Brother Ursus Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 7 hours ago, bojangles said: En kavalkade over russernes mange og store tap. Både på sjø og land. Resten av Russlands flåter inkludert Nordflåten som er aktuell for Norges del, ser også ut til å være i fullstendig kaos. Kazan-atomubåten fra Nordflåten som dukket opp på Cuba nylig hadde mange manglende biter av akustiske tegler på utsiden. Dette er en ubåt som ble sjøsatt så sent som 2017. Den vil lyse opp sonar temmelig godt. Selv Norges Ula-klasse ubåter fra vil antagelig være vesentlig mer stealthy. 3
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 22. juni 2024 Populært innlegg Skrevet 22. juni 2024 https://www.kyivpost.com/post/34641 30 Pilots Grounded and Worse: The Sad Truth About Ukrainian F-16s Significant movements occurred over the past few weeks regarding Ukraine’s future western fighter capability. From the first F-16 pilots graduating to President Zelensky announcing a French Mirage 2000 deal, then the US refused training for 30 Ukraine pilots. And now, there are indications the US is quashing other options for pilots. From a well-placed, unnamed US government source, Ukraine does in fact have 30 pilots qualified to enter the US F-16 training pipeline as reported earlier this week from Ukraine. With the recent graduation of F-16 pilots from the US and those from training sites in Europe, Ukraine is likely to have between 15 and 20 pilots, for 60 airframes. That is a horrible aircrew to aircraft ratio. Biden fortsetter altså muligens å sabotere Ukrainas F-16 program fordi han og nepeskrellene i regjeringen hans, som sikkerhetsrådgiver Sullivan, er redde for at F-16 skal være et ekte wunderwaffe som endrer krigens gang. Ja - de er faktisk redde for at Ukraina skal vinne på slagmarken. De innser tydeligvis ikke at Putin ikke akter å trekke seg. Jeg liker ikke konspirasjonsteorier, men det er nå på sin plass å spørre om hvorvidt Biden faktisk forsøker å hale ut og trenere krigen for å ruste ned Russland eller ungå en militær seier. Jeg er også redd dette kan gå utover forholdet mellom Ukraina og USA og Tyskland og andre den dagen krigen skulle ende. Akkurat nå trenger Ukraina desperat alt de kan få, særlig fra USA, men det kommer en dag da det ikke lengre er sant, og skulle det vise seg at amerikanerne og tyskerne trenerer krigen med noe som kan ligne på overlegg, så er det selvfølgelig all mulig grunn for folk å være bitre. Jeg er personlig allerede bitter på de alliertes innsats i denne krigen. 2 9
VifteKopp Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 Brother Ursus skrev (4 minutter siden): Jeg liker ikke konspirasjonsteorier, men det er nå på sin plass å spørre om hvorvidt Biden faktisk forsøker å hale ut og trenere krigen for å ruste ned Russland eller ungå en militær seier. Strategien til USA er ganske tydelig. De prøver å sakte blø ut Russland i Ukraina på en måte som gjør at landet ikke kollapser i borgerkrig/anarki. 5
Brother Ursus Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 Du trenger ikke russiske tretonnsbomber som FAB-3000 når du har presisjonsvåpen. JDAM (250 eller 500 kilo) angivelig sluppet fra en ukrainsk MIG-29. 3 2
Brother Ursus Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 1 minute ago, VifteKopp said: Strategien til USA er ganske tydelig. De prøver å sakte blø ut Russland i Ukraina på en måte som gjør at landet ikke kollapser i borgerkrig/anarki. Virker som om de prøver å få Putin til å innse at han må trekke seg, men så smart er ikke Putin. Det er svakhet som provoserer ham. Så lenge han øyner et håp fortsetter han å øke innsatsen. 4
