Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tips om bilmerke der jeg kan selv bytte lyspærer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm jeg drister meg med et tips om italiensk Volvo Sonett med seks forgassere.

 

Men seriøst, er enkelt bytte av lyspærer det viktigste? Der er så mye annet av betydning. Dess eldre bil dess større sjanse for at det er lett å bytte. Men som sedesberg nevnte, det betyr at det blir flere ting som må repareres/byttes. Middels gamle biler har ofte xenon, jeg vet ikke hvor lett de er å bytte men de er svindyre. Nyere biler har LED som varer kjempelenge, men kanskje de må byttes en gang hvis bilen blir riktig gammel.

Red.: Viktigere er at du har godt lys, gammeldagse halogenlamper som kanskje er enkelt å bytte, gir dårlig lys sammenlignet med nyere biler.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

LED har et fosforbelegg som med tiden blir "brukt opp". Før eller siden må de byttes. Men de vil (i teorien) ikke ryke plutselig men bli gradivs svakere og blåere. Mange biler har egne DRL-lys slik at man slipper å bruke nærlysa når det er lyst. Dette øker levetiden drastisk. Også på halogen og HID/Xenon.

Lenke til kommentar
Helm skrev (30 minutter siden):

Hmm jeg drister meg med et tips om italiensk Volvo Sonett med seks forgassere.

 

Men seriøst, er enkelt bytte av lyspærer det viktigste? Der er så mye annet av betydning. Dess eldre bil dess større sjanse for at det er lett å bytte. Men som sedesberg nevnte, det betyr at det blir flere ting som må repareres/byttes. Middels gamle biler har ofte xenon, jeg vet ikke hvor lett de er å bytte men de er svindyre. Nyere biler har LED som varer kjempelenge, men kanskje de må byttes en gang hvis bilen blir riktig gammel.

Red.: Viktigere er at du har godt lys, gammeldagse halogenlamper som kanskje er enkelt å bytte, gir dårlig lys sammenlignet med nyere biler.

 

jeg er super fornøyd med kjøre komfort med bilen, men praktiske ting så enkelt som å bytte xenon bør være innen rekkevidde, uten å måtte bestille verksted time. Verksted bruker to timer og skal ha 1600 kr per xenon. Det sier i praksis siden man allerede har åpnet støtfangeren så bytter man den andre siden også. 

 

Lenke til kommentar
Mechablast skrev (2 timer siden):

 

Byttet nylig en xenon lyspære på min V70, brukte denne videoen som utgangspunkt og det var prikk likt!

Vanskelig å få selve pluggen fra kabelen ut, men ellers var det ganske lett og komme seg inn.

Selv om dette er en 2016 modell jeg har, er jeg litt overrasket at det var så lett og bytte.

edit: Kommer an på merke ville jeg tro men volvo hos megselv har vært ganske gode på å bytte deler :)

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (43 minutter siden):

Det er ganske vanlig å bytte HID i par. Når den ene ryker så er det sjeldent lenge til den andre også ryker.

Pærer skal alltid byttes i par. (Unntak finnes, som de bilene denne tråden handler om, som kjapt kan byttes)
Egentlig rart at det ikke er blitt laget en lov for at det må gjøres.
Hadde vært færre enøyde pirater på veiene.

Lenke til kommentar

Jeg kommenterte også på første post. Jeg står fast på Japansk, Volvo er nevnt, det er nok den beste europeiske bilen du kan kjøpe men dessverre langt unna driftsikkerheten du finner på Japanske biler.

Hadde uansett vært til stor hjelp å nevne hva du er ute etter, prisklasse, karosseri type, utstyr etc. Annet enn at det er lett å bytte pærer, det gjelder feks. Fiat 500, lett å bytte pærer men det er også en av bilene som stopper hyppigst langt vegen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Citroen 2CV 🙂  Kompisen hadde en slik. Dørlåsen frøys, og da løsnet han fire skruer og tok den med inn 🙂 

Han påsto at alt kunne skiftes av noviser nesten uten verktøy eller problemer.

Lenke til kommentar
Dart skrev (5 timer siden):

Citroen 2CV 🙂  Kompisen hadde en slik. Dørlåsen frøys, og da løsnet han fire skruer og tok den med inn 🙂 

Han påsto at alt kunne skiftes av noviser nesten uten verktøy eller problemer.

Hadde en sånn en for omtrent 100 år siden 🙂 Engang brakk svømmeren i forgasseren. Da kom en mann fra tyske NAV som åpnet forgasseren og loddet svømmeren fast igjen. Alt dette på sidestripen av motorveien 🙂 Deretter kunne vi fortsette turen igjen.. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Norolf skrev (1 minutt siden):

Hadde en sånn en for omtrent 100 år siden 🙂 Engang brakk svømmeren i forgasseren. Da kom en mann fra tyske NAV som åpnet forgasseren og loddet svømmeren fast igjen. Alt dette på sidestripen av motorveien 🙂 Deretter kunne vi fortsette turen igjen.. 🙂

Jeg tror flottør-armen din brakk. Solex 30 fall-luftforgasser tipper jeg  Den beveger seg mye, får mange vibrasjoner og temperatursvingninger og noen ganger er den dårlig loddet til flottøren. Om noen er interessert 🙂 

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at man må bytte LED på en bruktbil om 20 år der man må på verksted for å få det gjort, og må ut med 15 000 kr for jobben når bilens verdi er på samme beløp. Selv ikke LED varer evig. De bilene der det er lett å skifte selv, der det er en billig H4 pære til 40 kr på nærmeste bensinstasjon, er drømmen.

Lenke til kommentar
Dart skrev (12 minutter siden):

Jeg tror flottør-armen din brakk. Solex 30 fall-luftforgasser tipper jeg  Den beveger seg mye, får mange vibrasjoner og temperatursvingninger og noen ganger er den dårlig loddet til flottøren. Om noen er interessert 🙂 

Kom akkurat på at jeg tok feil vedrørende bilmerke antakelig. Hadde 2CV ikke så lenge pga av stort hull i gulvet under bremsen.

Etter det hadde jeg en annen skrot-bil - en russer faktisk 🙂 - det var hos denne at det han mannen fra ADAC kalte for "svømmeren" (altså "flottør" antakelig) i forgasseren brakk.

Ellers likevel antakelig rett det du skriver om det helt spesielle varemerke til denne "flottøren" 😲

Har nemlig nettopp slått det opp og ser ut som Solex 30 ble brukt i dette bilmerket: https://vergasermanufaktur.de/vergasermanufaktur-shop/dichtsaetze/1589/solex-30/32-z-vergaser-profi-dichtsatz-skoda-favorit-lada-niva-samara-rep.satz

Vet ikke om det er originalen eller bare en del fra en annen leverandør. Men den passer i hvert fall i den slags forgasser...så din diagnose er nok riktig uansett

Endret av Norolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...