Gå til innhold

Simrigg-kaféen - Alt i fra hjemmebygg til fullspekket oppsett


Anbefalte innlegg

Dr.Peedee skrev (2 timer siden):

Nice. Hvilket kart er det du har der?

 

Joystick og base kom i dag... seriøse saker:
 

 

Og selve basen kom i gul koffert:
 

Ikke pakket ut her ennå da. Men virker lekkert :). Rekker ikke så mye i kveld, men blir vel å prøve koble til i morra :) 

Når utstyret kommer i treeske og pelican koffert må det være heftige greier, kult 🤩

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har brukt nesten hver våken time til å teste FFB stikka, det hjalp mye at noen dager etter jeg fikk basen, kom brunner med en firmware update og en ny app som gjør at brunner nå er kompatibel med alle spill som bruker Microsoft DirectX for FFB effekter(så mer eller mindre alle) Dette bedre effekten i stikka masse, og var drit bra, eneste var at noen fly i DCS ikke funket som de skulle Spitfire og F14 ville sette nesa rett opp og det var umulig å få de under kontrol.

I dag skulle jeg teste FFB på helikopter, for de som ikke vet så funker trim i et helikopter helt annerledes enn i et fly, mens i du i et fly flytter overflatene på flyet til å tilpasse fart og høyde. er trim i et helikopter noe helt annet, når du holder inne trim knappen i et helikopter løsner du noen magneter du kan så flytte cyclic'n helt fritt og når du slipper trim knappen låser magnetene seg der og du har nå et "nytt senter" å jobbe fra. Dette gjør ting som å sveve stabilt mye lettere, men det er umulig å få til med vanlig joystick med fjær, men med FFB kan får man en helt realistisk måte å gjøre det på, jeg holder inne trim og flytter stikka, slipper den og nå låser den seg der jeg slapp trimen. feks når man skal lette i de fleste amerikanske helikoptere må man ha stikka litt bak og litt til venstre, ved å trimme stikka di, vil nå litt bak og litt til venstre være min nye senter og jeg kan jobbe derfra, det gjør sveving lettere. 

Samtidig måtte jeg jo sprenge noe, så jeg sprengte noen terrorister med Apachen min utenfor My Mall i Limassol. 
 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har tenkt og kjøpe meg et billig ratt og pedal sett, siden jeg har fått litt dilla på bilspill. Har aldri hatt det før så er veldig usikker på hva som er verdt å gå for. Har sett på logitech sine. Er det noe forskjeller på G29, G920 og G923? Skal brukes hovedsakelig til PC, men at den kan brukes på xbox i tillegg hadde vært fint. Hvilken tror dere er best av disse? Evt. Andre i samme prisklasse( maks 4000)  som er bedre?

Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (9 minutter siden):

Har tenkt og kjøpe meg et billig ratt og pedal sett, siden jeg har fått litt dilla på bilspill. Har aldri hatt det før så er veldig usikker på hva som er verdt å gå for. Har sett på logitech sine. Er det noe forskjeller på G29, G920 og G923? Skal brukes hovedsakelig til PC, men at den kan brukes på xbox i tillegg hadde vært fint. Hvilken tror dere er best av disse? Evt. Andre i samme prisklasse( maks 4000)  som er bedre?

G920 - Du får disse kasta etter deg på Finn. Prut prut prut. Mye for pengene, gode pedaler som varer evig.

G923 - Mer moment og bedre knapper, bedre pedaler og en vibrasjonseffekt i rattet.

Styr unna Thrustmaster TS-XV 

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg liker Thrustmaster T300 RS GT bedre enn G920. Koster bittelitt mer, med mindre du finner et kupp på Finn. Beltedrevet er mer behagelig og bråker ikke like mye som de girene på G920 som jeg hater lyden av. TS-XV som DrAlban3000 nevner har jeg ikke testet så mulig den har noen feil som ikke T300 har. T300 er også av og til på tilbud.

Min mening er at T300 RS GT til en ok pris gir mest valuta for pengene og neste steg er direct drive som er et stort prishopp opp.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (55 minutter siden):

Jeg liker Thrustmaster T300 RS GT bedre enn G920. Koster bittelitt mer, med mindre du finner et kupp på Finn. Beltedrevet er mer behagelig og bråker ikke like mye som de girene på G920 som jeg hater lyden av. TS-XV som DrAlban3000 nevner har jeg ikke testet så mulig den har noen feil som ikke T300 har. T300 er også av og til på tilbud.

Min mening er at T300 RS GT til en ok pris gir mest valuta for pengene og neste steg er direct drive som er et stort prishopp opp.

T300 har langt færre problemer enn TS-XV hvor alle har en form for et problem. Jeg er ingen fan av hverken G920 eller G923, men de tilbyr på bruktmarkedet ekstremt mye for prisen og er lette å kvitte seg med igjen. De er også ferdig oppsatt til de fleste spill.

Kjøper man nytt fordrer det at man liker simracing nok til å bruke det, evt ta et 30% tap på nyprisen ved salg igjen. Kjøper du brukt og får en god deal kan du bare legge ut for samme sum igjen ved en senere anledning.

De er i prisklassen, så derfor nevnte jeg akkurat TS-XV - har nå 3 eksempler fra venner/bekjente i tillegg til meg selv. Alle med knirkete beltereim, problemer når du kjører max belastning over tid osv. Det er rett og slett ikke veldig bra skrudd sammen, da motoren går ekstremt varm og noe begynner å subbe inni der. 

Vil anta at T300 RS GT er langt bedre kvalitet basert på det jeg har lest :) Innmaten ligner ikke en gang, så det er et helt annet produkt.

image.png.9152e42fc0e95c15bd7d0ff7c2820b9e.png

Lenke til kommentar

Kan støtte T300 om en kan ta seg råd til det, var siste basen jeg hadde før jeg til slutt gikk for direct drive. Om en da og litt down the line skaffer seg Thrustmaster T-LCM pedalene med load cell så har en egentlig det en måtte trenge for at utstyret ikke skal holde en seriøst tilbake. Thrustmaster økosystemet har jo og litt forskjellige stiler ratt en kan kjøpe det en trenger å ikke være helt låst til det som står på originalt.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Det ble en G923. Jeg er i hvertfall storfornøyd med den så langt. Men nå er jo dette det eneste rattet jeg har hatt/prøvd. Bråker litt den vibreringen, men legger ikke så mye merke til den når jeg kjører. Og bremsen var litt i overkant hard å presse helt inn.

Var helt rått å kjøre F1 22 i VR :D. Men tror nok jeg må gå til innkjøp av en racingstol rigg også, siden PC-bordet holdt på å velte et par ganger. Hvis ikke må jeg skru det fast til veggen 😅

Tips til stol-rigg som ikke tar all verden til plass? Holder på å pusser opp et gaming-rom som er nokså lite, og skal ha plass til både fly-sim utstyr og racing

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (1 time siden):

Det ble en G923. Jeg er i hvertfall storfornøyd med den så langt. Men nå er jo dette det eneste rattet jeg har hatt/prøvd. Bråker litt den vibreringen, men legger ikke så mye merke til den når jeg kjører. Og bremsen var litt i overkant hard å presse helt inn.

Var helt rått å kjøre F1 22 i VR :D. Men tror nok jeg må gå til innkjøp av en racingstol rigg også, siden PC-bordet holdt på å velte et par ganger. Hvis ikke må jeg skru det fast til veggen 😅

Tips til stol-rigg som ikke tar all verden til plass? Holder på å pusser opp et gaming-rom som er nokså lite, og skal ha plass til både fly-sim utstyr og racing

Mitt tips: Next Level Racing Wheel Stand 2.0 https://prisguiden.no/produkt/next-level-racing-wheel-stand-2-0-566017

Perfekt til gaming-rom med lite plass. Jeg har 2 stk og er kjempe fornøyd.

 

Endret av JetzBullet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Denne tråden skulle jeg likt å ha funnet tidligere.

Kjøpte i fjor (som flere av dere, tydeligvis!) Fanatec GT DD Pro base (8nm) med RS Wheel og ClubSport V3 pedaler etter å ha kjørt litt sim av og på med Logitech G27 opp gjennom årene. Strålende fornøyd med den oppgraderingen!

Jeg har en Playseat Evolution, og basefestet måtte moddes litt for å få på plass Fanatec basen, men det har fungert greit.
Skjermen som brukes er en 49" G9 Neo.
Nå er jeg dog meget lei av stolpen mellom beina og har i en liten periode kikket på diverse alu-rigger.
 

Har noen her oppdaterte erfaringer med rigger som tidligere er omtalt i denne tråden?
Jeg har sett meg veldig blind på Simlab P1-X og TrakRacer TR160.
TrakRacer kan kjøpes i Norge hos sim-racing.no, men frakt til meg på Sørlandet kommer på kr. 2400,-

Du kjøpte vel denne@Theo343 ? Har du denne enda og har vært fornøyd?

Lenke til kommentar

Det er vel hipp som happ om man går for SimLab eller TrakRacer. Fordelen med sistnevnte er at den kan kjøpes fra Norsk butikk og dette er vel noe de har på lager i tillegg.

 

Selv gikk jeg for SimLab, men det var mer fordi totalprisen inklusive frakt og toll ble billigere enn fra Sim-racing.no på daverænde tidspunkt og jeg hadde ikke hastverk med å få riggen på plass da jeg også skulle pusse opp et rom til dette formålet samtidig.

Lenke til kommentar

Sim-Labs er et selskap jeg opplevde som svært bra. Kvalitet i alle ledd fra bestilling til montering. Det fulgte med endel ekstra skruer, muttere og braketter og disse delene holdt også et bra kvalitetsnivå. 

Jeg ville ha sjekket finn også, her er det mulig å spare mange tusen kroner - det ligger en ute på finn for øyeblikket som selger stol + ramme.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...