Dudeliduu Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Mars2029 skrev (1 minutt siden): Fikk ikke inntrykket av at det var løgn at det var store protester? Og jo, du var sikker i din sak om hvilken vei det gikk. Ukraina-bots som ikke evner å se noe feil med hesten de har satset penger på. skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Du må forstå det at andre ord noen ganger betyr andre ting, jeg synes du fremstår som ekstremt usaklig. Dette er projisering, du tenker åpenbart sånn, så da gjør alle andre det også? Feil ikke alle er som deg. Jeg har postet lenker som støtter det jeg sa. Ditt valg om du leser eller ikke. Det faktumet at dere ikke har visst om hva som har skjedd der nede i sommer før nå sier litt om hvor tunnelsyn man har her.
jallajall Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 18 minutes ago, Snikpellik said: Dette er regelrett løgn. I sommer signerte Zelensky et lovforslag fra et demokratisk flertall i radaen Bare for å være presis; Lovforslaget kom fra presidentkontoret og Yermak. The bill had been 'orchestrated from the top' by Zelenskyy and Yermak The first project the President’s Office discussed with Kravchenko was the destruction of the independence of the anti-corruption system. The key "producer" behind this "project", as with all other sensitive decisions, was the head of the President’s Office, Andrii Yermak. https://www.economist.com/leaders/2025/07/23/volodymyr-zelensky-has-made-a-strategic-blunder https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/07/30/7524133/ 3
Mars2029 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden skaftetryne32 skrev (1 time siden): Faktum er at det ganske enkelt ikke er smart midt i en konflikt, og det er også mot loven, det er så enkelt faktisk, og du nevner ikke de stemmeberettigede på okkupert jord, det er ganske enkelt ikke praktisk mulig å gjennomføre et valg. Angående korrupsjon så er det vel blitt gjort mer under krigen for å hindre korrupsjon enn før krigen, så jeg synes det er et litt stusselig argument uansett, det går fremover med Ukraina, selv under krig. Mulig det mangler litt på norsken min siden jeg tydeligvis er et Putin-troll ifølge enkelte her, men for skriver du som om dette er noe du vet.
Casey Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Mars2029 skrev (45 minutter siden): På et eller annen tidspunkt så syns jeg det bør gjøres en stor innsats for å få til dette på en best mulig måte. Merk, rådgivende. Etter de nye avsløringene rundt korrupsjonen til kretsen til Zelensky så mener jeg det tidspunktet nærmer seg. Men ingenting om valg og antikorrupsjon i Russland? 7
Mars2029 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Casey skrev (1 minutt siden): Men ingenting om valg og antikorrupsjon i Russland? Jeg kunne sikkert skrive masse dritt om Putin og Russland her, men det tenker jeg igrunn andre gjør nok for meg. Joda, Russland burde absolutt ha reelle valg. Putin er en psykopat som bryr seg null om menneskeliv. 1
jallajall Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 'No one will support it': Ukraine's soldiers react to US peace plan Of the original US plan, Yaroslav, in eastern Ukraine, says it "sucks… no one will support it" while an army medic with the call sign Shtutser dismissed it as an "absolutely disgraceful draft of a peace plan, unworthy of our attention". But one soldier with the call sign Snake told us "it's time to agree at least on something". "Let them take it," Snake told the BBC. "There's practically no one left in the cities and villages… We're not fighting for the people but for the land, while losing more people." Ukraine has been defending the region since 2014, when Russia annexed Crimea and its proxy forces seized parts of the Donbas. "We may not want to give it up, but we won't be able to hold it by military force and resources," Andrii says. Matros, who has been fighting since 2018, told us giving up the Donbas would "nullify everything - all the efforts of the armed forces". "It will disregard the lives of fallen soldiers and civilians," he said. 1
Krig og fred Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) 1 hour ago, Dudeliduu said: Hele den ukrainske politiske eliten er gjennomsyret korrupt faenskap. Kanskje ikke like ille som det russiske, men det er definitivt sammenlignbart https://www.politico.eu/article/volodymyr-zelenskyy-ukraine-corruption-scandal/ Det at denne skandalen kommer frem er positivt, og en seier for Ukraina. Det viser bare at arbeidet mot korrupsjon gir resultater. Quote Når noen blir truet er det ikke "vettet" som styrer. Det er frykten for det motsatte. Bruk hodet. Hadde det vært valg kunne Putin ha sagt stem på min lojale nikkedukke så vil det bli fred. Og folk styrt av frykt hadde stemt på han. Endret 15 timer siden av Krig og fred 4 1
oddeh Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden US Scales Back Ukraine Peace Plan From 28 to 19 Provisions After Geneva Talks, Says FT The sources did not specify which provisions were removed. Nonetheless, prior to the Geneva discussions between Ukrainian and US officials, European leaders voiced concerns about certain elements of the proposal, particularly those related to sanctions on Moscow and the handling of frozen Russian assets, stressing that these matters fall within the European Union’s competence https://united24media.com/latest-news/us-scales-back-ukraine-peace-plan-from-28-to-19-provisions-after-geneva-talks-says-ft-13733 1 2
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 14 timer siden Populært innlegg Skrevet 14 timer siden Dudeliduu skrev (2 timer siden): Du forklarer det samme jeg sa men med andre ord. "Waah waah, regelrett løgn" Ikke lyv igjen, det ser dumt ut. Det du sa var ordrett: «Zelensky ønsket å permanent fjerne antikorrupsjons-departementene.» Dette er ikke i nærheten av sant en gang. Zelensky har aldri ønsket, eller prøvd, å fjerne «antikorrupsjons-departementene». Som sagt, det som skjedde var at Zelensky signerte et lovforslag (som hadde demokratisk flertall i radaen) som skulle legge to av Ukrainas antikorrupsjonsorganer NABU og SAPO under riksadvokaten. Han signerte like etterpå et lovforslag som reverserte dette, etter kritikk. 9 4
oddeh Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden oddeh skrev (1 time siden): US Scales Back Ukraine Peace Plan From 28 to 19 Provisions After Geneva Talks, Says FT The sources did not specify which provisions were removed. Nonetheless, prior to the Geneva discussions between Ukrainian and US officials, European leaders voiced concerns about certain elements of the proposal, particularly those related to sanctions on Moscow and the handling of frozen Russian assets, stressing that these matters fall within the European Union’s competence https://united24media.com/latest-news/us-scales-back-ukraine-peace-plan-from-28-to-19-provisions-after-geneva-talks-says-ft-13733 Ukrainsk minister: Enige om ny fredsplan med 19 punkter Men de mest kontroversielle punktene skal fortsatt avklares av presidentene, ifølge Ukrainas viseutenriksminister Sergij Kyslytsja. https://www.nrk.no/urix/zelenskyj_-forhandlere-drar-hjem-fra-geneve-1.17665475 1
Serpentbane Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Mars2029 skrev (3 timer siden): Jeg kunne sikkert skrive masse dritt om Putin og Russland her, men det tenker jeg igrunn andre gjør nok for meg. Joda, Russland burde absolutt ha reelle valg. Putin er en psykopat som bryr seg null om menneskeliv. OK, men da gjør vi det slik. Vi støtter landet som psykopaten som ikke bryr seg om menneskeliv har invadert først, og støtter dem i deres problemer, dette inkluderer den massive korrupsjonskultuten som de har arvet fra deres liv under Russlands hæl. Når dette pakket er presset ut av Ukraina så kan vi se på de i tærne problemene, holde nyvalg, og få på plass verktøy for å bekjempe korrupsjon videre. 6 3
Mars2029 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Serpentbane skrev (3 minutter siden): OK, men da gjør vi det slik. Vi støtter landet som psykopaten som ikke bryr seg om menneskeliv har invadert først, og støtter dem i deres problemer, dette inkluderer den massive korrupsjonskultuten som de har arvet fra deres liv under Russlands hæl. Når dette pakket er presset ut av Ukraina så kan vi se på de i tærne problemene, holde nyvalg, og få på plass verktøy for å bekjempe korrupsjon videre. Hadde det vært strategien så hadde jeg vært helt bak det! Men det som skjer nå er at det er null planer om å sette inn en skikkelig innsats, Ukrainere blir bare brukt som kanonføde i en utmattelseskrig mot Russland. Av de dårlige 3 alternativene vi har så mener jeg vi nå holder på med den verste. Endret 12 timer siden av Mars2029
Krig og fred Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 3 hours ago, Mars2029 said: Mulig det mangler litt på norsken min siden jeg tydeligvis er et Putin-troll 10 minutes ago, Mars2029 said: Ukrainere blir bare brukt som kanonføde i en utmattelseskrig mot Russland Du liker å fremme russiske narrativer. Ukrainere blir brukt som kanonføde når de forsvarer hjemlandet sitt? Hvem bruker ukrainere som kanonføde? 7
Mars2029 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Krig og fred skrev (Akkurat nå): Du liker å fremme russiske narrativer. Ukrainere blir brukt som kanonføde når de forsvarer hjemlandet sitt? Hvem bruker ukrainere som kanonføde? Så det greiene her igjen 😂 Nei hvem tror du?
Hugo_Hardnuts Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Dudeliduu skrev (4 timer siden): Cope. Når noen blir truet er det ikke "vettet" som styrer. Det er frykten for det motsatte. Hele den ukrainske politiske eliten er gjennomsyret korrupt faenskap. Kanskje ikke like ille som det russiske, men det er definitivt sammenlignbart https://www.politico.eu/article/volodymyr-zelenskyy-ukraine-corruption-scandal/ Sammenlignbart er jo et relativt uttrykk. Ukraina ligger på 105. plass på Transparency International sin korrupsjonsindeks med 35 poeng, mot Russlands 154. plass med 22 poeng, av 180 land på listen. Ukraina har økt sin score med 11 poeng siden Euromaidan, mens Russland har mistet 5 poeng i samme tidsrom. Russland har aldri oppnådd over 30 poeng på skalaen. Korrupsjonen er i stor grad nedarvet fra Sovjet-tiden. Man ser også at i de tilfellene Ukraina har tatt større grep for å bekjempe korrupsjonen i landet, har dette skjedd under pro-vestlige regjeringener, primært Jusjtsjenko etter Orange-revolusjonen og regjeringene etter Euromaidan. Så er selvfølgelig ikke korrupsjonen i Ukraina uproblematisk, men vi kan nå allikevel rolig konstatere at landet på dette området er tjent med et styresett som orienterer seg mot Vesten, og det er nå i siste ende også et kraftig tegn på at antikorrupsjonsbyrået faktisk er politisk uavhengig når personer tett på presidenten tas. Jeg har skrevet det tidligere, men at Ukraina går rett vei mtp korrupsjonen parallelt med at de utkjemper en eksistensiell krig er ganske utrolig. 4 2
Mars2029 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Lurer på hvem det er mest sannsynlig er betalte propagandister. Folk som skriver innlegg her daglig i flere år. Eller en som kommer en sin mening en sjelden gang etter at det dukker opp nye detaljer i media. 1
Krig og fred Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 13 minutes ago, Mars2029 said: Så det greiene her igjen 😂 Nei hvem tror du? Jeg vet ikke. Det er derfor jeg spør. Du har jo svaret. 4
Serpentbane Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Mars2029 skrev (11 minutter siden): Hadde det vært strategien så hadde jeg vært helt bak det! Men det som skjer nå er at det er null planer om å sette inn en skikkelig innsats, Ukrainere blir bare brukt som kanonføde i en utmattelseskrig mot Russland. Av de dårlige 3 alternativene vi har så mener jeg vi nå holder på med den verste. Tøys, ingen Europeiske land har til intensjon å ofre Ukrainere i en utmattelseskrig mot Russland. Ja, det er et visst nivå av feighet blant enkle statsledere, ja vi kunne nok gjort enda mer foruten direkte involvering, men realiteten er at Europa på kort og middels sikt ikke har ekstremt mye å legge på bordet ut over økonomisk bidrag. Det finnes ett land i verden som har tilstrekkelig overskuddsmateriale av en type Ukraina har nytte av, og eksisterende produksjonskapasitet og skalerbarhet tilstrekkelig til å matche Russland akkurat NÅ. Dette landet har også massiv økonomisk og militær tyngde, og vil kunne legge direkte press på Russland. Det landet er nå kontrollert av MAGA. En diktator og en wannabe diktator. Dette er realiteter Europa og Ukraina må navigere. Likevel, det du skriver her er irrelevant i forhold til de siste postene du har skrevet, som har vært dirkete angrep på Ukraina, argumenter for å stoppe støtten. Men når det settes spørsmålstegn ved disse innleggene så skulle du såvisst støttet Ukraina fullt ut, men nei, det kan du ikke, for da støtter vi ikke Ukraina nok. For meg er alt dette irrelevant. Spørsmålet er, er Ukraina villige til å kjempe for sin frihet. Vil de kjempe en tapende kamp om vi ikke støtter dem? Så lenge svaret er ja så er dette enkelt for min del, selv om vi ikke evner å gi dem alt de behøver, så bør vi gjøre det vi kan. Desverre er noe av grunnen til at denne støtten ikke er komplett at det finnes tullinger i disse landene, inklusive her hjemme, som lar seg lede av Russisk propaganda, MAGA galskap, og populistiske partier her hjemme som slår mynt på situasjonen. Ting sittende politiske partier må ta hensyn til, og som minker deres handlingskraft. Kvalmende. 6 3
Mars2029 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Serpentbane skrev (5 minutter siden): Tøys, ingen Europeiske land har til intensjon å ofre Ukrainere i en utmattelseskrig mot Russland. Ja, det er et visst nivå av feighet blant enkle statsledere, ja vi kunne nok gjort enda mer foruten direkte involvering, men realiteten er at Europa på kort og middels sikt ikke har ekstremt mye å legge på bordet ut over økonomisk bidrag. Det finnes ett land i verden som har tilstrekkelig overskuddsmateriale av en type Ukraina har nytte av, og eksisterende produksjonskapasitet og skalerbarhet tilstrekkelig til å matche Russland akkurat NÅ. Dette landet har også massiv økonomisk og militær tyngde, og vil kunne legge direkte press på Russland. Det landet er nå kontrollert av MAGA. En diktator og en wannabe diktator. Dette er realiteter Europa og Ukraina må navigere. Likevel, det du skriver her er irrelevant i forhold til de siste postene du har skrevet, som har vært dirkete angrep på Ukraina, argumenter for å stoppe støtten. Men når det settes spørsmålstegn ved disse innleggene så skulle du såvisst støttet Ukraina fullt ut, men nei, det kan du ikke, for da støtter vi ikke Ukraina nok. For meg er alt dette irrelevant. Spørsmålet er, er Ukraina villige til å kjempe for sin frihet. Vil de kjempe en tapende kamp om vi ikke støtter dem? Så lenge svaret er ja så er dette enkelt for min del, selv om vi ikke evner å gi dem alt de behøver, så bør vi gjøre det vi kan. Desverre er noe av grunnen til at denne støtten ikke er komplett at det finnes tullinger i disse landene, inklusive her hjemme, som lar seg lede av Russisk propaganda, MAGA galskap, og populistiske partier her hjemme som slår mynt på situasjonen. Ting sittende politiske partier må ta hensyn til, og som minker deres handlingskraft. Kvalmende. Jeg har aldri nevnt noe om å trekke støtten. Og hvis du ikke ser at vesten kjemper en utmattelseskamp mot Russland så vet jeg ikke hva jeg skal si. Angående Ukrainernes villighet til å kjempe så har jo det vært poenget mitt hele veien, der burde blitt gjort en innsats for å finne ut hva deres mening om det er nå. Eller mener du meningen til Ukraina = meningen til Zelensky? Tro meg eller ei, men grunnen til at jeg er engasjert er at jeg syns skjebnen til Ukrainere er helt grusom.
Mr.M Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Snikpellik skrev (3 timer siden): Ikke lyv igjen, det ser dumt ut. Det du sa var ordrett: «Zelensky ønsket å permanent fjerne antikorrupsjons-departementene.» Dette er ikke i nærheten av sant en gang. Zelensky har aldri ønsket, eller prøvd, å fjerne «antikorrupsjons-departementene». Som sagt, det som skjedde var at Zelensky signerte et lovforslag (som hadde demokratisk flertall i radaen) som skulle legge to av Ukrainas antikorrupsjonsorganer NABU og SAPO under riksadvokaten. Han signerte like etterpå et lovforslag som reverserte dette, etter kritikk. men Zelenskyj (og partiet hans) ønsket å få mer kontroll over anti-korrupsjons byråene ved å underlegge de Riksadvokatens myndighet. Hvorfor? Blir bare dumt å prøve bortforklare at dette åpenbart tok seg dårlig ut, både hos egne borge og EU parlamentert, som begge protesterte. Er antageligvis kun kritikk fra sistnevnte instans som fikk han til å snu. Denne saken kommer forøvrig i et spesielt lys nå, i og med at det i media har fremkommet påstander om at det er Rustem Umerov personlig som har fått inn punkt 26. i den opprinnelig fredsplanen til USA: Sitat 26. Alle parter i konflikten skal få full amnesti for sine handlinger under krigen, og går med på ikke å fremme krav eller behandle klager i fremtiden. https://kyivindependent.com/umerov-denies-approving-any-points-of-us-russia-peace-plan/ mistanken er da at han (og evt. bredere krets) i frykt for evt. korrupsjon-siktelser når/hvis det blir fred, gjør dette for å slippe unna. Med tanke på russiske krigsforbrytelser, eks. Bucha massakren, er det merkelig at Ukraina liksom godtar amnesti "uten omkamp" i forhandlingene. Det bare styrker at punktet er ukrainsk opphav. Dessverre. det styrker heller ikke Umerov at det er avdekket et knippe luksuseiendommer i USA Sitat On 18 September 2025, the Anti-Corruption Action Center published a report stating that Umerov's family owned eight luxury properties in the US, but that he had only declared one of them. In a statement, the National Security and Defense Council of Ukraine pointed out that information about Umerov's family was sensitive due to his position. Umerov's office stated that the purchases made by Umerov's brothers and parents were independent of Umerov and that five of the properties were not used by Umerov's immediate family. The Anti-Corruption Action Center nevertheless called for further investigation.[75][76] Endret 11 timer siden av Mr.M 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå