Populært innlegg Kahuna Skrevet 19 timer siden Populært innlegg Skrevet 19 timer siden Enceladus skrev (1 time siden): Fjerde dagen på rad nå med tap av luftvern, hvis jeg ikke tar helt feil. 3, 2, 1 og 2 rapportert i dag. Dette har vel ikke skjedd før? Blir vel hardere og hardere for russerne å skyte ned innkommende droner og misiler? Jeg har sett ferske påstander* om at russisk luftvern nå plages med det samme som ukrains luftvern. Antall angrep tømmer russiske lagre med luftvernammunisjon, til det punktet at de ikke lenger effektivt kan forsvare seg.. Om det stemmer kommer Ukrainas strategiske bombekampanje til å bli enda mer ødeleggende enn det den er i dag. *Husker ikke helt hvor jeg så det, kan hende det kom via Denys Davidov. 10
paatur Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden ikke alle som er like posetive som gjengen her inne Ekspertens frykt: Bare måneder igjen Manglende økonomisk støtte, lav rekruttering og usikkerhet rundt amerikansk etterretning kan bli katastrofalt for Ukraina. - Det kan bli en kollaps, sier norsk ekspert. https://www.dagbladet.no/nyheter/ekspertens-frykt-bare-maneder-igjen/83965634
Populært innlegg Simen1 Skrevet 17 timer siden Populært innlegg Skrevet 17 timer siden @paatur Det er mange eksperter og Tom Røseth har som de fleste, sin egen analyse. Det er veldig bra at det ikke er noe omforent enighet, fordi det hadde betydd at åpen debatt var kvelt. @jallajall her refererer til analytikere som sier 10-40 år. Så det må jo være i en helt annen ende av skalaen enn Røseth sin. Personlig tror jeg det bare er måneder igjen - før Russland taper. Som du ser: Spådommene spriker i alle retninger. Simen1 skrev (På 3.12.2025 den 10.55): jallajall skrev (På 3.12.2025 den 10.30): 10-40 år har jeg lest diverse analytikere si, men jeg tror ikke krigen kommer til å fremholde i 10-40 år til. Det høres totalt virkelighetsfjernt ut. Russland overlever nok ikke så veldig lenge økonomisk. Vi snakker om måneder, et halvår eller noe kanskje ennå litt lengre, det kommer an på befolkningens smerteterskel. Men aldri i verden 10 år. 10
Populært innlegg Simen1 Skrevet 17 timer siden Populært innlegg Skrevet 17 timer siden Hvorfor tror jeg Russland ligger an til å tape? Det er mange tegn. De klarer ikke å oppnå målene sine og de "selger skinnet før bjørnen er skutt (Kupiansk), de hemmeligholder en lang rekke informasjon som er offentlig i andre land, sånn som demografiske utfordringer, hvordan statlige lån bortforklares og kunstig flyttes rundt for å holde de egentlige lånene skjulte, skjuling av samfunnskostnader, skjuling av nasjonale økonomiske tall osv. Rett og slett en lang lang rekke med løgner, mens pokeransiktet viser en styrke som alle skjønner ikke finnes bak fasaden. Nasjonal sikkerhetsstrateg Dr. Jason Jay Smart forklarer hva som skjuler seg bak fasaden: Geopolitisk analytiker Paul Warburg forklarer også hva Russland forsøker å skjule: Hvor lenge tror @paatur, @jallajall og @Orake1et at det vil vare? 40 år? 10? Hvordan tror @Orake1et Whitkoff-Kushners form for "fred" vil utarte seg og oppleves for det Ukrainske folk, inkludert de som bodde i de områdene som nå er okkupert? 11 2
jallajall Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 2 hours ago, Kahuna said: Jeg har sett ferske påstander* om at russisk luftvern nå plages med det samme som ukrains luftvern. Antall angrep tømmer russiske lagre med luftvernammunisjon, til det punktet at de ikke lenger effektivt kan forsvare seg.. Om det stemmer kommer Ukrainas strategiske bombekampanje til å bli enda mer ødeleggende enn det den er i dag. *Husker ikke helt hvor jeg så det, kan hende det kom via Denys Davidov. Det kom en rapport for et par dager siden om russisk luftvern som jeg så Thord Are Iversen vise til. Det er nok fortsatt et stykke igjen til de kommer til det punktet hvor de ikke kan forsvare seg, om de i hele tatt kommer til å komme dit, men sies de er i ferd med å bruke opp en del eldre Pantsir missiler raskere enn de klarer å produsere (ifølge GRU though?). 2
jallajall Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden What it would take to stop Putin fighting in Ukraine At the moment, the continent is preparing for a ceasefire. Under the banner of the "coalition of the willing", it is preparing an international military force to help Ukraine deter future Russian invasion, alongside a financial effort to help reconstruct the war-ravaged country But some officials suggest that Europe should instead prepare for the war to muddle on. They want to help Ukraine not only "win the fight tonight", with more drones and cash; but also provide longer term support and prepare for a 15 to 20 year war with Russia. 1
Simen1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Ukrinform bruker å være tidlig ute med redaksjonelt kontrollerte nyheter så jeg plukker litt derfra i dag også: Frigjøringen av Kupiansk vil skje sakte og forsiktig for å minimere sivile og militære tap. Rundt 200 russere er isolert i to lommer i byen. Et lite varsko, der Norge bør lære av andres feil: I Odesa er nesten all kritisk infrastruktur elektrifisert. Russerne slo ut strøm for over 1 million innbyggere i regionen 13. desember, noe som ga store konsekvenser blant annet ved at vannforsyningen forsvant. Strøm-situasjonen i Odesa er svært vanskelig nå på tredje døgnet. Polens forsvarsminister annonserer at de overfører 6-8 MIG-29 til Ukraina. (Jeg trodde de skulle overføre alle de resterende 14). Ukraina har sendt en rekke droner og missiler mot Russland i natt, men uttellingen er litt laber. 20/20 droner som var på vei mot Moskva ble visstnok skutt ned i følge Moskvas ordfører. I Belgorod lykkdes de bedre med store skader på "infrastruktur" i forbindelse med Luch termisk kraftverk. Litt småskader i Rostov on don også. Ukraina starter joint-venture droneproduksjon i Tyskland. Danmark er altså ikke alene om å kalle bløff-truslene fra Putin om at dette er legitime mål i deres land. 3 4
Dragavon Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden https://www.dagbladet.no/video/nord-korea-med-sjelden-innrommelse/ELkM5kL2 2
Populært innlegg Mbappe09 Skrevet 15 timer siden Populært innlegg Skrevet 15 timer siden Simen1 skrev (4 timer siden): Diesen ER jo ansatt av Kreml, og Kremls viktigste propagandistiske talerør i Norge. Diesen har en stilling i Kreml-organiserte Valdai-konferansen. At du bruker han som sannhetsvitne sier alt om hvor langt nedi hans kaninhull du er. Asle Toje er en fjott som opptrer som "viktig" og "kunnskapsrik" men har tatt feil om så og si ALT om denne krigen og ikke evner å innse og beklage sine egne feil og skifte kurs ut fra disse tabbene. Kan dytter alle sine tidligere fiaskoer under teppet og later som de aldri skjedde. Dette er en person du velger å tro på som et sannhetsvitne? Asle Toje er en riksf-fjott i denne saken. Jeg har sagt det i 3 år nå: Gitt hans historikk i saken forstår jeg ikke hvorfor noen fortsatt gidder å lytte på fyren. Det samme gjelder Wolfgang Wee. Asle Toje har til og med hatt Diesen som intervjuobjekt og ikke stilt gode kritiske spørsmål, men heller opptrett med ærefrykt og respekt - og behandlet han som en likemann med det akademiske miljøet i Norge. Diesen, Lavrov og Peskov har ~99% de samme snakkepunktene. Hvem tror du følger hvem? Hvorfor leser du ikke nøytrale nyheter? Fyren du svarer har drevet og fremstilt Toje som noe fantastisk, selv på Diskutopia forumet. Mistenker selv det er Toje i forkledning her 😆 12 1
skaftetryne32 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Høres veldig likt ut som usaianerne. Dragavon skrev (2 minutter siden):
engavif Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Dragavon skrev (12 minutter siden): Nå går jeg igjen på dypt vann, men kjenner meg ikke igjen i alt dette der. Kjerringa og ungen bor i en liten by. I russisk mål så kunne man kanskje kalt det en liten landsby. Mange der tjener ikke det store mindre en storbyene, mange sliter med alkohol. Noen prøver å komme seg bort derfra til en større by 3 timer unna. Da tjener man det doble med samme type jobb. Ifølge det jeg svarer på her så skulle nesten ingen ha vært utenlands i denne bygda. Men mange har vært det, til og med dem siste årene. Nå går jo selvfølgelig dem samme reisemålene igjen og igjen for dem fleste. Det er som regel Tyrkia og Thailand. Dubai er det også en del som har vært. Greia er at en del av dem faktisk drar 1-2 ganger i året. Da tenker jeg hva er det som er feil i Norge, med mye bedre lønn, men er ikke mange som har penger til å reise 2 ganger til varmere strøk. Det med homser er ikke direkte feil. Har hørt fra flere med vestens syn på homofile. At flere er imot det skal jeg ikke si så mye om, men når alle sier akkurat det samme så viser det jo at han som skrev det innlegget har rett. 3 1
paatur Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 9 minutes ago, engavif said: Nå går jeg igjen på dypt vann, men kjenner meg ikke igjen i alt dette der. Kjerringa og ungen bor i en liten by. I russisk mål så kunne man kanskje kalt det en liten landsby. Mange der tjener ikke det store mindre en storbyene, mange sliter med alkohol. Noen prøver å komme seg bort derfra til en større by 3 timer unna. Da tjener man det doble med samme type jobb. Ifølge det jeg svarer på her så skulle nesten ingen ha vært utenlands i denne bygda. Men mange har vært det, til og med dem siste årene. Nå går jo selvfølgelig dem samme reisemålene igjen og igjen for dem fleste. Det er som regel Tyrkia og Thailand. Dubai er det også en del som har vært. Greia er at en del av dem faktisk drar 1-2 ganger i året. Da tenker jeg hva er det som er feil i Norge, med mye bedre lønn, men er ikke mange som har penger til å reise 2 ganger til varmere strøk. Det med homser er ikke direkte feil. Har hørt fra flere med vestens syn på homofile. At flere er imot det skal jeg ikke si så mye om, men når alle sier akkurat det samme så viser det jo at han som skrev det innlegget har rett. Her er jeg enig med deg, var ofte i Russland før krigen, og har besøkt ganske mange steder, har faktisk Altid funnet folk som snakker engelsk, ikke Altid veldig bra, men forståelig, me forskjell på og snakke med folk som er 40+ og folk i 20 åra. Har selv hatt ganske mange utenlands turer i året, og overalt er det Russere, mange flere nå enn tidligere. Var eks i Berlin forrige uke, mye Russere, var i Roma for 2 uker siden, masse Russere. Ser man eks på flight Radar over fly som flyr til Dubai, Bangkok, Istanbul, og andre byer i spesielt Tyrkia men også strand stedene i Egypt så går det fly fra overalt i Russland, også mange ^ukjente^ byer. 1
jallajall Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Kypros går litt motstrøms og åpner visum kontorer i 8 russiske byer, driftet gjennom et indisk selskap..
Populært innlegg Hugo_Hardnuts Skrevet 14 timer siden Populært innlegg Skrevet 14 timer siden Orake1et skrev (17 timer siden): Alle, det er konsekvent rapportert over tid og jeg har ikke sett noen seriøse kilder som påstår noe annet. Her er feilkilden. Vi skal ikke bla langt tilbake i denne tråden før estimater om at Ukrainske tapstall kunne overgå russiske, ble møtt med vantro. Vi trenger ikke å ta den diskusjonen på nytt, men selv om man legger til grunn at russiske tap er høyere er ikke matematikken i Ukrainsk favør. Det rapporteres om russisk tallmessig overtall på 1/ 3 eller 1/8: Zelensky has placed the overall estimated manpower advantage at three to one in favor of the Russian side, and last month cited an even more daunting figure of eight to one in the battle for Pokrovsk. And while his troops have continued to prevent a total collapse of the front line, the odds may yet worsen as reports indicate an uptick in desertion rates and military-age males fleeing the country. Dette tallmessige overtallet gjør det selvsagt enklere å rotere og det er det vi ser på slagmarken: Last month, former Ukrainian Interior Ministry adviser Anton Gerashchenko revealed in a social media post that two soldiers of the 138th Territorial Defense Battalion held their position on the Zaporizhzhia front for 165 days, conducting reconnaissance operations and repelling attempted Russian advances, all while facing "constant" drone and artillery attacks. On the other hand, Ukrainian Southern Defense Forces spokesperson Vladyslav Voloshin was cited by the state-run Ukrinform broadcaster earlier this month as saying that "the number of Russian troops remains steady, and the enemy on some sections of the frontline is carrying out unit rotations, regrouping, and replenishment of losses." Little reliable and non-partisan evidence exists to definitively demonstrate the manpower disparity or casualty rates between the warring parties, though a growing chorus of reports from Ukrainian sources indicate that Kyiv's options for cycling out front-line units are far fewer. "There are not the trained manpower reserves to give men long enough (if not permanent) breaks from frontline combat after they have endured months of it without respite," Barndollar said. "If this goes on long enough, frequently enough, and broadly enough, fears about the UAF's cohesion and endurance may be realized." Disse sitatene er fra en 14 dager gammel analyse fra Newsweek. Jeg har mange artikler jeg kunne linket til, men denne er den ferskeste og det har en verdi i seg selv. Det er mulig å lese den gratis hvis man lager en bruker og linken er her: https://www.newsweek.com/ukraine-is-running-out-of-timeand-men-11036585 Det er friskt å vise til det andre skriver som feilkilder når du ikke selv presenterer hva du mener er de reelle tallene. Tallene jeg baserer meg på her, er de moderate anslagene for størrelsen på de russiske styrkene i Ukraina og tapene de har tatt. Russland er estimert å ha 6-700.000 soldater i Ukraina. De har ila. 2025 hatt estimerte tap på 300-325.000. Jeg har ikke sett noen tall for 2025 isolert sett når det kommer til Ukrainske tap, men de siste totale estimatene fra tidligere i år lå et sted mellom 400-600.000 totalt siden 2022. Skepsis er for øvrig ikke synonymt med vantro. Feilslutningen du begår her, er at fordi man har en tallmessig overlegenhet, kan man rotere. Det overser at Russland har vært på offensiven nærmest kontinuerlig de siste par årene, og hvor mannskapskrevende angrep er under den typen krigføring vi ser på bakken der nå. Når russiske avdelinger ved fronten roteres, ref. det Newsweek skriver, er det fordi de har tatt så store tap at de ikke lenger er stridsdyktige, dvs. at de er nede i ca. 70-50%. Nå kan man selvsagt diskutere hva som er en "ordentlig" rotasjon og ikke, men i denne saken diskuterer vi jo primært at ukrainerne ikke kan trekke styrkene sine vekk fra fronten for å hvile. Hensynet er altså den psykologiske effekten av å tilbringe lang tid ved fronten, og dette er da også i nyere tid hva man typisk betegner for å rotere. I så måte roterer heller ikke russerne sine styrker, fordi de ikke trekker styrkene bort fra fronten for å hvile, men for å erstatte tap. Ref. denne diskusjonen, uttalte Putin tidligere i år at man vurderte å la personell som hadde tjenestegjort siden invasjonen i 2022 bli rotert ut av Ukraina: https://t.me/s/tass_agency/307557 Orake1et skrev (4 timer siden): Jeg er mest bekymret over at fakta-baserte stemmer blir marginalisert av ønske-tenkere. La oss ta Toje og Diesen som et eksempel. De gjorde seg upopulære når de kom med andre fakta i forhold til tapstall. I en tid hvor ønsketenkerne snakket om 1:3, 1:5 eller mer i Ukrainsk favør, snakket de om tapstall nærmere 1 : 1. Dette ble tradisjonen tro stemplet som "pro russisk propaganda", men stadig mer tyder på at de har vært nærmere sannheten enn ønske-tenkerne. Dette er jo feil. Særlig Diesen er jo ikke blitt upopulær fordi han har satt noe om ukrainske tapstall isolert, men fordi han gjennomgående har støttet oppunder det russiske narrativet om krigen, villig stiller opp i russiske, statskontrollerte medier og deltar på sponsede turer og arrangementer i Russland. Dessuten mangler du en redegjørelse både for hvordan disse er fakta-baserte og at de er blitt marginaliserte. 8 2
Simen1 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Mbappe09 skrev (1 time siden): Fyren du svarer har drevet og fremstilt Toje som noe fantastisk, selv på Diskutopia forumet. Mistenker selv det er Toje i forkledning her 😆 Det ville forklart hvorfor tilliten hans til Toje er så høy. Og vært ganske morsomt for oss / flaut for han å bli tatt for å under cover genierklære seg selv .. Morsom teori! Sannsynlighet for at det er riktig: Aner ikke. Men jeg er observant på at det ikke er påbudt med fullt navn og bekreftet id her. Og det er jeg glad for! For det betyr at vi slipper å frykte reelle trusler som følge av reell ytringsfrihet (innenfor lovens rammer). 5 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå