Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Livet mitt hadde blitt tusen ganger bedre om jeg kunne kjøpe cannabis på Vinmonopolet. Heller det enn alkohol som kos. 

Hadde alle som drikker alkohol hver helg byttet ut spriten og ølen med cannabis så tipper jeg vi hadde sett mye mindre rusrelatert vold og kriminalitet. Det hadde vært et spennende prøveprosjekt. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

De aller fleste har selvkontroll i dag, en regulering vil ikke endre på det, de som ikke har selvkontroll under regulerte former vil mye enklere kunne rehabiliteres, det er ingen vinning ved å overlate dette enorme svarte markedet til kriminelle organisasjoner bare for å se dem vokse seg større å farligere, det er idiotisk sisyfosarbeid. Det er ingen fordeler ved forbudet, det vet vi, se bare på forbudstid både i Norge og usa, det er moralske lover du vil opprettholde ikke logiske.

Moralske lover er ikke med i mine beregninger. Jeg tenker på hva som er best for samfunnet. Folk trenger ikke denne rusen, gjør de det så bør en heller fikse samfunnet. Det er samfunnet som skaper dette behovet, denne etterspørselen. Legalisering av dop vil føre menneskeheten bakover mot huleboere og religiøse ritualer. Se for deg nattelivet med legalisert dop, det vil bli zombieparties. Det er ille nok nå når det er ulovlig. Du kan ikke sammenligne dette med alkoholforbud. Alkohol er ernæring, mer enn rus, for voksne folk. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
15 minutes ago, Klote said:

Legalisering av dop vil føre menneskeheten bakover mot huleboere og religiøse ritualer.

"Dop" sier du. Tråden handler om cannabis. Ikke all dop. Kjipt retorisk triks når man mangler reelle argumenter.

Var det noe galt med huleboere? Var sikkert lykkelige de.

Og religiøse ritualer er jo en bra kobling. Sjamaner som røyker pipe på prærien er jo langt bedre enn fyllekjørere imo. Eller mener du dette skader noen?

• Liker 2
Skrevet
Klote skrev (50 minutter siden):

Moralske lover er ikke med i mine beregninger. Jeg tenker på hva som er best for samfunnet. Folk trenger ikke denne rusen, gjør de det så bør en heller fikse samfunnet. Det er samfunnet som skaper dette behovet, denne etterspørselen. 

Hva om legalisering var et steg (lite eller stort) mot å fikse samfunnet?

Om du tilater deg å se vekk i fra hva du i dag tenker og tror, og vi sier at samfunnet ble totalt sett bedre. Ville du da vært for?

• Liker 1
Skrevet
Bing123 skrev (32 minutter siden):

"Dop" sier du. Tråden handler om cannabis. Ikke all dop. Kjipt retorisk triks når man mangler reelle argumenter.

Var det noe galt med huleboere? Var sikkert lykkelige de.

Og religiøse ritualer er jo en bra kobling. Sjamaner som røyker pipe på prærien er jo langt bedre enn fyllekjørere imo. Eller mener du dette skader noen?

Jeg kom på det etter at jeg skrev, cannabis er jo nokså harmløst i seg selv. At du tolker det som om jeg mangler argumenter er vel ganske typisk. Jeg tenkte i et større perspektiv, og tror det kan bli vanskelig å definere hvilke typer rus som er ok. Du er kanskje ikke typen som ser så mye lenger enn lovlig rus.

At du tenker at huleboerne sikkert var lykkelige bekrefter mine fordommer mot nettopp denne likegyldige holdningen. Det er jo dere som ønsker narkotisk frislepp som også klager høyest på de som tjener mer enn dere. Det er en sammenheng her, det er mange hengehuer som ønsker en heftigere og lovlig rus, for å ikke bli forstyrret. Det skjønner jeg godt, men tenker likevel det ikke er noe å ønske mer av i samfunnet.

• Liker 1
Skrevet
Klote skrev (58 minutter siden):

Legalisering av dop vil føre menneskeheten bakover mot huleboere og religiøse ritualer. Se for deg nattelivet med legalisert dop, det vil bli zombieparties. Det er ille nok nå når det er ulovlig. Du kan ikke sammenligne dette med alkoholforbud. Alkohol er ernæring, mer enn rus, for voksne folk. 

Selv synest jeg noe av det ekleste som finnes er utelivet rundt stengetid. Zombieparty er sikkert ett treffende uttrykk.

Det er sånn det ser ut i dag, men jeg ser ikke helt det du skisserer om lovlighet var annerledes. Om at nattelivet skulle se enda verre ut? Hvordan da?

Alkohol er ernæring? Hvordan da? Jeg trodde der var relativt tomme kalorier. 

Hva mener du med at alkohol er mere enn rus?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
mandodiao skrev (3 minutter siden):

Hva om legalisering var et steg (lite eller stort) mot å fikse samfunnet?

Om du tilater deg å se vekk i fra hva du i dag tenker og tror, og vi sier at samfunnet ble totalt sett bedre. Ville du da vært for?

Hvis det er i veldig kontrollerte former, hvor konsekvenser og forbruk osv er godt kartlagt da ville det i teorien vært greit nok. Problemet er at jeg tviler på at det er realistisk. Men kampen mot narkotika i dag er ikke akkurat vellykket, så det er verdt et forsøk. Det er heller ikke god nok informasjon rundt narkotiske stoffer, det er like useriøs skremmekampanje som vi kjenner godt fra mange andre områder hvor myndighetene skal informere oss. 

Skrevet
mandodiao skrev (2 minutter siden):

Alkohol er ernæring? Hvordan da? Jeg trodde der var relativt tomme kalorier. 

Hva mener du med at alkohol er mere enn rus?

Jeg trodde svarene her var opplagt for alle. 

Skrevet
Klote skrev (4 minutter siden):

Men akkurat som man skiller mellom overforbruk og vanlig forbruk av alkohol, så kan man gjøre det samme med cannabis

Skrevet
Klote skrev (2 minutter siden):

Hvis det er i veldig kontrollerte former, hvor konsekvenser og forbruk osv er godt kartlagt da ville det i teorien vært greit nok. Problemet er at jeg tviler på at det er realistisk. Men kampen mot narkotika i dag er ikke akkurat vellykket, så det er verdt et forsøk. Det er heller ikke god nok informasjon rundt narkotiske stoffer, det er like useriøs skremmekampanje som vi kjenner godt fra mange andre områder hvor myndighetene skal informere oss. 

Her er vi relativt enige.

Min kjepphest er kanskje først og fremst at de som ulovlig fremstiller, smugler/importerer og ikkje minst pusher. Er de som bør fokuseres på å kontrollere/straffe.

Det å være ruset i seg selv, eller putte rusmidler i sin egen kropp, bør det være frihet for. Så får man heller straffe adferden som en ruset person utfører, på samme linje som med en edru person.

(Selvsagt må vi fortsette å ha visse krav som i dag, til visse situasjoner, som edruelighet når man kjører bil, er på jobb, befinner seg rundt barn etc.)

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Klote skrev (11 minutter siden):

Da var det bare et dumt spørsmål i tilfelle. Beklager at jeg ikke holder ditt nivå

Skrevet
mandodiao skrev (5 minutter siden):

Her er vi relativt enige.

Min kjepphest er kanskje først og fremst at de som ulovlig fremstiller, smugler/importerer og ikkje minst pusher. Er de som bør fokuseres på å kontrollere/straffe.

Det å være ruset i seg selv, eller putte rusmidler i sin egen kropp, bør det være frihet for. Så får man heller straffe adferden som en ruset person utfører, på samme linje som med en edru person.

(Selvsagt må vi fortsette å ha visse krav som i dag, til visse situasjoner, som edruelighet når man kjører bil, er på jobb, befinner seg rundt barn etc.)

Ja, der er du inne på noe. Å flytte fokus over på de som produserer og distribuerer, og heller la de som ruser seg få være mer i fred. Det tror jeg også er riktig vei. Det er nok for mye fokus på å straffe brukere. 

• Liker 1
Skrevet
mandodiao skrev (9 minutter siden):

Da var det bare et dumt spørsmål i tilfelle. Beklager at jeg ikke holder ditt nivå

Jeg synes det var et spørsmål som alle burde vite svaret på, det har ikke noe med nivå å gjøre. Bare allmennkunnskap. 

Skrevet
Tussi skrev (17 minutter siden):

Men akkurat som man skiller mellom overforbruk og vanlig forbruk av alkohol, så kan man gjøre det samme med cannabis

Det vet jeg lite om, hvordan en måler grad av cannabispåvirkning. Det kan sikkert måles på et vis med blodprøver.

Skrevet
Tussi skrev (3 timer siden):

Vel, jeg har brukt hasj to ganger i mitt liv. Hvis jeg hadde blitt tatt hadde jeg ikke fått lov å bli sykepleier før det var fjernet på rullebladet mitt etter mange år. 

Berre det å innføre forenkla forelegg som reaksjon på mindre mengder til personleg bruk hadde hjulpet mykje. 

Om det kosta 10 000 kr å bli tatt for hasjrøyking så hadde det svidd godt, men ein hadde fortsatt kunne få seg ein god jobb. I dag så medfører det å få hasj på rullebladet at steget for å bli naver ligg litt nærmare enn det hadde gjort om ein hadde fått bygge karriere. 

obygda skrev (3 timer siden):

Ja. Har man brukt hasj så har man ikke noe å gjøre i flere yrker.

Dette er kun basert på moral, eg rekner med at du ikkje er like prinsippfast på andre lovbrot? For ein kan jo argumentere at den som har blitt bøtlagt for vikepliktbrudd ikkje burde jobbe som lærar når ein har utvist så liten respekt for lova.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
The Avatar skrev (25 minutter siden):

Berre det å innføre forenkla forelegg som reaksjon på mindre mengder til personleg bruk hadde hjulpet mykje. 

Om det kosta 10 000 kr å bli tatt for hasjrøyking så hadde det svidd godt, men ein hadde fortsatt kunne få seg ein god jobb. I dag så medfører det å få hasj på rullebladet at steget for å bli naver ligg litt nærmare enn det hadde gjort om ein hadde fått bygge karriere. 

Dette tror jeg allerede er planen.. 
I starten av Juni var det en votering i stortinget, og da ble det bestemt at straffen for "mindre mengder" knark skulle føre til forenklet forelegg, og at bøtesatsene skulle være "lave". 

https://rusinfo.no/aktuelt/rusreform-2/

Første linken jeg fant som viser dette. 
Tydeligvis skal det iverksettes i 2026 en gang. 

Om jeg har forstått ting riktig da, så presterte de jo det kunststykket å sidestille tjall med f. eks heroin her.. 
Som alltid, dersom du vil ødelegge noe er det jo bare å overlate saken til nærmeste politiker. :)

Folk generelt har hatt et ønske om å myke opp marihuana-lovgivningen.
Nå kommer den oppmykningen, men istedenfor å gjøre det som "folk" har bedt om, så myker de nå opp på absolutt alle former for rusmidler. 

Selv synes jeg det er å skyte spurv med kanon, men de som omgir seg med det jeg omtaler som "ordentlig" narkotikum er nok fornøyd ihvertfall. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, Klote said:

cannabis er jo nokså harmløst i seg selv. At du tolker det som om jeg mangler argumenter er vel ganske typisk. Jeg tenkte i et større perspektiv, og tror det kan bli vanskelig å definere hvilke typer rus som er ok. Du

70% av overdose-dødsfall skyldes opioder. Hva var vanskelig?
Opplagt kriterie for de fleste andre: hva som faktisk er farlig

At du tenker at huleboerne sikkert var lykkelige bekrefter mine fordommer mot nettopp denne likegyldige holdningen. Det er jo dere som ønsker narkotisk frislepp som også klager høyest på de som tjener mer enn dere. Det er en sammenheng her, det er mange hengehuer som ønsker en heftigere og lovlig rus, for å ikke bli forstyrret. Det skjønner jeg godt, men tenker likevel det ikke er noe å ønske mer av i samfunnet.

Fortsatt ingen som snakker om noe totalt frislepp av all rus, må du slutte å tøyse sånn.

Tjener mer? hva snakker du om, penger plutselig? kan man whataboutisme mer?

Kan du komme med reelle argumenter da siden du sier du har de? 

Det blir så langt bare "må være ulovlig fordi det er ulovlig fordi dop er fali", du har jo alt demonstrert at du forstår at cannabis er harmløst.

Endret av Bing123
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Hvis argumentene er at folk blir sløve av cannabis og mister jobben så burde vi samkjørt resten av regelverket litt.

Feks bør det ikke lov å spise godis og junkfood sånn du blir feit. Da blir du bare en belastning for helsevesenet og ufør.

Kan du tenke deg ramaskriket blant samme folka da

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Klote skrev (12 timer siden):

Moralske lover er ikke med i mine beregninger. Jeg tenker på hva som er best for samfunnet. 

Men det er akkurat hva det er, og forbudet er ganske enkelt ikke bra for samfunnet, vi har prøvd denne modellen og det er ikke bra for samfunnet, rekrutteringa til kriminelle miljøer skjer fordi folk må oppsøke kriminelle, dette er sånn trappetrinns-teorien faktisk fungerer.

Vi du forby alkohol? Om ikke så er det fornuftig, for tenk deg at en kvart million mennesker må gå til kriminelle med jevne mellomrom for å kjøpe sitt foretrukne rusmiddel, tror du det er gunstig for samfunnet?  

Klote skrev (13 timer siden):

Folk trenger ikke denne rusen, gjør de det så bør en heller fikse samfunnet.

Mennesker har ruset seg siden før vi var mennesker, du tar feil mennesker liker rus og vil ruse seg, men det er mulig å gjøre det under regulerte former, noe som er billigere, tryggere for alle, og det gir ikke skatteinntekter og jobber til kriminelle i stedet for lovlydige borgere, jeg er enig i at samfunnet bør fikses, men det er ingen fiks som kommer til å fjerne menneskets behov for rus, det er i beste fall en fantasi.  

Klote skrev (13 timer siden):

Legalisering av dop vil føre menneskeheten bakover mot huleboere og religiøse ritualer. Se for deg nattelivet med legalisert dop, det vil bli zombieparties. Det er ille nok nå når det er ulovlig. Du kan ikke sammenligne dette med alkoholforbud. Alkohol er ernæring, mer enn rus, for voksne folk. 

Har du opplevd andre rusmidler før, altså ulovlige rusmidler? Det er svært få ulovlige rusmidler som gjør deg til en zombie, men det er et lovlig et som er ganske nærme, og det er jo nettopp alkohol, mange som aldri har prøvd noe annet tror alkohol er mildt, men det er feil, det er ett av de verste apedopene en kan få i seg, det er ikke kultivert på noe vis, det er et apedop, det fører til langt mer vold å seksuelle overgrep enn de fleste andre ulovlige rusmidler, om ikke alle, det er nemlig det som gjør alkohol så farlig, skaden brukerne gjør på andre mennesker.  

Huleboere, religiøse ritualer? 

Ernæring? Det er et løsemiddel og en nervegift, man må nesten være en selvskader for å virkelig ha nytte av den gifta.

All rus er for voksne folk, det er litt av poenget med regulering, fjerne rusmidlene fra gatene. 

Greit nok at du er i mot regulering av andre rusmidler, men denne sedvanlige opphøyelsen av alkohol som det eneste gode rusmiddelet er totalt misforstått.

gr4_lrg.jpg

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Klote skrev (12 timer siden):

Det er jo dere som ønsker narkotisk frislepp som også klager høyest på de som tjener mer enn dere.

Skulle gjerne likt å sett noe dokumentasjon på denne påstanden, men jeg vil peke på noe annet, nemlig dette såkalte frislippet, du forstår det at i min lille bygd på landet så er det ett vinmonopol som er åpent enkelte dager, men vi har pushere som er åpent hver dag, hver eneste time og enkelte av dem ja de tenker kanskje ikke stort over at dem de selger til knapt har grodd hår under armene, det er et frislipp, det jeg argumenterer for og alltid har argumentert for, er regulering, du kan gå tilbake i tråden og sjekke om du vil, og jeg ser ingen andre her som argumenter for frislipp, personlig mener jeg du argumenterer for å beholde frislippet, vi her under dette emnet vil ha regulering. 

• Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...