forvirring om navn på høytider, hverken mer eller mindre. I påsken er det nemlig motsatt. Vi bruker det jødiske navnet pesach, mens nesten alle andre bruker navnet på en eldgammel gudinne, Easter eller Ostara. 

https://snl.no/ostara

Sånn sett heter det vårfest i mange land allerede. Gudinna er kjent under navn som Eostre, Ishtar eller Astarte. Märtha startet påfallende nok en skole som het Astarte Education. 

Sikkert også det samme som Artemis og Frøya. For noen år siden var det en kristen forening som klagde over produktet "Resurrection Eggs". Det var et påskeprodukt med fargede egg, som i realiteten var vanlige påskeegg men som de hadde valgt å kalle for "Oppstandelses-egg" for å sette dem i en kristen ramme. Som nevnt, full forvirring.

Men det er en forandring i kunnskapsnivå. Tidligere generasjoner visste hva helligdagene i kirkeåret betydde. De kunne relatere hver helligdag til bibelsteder og salmer. Dette er allerede manglende i min generasjon. Du kan ikke gå ut og spørre noen hva Palmesøndag er, og få et fornuftig svar. (Svaret er vel, innbyggere holdt palmegreiner og ropte "Hosianna" da Jesus red forbi på et esel på vei inn i Jerusalem? En høytstående mann klagde over bråket, men Jesus svarte: "Hvis disse tier, skal steinene rope".)

Det er å frykte at nye generasjoner bare kommer til å kjenne høytidene som noe i det okkulte årshjulet (Occult Wheel of the Year). Man brenner gule lys til påske og røde lys til jul, som hedninger gjør. Noen kilder sier at Yule heter det fordi det er siste høytida i Hjulet hvert år. Men også mulig at Jol har noe med det norrøne gudenavnet Jolnir å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Kakeshoma said:

Mange sterke meninger.. Men å spørre ICA hvorfor de kalles bildeegg, det blir for vanskelig.

Holdt å se bildet i artikkelen for å skjønne hvorfor de kalles bildeegg for min del, så det sier jo ganske mye om de som ikke skjønner det.

Jeg har ingen sterke meninger om det men synes det er rart at man gjør om navnet på en merkevare som påskeegg. Jeg forstår at man gjør det på andre varer som ikke har samme sterke relasjon til en bestemt årstid/periode.

Det blir litt som å gjøre om navnet på Salami til "hvitløkspølse". Eller "julkorv" til "medisterpølse". Det er et jul eller påskeprodukt.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (9 timer siden):

Men det er en forandring i kunnskapsnivå. Tidligere generasjoner visste hva helligdagene i kirkeåret betydde. De kunne relatere hver helligdag til bibelsteder og salmer. Dette er allerede manglende i min generasjon. Du kan ikke gå ut og spørre noen hva Palmesøndag er, og få et fornuftig svar. (Svaret er vel, innbyggere holdt palmegreiner og ropte "Hosianna" da Jesus red forbi på et esel på vei inn i Jerusalem? En høytstående mann klagde over bråket, men Jesus svarte: "Hvis disse tier, skal steinene rope".)

Er vel ikke så mange generasjoner tilbake før nesten bare prestene kunne lese. Kunnskap blant folk flest var fyfy vettu. Å spise frukten (kunnskapen om godt og ondt) fra kunnskapens tre var vel første synden.

At folk ikke vet hva de abrahamittiske høytidene er/betyr tar jeg med knusende ro. De religiøse får konsentrere seg om sine høytider så får vi andre gjøre noe annet mer konstruktivt.

En av mine leveregler er noe slik: De får gjøre som de vil så lenge det ikke går ut over andre enn dem selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Norolf skrev (16 timer siden):

I denne sammenheng er det antakelig blitt vanlig å kalle jul for vinterfest i de nordiske landene. Det samme skjer i Tyskland. 

Ehh nei vi kaller det Jul, det er dog enkelte som tror Jul har noe med kristusmesse å gjøre, det har det ikke. 

 

Norolf skrev (16 timer siden):

Men hittil har globalistene ikke våget seg på påsken som den høyeste kristelige årstid. 

Ostern mener du ?  

https://en.wikipedia.org/wiki/Ēostre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, Norolf said:

Som kjent arbeider den globalistiske pengeadelen verden over iherdig med å ødelegge alt som heter nasjonal identitet.

I denne sammenheng er det antakelig blitt vanlig å kalle jul for vinterfest i de nordiske landene. Det samme skjer i Tyskland. 

Men hittil har globalistene ikke våget seg på påsken som den høyeste kristelige årstid. 

