Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
19 minutes ago, FriskLuft said:

Dette må Putin reagere på og det er vel naturlig å tenke seg at det må bli massive troppe forflytninger nå? Dersom det skjer så er vel strengt tatt mange tropper svært utsatt for fly-raid og drone angrep? Jeg mener når du lokker fienden ut på reise så vil de jo være mer sårbare? Kan det være så enkelt at dette er taktikken til Ukraina - å lokke fienden vekk og gjøre dem sårbare for fly som nå Ukraina disponerer?

Hovedproblemet er at russerne ikke har fler styrker og ikke klarer å generere fler enn de taper hver måned. Og selv om de skulle velge å trekke seg ut av deler av Ukraina så er det logistisk vanskelig å flytte på dem fordi de også mangler logistikk. Selv om Putin skulle mobilisere så er det lite tungt utstyr å gi. Nord-Korea annonserte i går 1000 nye containere med våpen til Russland. Russerne går rett og slett tomme.

16 minutes ago, Gouldfan said:

Er Atomvåpen en fare nå?

Wagner ledelsen og gruppen rykket fort frem nesten til Moskva, er det mulig at Ukraina kan gjøre det samme? Da er vel ikke Putin fingeren langt unna atomvåpen knappen?

I min oppfatning er nå atomvåpenfaren delvis over. Jeg anser faren å ha vært større de første 24-48 timene. Kreml forsøker så langt å danne en konvensjonell militær respons. Faren er ikke 100% over, men taktiske atomvåpen er ikke veldig effektive mot annet enn statiske forsvarsverk og baser. Og det ville koste Russland mye av den støtten de fremdeles har, også i egen befolkning. For ikke å nevne at nedslag ville være på eget territorium.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Fylliken Medvedev har ropt ulv ca annenhver dag i 2,5 år nå. Hadde det vært noe i truslene så hadde de brukt atombomber et tresifret antall ganger til nå. Du har tidligere trodd at det har vært ulv hver gang Medvedev har åpnet munnen. Hvor mange ganger må du bli lurt for å klare å avsløre en ny løgn?

Vel - nå har ingen gått inn i Russland på denne måten før. Om jeg leser Putin rett så tenker han vel at taktiske atomvåpen kan være en vei ut av dette for å skremme Ukraina til å trekke seg tilbake......Jeg har null peiling på hva som foregår i hodet til en galning, men tenker som så at dersom noen kommer hjem til deg og begynner å rive ned veggene i boligen din - da endres fort evnen til rasjonell tenkning.

Skrevet
3 minutes ago, Simen1 said:

Fylliken Medvedev har ropt ulv ca annenhver dag i 2,5 år nå. Hadde det vært noe i truslene så hadde de brukt atombomber et tresifret antall ganger til nå. Du har tidligere trodd at det har vært ulv hver gang Medvedev har åpnet munnen. Hvor mange ganger må du bli lurt for å klare å avsløre en ny løgn?

Jeg tror ikke vi skal fullstendig underslå muligheten for at Putin-regimet kan bli så desperate at de kan finne på å smelle av et taktisk atomvåpen mer eller mindre symbolsk. Men per nå er det ikke verdt å ta den risken. Kanskje om ukrainerne nærmer seg Moskva langt inn i fremtiden.

Men taktiske atomvåpen har liten militær verdi mot mekaniserte tropper og liten politisk verdi mtp. egne byer og egen befolkning, samt det globale sjokket det ville forårsake.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, FriskLuft said:

Vel - nå har ingen gått inn i Russland på denne måten før. Om jeg leser Putin rett så tenker han vel at taktiske atomvåpen kan være en vei ut av dette for å skremme Ukraina til å trekke seg tilbake......Jeg har null peiling på hva som foregår i hodet til en galning, men tenker som så at dersom noen kommer hjem til deg og begynner å rive ned veggene i boligen din - da endres fort evnen til rasjonell tenkning.

Putin bryr seg åpenbart ikke om menneskeliv, og hadde han kunnet slippe unna med det kunne han nok funnet på å gjøre det, men enn så lenge er han rasjonell, faktisk kynisk, og da har han mer å tape og risikere per i dag enn å vinne. Jeg tror også Putin heller stikker til Belarus, Nord-Korea eller Kina, enn å slippe bomber, om regimet hans faller. Så ja, han er en drittsekk, kynisk, kanskje sosiopat, men han er også heldigvis også relativt realistisk. Blunderen som var 22.02.2022 tror jeg ikke nesten noen kunne ha forutsett. Russland skulle i teorien vært mye sterkere enn de var.

• Liker 3
Skrevet
Brother Ursus skrev (15 minutter siden):

Ikke bare Gerasimov, men hele generalstaben.

De trodde nok at de var beskyttet av Vestens politiske feighet og uvilje. Men kanskje de også gjorde det for å undergrave Putin?

Bare en tanke.

Ein legg merke til avstanden mellom Putin og dei andre. Dette minner litt om det ikoniske biletet av Putin og Macron i kvar ende av det lange bordet.

• Liker 6
Skrevet

Ser jo unektelig stilige ut, men jeg er veldig skeptisk til hvor effektive disse er mot militære mål. Videoen er enten klippet sammen eller så tillater de seg å gjøre demonstrasjonsvideoer i kampområder og det er jo litt rart.

• Liker 3
Skrevet
Brother Ursus skrev (13 minutter siden):

Russiske milbloggere mener nå at Russland taper krigen for ukrainske beslutningstagere er mye yngre (35-55 år) enn de russiske (på 60-70+)

Hadde det vore Glasnost-generasjonen som styrte hadde kanskje aldri denne krigen starta.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (57 minutter siden):

Er Atomvåpen en fare nå?

Wagner ledelsen og gruppen rykket fort frem nesten til Moskva, er det mulig at Ukraina kan gjøre det samme? Da er vel ikke Putin fingeren langt unna atomvåpen knappen?

Skal Russland bombe eget land?

Ukraina kan ikke bare kjøre på i fullt tempo. De må sørge for at de har forsyninger, og ikke minst bemanning nok til å sikre flankene.

Endret av Markiii
  • Liker 4
Skrevet
Brother Ursus skrev (52 minutter siden):

Jeg var veldig aktiv på sosiale medier i begynnelsen av krigen og hadde ca. 22K følgere. Besluttet å legge ned bla. pga. trusler. Jeg sov en stund med pistolen under madrassen. Det var ikke russere, men heller nordmenn som støtter Russland. Det finnes et mindre antall av dem, men flere er helt klart psykisk ustabile og har tom. voldshistorikk.

Har du anmeldt?

Offentliggjort identiteten deres så nordmenn som ikke er forrædere kan ta seg en titt? Om det er noe som må.. gjøres?

• Liker 5
Skrevet
Markiii skrev (1 minutt siden):

Skal Russland bombe eget land?

De hevder allerede selv at de bruker det som vel er deres versjon av MOAB på russisk jord.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...