Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Kahuna said:

Jeg har sett ferske påstander* om at russisk luftvern nå plages med det samme som ukrains luftvern. Antall angrep tømmer russiske lagre med luftvernammunisjon, til det punktet at de ikke lenger effektivt kan forsvare seg.. Om det stemmer kommer Ukrainas strategiske bombekampanje til å bli enda mer ødeleggende enn det den er i dag.

*Husker ikke helt hvor jeg så det, kan hende det kom via Denys Davidov.

Det kom en rapport for et par dager siden om russisk luftvern som jeg så Thord Are Iversen vise til. Det er nok fortsatt et stykke igjen til de kommer til det punktet hvor de ikke kan forsvare seg, om de i hele tatt kommer til å komme dit, men sies de er i ferd med å bruke opp en del eldre Pantsir missiler raskere enn de klarer å produsere (ifølge GRU though?).

image.png.37c31d8e4b42fbd8f0f022e44d17224f.png

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

What it would take to stop Putin fighting in Ukraine

At the moment, the continent is preparing for a ceasefire. Under the banner of the "coalition of the willing", it is preparing an international military force to help Ukraine deter future Russian invasion, alongside a financial effort to help reconstruct the war-ravaged country

But some officials suggest that Europe should instead prepare for the war to muddle on.

They want to help Ukraine not only "win the fight tonight", with more drones and cash; but also provide longer term support and prepare for a 15 to 20 year war with Russia.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ukrinform bruker å være tidlig ute med redaksjonelt kontrollerte nyheter så jeg plukker litt derfra i dag også:

Frigjøringen av Kupiansk vil skje sakte og forsiktig for å minimere sivile og militære tap. Rundt 200 russere er isolert i to lommer i byen.

Et lite varsko, der Norge bør lære av andres feil: I Odesa er nesten all kritisk infrastruktur elektrifisert. Russerne slo ut strøm for over 1 million innbyggere i regionen 13. desember, noe som ga store konsekvenser blant annet ved at vannforsyningen forsvant. Strøm-situasjonen i Odesa er svært vanskelig nå på tredje døgnet.

Polens forsvarsminister annonserer at de overfører 6-8 MIG-29 til Ukraina. (Jeg trodde de skulle overføre alle de resterende 14).

Ukraina har sendt en rekke droner og missiler mot Russland i natt, men uttellingen er litt laber. 20/20 droner som var på vei mot Moskva ble visstnok skutt ned i følge Moskvas ordfører. I Belgorod lykkdes de bedre med store skader på "infrastruktur" i forbindelse med Luch termisk kraftverk. Litt småskader i Rostov on don også.

Ukraina starter joint-venture droneproduksjon i Tyskland. Danmark er altså ikke alene om å kalle bløff-truslene fra Putin om at dette er legitime mål i deres land.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Dragavon skrev (12 minutter siden):

image.thumb.png.6b9a13c65c2868e99cb67286301ea57d.png

Nå går jeg igjen på dypt vann, men kjenner meg ikke igjen i alt dette der.

Kjerringa og ungen bor i en liten by. I russisk mål så kunne man  kanskje kalt det en liten landsby. Mange der tjener ikke det store mindre en storbyene, mange sliter med alkohol. Noen prøver å komme seg bort derfra til en større by 3 timer unna. Da tjener man det doble med samme type jobb.

Ifølge det jeg svarer på her så skulle nesten ingen ha vært utenlands i denne bygda. Men mange har vært det, til og med dem siste årene. Nå går jo selvfølgelig dem samme reisemålene igjen og igjen for dem fleste. Det er som regel Tyrkia og Thailand. Dubai er det også en del som har vært.

Greia er at en del av dem faktisk drar 1-2 ganger i året. Da tenker jeg hva er det som er feil i Norge, med mye bedre lønn, men er ikke mange som har penger til å reise 2 ganger til varmere strøk. 

Det med homser er ikke direkte feil. Har hørt fra flere med vestens syn på homofile. At flere er imot det skal jeg ikke si så mye om, men når alle sier akkurat det samme så viser det jo at han som skrev det innlegget har rett. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
9 minutes ago, engavif said:

Nå går jeg igjen på dypt vann, men kjenner meg ikke igjen i alt dette der.

Kjerringa og ungen bor i en liten by. I russisk mål så kunne man  kanskje kalt det en liten landsby. Mange der tjener ikke det store mindre en storbyene, mange sliter med alkohol. Noen prøver å komme seg bort derfra til en større by 3 timer unna. Da tjener man det doble med samme type jobb.

Ifølge det jeg svarer på her så skulle nesten ingen ha vært utenlands i denne bygda. Men mange har vært det, til og med dem siste årene. Nå går jo selvfølgelig dem samme reisemålene igjen og igjen for dem fleste. Det er som regel Tyrkia og Thailand. Dubai er det også en del som har vært.

Greia er at en del av dem faktisk drar 1-2 ganger i året. Da tenker jeg hva er det som er feil i Norge, med mye bedre lønn, men er ikke mange som har penger til å reise 2 ganger til varmere strøk. 

Det med homser er ikke direkte feil. Har hørt fra flere med vestens syn på homofile. At flere er imot det skal jeg ikke si så mye om, men når alle sier akkurat det samme så viser det jo at han som skrev det innlegget har rett. 

Her er jeg enig med deg, var ofte i Russland før krigen, og har besøkt ganske mange steder, har faktisk Altid funnet folk som snakker engelsk, ikke Altid veldig bra, men forståelig, me forskjell på og snakke med folk som er 40+ og folk i 20 åra.

Har selv hatt ganske mange utenlands turer i året, og overalt er det Russere, mange flere nå enn tidligere. Var eks i Berlin forrige uke, mye Russere, var i Roma for 2 uker siden, masse Russere. 

Ser man eks på flight Radar over fly som flyr til Dubai, Bangkok, Istanbul, og andre byer i spesielt Tyrkia men også strand stedene i Egypt så går det fly fra overalt i Russland, også mange ^ukjente^ byer.

• Liker 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (1 time siden):

Fyren du svarer har drevet og fremstilt Toje som noe fantastisk, selv på Diskutopia forumet. Mistenker selv det er Toje i forkledning her 😆

Det ville forklart hvorfor tilliten hans til Toje er så høy. Og vært ganske morsomt for oss / flaut for han å bli tatt for å under cover genierklære seg selv .. Morsom teori! Sannsynlighet for at det er riktig: Aner ikke. Men jeg er observant på at det ikke er påbudt med fullt navn og bekreftet id her. Og det er jeg glad for! For det betyr at vi slipper å frykte reelle trusler som følge av reell ytringsfrihet (innenfor lovens rammer).

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...