Populært innlegg Enceladus Skrevet 15 timer siden Populært innlegg Skrevet 15 timer siden Quote 4 Ukrainian soldiers rescued after hiding in occupied territory for years Quote Special forces have evacuated four Ukrainian soldiers who spent three years hiding in Russian-occupied territory, Oleksii Neizhpapa, commander of the Ukrainian Navy, said on Sept. 5. He said that they had been evacuated by the navy's Angels special forces unit. The soldiers had been injured in combat and had been hiding in the occupied territories in a hospital where "sympathetic doctors" helped them avoid Russian secret services, Neizhpapa wrote on Facebook. The evacuees include a marine, three National Guards and a medical worker who helped hide the soldiers. https://kyivindependent.com/four-ukrainian-soldiers-rescued-after-hiding-for-three-years-in-russian-occupied-territory-ukrainian-navy-s/ Gladhistorie! Skulle likt å hørt hele historien deres. 1 9
Mannen med ljåen Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Ukrainsk filmindustri kan dominere kinoene etter dette. 3 2
Simen1 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Mr.Narvik skrev (4 timer siden): Til sammenligning, noen ukrainske tap hittil: Barnehager: 1339 skadet og 131 totalt ødelagt Barne- og ungdomskoler: 1779 skadet og 226 totalt ødelagt Videregående skoler: 382 skadet og 20 totalt ødelagt Høyskoler og universitet: 122 skadet og 2 totalt ødelagt Kilde 5
jallajall Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Protester i et par ukrainske byer i går mot en lov som skjerper straffen fro AWOL/destereringer og ordrenekt. Tidligere i år ble det gitt immunitet til alle som hadde desertert dersom de kom tilbake, noe som førte til at ca 20.000 av de som hadde desertert meldte seg til tjeneste igjen. "Service is not slavery": protest held in Kyiv against harsher penalties for soldiers A protest is taking place in Kyiv’s Independence Square (the Maidan) against a draft law passed by the Ukrainian parliament in the first reading that would introduce harsher criminal liability for soldiers for disobedience. The protesters are holding up handmade signs with slogans including: "You’re punishing the wrong people", "We must protect those who protect us", and "Repression is not discipline". On 4 September, the Verkhovna Rada (Ukrainian parliament) passed bill 13260, which increases criminal liability for soldiers for disobedience, in the first reading. The draft law would reinstate criminal liability for absence without leave and desertion. 1
Simen1 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Europeiske tog bruker normalspor jernbaner (1435mm, sorte streker), Ukrainske tog bruker russisk sporvidde (1520mm, røde streker). Det vil si at jernbanestasjoner i grenseområdene har begge deler og laster om passasjerer og varer fra det ene toget til det andre. For å forbedre handel og passasjertransport med Europa har Ukraina nå utvidet normalspor-banen med 20 km fra grenselandsbyen Chop (~10k innbyggere) til en litt større by, Uzjhorod (~110k innbyggere), blå strek. Banen knytter Uzjhorod til baner som går til Slovakia og Ungarn og videre i det europeiske jernbanenettet. Dette er første ledd i en 200 km forlengelse helt til ennå større Lviv (~700k innbyggere). Åpningen av den nye banesnutten ble gjort av Slovakias statsminister Robert Fico og Ukrainas statsminister Yulia Svyrydenko. De to ministerne hadde også andre viktige saker på programmet: Samtaler om viktige energiprosjekter (gass til Slovakia?) Samtaler om viktigheten av at Ukraina og Moldova søker EU-medlemskap samtidig Endret 12 timer siden av Simen1 3 2
Simen1 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 5 ukrainske grensevakter er arrestert for grov tjenesteforsømmelse og tilrettelegging av ulovlig menneskesmugling av over 80 menn i militær tjenestealder over til Polen. 2 1
jallajall Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Four European countries refused to send troops to Ukraine as part of security guarantees Polen, Tyskland, Italia og Kroatia. I tillegg er Romania lunkne, men ønsker heller å tilby flybaser for F-35.. Og kanskje F-16, som de har kjøpt bl.a. fra Norge og mottok noen flere av bare for noen dager siden? 1
Mbappe09 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Så lenge Storbritannia og Frankrike sender styrker er det det viktigste. 4
Enceladus Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden https://www.reddit.com/r/ukraine/s/yYckrmwq2e 3 4
Simen1 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) jallajall skrev (2 timer siden): Four European countries refused to send troops to Ukraine as part of security guarantees Polen, Tyskland, Italia og Kroatia. I tillegg er Romania lunkne, men ønsker heller å tilby flybaser for F-35.. Og kanskje F-16, som de har kjøpt bl.a. fra Norge og mottok noen flere av bare for noen dager siden? Mbappe09 skrev (30 minutter siden): Så lenge Storbritannia og Frankrike sender styrker er det det viktigste. Nølerne finner nok en løsning etter hvert. Jeg tipper de blir tilbudt og går med på oppgaver innen logistikk og sanitet i bakre ledd i stedet for sikring ved fronten. Det blir sikkert litt dårlig stemning mellom nasjonalitetene "hvem skal vaske doen" liksom, men så lenge alle gjør noe så blir det en slags ordning på det til slutt. Endret 10 timer siden av Simen1 3
oddeh Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Zelenskyy Rejects Moscow Talks With Putin: “He Can Come to Kyiv” "If a person does not want to meet during a war, of course, they may suggest something that will not be acceptable for me or for others,” he said. https://united24media.com/latest-news/zelenskyy-rejects-moscow-talks-with-putin-he-can-come-to-kyiv-11432 4 2
JK22 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Simen1 skrev (4 timer siden): Europeiske tog bruker normalspor jernbaner (1435mm, sorte streker), Ukrainske tog bruker russisk sporvidde (1520mm, røde streker). I Finland, Baltikum og Ukraina er det seriøse planer om sporviddeskift om til det internasjonale normalsporet, det er svært enkelt å bare flytte sporene fra 1520mm til 1435mm slik at mer kompliserte seksjoner som krysningsspor og vekslingsspor tar mer tid - det som gjør dette meget komplisert er jernbanemateriell - dvs. lokomotiver, motortog og vogn, og pga. krigen er dieseldrift blitt mest vanlig, dermed er diesellokomotiver veldig viktig. Det er mulig å ombygge motorløse vogner, men det er ikke mulig med lokomotiver og motortog. Mens Finland og Baltikum har langt færre lokomotiver og motortog, er det langt mye mer vanskeligere i et så stort land som Ukraina. Mens det kostet nesten ingenting å skifte om fra 1520mm til 1435mm er det snakk om monstrøse summer for å erstatte over ett tusen lokomotiver og hundrevis av motortog. Dette i seg selv er meget avskrekkende. Det har derfor fulgt til at det ligges ut sekundærspor mot landegrensene i vest for å kunne slippe inn utenlandskbygde jernbanemateriell. Et slikt prosjekt var startet i 2024 før valget som fulgte Fico til makten, som vil gå mellom Slovakia og Ungarn samt videre til Lviv i den nære fremtiden. Dette prosjektet avsluttes 5. september 2025 etter den nye banen på 22 km åpnes for trafikk. The new Uzhhorod-Chop railway line is the first step in a plan to build 1 435 mm gauge tracks to Ukrainian cities such as Chernivtsi, Lviv and Kovel – projects aimed at deepening rail connections between Ukraine and the European Union over the next four to five years, followed by the extension of the 1 435 mm gauge tracks to Kyiv. I ledd med denne planen som betales med EU-penger, vil det skje et skift om til nyere jernbanemateriell tilpasset normalspor. Det er allerede snakk i ukrainske jernbaneindustri om å kunne omstille eksisterende jernbanemateriell til normalspor, men så langt forhindres disse av krigsprioritet innenfor produksjonsformål. Og fra Finland hvor man hadde tidlig nektet å gå over til normalspor, er det nå mange som mener de må ha direkte forbindelse med det europeiske jernbanenettverket. I mai 2025 ble det besluttet at dette skal skje, men dessverre hadde den sterke motstanden gjort at arbeidet bare kan starte senest i 2032. Motstanden var at det vil bli for dyrt, men nå som det er klart at det ikke er mulig å normalisere forholdet med Russland samtidig som krigstrusselen gjør transport mer viktigere, har man gitt etter - selv om arbeidet forsinkes meget sterkt av byråkrati. Uansett har man for lengst startet arbeidet på 1435mm spor i Oulu, skift av sporvidde på eksisterende tog og rask vognskift som ved å losse hele lastevogn fra understell til understell er nå blitt sterkt prioritert i mellomtiden. Skiftet om til 1435mm hadde lenge vært ønsket, men sterk russisk motstand hadde gjort at svært lite hendt i 1990-2020, og selv da kineserne maser og maser, hadde Putin holdt stand. Endret 7 timer siden av JK22 2 3
DukeRichelieu Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden I morgen utløper Trumps ørtende 2-ukers frist. Er ikke helt oppdatert om dagen, men alt tyder vel på at optimismen rundt Alaska-møtet ikke har ført noe sted og at situasjonen er stort sett uendret. I mellomtiden pleier Putin sine relasjoner i Kina med Xi og Kim Jong-un. 1 2
Mannen med ljåen Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg så en Warburg-video som forteller at Xi ikke er spesielt snill med Putin. Putin får elendig pris på gassen. 1 2
Simen1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden JK22 skrev (17 minutter siden): I Finland, Baltikum og Ukraina er det seriøse planer om sporviddeskift om til det internasjonale normalsporet, det er svært enkelt å bare flytte sporene fra 1520mm til 1435mm slik at mer kompliserte seksjoner som krysningsspor og vekslingsspor tar mer tid - det som gjør dette meget komplisert er jernbanemateriell - dvs. lokomotiver, motortog og vogn, og pga. krigen er dieseldrift blitt mest vanlig, dermed er diesellokomotiver veldig viktig. Det er mulig å ombygge motorløse vogner, men det er ikke mulig med lokomotiver og motortog. Mens Finland og Baltikum har langt færre lokomotiver og motortog, er det langt mye mer vanskeligere i et så stort land som Ukraina. Mens det kostet nesten ingenting å skifte om fra 1520mm til 1435mm er det snakk om monstrøse summer for å erstatte over ett tusen lokomotiver og hundrevis av motortog. Dette i seg selv er meget avskrekkende. Takk for massevis av god gravende info. Jeg tror årsaken til at akkurat Chop - Uzjhorod ble endret til normalspor er at landsbyen Chop ikke er i stand til å håndtere mengdene med ukrainske flyktninger og andre passasjerer som skal inn og ut av landet. 10 ganger større Uzjhorod er langt bedre rustet til det. Lviv er ennå større og har sikkert også store godsterminaler, så det er et naturlig neste steg som øker kapasiteten på både varetransport og passasjerer. Jeg tror normalsporstrekningene vil trafikkeres av slovenske normalspor-tog. Ukraina kan neppe prioritere å bruke penger på normalspor togsett nå. Togsettene i Ukraina er sikkert aldrende. Det trengs nok uansett en gradvis fornyelse over de neste 30 årene. Jeg spår investeringsstopp i 1520mm materiell og at alt nytt blir normalspor-materiell. Det vil si at jernbanen vil bygges om til normalspor, strekning for strekning, fra vest til øst, i naturlig takt med at togmateriell fornyes. Det eldste togmateriellet vil altså måtte gå på et stadig mindre 1520mm jernbanenett mot øst i landet. 3
torbjornen Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden jallajall skrev (5 timer siden): Protester i et par ukrainske byer i går mot en lov som skjerper straffen fro AWOL/destereringer og ordrenekt. Tidligere i år ble det gitt immunitet til alle som hadde desertert dersom de kom tilbake, noe som førte til at ca 20.000 av de som hadde desertert meldte seg til tjeneste igjen. "Service is not slavery": protest held in Kyiv against harsher penalties for soldiers A protest is taking place in Kyiv’s Independence Square (the Maidan) against a draft law passed by the Ukrainian parliament in the first reading that would introduce harsher criminal liability for soldiers for disobedience. The protesters are holding up handmade signs with slogans including: "You’re punishing the wrong people", "We must protect those who protect us", and "Repression is not discipline". On 4 September, the Verkhovna Rada (Ukrainian parliament) passed bill 13260, which increases criminal liability for soldiers for disobedience, in the first reading. The draft law would reinstate criminal liability for absence without leave and desertion. Slike protestar er ein del av demokratiet. I motsetnad til i autoritære land som Russland, der alle forsøk på protestar raskt blir slått ned.
torbjornen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Simen1 skrev (3 timer siden): Nølerne finner nok en løsning etter hvert. Jeg tipper de blir tilbudt og går med på oppgaver innen logistikk og sanitet i bakre ledd i stedet for sikring ved fronten. Det blir sikkert litt dårlig stemning mellom nasjonalitetene "hvem skal vaske doen" liksom, men så lenge alle gjør noe så blir det en slags ordning på det til slutt. Så lenge Putin heller vil halde fram krigen er vel desse sikkerheitsgarantiane uansett eit hypotetisk spørsmål. Det som gjeld no er å produsere- og få inn mest mogeleg luftvern, samt få opp produksjonen av forsvarsmateriell og ammunisjon både innanfor- og utanfor Ukraina og få det sendt til fronten etter behov. Elles er det ukrainske soldatar som skal stå ved fronten, medan europeiske styrkar skal stå lenger bak. Eg lurer på om desse sikkerheitsgarantiane ville vere verdt noko som helst dersom russarane braut gjennom det ukrainske forsvaret slik at dei kom i direkte kamp med europeiske soldatar. Vil europeiske politikarar vere villig til å gå i krig med Russland før Russland har invadert halve Europa? Endret 6 timer siden av torbjornen 2 1
torbjornen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Sitat Sør-Korea reagerer etter pågripelser ved Hyundai-fabrikk i USA Publisert klokken12:37 iSør-Korea Over 300 sørkoreanere ble pågrepet av USAs innvandringsmyndighet Ice under et raid på en Hyundai-fabrikk i USA, bekrefter Sør-Koreas utenriksminister. Til sammen ble 475 arbeidere ved fabrikken til den sørkoreanske bilprodusenten pågrepet under raidet. USAs president Donald Trump har påstått at de ikke hadde lovlig opphold i USA. – President Lee Jae-myung befaler en alt-eller-ingenting-innsats for å reagere på pågripelsen av sørkoreanske statsborgere, sier Sør-Koreas utenriksminister Cho Hyun ifølge Reuters. – Vi føler et tungt ansvar for pågripelsen av koreanere. Vi setter ned en arbeidsgruppe for å beskytte koreanere i utlandet, sier han også. (NTB) USA held fram med å leggje seg ut med sine allierte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå