Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Så en helt uvitende utleier skal kastes i fengsel på livstid for noe hen ikke har gjort, hører du ikke selv hvor psykt  dette er? 

Nei. Politiet kan jo beslaglegge biler som blir brukt ulovlig. Nå snakker man også om å bøtelegge eier av bil ved fartsovertredelse via ATK.  Så nei,eier må jo straffes om det foregår ulovligheter på eiendommen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (14 minutter siden):

Nei. Politiet kan jo beslaglegge biler som blir brukt ulovlig. Nå snakker man også om å bøtelegge eier av bil ved fartsovertredelse via ATK.  Så nei,eier må jo straffes om det foregår ulovligheter på eiendommen.

Hva er det du egentlig prøver å si her, nei men ja? Det er forskjell på å gjøre noe ulovlig, f.eks fartsovertredelse og det å eie eiendom der det blir gjort noe ulovlig, det ene er ulovlig det andre er en annen person som gjør noe ulovlig på andre sin eiendom, men det skal altså eieren  straffes for, hvorfor? Det gir ingen mening, så hver gang noe ulovlig blir gjort på noen andre sin eiendom skal eieren også straffes, oki, det høres fremdeles helt psykt ut, hva om jeg gjør noe ulovlig på en bensinstasjon, stjeler en smil eller noe, skal eieren av bensinstasjonene straffes for mitt tyveri?

Det er jo praksis det du sier her, du burde tenke litt grundigere på disse forslagene du kommer med.

Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Hva er det du egentlig prøver å si her, nei men ja? Det er forskjell på å gjøre noe ulovlig, f.eks fartsovertredelse og det å eie eiendom der det blir gjort noe ulovlig, det ene er ulovlig det andre er en annen person som gjør noe ulovlig på andre sin eiendom, men det skal altså eieren  straffes for, hvorfor? Det gir ingen mening, så hver gang noe ulovlig blir gjort på noen andre sin eiendom skal eieren også straffes, oki, det høres fremdeles helt psykt ut, hva om jeg gjør noe ulovlig på en bensinstasjon, stjeler en smil eller noe, skal eieren av bensinstasjonene straffes for mitt tyveri?

Det er jo praksis det du sier her, du burde tenke litt grundigere på disse forslagene du kommer med.

For info: om en bil brukes til noe ulovlig så kan bilen beslaglegges. Og dersom bilen tas i ATK er forslaget nå at eier bøtelegges..uavhengig av hvem som førte bilen.

Skrevet
obygda skrev (10 timer siden):

Poenget er jo å få folk vekk fra stoff. 

Tidligere sa du at det var å redde liv. Men uansett viser all erfaring så langt at forbud ikke virker. Tvert i mot gir det større problemer for både samfunn og individ, og det gir også høyere antall overdosedødsfall.

I tillegg er det praktisk umulig å gjøre rusmidler utilgjengelige i samfunnet, et spørsmål du til stadighet hopper bukk over.

Skrevet

Har ingenting imot at folk nyter rusmidler, men den store forskjellen er om de utsetter andre for røyklukt eller fare.

Cannabis har en lukt som mange ikke liker og legaliseres den vil det gå utover bomiljøet mange steder.  Spesielt med bygging av nye blokker med påbudt aktiv ventilasjon som trekker inn røykfylt "friskluft" fra naboen pga dårlig plassering av friskluft-ventilene - gjerne på terrasser.

https://www.nrk.no/sport/casper-ruud-reagerer-pa-lukta-av-hasj-i-new-york-under-us-open-1.17539795

Med fortsatt forbud slipper vi at røyklukt forringer bomiljøet og livskvaliteten til mange, spesielt i tettbygde strøk.

Skrevet
obygda skrev (24 minutter siden):

For info: om en bil brukes til noe ulovlig så kan bilen beslaglegges.

Så du mener at bensinstasjon eieren skal fengsles for livstid fordi noen stjal en sjokolade av hen? 

Skrevet
Rune_says skrev (Akkurat nå):

Har ingenting imot at folk nyter rusmidler, men den store forskjellen er om de utsetter andre for røyklukt eller fare.

Cannabis har en lukt som mange ikke liker og legaliseres den vil det gå utover bomiljøet mange steder.  Spesielt med bygging av nye blokker med påbudt aktiv ventilasjon som trekker inn røykfylt "friskluft" fra naboen pga dårlig plassering av friskluft-ventilene - gjerne på terrasser.

Røyking av cannabis er den dummeste måten å gjøre det på, og er langt på vei en konsekvens av forbudet. Røyking er fremdeles lov i eget hjem, jeg ser ingen forskjell på disse to rusmidlene, de begge stinker når de blir røkt, cannabis om noe lukter faktisk mye bedre, men det er kanskje bare meg. 

Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (13 minutter siden):

Tidligere sa du at det var å redde liv. Men uansett viser all erfaring så langt at forbud ikke virker. Tvert i mot gir det større problemer for både samfunn og individ, og det gir også høyere antall overdosedødsfall.

I tillegg er det praktisk umulig å gjøre rusmidler utilgjengelige i samfunnet, et spørsmål du til stadighet hopper bukk over.

Forbud virker..Man må få stoffet bort..og dersom man i praksis garantert får livet sitt ødelagt ved salg/omsetning så vil det bli enorm risiko ved dette leddet. Jeg tror ingen land i vesten har forsøkt en ekstrem linje som dette. La oss sidestille det med terrorisme å omsette narkotika. 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Så du mener at bensinstasjon eieren skal fengsles for livstid fordi noen stjal en sjokolade av hen? 

Kan ikke sammenlignes. Å omsette narkotika er i praksis et overgrep mot mennesker.

Skrevet
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Røyking av cannabis er den dummeste måten å gjøre det på, og er langt på vei en konsekvens av forbudet. Røyking er fremdeles lov i eget hjem, jeg ser ingen forskjell på disse to rusmidlene, de begge stinker når de blir røkt, cannabis om noe lukter faktisk mye bedre, men det er kanskje bare meg. 

Temaet var vel ikke om det var smart - avhengige gjør det altså i stort omfang både hjemme og i det offentlige rom, som vist i artikkelen fra New York.

Cannabis er vel et knepp mer avhengighetsskapende, så da har jeg ingen som helst ønske om at dette tillates... da får man røykere PLUSS cannabis-røykere.  Vanskelig nok å få røykere til å vise hensyn både i det offentlige rom og ift naboer.

Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Forbud virker.

Nei det gjør ikke det, du bare lyver nå, forstår du ikke det da? Løgnen din blir ikke noe sannere av å gjenta den med jevne mellomrom, du bare  fremstår mer og mer forrykt, no offense bøddy, men du trenger å sette deg litt inn i hva du snakker om, har du lest det første innlegget, det er noen linker der, ta det derfra, men all denne lyvinga du driver med nå, det må du slutte med.

obygda skrev (3 minutter siden):

Kan ikke sammenlignes. Å omsette narkotika er i praksis et overgrep mot mennesker.

Bare svar på spørsmålet? Dette er hva du sier, er det dette du faktisk mener? Å omsette narkotika er å gi folket det folket vil ha, dine personlige meninger om det som du åpenbart har dratt ut av ræva kan  ikke tas seriøst. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, obygda said:

Hvor vanskelig er det egentlig å forstå hva jeg sier? Vi må gjøre det så vanskelig som mulig å få tak i slikt.

I dag er det totalforbud, og av forbud har disse de relativt strengeste straffene. Det er mindre straff for å meje ned en 6 åring på skoleveien enn det er for å ta inn 1 kg marihøna (hhv 6 og 10 år).

Erfaringene siden forbudet kom for 60 år siden er vel at dette ikke har noe vesentlig effekt i samfunnet. Brukerne får fortsatt det de vil ha, og vi vedlikeholder kriminell næring med å gi dem monopol på å forsyne folket med knark.

De aller største motstanderne av legaliseringer er de kriminelle nettverkene og dems lobbyister. For i det dette legaliseres, så forsvinner hele foretningsmodellen. Ditt sentiment med å gjøre det vanskeligst mulig betyr bare de kan ta høyere priser, tjene mer penger på folks ulykke og bidra til mer elendighet.

Det er ikke vanskelig å forstå hva du sier. Det er vanskelig å være enig i konklusjonen i det du sier.

Skrevet
Rune_says skrev (Akkurat nå):

Cannabis er vel et knepp mer avhengighetsskapende, så da har jeg ingen som helst ønske om at dette tillates... da får man røykere PLUSS cannabis-røykere.  Vanskelig nok å få røykere til å vise hensyn både i det offentlige rom og ift naboer.

Som sagt, røykingen er et resultat av forbudet, og er fremdeles den dummeste å mest skadelige måten å gjøre det på, en regulering vil gi folket tilgang på langt tryggere måter å gjøre det på, og røyking er som sagt fremdeles lov i eget hjem, tobakk stinker langt mer enn cannabis og er langt mindre avhengighetsskapende enn tobakk, det er faktisk litt av problemet i Norge, mange som røyker cannabis blander det med tobakk, så blir de avhengige av tobakk, og de røyker cannabis hele dagen pga tobakken, sett det med egne øyne, så ja det er temmelig føkka, men regulering er langt på vei løsningen.

Rune_says skrev (5 minutter siden):

Temaet var vel ikke om det var smart - avhengige gjør det altså i stort omfang både hjemme og i det offentlige rom, som vist i artikkelen fra New York.

usa har en kultur for dette, og Norge å usa kan ikke sammenlignes, i Norge hadde vi aktivt brukt holdningsendrende virkemidler, jeg ser ikke det skje i usa.  

Skrevet
obygda skrev (10 minutter siden):

Forbud virker..Man må få stoffet bort..og dersom man i praksis garantert får livet sitt ødelagt ved salg/omsetning så vil det bli enorm risiko ved dette leddet. Jeg tror ingen land i vesten har forsøkt en ekstrem linje som dette. La oss sidestille det med terrorisme å omsette narkotika. 

Nei forbod virker ikkje. 

Land som Saudi-Arabia som både bøtlegger, fengsler og pisker dei som drikk alkohol, straffar regelmessig folk for brot på forbodet. Det finnes til og med ulovlege barar/klubbar som er opne for allmenheita i landet.

Skrevet
obygda skrev (17 timer siden):

Jeg ønsker å redde liv. Jeg har sett narkotika ta liv. Derfor forby denne skiten.

Du er her inne fordi du ønsker å redde liv. Jeg tenker at hjelpen din ikke er velkommen.

Dette er ikke forum for diverse superhelter med religiøs overbevisning som skal "omdanne" andre.

Du har overhodet ingenting vettugt å komme med, slik det ser ut, og da er det bare å be deg avstå. Hva gjelder livredding, så er den harde virkeligheten den at du bidrar til å ta livet av folk. Det er forbudspolitikk og aller størst grad alle de som forholder seg til dette på en sånn måte som du gjør, som bidrar til å opprettholde den inhumane behandlingen av både rusmisbrukere, men det er også dere som er direkte skyld i at menneskene faller inn i dette og til slutt forvitrer. Kriminalisering er det som fører problemene ned i mørke kjellere, skaper stigma, gjør at man ikke kan gå til legen, venner og familie.

Sånn sett er det rimelig provoserende at du kommer her og skal "redde liv", når det du faktisk gjør er det stikk motsatte. 

Skrevet
Rune_says skrev (59 minutter siden):

https://www.nrk.no/sport/casper-ruud-reagerer-pa-lukta-av-hasj-i-new-york-under-us-open-1.17539795

Med fortsatt forbud slipper vi at røyklukt forringer bomiljøet og livskvaliteten til mange, spesielt i tettbygde strøk.

Så om man benytter seg av produkter som ikke lukter, så er det greit?

Skrevet
obygda skrev (16 timer siden):

Hvorfan skal færre liv bli spart? Om folk ALDRI fikk tak i stoff..eller det ble tilnærmet umulig f.eks via livstidsfengsel for salg...da ville man jo ikke få dødsfall som følge av overdoser osv. Poenget er at et forbud bør håndheves ekstremt strengt. Alle som selger bør får livstid fengsel..gjerne med såkalt forvaring i 21 år. De som bruker bør få tvungen avrusning og behandling. Vi er alt for slappe med å håndheve forbud i dette landet.

obygda skrev (15 timer siden):

Narkotika er en like ekstensiell trussel for folks helse som kreft. Er man føst fanget av rusen så ender det som regel galt for veldig mange. Det kan gå ti år..men det rett til helvete til slutt. At man har et slapt forhold til denne trusselen er trist.

obygda skrev (13 timer siden):

Jeg vil forby narkotika, straffe selgere og behandle brukere. Aldri nevnt noe om å straffe brukere. Les litt nøyere før du svarer og du får med detaljene. Salg bør straffes med livstid,brukere behandles. Aldri sagt at brukere skal straffes. Jeg vil ha stoffet bort fra gatene og sidestille salg med terrorisme mhp straff

obygda skrev (2 timer siden):

Gjør hva søren du vil bak egne dører mhp eget forbruk...men selger du skal du rett i fengsel på livstid uansett mengde. Hvor vanskelig er det egentlig å forstå hva jeg sier? Vi må gjøre det så vanskelig som mulig å få tak i slikt. Hva man koker ihop hjemme bryr jeg meg katta om..men selger du..eller bytter du..så er det rett i fengsel...helst på livstid med sikring minimum 21 år. Livet ditt som selger SKAL bli ødelagt

obygda skrev (2 timer siden):

Nei..gi bort,bytte osv må sidestilles med ordinært salg. Men lager du til eget bruk..så for all del. Men ingen form for deling nei. Så blir det rassia i et hus hvor det har vært produksjon og flere personer der har narkotika som stammer fra boligen..vel så havner eier av bolig rett i fengsel..på livstid. Vi må sidestille salg og omsetning med terrorisme. 

obygda skrev (1 time siden):

For info: om en bil brukes til noe ulovlig så kan bilen beslaglegges. Og dersom bilen tas i ATK er forslaget nå at eier bøtelegges..uavhengig av hvem som førte bilen.

obygda skrev (53 minutter siden):

Det her bør henges opp på museum en dag som skrekkeksempel når mennesker blir radikalisert.

Skrevet (endret)
mandodiao skrev (18 minutter siden):

Så om man benytter seg av produkter som ikke lukter, så er det greit?

Jepp, det er det som er greit med forbud - mye enklere å slå ned på de som røyker noe ulovlig.

Dvs, jeg tipper det brukes uansett forbud i det skjulte - og da er det greit med forbud som gjør det enkelt å avgrense ulemper for andre.

Endret av Rune_says
Skrevet

Som samfunn hadde vi nok redda langt fleire liv om all omsetting av tobakk vart straffa med livsvarig fengsel.

I 2024 var det 303 dødsfall knytt til narkotika. Til samanlikning var det i 2024 11 263 som døde av kreft (dei fleste lungekreft), av dei totalt 44 155 personane som døyde i Norge i løpet av 2024.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...