Nå kom jeg over en artikkel som omtalte at svenskene har begynt med å betegne påskeegg som "bildeegg". 

Skjer det noe lignende i Norge? Hvor lenge er det igjen til "vårfest" i stedet for påsken? 

Du er klar over at kristendom er en global religion og har ingenting med Norges unike identitet å gjøre?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (16 timer siden):

Det er full forvirring om navn på høytider, hverken mer eller mindre. I påsken er det nemlig motsatt. Vi bruker det jødiske navnet pesach, mens nesten alle andre bruker navnet på en eldgammel gudinne, Easter eller Ostara. 

https://snl.no/ostara

Sånn sett heter det vårfest i mange land allerede. Gudinna er kjent under navn som Eostre, Ishtar eller Astarte. Märtha startet påfallende nok en skole som het Astarte Education. 

Sikkert også det samme som Artemis og Frøya. For noen år siden var det en kristen forening som klagde over produktet "Resurrection Eggs". Det var et påskeprodukt med fargede egg, som i realiteten var vanlige påskeegg men som de hadde valgt å kalle for "Oppstandelses-egg" for å sette dem i en kristen ramme. Som nevnt, full forvirring.

Men det er en forandring i kunnskapsnivå. Tidligere generasjoner visste hva helligdagene i kirkeåret betydde. De kunne relatere hver helligdag til bibelsteder og salmer. Dette er allerede manglende i min generasjon. Du kan ikke gå ut og spørre noen hva Palmesøndag er, og få et fornuftig svar. (Svaret er vel, innbyggere holdt palmegreiner og ropte "Hosianna" da Jesus red forbi på et esel på vei inn i Jerusalem? En høytstående mann klagde over bråket, men Jesus svarte: "Hvis disse tier, skal steinene rope".)

Det er å frykte at nye generasjoner bare kommer til å kjenne høytidene som noe i det okkulte årshjulet (Occult Wheel of the Year). Man brenner gule lys til påske og røde lys til jul, som hedninger gjør. Noen kilder sier at Yule heter det fordi det er siste høytida i Hjulet hvert år. Men også mulig at Jol har noe med det norrøne gudenavnet Jolnir å gjøre. 

Mange takk, Buddeia. 

Det er interessant det du skriver og jeg skal gjerne innrømme at jeg aldri har tenkt over likheten mellom pesach-festen og påske og enda mindre mellom Ostern og Astarte.

Selvsagt vet jeg derimot godt at de gamle hedenske tradisjoner ble "kapret" av kristendommen og at det ikke er en tilfeldighet at den 24.12. ligger omkring mørkeste dagen i året og påske i våren. 

Men når folk begynner å omtale jul som "vinterfest" eller påskeegg som "bildeegg" da skjer dette med en hensikt om å ødelegge våre gamle tradisjoner i Europa. Kanskje ikke så veldig forskjellig fra den måten kristendommen kuppet de eldgamle hedenske riter. Bare det at det nå antakelig skal tas knekken på både de kristne og de bakenforliggende germanske tradisjoner. Ikke engang navnene som i Jol eller Jul skal være igjen. 

For meg virker det som en tilrettelegging for masseimporteringen av ytterligere fremmedetniske og fremmedkulturelle berikelser fra Langtbortistan. 

Hva som følger av dette ser man jo godt i Norges naboland Sverige. Ikke minst for tiden der hele bydeler i Sverige står i brann - antent av en kriminell og voldelig mobb med innvandrer-ungdom. 

Men det er vel bare om å gi etter og å bøye seg for mer tilbakevendte primitive, men dominant-aggressive religioner om man gir slipp på de egne religioner og tradisjoner? 

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 timer siden):

Jeg har ingen sterke meninger om det men synes det er rart at man gjør om navnet på en merkevare som påskeegg. Jeg forstår at man gjør det på andre varer som ikke har samme sterke relasjon til en bestemt årstid/periode.

Det blir litt som å gjøre om navnet på Salami til "hvitløkspølse". Eller "julkorv" til "medisterpølse". Det er et jul eller påskeprodukt.

Helt rett det du skriver. Det ligger en hensikt bak det hele. Nemlig å utjevne de kulturelle og etniske forskjellene vi har hele kloden over.

Oversjiktet skal ha sitt etnisk og kulturell heterogent og dermed ødelagt undersjikt. De er ikke interessert i den styrken som vokser frem i et land med en befolkning som har et lignende syn om saker og ting. De er interessert i splittelse og i kulturell og etnisk hjemløshet.

Jo mere allmuen er splittet og de ulike delene i proletariatet er opptatt av og med å bekjempe hverandre jo stabilere er veldet til de stein- og superrike. Den amerikanske pengeadelen, men for såvidt også den europeiske pengeadelen som nettopp IKEA-oligarkene -  har tiltenkt oss i Europa de samme drittforholdene som i USA.

Lenke til kommentar
PantZman skrev (8 timer siden):

Er vel ikke så mange generasjoner tilbake før nesten bare prestene kunne lese. Kunnskap blant folk flest var fyfy vettu. Å spise frukten (kunnskapen om godt og ondt) fra kunnskapens tre var vel første synden.

At folk ikke vet hva de abrahamittiske høytidene er/betyr tar jeg med knusende ro. De religiøse får konsentrere seg om sine høytider så får vi andre gjøre noe annet mer konstruktivt.

En av mine leveregler er noe slik: De får gjøre som de vil så lenge det ikke går ut over andre enn dem selv.

JA. Og fordi mange som deg ikke gidder å bry seg ender det omsider for alle sånn som dette:

f759ed51-c41e-4ab2-9817-c30c6d9b77c0?fit

kilde: VG ( https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8Q8O7E/opptoeyene-fortsetter-i-sverige-politibiler-satt-i-brann-flere-skadet )

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (8 timer siden):

Du er klar over at kristendom er en global religion og har ingenting med Norges unike identitet å gjøre?

Nei, slett ikke. Kristendommen utgjør en stor del av Norges "unike" identitet. Like it or not. Store deler an den typisk norske tankemåten er til de grader preget av den tyske protestantismen. Du legger ikke dette bak deg bare ved å håne kirken eller kristendommen.

At du i det hele tatt kan håne kristendommen i dag har du kristendommen å takke for. I og med at denne religionen ikke setter en eller annen avgud først, men mennesket. Du kommer til å merke det på kroppen når den kristne ideologien er borte. Kanskje du burde feriere litt i Malmø fra tid til annen? Akkurat nå et meget spennende sted å være....

 

Lenke til kommentar
Norolf skrev (1 minutt siden):

Nei, slett ikke. Kristendommen utgjør en stor del av Norges "unike" identitet. Like it or not. Store deler an den typisk norske tankemåten er til de grader preget av den tyske protestantismen. Du legger ikke dette bak deg bare ved å håne kirken eller kristendommen.

At du i det hele tatt kan håne kristendommen i dag har du kristendommen å takke for. I og med at denne religionen ikke setter en eller annen avgud først, men mennesket. Du kommer til å merke det på kroppen når den kristne ideologien er borte. Kanskje du burde feriere litt i Malmø fra tid til annen? Akkurat nå et meget spennende sted å være....

 

Og dette tror du tradisjonell kristendom er det beste bolsverket mot?

De eneste troverdige forsvarerne av liberale og humanistiske verdier er ikke-religiøse.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (6 minutter siden):

Og dette tror du tradisjonell kristendom er det beste bolsverket mot?

De eneste troverdige forsvarerne av liberale og humanistiske verdier er ikke-religiøse.

Jeg har ikke akkurat inntrykk av at de ikke-religiøse fungerer som bolsverk mot masseimporteringen av fremmedkulturelle fra primitive land.

Det å omdøpe våre helligdager slik at fanatisk religiøse berikelser skal føle seg mer behagelige i de landene som de ikke hører hjemme i er vel heller ikke en så veldig lur strategi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opphavet kjenner vi jo alle før det ble blandet med kristendommen via Olav den Hellige og Sankt Nicholas på våre breddegrader. Men de siste 1000+ år har juletid (christmastide) her til lands vært forankret med julekonsert i kirken ol. I oppveksten  på 70-tallet dro mange i kirken til julegudstjeneste selv om de ikke var religiøse fordi det var julekos, akkurat som man gifter seg i kirken uten å være religiøs. Jeg kjenner unge mennesker i dag som drar på julekonsert i kirker fordi foreldrene gjorde det og man forbinder det med julefeiringen. Dette ble over tid tradisjoner man fortsatte med selv om man ikke var religiøs.
image.png.ee62117d93e90025dbd43b8f4e8520ba.png

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Norolf skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke akkurat inntrykk av at de ikke-religiøse fungerer som bolsverk mot masseimporteringen av fremmedkulturelle fra primitive land.

Det å omdøpe våre helligdager slik at fanatisk religiøse berikelser skal føle seg mer behagelige i de landene som de ikke hører hjemme i er vel heller ikke en så veldig lur strategi?

Det eneste troverdige forsvaret mot psykoreligiøse er ateister og ikke andre psykoreligiøse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det var vel også for ca. 20 år siden når min datter gikk på barneskolen og muligens i forbindelse med noen skolereformer (husker ikke tiden spesifikt lenger) at det ble gjort opprør mot kristendomopplæring i grunnskolen. Man ønsket å gjøre skole uavhengig av lære om religion - man skal ikke tvinges til å lære slikt. Etter hvert kom det også opprør på basis av at vi fikk stadig flere elever med annen religiøs tilknytning (hvor denne motstanden helt spesifikt oppstod og kom fra husker jeg ikke). At man da først hadde forsøkt å rasere våre 1000+ år gamle nasjonale tradisjoner gjorde det enklere å kritisere det norske systemet og påvirke til endringer.

Man har også de som sier at "Landet deres har ingen tradisjoner - alt kommer fra andre land og steder". Vel da står man igjen med kun noen veldig få land i verden som til syvende og sist har "orginale" tradisjoner. Tradisjoner er noe som utvikler seg over generasjoner, om det fikk innspill utenfra for 980 år siden har ikke like stor betydning. Det er slik familietradisjoner oppstår, bestefar begynte med det og barnebarna fortsetter med det.

Tradisjoner knytter mennesker sammen og gir en viktig følelse av felleskap.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 16.4.2022 den 9.32):

Faktisk er ironisk nok ikke en god kilde. 

Antakelig? Veldig vagt. 

"Winterfest" i Tyskland:

https://www.epochtimes.de/wirtschaft/unternehmen/ikea-erntet-hohn-und-spott-weihnachtsserie-heisst-winterfest-a3052646.html

https://www.ikea.com/at/de/ideas/gemuetliches-winterfest-reczlctybf2

Legg merke til at det på tysk ikke finnes noe "Winterfest". Dette er "nytale" for jul ("Weihnachten")

Og "vinterfest" også i Noreg:

https://www.rights.no/2019/10/ikea-omdoper-julefeiring-til-vinterfest/

Jeg gned meg litt i øyene da jeg nettopp nå forsøkte å slå opp ordene Winterfest og vinterfest i de ledende norske respektive ordbøker:

Ingen treff hos ærverdige tyske Duden:

https://www.duden.de/suchen/dudenonline/Winterfest

(det finnes et treff for adjektivet winterfest - men det betyr noe helt annet, nemlig "vinterfast", altså noe som tåler vinterens værforhold)

mens man på NAOB allerede har dummet seg ut ved å ta opp ordet i det norske ordforrådet:

https://naob.no/ordbok/vinterfest

Nå kan ikke jeg så mye norsk, men litt er det nå likevel. Aldri noensinne før har jeg hørt eller lest om et "vinterfest" som uttrykk for jul eller i det hele tatt et kurant norsk ord. Men det sitter kanskje allerede noen muslimer i NAOB-redaksjonen som har klart å grave frem det muligens eneste funnstedet i norsk litteratur med dette ordet....?

 

 

 

Endret av Norolf
Lenke til kommentar

Om man antar at det som skjer i Sverige i disse dager kun handler om religion og kultur så er det bare enda et argument for hvorfor religion er så idiotisk. Hva så om Paludans brenner Koranen? Vil vi leve i et samfunn der der folk synes det å starte opptøyer fordi noen brenner en bok? At noen brenner Koranen er bare et problem for en som har kjøpte disse idene om at det finnes en gud. 

Nå er nok ikke mennesker så enkle at vi religion er den eneste faktoren i denne saken, men det hjelper nok sikkert ikke heller. For meg virker det som om religion ofte blir en katalysator. Ta for eksempel Polen, det som har foregått der i det siste handler nok ikke bare om kristendommen, men kirka har nok hjulpet til å gjøre den situasjonen verre. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Det var vel også for ca. 20 år siden når min datter gikk på barneskolen og muligens i forbindelse med noen skolereformer (husker ikke tiden spesifikt lenger) at det ble gjort opprør mot kristendomopplæring i grunnskolen. Man ønsket å gjøre skole uavhengig av lære om religion - man skal ikke tvinges til å lære slikt. Etter hvert kom det også opprør på basis av at vi fikk stadig flere elever med annen religiøs tilknytning (hvor denne motstanden helt spesifikt oppstod og kom fra husker jeg ikke). At man da først hadde forsøkt å rasere våre 1000 år gamle tradisjoner gjorde det enklere å kritisere det norske systemet og påvirke til endringer.

Det er mye hjernevask som foregår i norske skoler har også jeg fått inntrykk ut av. Jeg vet om norske slektninger som ble tvunget til å "leke flyktning" på skolen slik at de skulle bli enda mere tolerante overfor de staaaaakkars settlerne som kommer farende tvers gjennom to kontinenter klare til landnam i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...