Rune_says Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden skaftetryne32 skrev (36 minutter siden): Det blir ikke cannabis røykere, de er der allerede, og med den samme logikken kan jeg si at alle de som nå røyker blandet med tobakk kanskje kan bytte til en vaporizer, som blir mindre lukt, eller gå over til spiselig cannabis som ikke lukter noe som helst, med andre ord om vi skal bruke dette slippery slope opplegget så er det stor sjanse for at det blir mindre lukt, ikke mer. De som er der allerede holder seg nok innendørs/skjult i og med at det er ulovlig p.t. Grei sanksjonsmulighet å ringe politiet om en kjenner det røykes ulovlige rusmidler. Blir det lovlig så viser NY-historien at det er en type lukt-tåke som spres godt og blir liggende lenger enn vanlig sigarettrøyk, inkludert å sette lukt på overflater. At cannabis skal være mer flyktig type røyk enn sigarettrøyk som du skrev er altså direkte feil. Å få det i vape form eller spiselig koster ekstra - det er ikke noe cannabis-røykere er villige til å betale, spesielt ikke de som bruker det som en flukt fra hverdagen.
Karltorbj Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Ankor skrev (4 timer siden): Det vil også gjøre Norge til Europas Mexico, der de som ikke ender opp som rusmisbrukere selv vil kjøpe kvoten og selge til kriminelle som vil krige om det markedet. Dette foregaar jo, i stor stil allerede. Folk som innbiller legen, at de trenger B preparater ( valium, paralgin forte. sobril, ol. ) og faar jevnlig besoek av pillemisbrukere, som kommer og henter dem. Mange pillemisbrukere, har en naiv, ensom pensjonist og to, som de holder litt med selskap og ihvertfall besoeker en gang i mnd, naar de henter pillene. De kjoeper hele beholdningen og selgeren faar en god fortjeneste, til aa spe paa trygda, som ikke pleier aa vaere saa stor, som paa gatemarkedet. Dette har foregaatt i mange tiaar. At det utvikler seg til krig, blant kriminelle, tror jeg er aa dra det, litt langt. Endret 6 timer siden av Karltorbj
mandodiao Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Rune_says skrev (32 minutter siden): Å få det i vape form eller spiselig koster ekstra - det er ikke noe cannabis-røykere er villige til å betale, spesielt ikke de som bruker det som en flukt fra hverdagen. Å vape tørr urt er mye mere effektivt enn å brenne det i en joint/pipe. Så på lang sikt tjener man lett inn vaporizeren om man er en hyppig bruker. Oljepenn også er veldig effektiv/drøy i bruk, og veldig mye mere snertent enn tørr urt eller hasj. Prismessig trenger det ikke å være så ulikt, med tanke på det praktiske, effektivitet/holdbarhet og ikke minst i et helseperspektiv. De jeg omgåes er villig til å betale for dette. Men alt dette er teknikaliteter, og egentlig irrelevant. Poenget er vell først og fremst at vi kan være enige i at man ikke skal være til bry for andre. Jeg er veldig glad i røykeloven, på tross av at jeg synes det er litt koselig å kjenne sigarettlukt i ny og ne. (Jeg har aldri røykt en hel sigg i mitt liv) 1
Ankor Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 3 hours ago, skaftetryne32 said: Noe du ikke har sagt et ord om, I Nederland er cannabis avkriminalisert, ikke legalisert, at det ikke er legalisert er deler av problemet de har, de har overlatt alt til kriminelle, det er idiotisk. Det burde ikke være spesielt vanskelig å forstå hva jeg mente, med mindre man prøver å ikke forstå det jeg skriver for å kunne late som jeg er idiot. Det er ikke det hovedsaklig det interne markedet de kriger om i Mexico. 3 hours ago, skaftetryne32 said: Det er like naivt å tro at normale folk vil bryte loven for en både laber å kortsiktig gevinst, om de kan bryte loven om vi regulerer cannabis så bryter de garantert loven nå, det er ikke vanskelig å få tak i cannabis og selge det, det er grunnen til at jeg vil regulere det, få det vekk fra gata og barneselgerne med granater. Så du tror altså at alle nordmenn kommer til å si nei til å tjene noen tusenlapper ekstra i måneden, mer eller mindre risikofritt? Ja, ja... Hvis staten skal selge det må prisene være mye lavere enn i dag, ellers smuglere kunne underby dem og mange fortsatt måtte drive med kriminalitet eller prostituere seg for å få råd til det. Konsekvensen er at det blir svært lønnsomt å smugle det ut.
Ankor Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 43 minutes ago, Karltorbj said: Folk som innbiller legen, at de trenger B preparater ( valium, paralgin forte. sobril, ol. ) og faar jevnlig besoek av pillemisbrukere, som kommer og henter dem. Dette er legemidler som man får på resept. Det blir noe helt annet hvis det sees på som et rekreasjonsmiddel som hvem som helst kan kjøpe over disk.
