Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
qualbeen skrev (23 minutter siden):

Kan det tenkes at Russland ønsker at vi skal skyte ned disse dronene; at de prøver å fremprovosere oss til å handle militært?

Kanskje de trenger et narrativ å spille inn til Kina, India, Iran og andre potensielle kompanjonger? 🤔

Ja, jeg tror de har fire motivasjoner:

• Propagandakortet der de kan spille offer
  • Klartlegge ressurser for å stoppe droneangrep
  • Kartlegge politisk og folkelig respons
  • Få oss til å allokere ressurser som ellers kunne gått til Ukraina

Et skikkelig kinderegg altså. Jeg håper det svir på måter som ikke oppfyller noen av disse.

Edit: Jeg kom til å tenke på: Europa har vel eksportforbud for bensin og diesel til Russland? Hvis ikke så bør det på plass øyeblikkelig.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (49 minutter siden):

Ja, jeg tror de har fire motivasjoner:

• Propagandakortet der de kan spille offer
  • Klartlegge ressurser for å stoppe droneangrep
  • Kartlegge politisk og folkelig respons
  • Få oss til å allokere ressurser som ellers kunne gått til Ukraina

Et skikkelig kinderegg altså. Jeg håper det svir på måter som ikke oppfyller noen av disse.

Edit: Jeg kom til å tenke på: Europa har vel eksportforbud for bensin og diesel til Russland? Hvis ikke så bør det på plass øyeblikkelig.

Og nettopp kulepunkt nr 2 er essensielt i denne sammenhengen.

Til alle dere som skriker etter nedskyting og tilsvarende reaksjoner; man vil ikke vise hvilke kapasiteter man har uten at det er tvingende nødvendig. Dette blir et eskaleringsspill der aggressoren, mest sannsynlig Russland må unngå å avsløre sine hensikter, og ikke minst sin innblanding. Vi som den defensive parten må unngå å reagere for tidlig for ikke å avsløre våre kapasiteter.

Om vi klarer å få aggressoren til å avsløre sine hensikter eller sin innblanding har vi vunnet. Om vi derimot reagerer med nedskytinger så vil vi ha avslørt kapasitetene våre, og da kan denne kunnskapen brukes til å planlegge anslag mot vår infrastruktur som omgår vårt droneforsvar.

Derfor mener jeg den tilbakeholdne og avmålte responsen er rett fremgangsmåte i denne sammenhengen.

• Liker 3
Skrevet (endret)
<generisk_navn> skrev (1 time siden):

Derfor mener jeg den tilbakeholdne og avmålte responsen er rett fremgangsmåte i denne sammenhengen.

Jeg stemmer for uventet asymmetrisk respons: Økt støtte til Ukraina. Politikerne må gjerne kalle en spade for en spade og si at dronetruslene utløser økt støtte til Ukraina fordi de forsvarer både seg selv og Europa.

Hovedhistorien 10. september var at 19 russiske droner fløy inn i Polen. Men det er nok få som fikk med seg at russerne sendte hele 111 droner mot Polen den natta. Ukraina skjøt heldigvis ned 92 av de så bare 19 nådde Polen. Det viser for en hel verden at Ukraina faktisk forsvarer oss mot russiske angrep. Så når folk i kommentarfelter krever at Europa utstyrer flere hundre flyplasser med jammere, drone-skyttere, luftvern osv så vil det allokere ressurser som ellers kunne gått til Ukraina og gjort en mye viktigere jobb der. Russland dreper sivile Ukrainere med droner hver eneste natt. I hele Europa er ikke en eneste person drept av russisk drone hittil. Å binde opp anti-drone kapasiteter i Europa vil koste sivile ukrainere livet.

Tenkte jeg skulle supplere innlegget og illustrere situasjonen ved å fortelle om da en russisk drone fulgte etter og slapp en granat på en 13-åring på vei til skolen i Kharkiv og drepte han. Pur terror og ondskap! Men jeg sliter med å finne tilbake til den noen uker gamle artikkelen. Ok, fant ikke akkurat den, men denne får duge: En 1-åring som ble sprengt i filler av en russisk drone foran øynene på bestemor. Denne terroren er så systematisk at den har fått et eget navn og wikipediaside: Human safari.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

USA:

Parallellt med at Trump har sagt mer negative ting om Russland og Putin, og mer positive ting om Ukraina og Zelensky, har republikanere den siste tiden blitt mer støttende til Ukraina.

Støtten for å hjelpe Ukraina militært er nå på sitt høyeste blant republikanske velgere siden 2022. Samtidig har Trump distansert seg fra dette, og i stedet for å hjelpe Ukraina direkte er politikken hans at andre land skal kjøpe våpen til Ukraina fra USA.

7% av demokratiske velgere mener støtten må kuttes eller fjernes helt, mens 34% av republikanske velgere mener det samme.

Så tallene er fremdeles skremmende blant republikanerne, men det går i det minste riktig vei.

Republicans are becoming more supportive of Ukraine
https://today.yougov.com/politics/articles/53076-republicans-are-becoming-more-supportive-of-ukraine

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Drivstoffmangelen forårsaket av droneangrep og missilangrep i Ukraina har også spredt seg til landets hovedstad, Moskva, ifølge Russlands største bilmagasin Za Ruljom .

Ifølge avisen har en rekke bensinstasjoner i Moskva nå innført en restriksjon som sier at innbyggerne kun har lov til å kjøpe 10 eller 20 liter bensin om gangen.

I tillegg selges ikke lenger drivstoff i beholdere i det hele tatt.

• Liker 5
Skrevet
OMyre skrev (10 minutter siden):

Blir ikke noe enklere å rekruttere når menn i beste alder drar fra landet.

https://www.nrk.no/norge/unge-ukrainske-menn-stroymer-til-noreg-_-hundrevis-ventar-uregistrerte-1.17581082

Ukraina nekter vel fortsatt AFAIK å innkalle soldater under 25 år. Det er trolig et av de største forklaringsproblemene Zelenskyj har i sin dialog med EU/NATO og andre støttespillere.
De som kommer nå er trolig i alderen 18-22 år, dvs den gruppen som relativt nylig har fått fritak fra det ellers generelle utreiseforbudet for menn mellom 18 og 60.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...