Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
26 minutes ago, Brother Ursus said:

Jeg sliter med å forstå at russerne fremdeles klarer å få tak i menn og utstyr. Hvordan i all verden kan et land i 2023 tåle så store tap? Selv Kina eller India ville slite politisk og militært med noe slikt. Dette er rett og slett galskap. Det må være et resultat av at man dytter hovedsakelig folk ingen bryr seg om inn i ilden. Jeg blir også bekymret for Ukrainas tap. For selv om deres tap er en fraksjon, kanskje 20% eller per nå tom. mindre av hva russerne tar, så er det vanskeligere å akseptere for et demokrati som verdsetter liv, særlig når det er vanlige mennesker som sitter i skyttergravene. Uansett hvor gode intensjoner man har, så betaler man i blod og Ukraina er også et mye mindre land. Om Russland invanderte Norge og vi drepte 100 russere for hver nordmann som fallt, så ville vi fortsatt hatt uakseptable tap pga. vår lille størrelse.

Ja situasjonen er uten tvil grusom for Ukraina. Men alternativet er ennå verre. For gir de seg så taper de ikke bare krigen, de taper retten til sitt eget språk, kultur, identitet, og de mister både rettssikkerheten og demokratiet. Og de taper jo ikke alt dette kun for seg selv og sine naboer, men også for sine barn, og barnebarn. Folket i Ukraina vil ikke leve under diktatoren putin. 

Når vi ser russiske tapstall i 2023, så forklarer det i stor grad hvorfor russerne har sendt ut museumsgjenstander på fronten. For det er ikke noe annet å sende ut. Selv ikke i en full krigsøkonomi vil de klare å produsere tanks og pansrede kjøretøy i raskt nok tempo for å erstatte tapene. Og når de samtidig også har fått redusert kapasitet både på jagerfly, helikopter, og til og med krigsskip så faller russerne tilbake på velprøvd doktrine. De sender blindt inn dødsbølger av soldater, og har baktropper som fyrer løs på alle som ikke går på fremover. 

Kanskje vokser det frem en reaksjon i russland etterhvert. For nå må det snart gå opp for massene at tapene for russerne er enorme. Det er kanskje på tide at de russiske rebellene igjen gjør utfall over grensen og angriper russiske mål i russland? 

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://news.yahoo.com/russia-replacing-ukrainian-population-occupied-163100843.html

Russia replacing Ukrainian population in occupied territories by importing 100,000+ Central Asians

In a move reminiscent of the great forced migrations of Stalinist Russia, Russia has shipped over 100,000 Central Asians to the temporarily occupied territories of Ukraine, Ukraine’s National Resistance Center (NRC) reported on Nov. 29.

As part of a policy to replace the indigenous population of Ukrainians, Russians are importing migrants from Central Asia into the occupied territories. This is linked to Russians efforts to alter the demographic composition of the population in the temporarily occupied territories, said the NRC.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Brother Ursus said:

https://global.espreso.tv/us-diplomat-volker-calls-for-nato-membership-for-ukraine-even-amid-war

US diplomat calls for NATO membership for Ukraine even amid war

"The diplomat has urged for Ukraine to become a NATO member even before the war with Russia is over. He argues that NATO’s hesitance encourages Putin to continue his brutal war against Ukraine sends a signal to Russia and China that their actions may go unaddressed."


Volker er tidligere NATO-ambassadør, spesialrepresentant til Ukraina og CIA, med mer.

Absolutt. Det er på tide å tenke nye tanker og se på hvordan putin kan tvinges i kne, for vestens sendrektighet med å levere nok våpen og ammo fører til store tap for Ukraina. Dersom Ukraina blir NATO medlem, kanskje minus de okkuperte områdene så kan Ukraina rokkere på både luftvern, utstyr og personell for da vil ikke russland kunne angripe sivile mål i Ukraina uten å samtidig utløse artikkel 5. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, bojangles said:

Absolutt. Det er på tide å tenke nye tanker og se på hvordan putin kan tvinges i kne. 


Jeg synes egentlig det er sprøtt hvor mange ledere i Vesten som så enkelt faller for Putins knep, og hvor lett de viker unna for atomtrusler. Man skulle tro de etter snart to år med krig ville forstå at det ikke er mulig for Putin å bruke atomvåpen uten å pådra seg også Kinas og det globale sørs vrede, samt en militær konfrontasjon med NATO, som han nå har blottlagt de russiske grensene for.

Lenke til kommentar

 

 

Flott intervju med Snyder, som vanlig.
 

  • Gaza er en liten konflikt og vi må holde oppmerksomheten på Ukraina
  • Ukraina får fem prosent av USAs forsvarsbudsjett (og jeg minner om at 90% av pengene brukes i USA)
  • Ukraina er de facto NATO og oppfyller NATOs misjon
  • De har tross alt tatt tilbake over halvparten av territoriet de mistet i invasjonen
  • De har mot all formodning klarte å skape korridorer for mateksport i Middelhavet som forhindrer at millioner av mennesker potensielt sulter ihjel
  • Russerne mister nå store mengder av sine egne mobiliserte menn, ikke bare tvangsmobiliserte okkuperte folkeslag, minoriteter eller fanger
  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Just now, bojangles said:

Ja det kan du si. Frykt er snart det eneste våpen russerne har. Det er på tide at vesten knuser frykten og endrer reglene for medlemskap i NATO. 


Så vidt jeg har forstått er det faktisk *ingen* nedskrevne krav for å bli medlem av NATO annet enn at alle de andre medlemmene må være enige. Alle beslutninger tas via konsensus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Brother Ursus Det stemmer vel ikke helt? Det ble skrevet og snakket endel om dette med at det ikke kan være en pågående konflikt for potensielle nye medlemmer i NATO. russland tok dermed Ukraina som gissel når de invaderte Krim i 2014. Siden russerne dermed hadde en konflikt gående med Ukraina kunne ikke Ukraina bli NATO medlem. 

Vel, da får vi bare endre reglene. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bojangles skrev (Akkurat nå):

@Brother Ursus Det stemmer vel ikke helt? Det ble skrevet og snakket endel om dette med at det ikke kan være en pågående konflikt for potensielle nye medlemmer i NATO. russland tok dermed Ukraina som gissel når de invaderte Krim i 2014. Siden russerne dermed hadde en konflikt gående meg Ukraina kunne ikke Ukraina ble NATO medlem. 

Vel, da får vi bare endre reglene. 

Det er ikkje og har aldri vore ein slik regel, det er berre slik det har blitt gjort.

Og einaste grunnen til at russland driver på slik som dei gjør er at vi i vesten har tillatt det. Hadde NATO/EU/USA satt hardt mot hardt og gitt dei beskjed om å dra seg heim så hadde dei gjort det.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Dragavon said:

Det er ikkje og har aldri vore ein slik regel, det er berre slik det har blitt gjort.

Og einaste grunnen til at russland driver på slik som dei gjør er at vi i vesten har tillatt det. Hadde NATO/EU/USA satt hardt mot hardt og gitt dei beskjed om å dra seg heim så hadde dei gjort det.

Jeg får tro på deg da, siden jeg er for makelig og lat til å evt. sjekke ut dette selv. Jeg trodde det var noe som var nedfelt, konkret og helt uangripelig. Det var det inntrykket jeg fikk vinter og vår 2022 etter hvordan saken ble omtalt i media. Burde ha sjekket og ikke bare antatt at jeg hadde korrekt forståelse. 

Men da er det vel på tide at vesten viser at vi har baller? Da er det bare å gi Ukraina fullt NATO medlemskap og be russerne reise hjem umiddelbart. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvis Nato vedtar å gi Ukraina medlemskap mens krigen fortsatt pågår, er jo fordelen at så snart Ukraina blir Nato-medlem, vil ethvert russisk angrep på ukrainsk jord trigge artikkel 5 og gi Nato rett til å gå inn i Ukraina for å bekjempe Russland.
I hvertfall vil det gå den veien såvidt jeg forstår det.

Man kan muligens kalle det litt urent spill, men Russland er jo ikke kjent for å ha rent mel i posen selv.

Problemet ligger i at jeg går ut fra at alle medlemslandene må stemme ja til å innlemme Ukraina i alliansen mens de fortsatt er i krig og jeg er ikke optimistisk nok til å håpe at Tyrkia og Ungarn er positive til dette, selv om de burde være det hvis de vil ha en snarlig slutt på krigen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Javel? Jeg får tro på deg da, siden jeg er for makelig og lat til å evt. sjekke ut dette selv. Men da er det vel på tide at vesten viser at vi har baller? Da er det bare å gi Ukraina fullt NATO medlemskap og be russerne reise hjem umiddelbart. 

Så vidt eg husker så var det slik at alle dei dåværende medlemslanda blei enige om at nye medlemmer ikkje skulle ha omstridte grenser når dei blei medlemmer. Eg trur det var når austeuropeiske land ønska å bli med etter jernteppet fallt.

Så det var noko dei var enige om, uten at det blei ein regel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

Jeg sliter med å forstå at russerne fremdeles klarer å få tak i menn og utstyr. Hvordan i all verden kan et land i 2023 tåle så store tap? Selv Kina eller India ville slite politisk og militært med noe slikt. Dette er rett og slett galskap. Det må være et resultat av at man dytter hovedsakelig folk ingen bryr seg om inn i ilden. Jeg blir også bekymret for Ukrainas tap. For selv om deres tap er en fraksjon, kanskje 20% eller per nå tom. mindre av hva russerne tar, så er det vanskeligere å akseptere for et demokrati som verdsetter liv, særlig når det er vanlige mennesker som sitter i skyttergravene. Uansett hvor gode intensjoner man har, så betaler man i blod og Ukraina er også et mye mindre land. Om Russland invanderte Norge og vi drepte 100 russere for hver nordmann som fallt, så ville vi fortsatt hatt uakseptable tap pga. vår lille størrelse.

Russland er et diktatur uten reell ytringsfrihet. Vi kan riste over hodet over hvor inkompetente russiske militære er men det russiske overvåknings- og undertrykkelsesapparatet er alt annet enn inkompetente. Enhver form for protest blir raskt og effektivt slått ned på. Så lenge de gjør dette mens protestene ennå er små og ubetydelige vil det ikke utarte seg til store protester. Effekten blir at de som er skeptiske til krigen vil ikke se alle andre som også er skeptiske. De nøytrale vil forbli nøytrale siden de ikke vet hvor høy kostnaden er. Dessuten har russiske myndigheter i praksis ødelagt konseptet sannhet, alle sanne historier blir umiddelbart druknet i løgner. Og hvem vil gå i protesttog når du ikke en gang vet hva som er sannheten?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 timer siden):


Så vidt jeg har forstått er det faktisk *ingen* nedskrevne krav for å bli medlem av NATO annet enn at alle de andre medlemmene må være enige. Alle beslutninger tas via konsensus.

Og akkurat det er eit stort problem. Ein har allereie sett kva Ungarn og Tyrkia kan utrette. Når det gjeld ukrainsk NATO-medlemsskap er vel også land som Tyskland skeptiske. Ein kan lure på om Ukraina blir med i NATO nokon gong, sjølv etter at dei evt. har vunne mot Russland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...