Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RookieNO skrev (36 minutter siden):

Det har vært mye MC-ulykker i media i det siste, kjør forsiktig der ute folkens!

Dessverre mye enkeltulykker også, noe som tyder på at folk kjører over evne. Alle burde finne en mulighet til å ha sine første timer i ny sesong i en kjøregård eller bane. Husk handlingsrom!

Kan ikke støtte denne tanken nok. 20 døde i fjor, og hittil i år er tallet allerede 5!
Fra VG i går:
Veldig mange av ulykkene skyldes feil hos fører av motorsykkelen – og høy fart går igjen som årsak i dybdeanalysene etter ulykkene. Farten må ikke nødvendigvis være høyere enn fartsgrensen, men høyere enn det føreren behersker.

• Hjerte 1
Styrmann Smisk skrev (På 1.5.2025 den 14.50):

2019 modell Triumph Speed Twin 1200.

Sykkelen jeg egentlig hadde avtalt å kjøpe hvor avtalen ble brutt var en Speed Twin 900. Og var egentlig innstilt på å kjøpe en annen 900. Men da jeg testet 1200'en merket jeg umiddelbart at 900'en manglet en halv motor!

Herlig! Hadde maken før, 2020 mod. Savn ❤️

Leo_ skrev (6 timer siden):

Du må nesten måle spenninga mens motoren går.

Det var med motoren på, men ingen lys eller lignende på. Har uansett ny regulator på vei nå, så slipper jeg å trikse det til.

Auto Asmodeus skrev (6 timer siden):

Folk har åpenbart forskjellige behov for hjelmtype. Skulle jeg gå på hodet inn i en bil eller vegg så føler jeg meg tryggere i en hel hjelm enn en med masse løse/bevegelige deler. Er kanskje bare jeg som har urettmessig noia for det, og at åpningshjelmer/flipoverhjelmer e rlike trygge som en fast hjelm, men sånn er det..

Jeg kjøpte meg åpningshjelm der jeg bare har planer om å åpne den når jeg står i ro og skal snakke med folk.

Det plages her og. Jeg venter på en løk som skulle ha noen felger fra meg som skulle dukke opp rundt 18 tiden. Ikke gitt lyd fra seg.

Har i mellomtiden skrudd litt og funnet et par feil på gamlesykkelen og tatt en vask og enkel polering av nye.. Nå er det ikke mer enn en kopp kaffe før jeg kler på meg og tar meg en tur.

PXL_20250507_1645047972.thumb.jpg.02e036f1316e0ba41fda328f24f6d9e3.jpg

PXL_20250507_152542581.thumb.jpg.3fe57d8039c88cd3c7e4c8d58c63cfe0.jpg

PXL_20250507_152549263.thumb.jpg.a9fc26b90bf91cbb588be14e13430916.jpg

Endret av Hansien
  • Hjerte 1
On 5/5/2025 at 9:52 AM, Abigor said:

Roof og Shark har 4/5 stjerner på fliphjlem på Sharp testen, det er mer enn de fleste helhjelmene til for eksempel Schubert.

Når man ser på prosenten av gangene lukke mekanismen åpner seg, så vil jeg kjøpe meg helhjelm også i fremtiden

Eller i hvert fall velge en av de som har omtrent 100% i "latch" score

På endel av disse hjelmene, så er det en 50/50 sjanse for at de åpner seg når du krasjer.....

Screenshot2025-05-08at11_41_12.thumb.png.bbacbe9425a9099381b9ebd58e880332.png

Screenshot2025-05-08at11_41_41.thumb.png.a4c540c3553f4cd7c980f246de00ece7.png

Legg også merke til at SHARP testen ikke tillegger vekt til om mekanismen åpner seg under testene, slik jeg skjønner dette avsnittet (hentet fra https://sharp.dft.gov.uk/sharp-testing/)

% SCORES FOR SYSTEM (FLIP-FRONT) HELMETS.

For System (Flip‐front) helmets, SHARP also includes a reference to the robustness of the locking mechanism for the chin bar during impact testing. Whilst regulatory standards require an impact test to be performed to the chin guard as part of their approval, no specific consideration is required as to the performance of the locking mechanisms for the face guard of flip front helmets. Given the possible safety effects that could arise from a failure of the face guard locking mechanism on flip front helmets, SHARP provides motorcyclists with a percentage score latch rating alongside the SHARP safety (star) rating so that they make an informed purchasing decision.

The percentage score latch rating relates to the number of times the lower face guard remains fully locked after each of the linear impact tests. For example, if the lower face cover stays completely closed in every one of the thirty impacts the score would be 100% but if it should open on nine occasions, the score would be 70%. SHARP is not currently able to apply an objective measure to the safety effect of a failure of the chin bar locking mechanism and the percentage score is not therefore factored into the safety rating. Similarly, we are unable to quantify the safety difference between a helmet that achieves a score of 63% and one that achieves 90% but clearly the risk of injury increases with lower latch reliability.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...