VifteKopp Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 Brother Ursus skrev (1 minutt siden): Virker som om de prøver å få Putin til å innse at han må trekke seg, men så smart er ikke Putin. Det er svakhet som provoserer ham. Så lenge han øyner et håp fortsetter han å øke innsatsen. Ja, jeg tror amerikanerne håper på enten en tilbaketrekking eller en militær stillstand som langsomt blør Russland tørre. Hvis målet var å knuse Russland og felle Putin-regimet, ville de sendt Ukraina mye mer, mye tidligere. 6
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 Resultatet av at Putin fortsetter bruke ressursene sine kan være at Russland går tom for ressurser. På sikt bør verden bli trygg. Ja, det vil koste liv og være ubehagelig for både Ukraina og oss. Men en ondskapsfull og farlig fiende marsjerer rett i kjøttkverna, over tusen per dag. Det hadde vært bedre om de kunne oppføre seg som folk, men i krig må man være pragmatisk. Ikke stopp en fiende som er i ferd med å gjøre en feil. Dette kan koste betydelig færre liv enn å sende hundrevis av fly og avgjøre krigen på en kveld. Jeg respekterer NATOs og Ukrainas tålmodighet, og tror de er inne på noe klokt. 4 1
qualbeen Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 (endret) Brother Ursus skrev (4 timer siden): Jeg liker ikke konspirasjonsteorier, men det er nå på sin plass å spørre om hvorvidt Biden faktisk forsøker å hale ut og trenere krigen for å ruste ned Russland eller ungå en militær seier Det er ikke en konspirasjonsteori. Jeg har sett det helt fra krigen brøt ut. Vi hjelper Ukraina, men aldri nok til å få slutt på lidelsene. Vi hjelper de bare nok til at de opprettholder status quo, slik at krigen kan vare og vare. År etter år. De menneskelige lidelsene er enorme, men akkurat det tror jeg ikke Biden & co bryr seg nevneverdig om. Derimot ser de at Russland sakte men sikkert utarmes. Det liker de. Svært godt! Vi i Europa har (forhåpentlig?) et litt annet syn. Alle jeg har snakket med ønsket at krigen skal ta slutt. At det skal bli fred. Medmenneskelige som vi er, ønsker vi jo at lidelser og elendighet skal ta slutt! Ukrainere, og for den del den russiske befolkning også, fortjener fred. Ingen andre enn Putin og hans politiske topp-elite ønsker denne krigen. Ergo burde den vært avsluttet — for lenge siden. Og de aller, aller fleste er enig med meg at krigen skulle vært avsluttet på en slik måte at Ukraina fikk tilbake alt okkupert land siden 2014. Eller? Så ja .. Ukraina må få hjelp fra Europa. NATO og USA er dessverre ikke interessert i en hurtig avslutning. 😩 Endret 22. juni 2024 av qualbeen Rettet til «Biden & co», ikke «Biden & vi». Forbanna autokorrektur! (Selv om det ble litt vittig denne gang, da! 😅) 7 2
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 Er det grunn til å tro at en hurtig avslutning er realistisk? Blir det mindre lidelser da? Hva skjer etter en hurtig avslutning? Russere marsjerer som nevnt (nederst på forrige side) rett i kverna. Hva skjer hvis vi bestemmer oss for en annen strategi for å avslutte alt i kveld? Putin blir kokt langsomt. Ødeleggelsen i Ukraina er ikke bra, men andre utfall er kanskje mye verre. 4 1
VifteKopp Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 Mannen med ljåen skrev (20 minutter siden): Er det grunn til å tro at en hurtig avslutning er realistisk? Blir det mindre lidelser da? Hva skjer etter en hurtig avslutning? Ingen vet hva en hurtig avslutning betyr. En svekket Putin som fremdeles klamrer seg til makta? Eller Putin som blir erstattet? Av hva? En mer liberal leder? En enda mer grusom autokrat? Eller bryter det ut borgerkrig? Anarki? Oppløses Russland i ulike stater hvor flere får atomvåpen? Ingen vet og det er den usikkerheten USA ikke liker. Derfor holder de igjen støtten. Det er tragisk for Ukraina, så klart, men USA tenker større. 2 2
Brother Ursus Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 Jeg vet som sagt ikke helt hva jeg skal tro. Det som er helt sikkert er at Biden og Sullivan er alt for bekymrede for "eskalering", og at de stadig krever at Ukraina kjemper med én hånd bak på ryggen. Jeg er som skrevet over redd for at dette koster ukrainske liv og at det gjør mange, ikke bare ukrainere, bitre på sikt og fører til mindre tiltro på Vesten og på alliansen. Selv om Ukraina ikke er medlem av NATO har denne krigen på ingen måte overbevist om at NATO raskt og umiddelbart vil komme til vår redning om Norge angripes. Og jeg tipper mange andre små NATO-land og land som grenser Russland tenker det samme. 3 3
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 NATO-land er medlem i NATO, og skal beskyttes av artikkel 5. Ukraina er ikke. Som sagt kan det hende at NATO vet hva de driver med. En krig der Zland tømmes for ressurser kan være mindre blodig enn alternativene. Flere NATO-land har innsett at de må ha eget forsvar, ikke bare vente at Trump eller Biden skal løse det på en dag. De har økt sine forsvarsbudsjett, slik Trump ba dem. Flere land bruker over 2%, som anbefalt. Jeg forstår at man blir utålmodig, men har fortsatt troen på at noen vet hva de gjør. Tallene på ukrainske dødsfall er neppe hyggelige, men jeg tror de er vesentlig lavere enn de russiske. Alle strategier vil gi dødsfall. 1
skaftetryne32 Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 qualbeen skrev (2 timer siden): Det er ikke en konspirasjonsteori. Jeg har sett det helt fra krigen brøt ut. Vi hjelper Ukraina, men aldri nok til å få slutt på lidelsene. Vi hjelper de bare nok til at de opprettholder status quo, slik at krigen kan vare og vare. År etter år. De menneskelige lidelsene er enorme, men akkurat det tror jeg ikke Biden & vi bryr seg nevneverdig om. Derimot ser de at Russland sakte men sikkert utarmes. Det liker de. Svært godt! Altså, det du ser er ikke nødvendigvis det andre ser, om du mener ditt syn er fasit så kan du fort ende opp med en konspirasjonsteori. Jeg sier ikke du tar 100% feil, men det er ikke nødvendigvis sånn at de tenker sånn du tror heller. Anders Puck Nielsen er militær analytiker ved det danske forsvarsakademiet.
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 Nå er det vanlige folks tur, også i Russland. Vladimir Putin varsler økte skatter (msn.com) 4
torbjornen Skrevet 22. juni 2024 Skrevet 22. juni 2024 (endret) Ukraina avanserer i Vovtsjansk, men samstundes droppar russarane nye, tyngre glidebomber som øydelegg ukrainske posisjonar. Endret 23. juni 2024 av torbjornen 3
Brother Ursus Skrevet 23. juni 2024 Skrevet 23. juni 2024 1 hour ago, torbjornen said: Ukraina avanserer i Vovtsjansk, men samstundes droppar russarane nye, tyngre glidebomber som øydelegg ukrainske posisjonar. Ting går bra i nord, men ikke fullt så bra i øst. Likevel bør det være ekstremt vanskelig for russerne å ta Chasiv Yar pga. elven og flaskehodet på østsiden av byen. 4
Brother Ursus Skrevet 23. juni 2024 Skrevet 23. juni 2024 Det er en video jeg ikke kan poste hvor en russisk soldat blir skadet av en FPV drone og "kompisen" som kommer etter ham skyter og dreper ham. Det kan også se ut som om han ber "kompisen" om å drepe ham. Hva skal man si? Det virker ikke som om russiske soldater har noe som helst ønske om å leve. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå