Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ungdomsbil


Anbefalte innlegg

Runar skrev (På 6.3.2022 den 0.32):

Nå er det vel heller ikke mange som kjøper leilighet i en alder av 19 år.

Hvis du vil bruke 350 000 kr på en bil nå så skal du absolutt få lov til det, men vit at det er en særdeles dårlig ide økonomisk sett. Bilen kommer mest sannsynlig til å tape seg mye i verdi, uavhengig av hva du kjøper, og den kommer til å koste deg langt mer enn kjøpesummen når du regner med forbruk, forsikring og verkstedbesøk. Du vil få mye mer igjen for pengene hvis du kjøper deg en enkel og billigere bil nå og setter resten i et fond.

Hvis du er kjempefornøyd med BMW-en du har i dag, hvorfor bytte den ut?

Alltid gøy å prøve noe nytt vel? Er det slm er den eneste grunnen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Habla Møberg skrev (12 minutter siden):

Kjørelengde vil jo naturlig nok variere med hva man liker, hvordan man jobber, og ikke minst hvor i landet man bor. I Finnmark er 30.000 ikke rare greiene, i SørNorge noe over snittet..
Jeg har stort sett ligget på 20-30.000KM/år som ung og uten familie. Maks for min del har vært 50.000KM/år da arbeidsplass var et stykke unna.

Da kjører du ganske mye mer enn snittet. SSB sitt snitt for 2020 var ca 11.200km pr år. 30.000 er nok fortsatt en del selv for de som er bosatt i Finnmark, selv om det naturlig drar på seg med flere kilometer der.

Men når du kjørte 50.000km pr år, fikk du kompensert dette på noen måte da? Enten ved en arbeidsgiver som tilbydde deg gunstig lønn, kjøregodtkjørelse eller annet?

Habla Møberg skrev (12 minutter siden):

Så 30 er gjerne mer enn gjennomsnittet for "Ola Dunk", men så er gjerne en ungdom som vil bruke 350.000 på bil som er gøy noe utenfor gjennomsnittet.

Varierer ekstremt mye. Noen gjør ikke annet enn å være ute å kjøre dag inn og ut, men samtidig er det mange med gøy bil som ikke kjører mye rundt med den eller. Kanskje til og fra trackdays eller bare den lokale stripa. 

Lenke til kommentar
pilsner1985 skrev (20 timer siden):

Prisklasse osv ?   

Senke og steile opp en Hyndai Getz trenger ikke se dumt ut.     Jeg har en original Hyndai Getz som går ann og bygge om til bli noe sånt som bildene om man skaffer sterling delene ...  

 

0d89941ebcb3fabf2745d131227e9a63.jpg

f31694cbd3500a09cad6ea8db8f39a11.jpg

1098213a-a-2bd7.jpg

19070419154420056.jpg.@[email protected]_300,qt_70.9f9de6.jpg.webp 12 kB · 0 Nedlastninger

Dette så faktisk utrolig dumt ut. Men langt i fra så dumt som å svi av 350K på bil i en alder av 19 år, mens man bor hjemme hos foreldrene. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bil123 skrev (37 minutter siden):

Det var virkelig et fornuftig svar og lignende tankegang som det jeg selv har.

Jeg elsker det å holde på med bil, bilene mine blir kun håndvasket og fikk for er par år siden en rupes poleringsmaskin i gave fra fattern. Den er i flittig bruk! 
Opplevde det samme på den første bilen min, en A4 allroad. Sto og tok bilder sv den, da kom det bort en kar som var svært interessert i den, endte opp med at han kjøpte den kort tid ettwr annonsering, selv om det var en av de dyreste på Finn.

Grunnen til at det er så lite spesifikke krav er at det er så mye jeg har lyst på. Pdd vurderer jeg både 4-serie, s4 b8, m550d, x6 og golf r. 

Har du så mye glede av bil, så sier jeg kjør på. Om huskjøpet må vente til bilen er solgt eller til en tid du har begynt å jobbe fast og kan sette av penger så kan det rett og slett være verdt det, istedenfor å kjøpe en kjip bil i dag og se tilbake på tiden og angre. Rupes er knallmaskiner. Vurderte det selv når jeg skulle bytte ut min gamle oscillerende etter 8 års trofast jobb, men endte på flex fordi det er det jeg er kjent med og da jeg handlet var det den eneste maskina som faktisk var godkjent for lengre tids bruk.

Det er ikke for alle, men det kan være ufattelig gøy når helt ukjente folk står og tar bilder av bilen din også gå bort og slå av en prat. Kanskje til og med ta den personen med på en prøvetur. Det er ufattelig mye glede man kan ha med rett bil, rett sted og rette personer.

Skjønner det kan være vanskelig å velge ut en spesifikk bil her og nå når det er så masse gøy der ute å velge i mellom. Men enkelte ting må jo nesten appellere mer enn annet. Det kan være så enkelt og banalt som at lydbildet i en bil er ufattelig deilig.

Hadde mk6 Golf R tidligere og var storfornøyd med den bilen. MK5 og MK6 har begge holdt seg relativt stabilt i pris de senere årene, og jeg tipper nok at MK7 og kommer til å holde seg på et akseptabelt nivå disse også. Kanskje noe mer verditap igjen i de først, men time will show.

Den ene tingen som kan være verdt å ha i bakhodet vist en slik bil er aktuell er om oljen på girkassen er skiftet rundt PR 60.000km. Jeg vet DSG-kassen i mk6 kom som vedlikeholdsfri, men jeg fikk overtalt verksted til å ta oljeskift på girkassen min på 60.000 servicen. Når jeg leverte bilen til neste service fikk jeg vite at det hadde vært et klokt valg av meg da VW hadde hatt masse problemer med disse kassene og nå kjørte oljeskift pr 60.000km. Nå vet jeg ikke hvordan det er med nyere modeller om de har samme utfordring, så det kan være greit å sjekke opp i.

E: Golf R var jo en hyggelig bil å eie driftsmessig og. Kunne kjøre den på 0.6-0-7 på mila om man var bestemt på å kjøre økonomisk og prisen på forsikring inkludert maskinskadeforsikring var mye mer hyggelig enn en skulle tro.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (48 minutter siden):

Dette så faktisk utrolig dumt ut. Men langt i fra så dumt som å svi av 350K på bil i en alder av 19 år, mens man bor hjemme hos foreldrene. 

Var det som var tanken da at en 19åring skal kunne kjøre en som er gjort litt med så den blir litt mer ungdomlig slik at ikke ser ut som har lånt den av bestemor lissom uten og betale 350k for en bil...      Men greit og trimme den litt også om skal endre det kosmetiske på den måten... 

Lenke til kommentar

Jeg er utrolig fornøyd med min Audi A5 med 3.0 V6 motor. Billig i drift, har til nå kun byttet bremser framme på 120000km. Bruker 0.6l på mila, kjører du økonomisk er du nede i 0.5L. Det er kraft nok til å ta forbikjøringer og en drøm og cruise med. De holder seg også godt i pris og virker til å være ettertraktet på bruktmarkedet. Service har ligget på ca 5000kr i året pluss nån ekstra tusen på service til automatkassen. 

 

Anbefaler også tysk premium bil når man skal svi av en sånn sum da japsebiler f. Eks kan være svært tungsolgte på bruktmarkedet. 

Endret av morgan_kane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Da kjører du ganske mye mer enn snittet. SSB sitt snitt for 2020 var ca 11.200km pr år. 30.000 er nok fortsatt en del selv for de som er bosatt i Finnmark, selv om det naturlig drar på seg med flere kilometer der.

Men når du kjørte 50.000km pr år, fikk du kompensert dette på noen måte da? Enten ved en arbeidsgiver som tilbydde deg gunstig lønn, kjøregodtkjørelse eller annet?

Varierer ekstremt mye. Noen gjør ikke annet enn å være ute å kjøre dag inn og ut, men samtidig er det mange med gøy bil som ikke kjører mye rundt med den eller. Kanskje til og fra trackdays eller bare den lokale stripa. 

Jeg kjørte ganske mye mer, ikke kjører. Nå sliter jeg med å bruke opp de 5000km jeg har på hver bil 😂

 

Nei, ble ikke kompensert på noe vis da jeg kjørte så langt. Det var det man måtte kjøre for å ha en jobb. Den gang.

