Gå til innhold

Kjøpe ny elbil - hvilken (og hvorfor)


zanta

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt elbil noen år, er det på tide å bytte ut den jeg har i dag. Jeg ser etter en ny mellomstor crossover/SUV, pris så nær 400.000 som mulig, men kan strekke budsjettet over 450.000. Trenger ikke 4WD, men ønsker rekkevidde på 400 km (WLTP) eller mer. Leveringstid er ikke vesentlig, jeg beholder den gamle til jeg får den nye uansett. 

Jeg har sett på disse (og prøvekjørt flere av dem):

  • Audi Q4 etron
  • Ford Mustang Mach-e
  • Hyundai Ionic 5
  • Kia EV6
  • Mercedes-Benz EQB
  • Nissan Ariya
  • Skoda Enyaq
  • Subaru Solterra
  • Toyota bZ4x
  • VW ID.4

Noen er utenfor budsjettet, men er vurdert likevel. 

Er den andre jeg burde sett på? Hvilken ville du valgt, og hvorfor? Og hvilke(n) ville du ikke valgt, og hvorfor?

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om budsjettet ca.  400-450k begrenser det det utvalget betraktelig. 

Driver å vurderer bytte selv. Hadde EV6 og Inoiq5 som favoritter, men kjøper ikke det før forvarming før hurtiglading er på plass. Det er usikkert om det blir mulig på første modellene ellom om det kun kommer på 2023 modeller.

Q4, mach-e, eniaq og ID4 blir biler uten utstyr og også muligens mindre batteri for den prisen.

Toyota og Subaru vet en lite om enda.

Lenke til kommentar

Muligens litt mindre enn de andre, men jeg hadde også sett på renault megane e. Den er romsligere og høyere enn tesla m 3 ihvertfall.

Basert på samme plattform som arya, men en god del rimeligere. Syns den ser bra ut, både inni og utenfor, og det er en helt ny modell bygget fra bunnen av 

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Antar det er snakk om nybil, og då kan det fort gå 1-2 år før enkelte modellar kan bli levert, med ei ekstra grad av usikkerheit pga. covid, brikkemangel, krigen i Ukraina osv.

Kva eigenskapar er viktig for deg ved valg av bil? Eg har ein Enyaq i bestilling der fleire av bilane du nemner vart vurdert og prøvekjørt, men det er greit å vite kva du set pris på i ein bil.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, OC-Freak said:

Muligens litt mindre enn de andre, men jeg hadde også sett på renault megane e. Den er romsligere og høyere enn tesla m 3 ihvertfall. Basert på samme plattform som arya, men en god del rimeligere

Sjekket ut Megane E nå, men ser at den ikke er aktuell. Den er mye mindre enn de jeg har listet opp, den er ca 40 cm kortere og 15 cm lavere enn Ariya, og bagasjerommet er over 100 liter mindre enn for eks ID.4.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Zeph said:

Kva eigenskapar er viktig for deg ved valg av bil? Eg har ein Enyaq i bestilling der fleire av bilane du nemner vart vurdert og prøvekjørt, men det er greit å vite kva du set pris på i ein bil.

Jeg er over 190 cm høy, og vil ha en bil som er romslig både foran og bak. God takhøyde, god benplass, også når jeg sitter bak meg selv. Bagasjerommet skal være stort nok til ferieturer for 3-4 personer. Bilen skal ha god ergonomi for meg som fører, med logisk instrumentpanel som ikke dekkes av rattet.

Av utstyr er 2-sone klima og adaptiv cruise minstekrav, ellers kan den være ganske basic utstyrt. Den skal ha trådløs Apple CarPlay (og gjerne Android Auto, i tilfelle jeg engang skulle bytte fra iPhone). Flere av bilene jeg har sett på har trådløs lading, men kablet CarPlay. Det ser jeg ikke nytten med, når man må bruke kabel for CarPlay, får man jo lading i kabelen uansett.

Parkeringssensorer foran og bak, med grafisk visning, holder for meg. Trenger ikke ryggekamera, da jeg rygger etter speilene uansett. HUD er heller ikke noe must, det samme gjelder tilhengerfeste.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Complexity said:

Toyota BZ4X har vel bare 275 kilo nyttelast slik jeg har forstått.

Er greit å nevne. Var jo nylig ramaskrik over Model Y sin lave nyttelast som jo var høyere enn det.

Edit: det gjelder vel Subaru Solterra og da siden det er samme bil.

Nyttig poeng! 

Jeg finner ikke data om dette verken på Toyota eller Subarus nettsider, men iflg ev-database.org har Solterra AWD og bZ4x FWD 350 kg nyttelast (payload). Til sammenligning har ID.4 Pro 612 kg.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, zanta said:

Nyttig poeng! 

Jeg finner ikke data om dette verken på Toyota eller Subarus nettsider, men iflg ev-database.org har Solterra AWD og bZ4x FWD 350 kg nyttelast (payload). Til sammenligning har ID.4 Pro 612 kg.

Ja så det var litt diskusjoner om det på netter, for det er vel 350 kilo uten sjofør så forsvinner 75kilo isj der = 275 kilo man kan ha med seg.

Men trenger ikke være noe problem. Kommer jo ann på bruken.

Edit: er vist maks 45kilo kuletrykk på kroken og. Merkelige greier og dumt om man skal frakte elsykkler eller noe.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (12 timer siden):

Jeg er over 190 cm høy, og vil ha en bil som er romslig både foran og bak. God takhøyde, god benplass, også når jeg sitter bak meg selv. Bagasjerommet skal være stort nok til ferieturer for 3-4 personer. Bilen skal ha god ergonomi for meg som fører, med logisk instrumentpanel som ikke dekkes av rattet.

Av utstyr er 2-sone klima og adaptiv cruise minstekrav, ellers kan den være ganske basic utstyrt. Den skal ha trådløs Apple CarPlay (og gjerne Android Auto, i tilfelle jeg engang skulle bytte fra iPhone). Flere av bilene jeg har sett på har trådløs lading, men kablet CarPlay. Det ser jeg ikke nytten med, når man må bruke kabel for CarPlay, får man jo lading i kabelen uansett.

Parkeringssensorer foran og bak, med grafisk visning, holder for meg. Trenger ikke ryggekamera, da jeg rygger etter speilene uansett. HUD er heller ikke noe must, det samme gjelder tilhengerfeste.

Basert på alt du har listet opp av ønsker og krav i denne tråden, så vil jeg si at budsjettet ditt er minst 100.000 kr for lavt.

Alternativt så må du begynne å se på billige Kina-biler som begynner å komme inn nå.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Hanhijnn said:

Basert på alt du har listet opp av ønsker og krav i denne tråden, så vil jeg si at budsjettet ditt er minst 100.000 kr for lavt.

De fleste jeg har listet opp har en startpris på 400-430.000. Unntaket er Ioniq 5 som kun leveres i Premium, men den er uaktuell da det viser seg at den ikke har trådløs CarPlay.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, zanta said:

De fleste jeg har listet opp har en startpris på 400-430.000. Unntaket er Ioniq 5 som kun leveres i Premium, men den er uaktuell da det viser seg at den ikke har trådløs CarPlay.

Det gjelder kansje Kia EV6 og da? Er vel samme infotainmentsystem som Ioniq 5.

Edit: Siden du er på budsjett kan det jo være greit å nevne at Kia og Hyundai har ganske ville servicepriser.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, zanta said:

De fleste jeg har listet opp har en startpris på 400-430.000. Unntaket er Ioniq 5 som kun leveres i Premium, men den er uaktuell da det viser seg at den ikke har trådløs CarPlay.

Da må du være ganske spartansk, spesielt mercedes og audi er ganske ribbet på startprisen og startprisen på eqb er 490 så litt over budsjettet. Høres ut som japansk er kanskje rette for deg, aryia eller bz4x

Ja kia har heller ikke trådløs carplay.

 

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
3 hours ago, onkel_jon said:

Da må du være ganske spartansk, spesielt mercedes og audi er ganske ribbet på startprisen og startprisen på eqb er 490 så litt over budsjettet. Høres ut som japansk er kanskje rette for deg, aryia eller bz4x

Jeg har sett på bZ4X og prøvekjørt Ariya, og av disse likte jeg Nissan best. Litt under 400 km WLTP i basisversjonen, men på utstyrssiden er den bra. EQB er ikke så aktuell da den er for dyr, og EQA er for liten både i baksete og bagasjerom. Av de øvrige jeg listet opp i førstepost er ID.4 og Enyaq de jeg foreløpig liker best. Q4 er helt ribbet i basisversjonen, så her kommer man fort over 600k. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, zanta said:

Shortlist nå er ID.4 og Ariya. Begge koster i underkant av 450.000, med metallic og vinterhjul.

Hvordan er utstyrsnivået da? Får nan f.eks Ryggekamera? Vet VW har brukt å være kjip på slikt..

ID.4en jeg prøvekjørte hadde kamera fremme i grillen også. Det er ganske praktisk når man skal parkere nært noe. 

Men koster sikkert en månedslønn ekstra..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...