Karltorbj Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Ankor skrev (1 minutt siden): Dette er legemidler som man får på resept. Det blir noe helt annet hvis det sees på som et rekreasjonsmiddel som hvem som helst kan kjøpe over disk. Dette er sterke rusmidler,som det er lett aa bli avhengig av, som kjoeperen, ikke maa stille med resept, for aa kjoepe. I steden for disse medisinene, kunne cannabis blitt brukt, som et mye mindre, helseskadelig alternativ.
Karltorbj Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Ankor skrev (5 timer siden): På den andre siden bruker ikke Rema og Kiwi 13-åringer til å skyte og kaste granater på hverandre i offentlige gater. Nei. det er jo lovlig aa selge. Blir roligere da. Det er naar det er ulovlig, sjauen er der. Kampen om markedet. Endret 5 timer siden av Karltorbj
obygda Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Karltorbj skrev (1 minutt siden): Nei. det er jo lovlig aa selge. Blir roligere da. Det er naar det er ulovlig sjauen er der. Kampen om markedet. Ja..la oss legalisere håndgranater. Er jo ikke håndgranatene som dreper..
Klote Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden rozon skrev (På 13.10.2025 den 9.30): Og vel, det er forbudt i dag, men helt ærlig tar det meg lengre tid å kjøpe en melk enn det tar å få tak i en rev. Så det vet vi ikke fungerer. Jeg leser så ofte akkurat dette, hvor enkelt det er å få tak i stoff, det forteller meg at slike diskusjoner har en kraftig bias. Ikke alle bor eller oppholder seg i nærheten av langere.
Karltorbj Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden obygda skrev (13 minutter siden): Ja..la oss legalisere håndgranater. Er jo ikke håndgranatene som dreper.. La oss naa, skille ut cannabisen ihvertfall. Det er ikke det samme som heroin og alkohol.
Hugo_Hardnuts Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Ankor skrev (35 minutter siden): Så du tror altså at alle nordmenn kommer til å si nei til å tjene noen tusenlapper ekstra i måneden, mer eller mindre risikofritt? Ja, ja... Hvis staten skal selge det må prisene være mye lavere enn i dag, ellers smuglere kunne underby dem og mange fortsatt måtte drive med kriminalitet eller prostituere seg for å få råd til det. Konsekvensen er at det blir svært lønnsomt å smugle det ut. Her har vi jo allerede en erfaring å trekke på: distribusjonen av alkohol. Her er det et legalt apparat for kjøp og salg av et rusmiddel, mens visse typer alkohol er tillatt å produsere til eget bruk. Innføring av rusmiddelet er kun tillatt i svært begrensede mengder. Prisene for illegalt ervervet alkohol ligger betydelig lavere enn for den man kjøper legalt. Hva er så erfaringene? Jo, de aller aller fleste kjøper alkohol legalt. Ja, det forekommer noe smugling, men de aller fleste av disse igjen smugler en begrenset mengde til eget bruk. En liten andel produserer selv, også i all hovedsak til eget bruk. Illegal produksjon eller kjøp fra smuglere er ekstremt begrenset sett i forhold til det totale konsumet. Hvorfor? Trolig fordi folk flest foretrekker å betale mer for varer fra et system de opplever som forutsigbart der de ikke trenger å opprette kontakt med kriminelle eller ikke vet hva det er de faktisk kjøper, eller at det å produsere selv krever kunnskap og tid man ikke synes det er verdt å bruke.
Hugo_Hardnuts Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden obygda skrev (18 minutter siden): Ja..la oss legalisere håndgranater. Er jo ikke håndgranatene som dreper.. Håndgranater har ikke noe utbredt rekreasjonelt bruksområde. Vi kan heller sammenligne med skytevåpen. Der har vi heller ikke noe totalforbud, men kjører restriksjoner.
