skaftetryne32 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Mbappe09 skrev (11 minutter siden): Måtte naive europeiske politikere brenne og vi har tross alt tatt viktige steg mot uavhengighet, vi skulle aldri latt usa styre oss på det viset i utgangspunktet, franskmennene hadde rett hele tiden. 5 2
Svein M Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Det største problemet er for lite støtte fra USA til Ukraina. Fra land i Europa er støtten fra mange bra. Kun om Ukraina er sterke nok militært så vil det være mulig med en fredsavtale. 4 3
Mbappe09 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni skaftetryne32 skrev (11 minutter siden): Helst ikke, perfekte er de åpenbart ikke, men i en verden med stort sett bare narsisstiske barn som styrer alene, eller kun med korrupte spyttslikkere rundt seg så er europeiske politikere de eneste som frem står som de voksne i rommet, at usa plutselig skulle bli så ekstremt høyrelent at de nærmest er blitt til kommunister overrasket nok ikke bare europeiske politikere, men folk flest vil jeg tro. Europeiske naive politikere er hovedårsaken til at Russland invaderte og fremdeles ikke gir seg. Selv i 2022 tok det hele 3 år før man begynte å bruke mye penger på forsvar. Forræderi kalles det på godt norsk. 3
torbjornen Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) Dragavon skrev (4 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/8qd5wx/ukraina-topp-til-vg-om-forhandlingene-med-russerne-det-er-latterlig På ungdomsskulen for over 30 år sidan var det ei jente i klassen som kom med følgjande ironiske utbrot når noko var opplagt: Åååja!!! Endret 16. juni av torbjornen 1
skaftetryne32 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Mbappe09 skrev (2 minutter siden): Europeiske naive politikere er hovedårsaken til at Russland invaderte og fremdeles ikke gir seg. Nei det er det virkelig ikke, det er jo å legge skylda over på offeret, og det var jo tross alt en viss enighet i politikken vi førte, med unntak av Frankrike da, men det er veldig lett å være etterpåklok. Mbappe09 skrev (8 minutter siden): Selv i 2022 tok det hele 3 år før man begynte å bruke mye penger på forsvar. Forræderi kalles det på godt norsk. Vi er ikke russland, vi kan ikke bare ta penger fra budsjettet og bestemme at nå er det krig det skal brukes penger på, det ville vært forræderi ! Demokrati tar tid. Og jeg tror ikke det tok 3 år heller, mange prosjekter ble startet lenge før 2025, penger er blitt satt av, og nammo f.eks produserer mer nå enn i 2022. 9
torbjornen Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Dragavon skrev (3 timer siden): https://x.com/NOELreports/status/1934495382790160673 Mbappe09 skrev (42 minutter siden): Måtte naive europeiske politikere brenne Nektar USA å selje luftvern til Ukraina, eller kan Ukraina kjøpe av USA dersom dei sjølv eller NATO/EU/Norge betalar? Tweetane er motstridande. Kva er rett? 2
torbjornen Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni skaftetryne32 skrev (35 minutter siden): og vi har tross alt tatt viktige steg mot uavhengighet, vi skulle aldri latt usa styre oss på det viset i utgangspunktet, franskmennene hadde rett hele tiden. Sitat 15. juni 2025 kl. 21:13 Grønland Frankrike Frankrike åpner generalkonsulat i Nuuk – Frankrike har besluttet å åpne et generalkonsulat her i Nuuk, for å kunne være tettere på dere, uttalte Frankrikes president Emmanuel Macron under en pressekonferanse. Han er for øyeblikket på besøk på Grønland for å vise solidaritet, og har tidligere i dag kritisert Donald Trumps retorikk rundt verdens største øy. Da slo han fast at Grønland «ikke er til salgs» og «ikke skal bli tatt». – Vi står med dere nå, i dag og i morgen. Foto: LUDOVIC MARIN / AFP / NTB 4
Simen1 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Er det lov å si at man håper at både Trump og Vance blir tatt ut av tjeneste uten at det mistolkes som oppfordring til attentat? Senator Lindsey Graham er jo 1000 ganger mer oppegående enn Trump og Vance til sammen. 6
Mbappe09 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni skaftetryne32 skrev (27 minutter siden): Nei det er det virkelig ikke, det er jo å legge skylda over på offeret, og det var jo tross alt en viss enighet i politikken vi førte, med unntak av Frankrike da, men det er veldig lett å være etterpåklok. Vi er ikke russland, vi kan ikke bare ta penger fra budsjettet og bestemme at nå er det krig det skal brukes penger på, det ville vært forræderi ! Demokrati tar tid. Og jeg tror ikke det tok 3 år heller, mange prosjekter ble startet lenge før 2025, penger er blitt satt av, og nammo f.eks produserer mer nå enn i 2022. Det manglet ikke på advarslene for å si det sånn. Har ingenting med etterpåklokskap å gjøre. Tyskland ble kraftig advart mot å gjøre seg avhengig av Russland. Hva gjorde de? Rustet kraftig ned, gjorde seg avhengig av russisk gass og ble tatt med buksene nede når russerjævlene invaderte. Jo! Penger skal tas fra budsjettet og flyttes over til hva som er viktigst; vår sikkerhet. Hvorfor skal jeg dø for deg dersom staten ikke legger opp til at vi er rustet? Eller som den ukrainske FN-diplomaten så fint sier det (dette er deg og sånne som deg i et nøtteskall). "Europeere har de siste tiårene blitt svært hedonistiske. De har begynt å ta for gitt rikdommen, den sosiale beskyttelsen og rettighetene i arbeidslivet. Dessverre har det ført til en apati, til en svekket forståelse for hvor akutt sikkerhetstrusselen er." 2 3
Mr.M Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Trump har satt inn US Air Force og hjelper Israel skyte ned iranske missiler. Hvorfor hjelper ikke amerikanske jagerfly Ukraina å skyte ned russiske missiler? 6
skaftetryne32 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Mbappe09 skrev (46 minutter siden): Eller som den ukrainske FN-diplomaten så fint sier det (dette er deg og sånne som deg i et nøtteskall). "Europeere har de siste tiårene blitt svært hedonistiske. De har begynt å ta for gitt rikdommen, den sosiale beskyttelsen og rettighetene i arbeidslivet. Dessverre har det ført til en apati, til en svekket forståelse for hvor akutt sikkerhetstrusselen er." Det er egentlig litt stusselig at vi ikke kan ha en seriøs diskusjon uten overdrivelser så kraftige at det grenser mot løgn, og uten at man tyr til personangrep, jeg skjønner ærlig talt ikke hvor det kommer fra ? Har du litt sansen for folkeskikk så slutter du med engang med å fortelle andre mennesker hva de er, hva de føler og hva de mener. Mbappe09 skrev (50 minutter siden): Det manglet ikke på advarslene for å si det sånn. Har ingenting med etterpåklokskap å gjøre. Tyskland ble kraftig advart mot å gjøre seg avhengig av Russland. Hva gjorde de? Rustet kraftig ned, gjorde seg avhengig av russisk gass og ble tatt med buksene nede når russerjævlene invaderte. Mye av dette skjedde gradvis, og Tyskland var ikke de eneste som ikke tok invasjonen i 2014 seriøst, det var alle og enhver, og enhver energikilde vi bruker gjør vi oss avhengige av om vi ikke har en erstatning, personlig mener jeg det dummeste Tyskland gjorde var å starte med stengingen av kjernekraftverkene sine. Mbappe09 skrev (56 minutter siden): Jo! Penger skal tas fra budsjettet og flyttes over til hva som er viktigst; vår sikkerhet. Hvorfor skal jeg dø for deg dersom staten ikke legger opp til at vi er rustet? Ble ikke det gjort ? Jo det ble det, men å øke forsvarsbudsjettet er ikke noe som skjer over natta, uansett så har det altså skjedd, vi har økt forsvarsbudsjettet betydelig siden 2022 og det kommer til å øke ytterligere, så der tok jeg feil, jeg innrømmer det. Og du trenger ikke dø for meg, dø for deg sjøl du. 7
Folkflesk Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni torbjornen skrev (1 time siden): Nektar USA å selje luftvern til Ukraina, eller kan Ukraina kjøpe av USA dersom dei sjølv eller NATO/EU/Norge betalar? Tweetane er motstridande. Kva er rett? Det meste med Trump-administrasjonen er er motstridende. Det som er sant i dag kan være usant i morgen. 2
skaftetryne32 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Mr.M skrev (6 minutter siden): Trump har satt inn US Air Force og hjelper Israel skyte ned iranske missiler. Hvorfor hjelper ikke amerikanske jagerfly Ukraina å skyte ned russiske missiler? trump deler ideologi med både putin og prestestyret til iran, men iran har vel feil navn på ideologien sin ? 2
Mr.M Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) skaftetryne32 skrev (10 minutter siden): trump deler ideologi med både putin og prestestyret til iran, men iran har vel feil navn på ideologien sin ? jeg trodde noen skulle si "atomvåpen" ? Trump er redd russerne av den grunnen. Endret 16. juni av Mr.M 3
TAC-2 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) Årsakene er mange og sammensatte. Sammenlignet med Iranerne har russerne "rett" hudfarge. Trump vokste opp i etterkrigstiden og kan fremdeles være preget av frykt for sovjet. Kanskje gikk han på skole og ble lært "duck and cover", han er vel i rett aldersgruppe. Atomtrusselen fra Iran er fremdeles på tegnebordet mens Russland har ganske mange som faktisk ønsker å ta i bruk atomvåpen. Putin har skapt en indoktrinering a la Hitler. Trump har, direkte eller indirekte, blitt kompromittert av Russland. Trump hater Zelenskyj etter at han nektet å samarbeide før Trumps forrige valgkamptap. USA har endret prioritering de siste tiårene. Europeiske land er ikke lenger sett på som så viktige partnere, Kina har tatt over for Russland som den store fienden, Asia står for det meste av veksten i teknologi og økonomi. USA er svakere enn på lenge og ser at støtte til Ukraina går på bekostning av andre mål som de anser som viktigere. Trump er en fascistisk diktatorwannabe som ideologisk ligger nærmere Putin enn sosialdemokratiske europeere. etc, etc. Endret 16. juni av TAC-2 2 5
Mbappe09 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni skaftetryne32 skrev (1 time siden): Det er egentlig litt stusselig at vi ikke kan ha en seriøs diskusjon uten overdrivelser så kraftige at det grenser mot løgn, og uten at man tyr til personangrep, jeg skjønner ærlig talt ikke hvor det kommer fra ? Har du litt sansen for folkeskikk så slutter du med engang med å fortelle andre mennesker hva de er, hva de føler og hva de mener. Og du trenger ikke dø for meg, dø for deg sjøl du. Fordi over hundre tusen ukrainere er drept nettopp pga sånne som deg og din tankegang. En skam. Også forventer sånne som deg at jeg og flere tusen skal dø fordi sånne som deg aldri klarte å ruste opp og ta trusselen i øst på alvor. Jeg kritiserer ikke bare Norge, men hele Europa, minus Polen. Naiviteten har gjort denne krigen mulig. 4 1
skaftetryne32 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Mbappe09 skrev (31 minutter siden): Fordi over hundre tusen ukrainere er drept nettopp pga sånne som deg og din tankegang. En skam. Også forventer sånne som deg at jeg og flere tusen skal dø fordi sånne som deg aldri klarte å ruste opp og ta trusselen i øst på alvor. Jeg kritiserer ikke bare Norge, men hele Europa, minus Polen. Naiviteten har gjort denne krigen mulig. Hvis alt du har å bidra med er løgner og personangrep så trenger du ikke svare meg, du har skapt deg en flott stråmann, men det er også alt det er. 1
skaftetryne32 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Mr.M skrev (2 minutter siden): jaggu fikk han rett. Han og De Gaulle. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå