Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Altså nesten dette nøyaktige scenarioet har jeg sett for meg siden den russiske hæren viste seg å være fullstendig talentløs. Wagner kunne valse inn i Moskva og ta over på en dag. Men det var så komisk usannsnylig at jeg hadde forventet å bli ledd ut av rommet hvis jeg foreslo det.



 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, torbjornen said:

Brukar Russland atomvåpen blir dei russiske styrkane i Ukraina utsletta. Og om Russland startar atomkrig vil Russland bli øydelagt. Om ikkje Putin er villig til å risikere dette, vil Prighozin vere det?



Jeg håper realitetene vil innhente Prigozhin om han klarer dette.

Eventuelt at det russiske folk vil reise seg mot Prigozhin dersom han skulle lykkes i å topple Putin.

En annen mulig løsning er at Shoigu byttes ut med Prigozhin.

Uansett er faren for atomvåpenbruk økt vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qAkiba skrev (10 minutter siden):

Selv hvis det ender med noe positivt er det viktig å ikke glemme at han er et avskylig monster selv, ingen redningsmann.

Ja, ordvalet mitt var kanskje ikkje heilt bra. Men du skjønar kva eg meiner. Om ein krigsforbrytar får stansa krigen er dette kanskje likevel det beste utfallet ein realistisk kan håpe på. Dei fleste andre som kunne ha utfordra regimet sit i fengsel eller er tatt av dage.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prigozhin melder at det har vært direkte angrep på Wagners styrker med flere hundre drepte, hvorpå Prigozhin så sier at neste skritt vil være deres.

Det er lydklipp som skal være piloter som nekter å respondere på Gerasimovs ordere om æ skyte på Wagners kolonner. 

Prigozhin sier at han skal ha 25000 paramilitære som støtter han i et militært kupp i Russland, og Igor Girkin melder at dette nå er i gang.

FSB skal også ha sluppet Wagner inn i Rostov, noe som kan indikere støtte i organisasjonen. 

Dette skal være etterfulgt av kamper mellom Wagner og Russiske soldater på motorveien mellom Rostov og Moskva. 

Styrkene vi ser i Moskva skal være SOBR og OMON, og sikkerheten er skrudd opp betraktelig.

Det virker ikke som Prigozhin har noen særlig støtte i toppen i Kremlin. Det kan da bli vanskelig å lykkes om det ikke er støtte umiddelbart under toppene. 

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Prigozhin har ikke store styrker, men han har de rette styrkene. Folk som har erfaring og er villige til å kjempe. Nasjonalgarden og politiet til Russland er ikke veldig erfarne. Og mange vil nekte å kjempe mot Wagner.

Den største faren for et regime er folk som enten nekter å kjempe mot et kupp eller som blir med i kuppet når det er åpenbart hvilken vei det går.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
kote skrev (13 minutter siden):

Altså nesten dette nøyaktige scenarioet har jeg sett for meg siden den russiske hæren viste seg å være fullstendig talentløs. Wagner kunne valse inn i Moskva og ta over på en dag. Men det var så komisk usannsnylig at jeg hadde forventet å bli ledd ut av rommet hvis jeg foreslo det.



 

Det har vel vore sagt at 97% av landstyrkane i Russland er i Ukraina og at Russland er omtrent forsvarslaust.

Maktpolitisk tomrom med andre ord.

Det er ikkje så vanskeleg å sjå føre seg at nettopp Wagner kunne tenkjast å utnytte dette.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Prigozhin har ingen interesse av atomkrig. Men ja, hvordan skal han snu fra å ville utrydde Ukraina til å trekke seg ut?

Kanskje han kan være en slags Erdogan-type som aksepterer at krigen var gal (han har vel sagt det?) og at Russland må betale en skatt for all eksport i X år som skal dekke gjenreisingen av Ukraina. Men han vil aldri erkjenne at det var et folkemord han tok del i.

Ukraina kan aldri få fred med Russland før de har et oppgjør med seg selv om hvordan de voldtok en hel nasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da Prigozhin starta å prata om realitetene om hva som har skjedd i Ukraina siden 2014 og at det egentlig var Russland de kriga mot, så fikk jeg en liten følelse av at han forberedte å kunne forholde seg til vestens ledere etter å kommet seg til makt. Etter hva som skjer inatt har jeg fullstendig tro på at det var det han faktisk gjorde.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):

Hva om USA eller NATO tilbød seg å hjelpe Putin ved å utslette Prigozhin og Russland til gjengjeld gir seg i Ukraina? Jeg tror det er noe Putin kunne gått med på for å beholde sentralmakten.

Eg trur aldri at USA eller NATO ville ha gått inn på noko slikt. Og avtalen ville ikkje ha vore verdt papiret med mindre USA eller NATO heldt Putin som gissel slik at han måtte oppfylle avtalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg vil tro at nå er den riktige tiden for Ukraina å sette inn alle kluter og utnytte maktvakuumet, forvirringen og kaoset i kommandokjeden til Russerne

Lenke til kommentar

Kan det hende at USA har visst om dette stuntet på forhånd? At det henger sammen med atomterrorplottet for noen nyhetssykluser siden?

Tenker på senatorene Graham og Blumenthal som nylig markerte en rød strek som sa at enhver bruk av atomuslipp i Ukraina vil trekke NATO inn i krigen.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/06/23/7408120/

Dette virker nøye planlagt og det kan godt tenkes at stien har blitt lagt til på forhånd.

Lenke til kommentar
Just now, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Jeg vil tro at nå er den riktige tiden for Ukraina å sette inn alle kluter og utnytte maktvakuumet, forvirringen og kaoset i kommandokjeden til Russerne

 


Kanskje. Men det er nok også et argument for å sitte stille i båten og ikke ofre sine egne styrker, men la dem kjempe.

Dersom Prigozhin lykkes i å kuppe Moskva og vil fortsette krigen kan et ukrainsk lynangrep mot Moskva også bli mer aktuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...