f767if76t Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Bare det at noen har dette som hjertesak i Norge gjør meg mer skeptisk. "Muh weed man" er noe fortjente stereotyper. Faen meg viktigste i livet. Og ja, det stinker.🤢
Hugo_Hardnuts Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Hjertesak er å ta i. Det er ganske mange andre saker jeg synes er viktigere. Men den er ikke uviktig, for jeg sitter til det daglige og jobber med rusavhengige og ser hvor mye negativt forbudet i seg selv skaper. Det er en hel verden sentrert rundt distribusjonen som er preget av ekstrem kynisme, vold og utnytting. Til sammenligning er konsekvensene av alkohol utelukkende knyttet til bruken. Og de kan være alvorlige nok de, men folk torturerer og dreper hverandre i det minste ikke pga maktkamper knyttet til distribusjon av alkohol. 2
obygda Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Hugo_Hardnuts skrev (19 minutter siden): Hjertesak er å ta i. Det er ganske mange andre saker jeg synes er viktigere. Men den er ikke uviktig, for jeg sitter til det daglige og jobber med rusavhengige og ser hvor mye negativt forbudet i seg selv skaper. Det er en hel verden sentrert rundt distribusjonen som er preget av ekstrem kynisme, vold og utnytting. Til sammenligning er konsekvensene av alkohol utelukkende knyttet til bruken. Og de kan være alvorlige nok de, men folk torturerer og dreper hverandre i det minste ikke pga maktkamper knyttet til distribusjon av alkohol. Og derfor må man ha livstid for distribusjon av narkotika som minstestraff. Da får man bort de gale som selger og det blir svært vanskelig å rekruttere nye
The Avatar Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden f767if76t skrev (29 minutter siden): Bare det at noen har dette som hjertesak i Norge gjør meg mer skeptisk. "Muh weed man" er noe fortjente stereotyper. Faen meg viktigste i livet. Og ja, det stinker.🤢 Synes det er trist at ein ikkje evner å sjå at folk kan ha politiske meiningar som ikkje gagner ein sjølv. Det er ikkje berre rikfolk som stemmer på høgre og fattigfolk som stemmer SV, folk stemmer basert basert kva samfunn dei vil ha. Eg har ingen interesse av cannabis sjølv, men eg ser heilt tydeleg at dagens forbodslinje berre styrker kriminelle miljø og hindrar rusavhengige frå å få hjelp. Då vil eg mykje heller ha legalisering med streng regulering, der det er staten som får inntektene frå narkotikasalg og rusmisbrukarar som vil ha hjelp kan få det utan å gå via fengselsvesenet.
Ankor Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 1 hour ago, Hugo_Hardnuts said: Her har vi jo allerede en erfaring å trekke på: distribusjonen av alkohol. Her er det et legalt apparat for kjøp og salg av et rusmiddel, mens visse typer alkohol er tillatt å produsere til eget bruk. Innføring av rusmiddelet er kun tillatt i svært begrensede mengder. Prisene for illegalt ervervet alkohol ligger betydelig lavere enn for den man kjøper legalt. Det er virkelig helt umulig for dere å ta innover dere hva jeg sier? Alkohol er dyrt i Norge i forhold til alle andre land, så folk kjøper i utlandet når det er mulig, noen ganger for å selge til nordmenn. Besparelsene er likevel begrenset siden de fleste lett har råd til eget forbruk. Det blir noe helt annet hvis Norge som eneste land legliserer og hvem som helst kan kjøpe sterke narkotiske stoffer til en overkommelig pris. Da vil strømmen gå den andre veien, og muligheten til å tjene penger på eksport mye større enn for alkohol. Det vil fortsatt være ulovlig, så det vil bare være kriminelle som gjør det. De vil ikke sky noen midler for å få en større del av markedet for å kjøpe narkotika i Norge og føre det ut av landet, slik de ikke skyr noen midler for å føre det inn nå.
Karltorbj Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) The Avatar skrev (47 minutter siden): Synes det er trist at ein ikkje evner å sjå at folk kan ha politiske meiningar som ikkje gagner ein sjølv. Då vil eg mykje heller ha legalisering med streng regulering, Hvorfor kan ikke cannabisen selges slik som alkoholen, paa et monopol? Synes streng regulering, blir latterlig, naar jeg kan gaa paa polet aa kjoepe 10 hele med 60%, om jeg vil. Endret 3 timer siden av Karltorbj
Karltorbj Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Ankor skrev (12 minutter siden): Det er virkelig helt umulig for dere å ta innover dere hva jeg sier? Alkohol er dyrt i Norge i forhold til alle andre land, så folk kjøper i utlandet når det er mulig, noen ganger for å selge til nordmenn. Besparelsene er likevel begrenset siden de fleste lett har råd til eget forbruk. Det blir noe helt annet hvis Norge som eneste land legliserer og hvem som helst kan kjøpe sterke narkotiske stoffer til en overkommelig pris. Da vil strømmen gå den andre veien, og muligheten til å tjene penger på eksport mye større enn for alkohol. Det vil fortsatt være ulovlig, så det vil bare være kriminelle som gjør det. De vil ikke sky noen midler for å få en større del av markedet for å kjøpe narkotika i Norge og føre det ut av landet, slik de ikke skyr noen midler for å føre det inn nå. I denne traaden, er det ikke snakk om aa legalisere sterke narkotiske stoffer. Her diskuterer vi legalisering av cannabis.
The Avatar Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Karltorbj skrev (10 minutter siden): Hvorfor kan ikke cannabisen selges slik som alkoholen, paa et monopol? Synes streng regulering, blir latterlig, naar jeg kan gaa paa polet aa kjoepe 10 hele med 60%, om jeg vil. Alkohol er strengt regulert, nettopp fordi du ikkje får kjøpe sterkare sprit enn maks 60%, og ikkje seinare enn kl 16 på laurdag, og berre om du er minst 20 år, og berre om du edru, og berre om du tar deg råd til å betale alkoholavgifta. Synes det er bra strengt regulert eg, sjølv om det ikkje i tillegg er innført kvote på kor mykje alkohol du får kjøpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå