Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Måtte se på oppsummeringen fra kjøreskolen fra 2024. Den lyder på 41 324,- kronasjer. Startet selv på scratch uten motorsykkelerfaring.

Jeg er fornøyd med Deauvillen, men jeg er veldig fysen på mer dreiemoment... Har veldig lyst å supplere med denne:

📘 Manual en Español KAWASAKI 1400 GTR 2009 de Usuario PDF GRATIS

Har derimot flytteplaner. Tror de må ha førsteprioritering.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Javisst skrev (9 timer siden):

Måtte se på oppsummeringen fra kjøreskolen fra 2024. Den lyder på 41 324,- kronasjer. Startet selv på scratch uten motorsykkelerfaring.

Hvor mange kjøretimer var dette?

Skrevet
Gavekort skrev (2 timer siden):

Hvor mange kjøretimer var dette?

Totalt 26 kjøretimer ink bane og langkjøring + Oppkjøring.

Skrevet
Javisst skrev (19 timer siden):

Totalt 26 kjøretimer ink bane og langkjøring + Oppkjøring.

Det var mye 🙄 betalte vel ca 22-23k totalt og hadde ikke så mye mer enn det obligatoriske.

Skrevet
On 7/22/2025 at 4:22 AM, Travellingman said:

Har kjørt en god del år med Ram Mount, aldri hatt noe problem med kamera. Kun Android mobiler jeg har hatt, er vel hovedsakelig et Apple problem. 

De siste årene har jeg imidlertid kjørt med Quad Lock både i bil og mc. Har demping på motorsykkelen, det fungerer veldig bra 👍

Alle telefoner med mekanisk stabilisert kamera blir ødelagt av å monteres på styret. Her er en liste filtrert på telefoner med OIS
https://www.klarna.com/no/shopping/cl/cl1/Mobiltelefoner/?attr_60529757=60529758&sort=popularity

Avhengig av hvor mye vibrasjoner det er på styret i din sykkel, så kan det gå fra timer til måneder før stabiliseringen blir ødelagt.
 

 

Skrevet

Det blir som oftest litt mer enn de prisene trafikkskolene oppgir. Jeg tror ikke dem tar med priser som andre skal ha. Som feks. Banekjøring, oppkjøring etc. dem viser som regel kun prisene som trafikkskolen tar. 

jeg betalte rundt 30.000 for 14 år siden. Da hadde jeg fire frivillige kjøretimer i tillegg for å sikre meg ett par lengre turer hvor  jeg selv mer eller mindre bestemte ruten for å forsikre meg om at oppkjlringen gikk smooth. 

30k er da absolutt alt. Inkludert avgifter, banekjøring, oppkjøring og hele sulamitten. Jeg tror kjøreskolen i seg selv tok rundt 15.000 (uten de ekstre fire kjøretimene). Resten gikk til andre ting. 

Så må man huske at man skal ha kjlreutstyr, hjelm, hansker etc. og ikke minst motorsykkel selvsagt og forsikringer samt at man bør sette av ca. 10.000 kr. I året til service og dekk. 

Det å eie en motorsykkel er slett ikke billig. Spesielt ikke hvis man skal ha en sykkel som ungdoman lika. Skal man bare ha en eldre adventure sykkel i 600 klassen og man skrur selv, så blir det langt langt rimeligere. En ny RR sykkel, not so mutch :) 

Skrevet

Junior kjørte opp til A1 i år etter rundt 2'000km øvelseskjøring, litt med meg bakpå, resten alene på egen sykkel. Ble nesten 40'000kr totalt med skole og SVV.

Skrevet

Har utrolig dårlig frontlys på Deauvillen. Har i lengre tid vært på jakt etter ny lyspære, men jeg er veldig sær på enkelte ting, og jeg misliker det grelle blå lyset som mange eldre biler og motorsykler har fått ettermontert og kjører rundt med. Ja, jeg vet det handler om sikt og sikkerhet, men allikevel.

Nå har Philips lansert en ny pæreserie som heter Ultinon Classic.

Disse er bestilt, og jeg er spent på å teste. Kommer tilbake med bilder når jeg har fått montert. Blir garantert mye bedre enn det stearinlyset jeg har nå. 🙂

Skrevet (endret)
On 7/31/2025 at 1:12 PM, Javisst said:

Har utrolig dårlig frontlys på Deauvillen. Har i lengre tid vært på jakt etter ny lyspære, men jeg er veldig sær på enkelte ting, og jeg misliker det grelle blå lyset som mange eldre biler og motorsykler har fått ettermontert og kjører rundt med. Ja, jeg vet det handler om sikt og sikkerhet, men allikevel.

Nå har Philips lansert en ny pæreserie som heter Ultinon Classic.

Disse er bestilt, og jeg er spent på å teste. Kommer tilbake med bilder når jeg har fått montert. Blir garantert mye bedre enn det stearinlyset jeg har nå. 🙂

Byttet til H4 LED pære fra biltema på KTM 690 min, det er en merkbar forskjell i lysstyrke! og den drar mindre strøm, så det er vinn-vinn

Er kjølevifte på den fra Biltema så var litt styrete å installere. Ser at philipsen kan leveres uten aktiv kjøling, så bytter til den om den jeg har noen gang ryker

Endret av bzzlink
Skrevet (endret)

Noen som har erfaring med quadlock? De har en demper som skal spare kamera. 

 

Er det noen her som har bygd seg cafe racer eller lignende? Merker det er mindre av det nå som folk har dårligere råd. 

Endret av Sjørøver
Skrevet

Som fersk MC eier for 14 år siden husker jeg at det var viktig med stash som GPS, intercom, musikk, GoPro kamera som filmer turen, lyddoptak av eksos og ellers alt annet jeg annså som nødvendig. 

Etter noen år så forsvant interessen for alt dette da det tok for mye oppmerksomhet. 

Skal man i hovedsak kjøre i Norge så funker Google Maps med henvisninger på øret i værste fall. Evt. Beeline Moto GPS hvis man vil ha noe som er enkelt tøft, inovativt og lite. 

Uansett, så skal man være passe desorientert om man klarer og rote seg bort i Norge. 

  • Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (16 minutter siden):

Noen som har erfaring med quadlock? De har en demper som skal spare kamera. 

Quadlock er kjempebra så lenge du har en mobil som er i systemet deres? Jeg bruker min mobilholder med demping hver gang jeg kjører mc. 

Skrevet
Bjerknez skrev (16 minutter siden):

Er keg på MC tur ligger mobilen min godt pakket bort :)

Jeg er så sær at jeg mener mc er lite egnet for turkjøring. Bruker det bare i nærområdet. 

Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Noen som har erfaring med quadlock? De har en demper som skal spare kamera.

Er det noen her som har bygd seg cafe racer eller lignende? Merker det er mindre av det nå som folk har dårligere råd. 

Jeg har brukt Peak Design. Jeg kjøpte fra Eplehuset.

https://eplehuset.no/products/peak-design-mobile-motorsykkel-styrefeste


https://www.peakdesign.com/eu/products/motorcycle-bar-mount

Veldig fornøyd. Litt dyr i innkjøp, men design og brukervennlighet er verdt det. Enkelt å feste mobilen, enkelt å ta av. Dekslene for mobil er ikke så tykke heller. Har innebygd vibrasjonsdemping
 

 

Endret av Megaoctane

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...