Husker at 15.000 var gjennomsnitt på 80-90-tallet, så folk kjører i snitt mindre i dag faktisk.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Hansien said:

Jeg har mer eller mindre hele livet mitt sløst bort penger på bil, og jeg har gjerne eid 2 biler så godt som hele tiden siden jeg fikk førerkort. Da jeg var 19-20 så satt jeg selv i TS sin situasjon, rett nok jeg var i jobb, og brukte tilsvarende summer på bil. Og kostet gjerne på disse bilene mer enn fornuftige folk tør å tenke på. Endte jeg dårlig økonomisk ut av dette? Jeg vil si nei da disse bilene ble ivaretatt og passet på, dokumentasjon på alt jeg gjorde på bilen og salgsprisen pleide å være langt over listepris for tilsvarende biler. Det skal sies at via tilbakemeldinger så skjønte jeg at påkosten jeg hadde på mine egne biler ikke var av smakløs sort heller, spesielt ikke mtp at to av bilene ble solgt til folk som kom bort og spurte om det var til salgs, for de hadde sjukt lyst på akkurat min bil. 

Jeg måtte bli 30 år gammel før jeg tok til fornuft og handlet meg en billigere og fornuftig bil. Og som jeg angrer. Ikke at bilen i seg selv er dårlig, kjedelig å kjøre eller noe sånt(Ignorerer vi det faktumet at dette skulle være den bilen som endte på verksted med reperasjon på 50k.. At det var akkurat denne bilen er nok bare tilfeldigheter.). Men fordi jeg har en bil alle andre har og verditapet på denne er helt hinsides noe annet jeg har eid.

Forskjellen er at du hadde jobb med penger du tjente selv, TS går på studiespesialiserende & skal sannsynligvis studere alt fra 3-8 år etter dette. Hvem er det som må ordne opp hvis bilen går sønder & sammen? jo mamma & pappa.
Såklart det gir smil & glede. Uten tvil! Men jeg ser den samme trenden blant mange andre. Vet flere som gjør dette, det verste er en bekjent som kjøper Porscher, Audier, Ferrarier men bor hjemme. For hver bidige bil han taper penger på stiger også boligmarkedet..

Ikke at 350K er særdeles mye penger, men i den alderen trenger du virkelig alt, spesielt når et lite "garderobeskap" koster 2mill i Oslo. Samme trenden gjelder andre steder også.
Det er mange flotte, kule biler som ikke trenger å koste skjorta. Kjøpte selv en billig MX-5 for noen år siden, dog som bil nr2, den har tredoblet seg i verdi på noen få år. 

Dog så er jeg en gjerrig jævel, mulig festbrems, men det lønner seg! Ikke nødvendigvis det jeg sier er riktig, men det er viktig med en god balanse & et sunt forhold til økonomi.

Den dag jeg får barn skal all arv gå på sparekonto & bil skal finansieres selv. Så får h*n heller bestemme selv hva han vil bruke det på. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (4 timer siden):

Forskjellen er at du hadde jobb med penger du tjente selv, TS går på studiespesialiserende & skal sannsynligvis studere alt fra 3-8 år etter dette. Hvem er det som må ordne opp hvis bilen går sønder & sammen? jo mamma & pappa.
Såklart det gir smil & glede. Uten tvil! Men jeg ser den samme trenden blant mange andre. Vet flere som gjør dette, det verste er en bekjent som kjøper Porscher, Audier, Ferrarier men bor hjemme. For hver bidige bil han taper penger på stiger også boligmarkedet..

Ikke at 350K er særdeles mye penger, men i den alderen trenger du virkelig alt, spesielt når et lite "garderobeskap" koster 2mill i Oslo. Samme trenden gjelder andre steder også.
Det er mange flotte, kule biler som ikke trenger å koste skjorta. Kjøpte selv en billig MX-5 for noen år siden, dog som bil nr2, den har tredoblet seg i verdi på noen få år. 

Dog så er jeg en gjerrig jævel, mulig festbrems, men det lønner seg! Ikke nødvendigvis det jeg sier er riktig, men det er viktig med en god balanse & et sunt forhold til økonomi.

Den dag jeg får barn skal all arv gå på sparekonto & bil skal finansieres selv. Så får h*n heller bestemme selv hva han vil bruke det på. 

TS skriver jo at han har jobb etter studier og sommeren. Og hvem vet, kanskje foreldrene vil bistå med finansiell hjelp i starten av livet til TS om uhellet skulle være ute? Måten han skriver fremstår det jo at han og har 350.000 til rådighet til bil uten finansiering. Og uten noen annen informasjon så er 19 år gammel noe tidlig til å ha harvet penger samtidig så tror jeg ikke TS er såppass skjemt bort av foreldrene sine at han fikk 350.000 til å handle bil. Da tror jeg nemlig TS hadde tatt pengene mer forgitt og bare handlet noe nå, og antatt finansiell støtte ved eventuelt neste kjøp og. Og vi vet heller ikke om TS har mer penger til rådighet, eneste vi vet er taket han har satt til bil.

Om du ser på innlegget mitt ellers så fornekter jeg ikke at bil potensielt kan være dyrt å eie, og jeg oppfordrer TS til å generelt gjøre research rundt ting som forsikring og kjente problemer for å fort kunne danne seg et bilde av kostnadene som kan dukke opp. Og som jeg og oppfordrer TS til er å skru selv. Da blir brått kostnaden som koster deg 15.000,- bare 5.000,- fordi du ikke betaler et verksted for å utføre jobben.

Ellers har vi jo vært inne på vasking og polering, og dette kan jo fort være en gylden ekstrainntekt om TS er ivrig på å sysle med slikt. Det er jo mange der ute som ønsker ren og blank bil, men finner dette som et ork og gjerne betaler andre for å gjøre det. Bilinteresse er selv årsaken til høy interesse for polering for min egen del, og mens mange andre stakk ut og brukte opp penger på alkohol og annet tull i helgene var jeg gjerne hjemme på dagtid og polerte opp biler for folk og fe. Faktisk endte jeg opp med å måtte lage et ENK en gang i tiden fordi jeg tjente såpass mye på denne interessen, det kan jo være en potensiell bi-inntekt for TS etter hvert og. Kanskje TS til og med tar på seg strøjobber med å fikse venner og familien sine biler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (9 timer siden):

Da jeg var 19-20 så satt jeg selv i TS sin situasjon, rett nok jeg var i jobb, og brukte tilsvarende summer på bil. Og kostet gjerne på disse bilene mer enn fornuftige folk tør å tenke på. Endte jeg dårlig økonomisk ut av dette? Jeg vil si nei da disse bilene ble ivaretatt og passet på, dokumentasjon på alt jeg gjorde på bilen og salgsprisen pleide å være langt over listepris for tilsvarende biler.

Hvis du kjøpte en bil til listepris, så brukte masse penger på den, så solgte den til i overkant av listepris etter 5 år så kom du vel dårlig økonomisk ut av det? For nye biler så er gjerne verdien halvert etter 5 år.

Jeg mener ikke at økonomi er alt - jeg gjør selv mye rart som er uøkonomisk. 

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Hvis du kjøpte en bil til listepris, så brukte masse penger på den, så solgte den til i overkant av listepris etter 5 år så kom du vel dårlig økonomisk ut av det? For nye biler så er gjerne verdien halvert etter 5 år.

Jeg mener ikke at økonomi er alt - jeg gjør selv mye rart som er uøkonomisk. 

-k

Nja. De fleste bilene jeg har eid av nyere årgang har ikke hatt et så ekstremt verditap som du forespeilet her. 

Jeg sier ikke at jeg gikk i pluss på bilene, men det fremstår jo av enkelte i tråden at man går en finansiell fiasko i møte om man handler en dyrere bil i ung alder. 

Jeg var jo selv i TS situasjon hvor bil appellerte mer enn å eie et hus, og nå i dag sitter jeg med hus og en garasje full av biler og motorsykler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (10 timer siden):

Disse bilene vil nok holde seg i verdi, eller stige, så lenge de får et godt ettersyn og ivaretas. Ellers er ikke dette en bil jeg tror slår heldig ut når TS skal ringe og få pris på forsikring.

Med tanke på hans unge alder så har du nok rett i det. Det blir nok en ganske dyr affære.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Nja. De fleste bilene jeg har eid av nyere årgang har ikke hatt et så ekstremt verditap som du forespeilet her. 

Hvis du kjøper en ny bil til 500’ så må du forvente å selge den for ca 250’ om 5 år hvis du bruker og vedlikeholder den normalt.

»Halv pris etter fire-fem år var lenge en tommelfingerregel. Nå går det enda kortere tid for endel biler: – Ja, det er ikke helt uvanlig at det kan være halv pris, etter bare tre år. Ofte er det da snakk om biler som er kostbare som nye, men der markedet har endret seg underveis«

https://www.tv2.no/a/14004222/

Selvsagt kan man ha «flaks» (f.eks at Covid eller en krig gjør at bilproduksjonen stuper og det blir rift om nyere biler) men jeg tror ikke at man bør anta at man har flaks.

Man kan selvsagt kjøpe en 15 år gammel Porsche, ha den i garasjen i 10 år og finne at bruktprisen har gått opp. Eller man kan kjøpe et vrak, legge inn mange arbeidstimer og ende opp med en verdifull bil.

 

Essensen er at biler - jevnt over - er en dårlig investering. Man går inn med en sum, og kommer ut med betydelig mindre. Jeg synes ikke at teksten jeg quotet fra deg viste det tydelig. Nå handler ikke alt i livet om økonomi. For min egen del så betyr bil mer tid med barna og bedre fritidsmuligheter, og jeg har råd til utgiften. Men det er en noenlunde bevisst tanke rundt det økonomiske tapet og det en bil gir meg.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (6 timer siden):

Forskjellen er at du hadde jobb med penger du tjente selv, TS går på studiespesialiserende & skal sannsynligvis studere alt fra 3-8 år etter dette. Hvem er det som må ordne opp hvis bilen går sønder & sammen? jo mamma & pappa.
Såklart det gir smil & glede. Uten tvil! Men jeg ser den samme trenden blant mange andre. Vet flere som gjør dette, det verste er en bekjent som kjøper Porscher, Audier, Ferrarier men bor hjemme. For hver bidige bil han taper penger på stiger også boligmarkedet..

Ikke at 350K er særdeles mye penger, men i den alderen trenger du virkelig alt, spesielt når et lite "garderobeskap" koster 2mill i Oslo. Samme trenden gjelder andre steder også.
Det er mange flotte, kule biler som ikke trenger å koste skjorta. Kjøpte selv en billig MX-5 for noen år siden, dog som bil nr2, den har tredoblet seg i verdi på noen få år. 

Dog så er jeg en gjerrig jævel, mulig festbrems, men det lønner seg! Ikke nødvendigvis det jeg sier er riktig, men det er viktig med en god balanse & et sunt forhold til økonomi.

Den dag jeg får barn skal all arv gå på sparekonto & bil skal finansieres selv. Så får h*n heller bestemme selv hva han vil bruke det på. 

Hehe, bra vi er enig. Pengene er ikke noe jeg har fått fra mor eller far, det penger jeg har spart og jobbet for. Har satt et tak så jeg ikke skal blakke meg, fordi på alle biler vil det komme påkost, den skal selvfølgelig jeg betale! Fra spøk til alvor så har du rett, men så var interessen og gleden da. Hvis noe skulle skje med bilen er det jeg som må betale det, jeg ønsker ikke hjelp av foreldre til den slags.

 

Endret av Bil123
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (14 timer siden):

Etter statens satser så bikker man 10.000/mnd om man kjører noe videre mer enn 30.000km/år. Med dagens drivstoffpriser og om poden vil ha kasko på bilen og ingen oppspart bonus så blir det raskt en god del dyrere enn hva statens satser dekker.

If har nå startet med startbonus på 60%. Betaler alt selv ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (9 timer siden):

Har du så mye glede av bil, så sier jeg kjør på. Om huskjøpet må vente til bilen er solgt eller til en tid du har begynt å jobbe fast og kan sette av penger så kan det rett og slett være verdt det, istedenfor å kjøpe en kjip bil i dag og se tilbake på tiden og angre. Rupes er knallmaskiner. Vurderte det selv når jeg skulle bytte ut min gamle oscillerende etter 8 års trofast jobb, men endte på flex fordi det er det jeg er kjent med og da jeg handlet var det den eneste maskina som faktisk var godkjent for lengre tids bruk.

Det er ikke for alle, men det kan være ufattelig gøy når helt ukjente folk står og tar bilder av bilen din også gå bort og slå av en prat. Kanskje til og med ta den personen med på en prøvetur. Det er ufattelig mye glede man kan ha med rett bil, rett sted og rette personer.

Skjønner det kan være vanskelig å velge ut en spesifikk bil her og nå når det er så masse gøy der ute å velge i mellom. Men enkelte ting må jo nesten appellere mer enn annet. Det kan være så enkelt og banalt som at lydbildet i en bil er ufattelig deilig.

Hadde mk6 Golf R tidligere og var storfornøyd med den bilen. MK5 og MK6 har begge holdt seg relativt stabilt i pris de senere årene, og jeg tipper nok at MK7 og kommer til å holde seg på et akseptabelt nivå disse også. Kanskje noe mer verditap igjen i de først, men time will show.

Den ene tingen som kan være verdt å ha i bakhodet vist en slik bil er aktuell er om oljen på girkassen er skiftet rundt PR 60.000km. Jeg vet DSG-kassen i mk6 kom som vedlikeholdsfri, men jeg fikk overtalt verksted til å ta oljeskift på girkassen min på 60.000 servicen. Når jeg leverte bilen til neste service fikk jeg vite at det hadde vært et klokt valg av meg da VW hadde hatt masse problemer med disse kassene og nå kjørte oljeskift pr 60.000km. Nå vet jeg ikke hvordan det er med nyere modeller om de har samme utfordring, så det kan være greit å sjekke opp i.

E: Golf R var jo en hyggelig bil å eie driftsmessig og. Kunne kjøre den på 0.6-0-7 på mila om man var bestemt på å kjøre økonomisk og prisen på forsikring inkludert maskinskadeforsikring var mye mer hyggelig enn en skulle tro.

Ja, vw mener fortsatt at girkassene ikke trenger oljeskift, men for meg er det en selvfølge. Må vel si at det er s4 eller x6 som er mest fristende. En s4 med miltek har ekstremt fin lyd som virkelig frister

Lenke til kommentar

Ungdomsbil til 350k, også uten fast jobb? :D Den er drøy spør du meg, men kudos til deg hvis du har klart å spare opp så mye i såpass ung alder! Til den prisen der kan du jo faktisk få deg en splitter ny bil med lang garanti. Men da må du ha en ganske så dyr forsikring osv, i tillegg til at du sikkert ikke vil/kan cashe ut den bilen så da blir det en god del tusen i utgifter hver eneste i mnd. Har du tenkt noe på ossen årsmodell du vil ha, og hvor mye du har råd til å spytte inn + betale for bilen hver mnd i form av drivstoff/forsikring/lån?  

Kjøp heller en rimeligere bruktbil til max 100k hvor du kanskje ikke trenger fullkasko forsikring engang. Selv kjørte jeg en gammel 04 model toyota avensis til 50k i rundt 8 år før jeg kjøpte meg ny bil sent i fjor ;) 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Hvis du kjøper en ny bil til 500’ så må du forvente å selge den for ca 250’ om 5 år hvis du bruker og vedlikeholder den normalt.

Og dette er kun scenarioet om TS handler fabriksny bil og faktisk har denne i 5 år. For 350k,- og ønske om en gøy bil, så tror jeg ikke fabrikknytt er veien å gå, økonomisk eller for valgmulighetene.

Grovt regnet har jeg aldri eid et kjøretøy som har hatt et verditap i nærheten av dette som skrives om i artikkelen din. Har jeg vært heldig? Kanskje. Eller så har jeg kanskje hatt biler som rett person har vært villig til å betale litt mer for samt is i magen på at rett person skal ringe og komme med en akseptabel pris. Med unntak av to biler som har solgt seg selv, så har noen andre ligget ute i noen måneder før et oppegående bud har kommet. Nåværende bil er vel det nærmeste da denne, iflg tilsvarende biler på finn, har gitt meg et verditap på 15-20 pr år. Den var rett nok kjøpt brukt og var 2-2.5 år gammel når jeg handlet så jeg antar det var noe mer verditap før jeg handlet. Men 50.000 pr år er ekstremt. Da hadde jeg heller valgt en bruktbil hvor verste verditapene alt er tatt.

 

knutinh skrev (3 timer siden):

Essensen er at biler - jevnt over - er en dårlig investering. Man går inn med en sum, og kommer ut med betydelig mindre. Jeg synes ikke at teksten jeg quotet fra deg viste det tydelig. Nå handler ikke alt i livet om økonomi. For min egen del så betyr bil mer tid med barna og bedre fritidsmuligheter, og jeg har råd til utgiften. Men det er en noenlunde bevisst tanke rundt det økonomiske tapet og det en bil gir meg.

Det er vel heller ingen som påstår at det er sjanse for at TS går økonisk pluss ut av bilkjøpet heller. Dog virker det som. Om kjøretøy og kostnader ved dette krisemaksimeres her inne spesielt siden TS er ung. Jeg har kommet med mine selverfarte opplevelser som den 19 åringen som valgte gøy bil istedenfor den trygge, 20 år gamle, Corollaen til vrakpant og disse strider mot mye av det som står skrevet i tråden her. Jeg har forøvrig gitt TS en del tips som direkte og indirekte går på det økonomiske rundt bil og hvordan å lette en del av disse. 

Bil har over årene gitt meg mye glede for pengene, enten i form av å ha noe unikt som jeg, venner og tilfeldige kan ha glede av og sosialisere rundt. Det og se folk i alle aldre stoppe i to min for å ta et eller flere bilder av bilen, og kanskje til og med komme bort og spørre om ting er sjukt gøy for min del. Og det er sikkert ganske banalt, men det å se ungene på skolen/barnehagen flokke bort til gjerde når du kommer kjørende forbi gir en fantastisk glede. Både minnene fra tiden en selv sprang bort og var helt borte vekk fordi en tøff bil kjørte forbi, og fordi du høyst trolig var med på å forme en tilfeldig unges bilinteresse.

Ellers har det vært lærerikt og fryktelig gøy med autoslalom, trackdays, isbanekjøring og annet morro en kan gjøre med bil. 

Også har man de følgene som kan komme av bilinteresse og det er jo at folk gjerne tar kontakt og hører om du kan fikse ting eller hjelpe de med problemer med sine biler. Du tjener en slant og kameraten din slapp billig unna som er vinn/vinn for begge parter. Drt sosiale, kunne stille opp for en venn og at begge kom økonomisk bedre ut av situasjonen. Eller om TS er flink med poleringsmaskina si så er jo det og en liten gullgruve som kan lette de økonomiske byrdene ved å eie bil. 

 

Tldr:

Kan man komme bedre økonomisk ut av å velge en kjip bil? Ja.

Er det verdt det? Det vet kun du. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Og dette er kun scenarioet om TS handler fabriksny bil og faktisk har denne i 5 år. For 350k,- og ønske om en gøy bil, så tror jeg ikke fabrikknytt er veien å gå, økonomisk eller for valgmulighetene.

Grovt regnet har jeg aldri eid et kjøretøy som har hatt et verditap i nærheten av dette som skrives om i artikkelen din. Har jeg vært heldig? Kanskje. …Den var rett nok kjøpt brukt og var 2-2.5 år gammel når jeg handlet…

Jeg mener at jeg har vært konsekvent i å opplyse om at verditapet jeg beskriver gjelder nye biler. At du ikke har opplevd samme verditap når du kjøper brukte biler er ikke overraskende, men det motbeviser heller ikke påstanden min.

Sitat

Kan man komme bedre økonomisk ut av å velge en kjip bil? Ja.

Er det verdt det? Det vet kun du. 

Helt enig. Likskjorter har ikke lommer, og man må finne ut av selv hva som er viktig i livet. Noe av det jeg gjorde som 18-åring kunne jeg gjerne ha tenkt meg å hatt ugjort. Betyr det at 18-åringer skal la seg diktere av 70-åringer? Antageligvis ikke. Men det skader neppe å møte kritiske meninger.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...