bojangles Skrevet 4. juni 2024 Skrevet 4. juni 2024 (endret) Quote Russland trugar med å skyte ned F-16-fly gitt til Ukraina – Russland ser på desse flya som eit alvorleg sikkerheitsproblem og vil skyte dei ned, seier den russiske diplomaten Konstantin Gavrilov til russiske medium. Diplomaten seier at ein på russiske side ikkje kan vite om flya har atomvåpen om bord og at det dermed er eit spørsmål om atomsikkerheit. Danmark har gjeve 19 F-16-fly til Ukraina, medan fleire vestlege land mellom anna Noreg har lova å gje slike fly. Dei fyrste flya er venta å bli leverte i løpet av året. I den farten Ukraina nå tar ut russisk luftvern blir det neppe noen enkel jobb for russerne Endret 4. juni 2024 av bojangles 4 3
Brother Ursus Skrevet 4. juni 2024 Skrevet 4. juni 2024 (endret) Gårsdagens visuelt bekreftede tap. Ukraina mistet minst 2 stridsvogner, 2 AFV, et stykk kommunikasjonskjøretøy, og en båt av et eller annet slag. Russland mistet minst 5 luftvernskjøretøy (radar og batterier), 6 overvåkningsenheter, 4 radarer, 14 stridsvogner og 10 AFV. Endret 4. juni 2024 av Brother Ursus 6
oddeh Skrevet 4. juni 2024 Skrevet 4. juni 2024 Brother Ursus skrev (1 minutt siden): Gårsdagens bekreftede tap. Tracked Garden Shed 😂 3 4
Brother Ursus Skrevet 4. juni 2024 Skrevet 4. juni 2024 (endret) 20 minutes ago, bojangles said: I den farten Ukraina nå tar ut russisk luftvern blir det neppe noen enkel jobb for russerne Israelske F-16 har i mange år nå hatt få problemer med å ungå russiske S-300 og S-400 i Syria. Der har de riktignok fordel av topografi, mens Ukraina er veldig flatt, men likevel. I Taiwan-stredet viser det seg også at F-16 er overlegne selv Kinas nyeste "stealth" fly. Særlig med de amerikanske elektro-optiske LOROP-EO pods'ene. F-22 og F-35 virker som ren magi for piloter i russiske og kinesiske fly. De dukker opp ut av intet. Ofte låser de seg på uten noen gang å bli oppdaget. Det viser seg at F-35 antagelig har muligheten til å komme innen HARM-rekkevidde før S-400 klarer å låse seg på under omtrent ideelle forhold. Endret 4. juni 2024 av Brother Ursus 6 1
Dragavon Skrevet 4. juni 2024 Skrevet 4. juni 2024 Eg tenker at den global Hawk-maskinen har noen små venner i nærheten heile tida. 4
Brother Ursus Skrevet 4. juni 2024 Skrevet 4. juni 2024 1 minute ago, Dragavon said: Eg tenker at den global Hawk-maskinen har noen små venner i nærheten heile tida. Eventuelt noen som kan scramble så fort de ser russiske fly på vingene. Jeg vet ikke om britene fremdeles eskorterer sine med typhoons? 3
Dragavon Skrevet 4. juni 2024 Skrevet 4. juni 2024 (endret) Det er lenge sidan eg har sett noko til dei på Flightradar, men eg er heilt sikker på at NATO framleis flyr CAP aust i Romania og Polen med tankfly som topper opp jagarane konstant. Så dei er berre få minutt unna. Forte12 er sør for Sochi akkurat no. Endret 4. juni 2024 av Dragavon 4
Jarmo Skrevet 4. juni 2024 Skrevet 4. juni 2024 Ifølge den ukrainske generalstaben mistet den russiske hæren 38.940 soldater (skadd eller drept) i løpet av mai. https://www.nettavisen.no/nyheter/blodig-rekord-39-000-russiske-soldater-ble-drept-i-ukraina-i-mai/s/5-95-1853428 4 5
Populært innlegg qualbeen Skrevet 4. juni 2024 Populært innlegg Skrevet 4. juni 2024 Russland truer med å skyte ned F-16-fly gitt til Ukraina Forstår jeg det rett, at trusselen er at de vil skyte ned krigsfly som Ukraina disponerer? Har ikke Russland holdt på med dette de siste tre år allerede? Jeg antar Ukrainske fly ikke akkurat har vært fredet, tvert imot, og sånn sett forstår jeg ikke «trusselen»!? Tvert imot – jeg hadde blitt svært overrasket om motparten til Ukraina ikke ønsket å skyte ned alle flyene deres. Helt uavhengig av om de var donert eller produsert, eller het F16 eller K14... 😕 Med andre ord: dette var da en merkelig «trussel» å komme farende med?! 7 3
Brother Ursus Skrevet 4. juni 2024 Skrevet 4. juni 2024 Russland planlegger å hanke inn 400.000 mann i løpet av 2024. Er vel derfor de nå hanker inn igjen kronisk syke og amputerte tidligere soldater og setter dem i kontorarbeid og lignende for å fri opp mer kjøtt å send i kverna. 2
Dragavon Skrevet 4. juni 2024 Skrevet 4. juni 2024 qualbeen skrev (5 minutter siden): Russland truer med å skyte ned F-16-fly gitt til Ukraina Har ikke Russland holdt på med dette de siste tre år allerede? Med andre ord: dette var da en merkelig «trussel» å komme farende med?! russland har jo etter eigne utsagn skote ned 3-4 ganger så mange fly som Ukriana noensinne har hatt. F-16 er nok vanskelegare mål enn Ukraina sine gamle fly. Dette er nok meir uttalelser mynta på eigen befolkning, utanfor russland er det nok ikkje mange som bryr seg. 6
Brother Ursus Skrevet 4. juni 2024 Skrevet 4. juni 2024 Russland hevder å ha skutt ned over 600 av Ukrainas totalt 144 jager og bomber- fly 😁 (tallet 144 inkluderer også fly donert av allierte under krigen). 2 1
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. juni 2024 Skrevet 4. juni 2024 8 minutes ago, qualbeen said: Russland truer med å skyte ned F-16-fly gitt til Ukraina Forstår jeg det rett, at trusselen er at de vil skyte ned krigsfly som Ukraina disponerer? Har ikke Russland holdt på med dette de siste tre år allerede? Jeg antar Ukrainske fly ikke akkurat har vært fredet, tvert imot, og sånn sett forstår jeg ikke «trusselen»!? Tvert imot – jeg hadde blitt svært overrasket om motparten til Ukraina ikke ønsket å skyte ned alle flyene deres. Helt uavhengig av om de var donert eller produsert, eller het F16 eller K14... 😕 Med andre ord: dette var da en merkelig «trussel» å komme farende med?! Enig i at det er en merkelig trussel. Antar det handler om å forsøke skremme folk i vesten som kanskje bare leser overskrifter. Få de til å føle at det går mot krig med Russland. Alle forventer jo at Russland kommer til å gjøre sitt ytterste for å ødelegge Ukrainske F-16. Og noe suksess vil de ganske sikkert ha. Om det er så ved å treffe oppstillingsplasser med Iskander og Kinzhal eller om det er å skyte de ned ved fronten med Strela-2. Men Ukraina vil nok motta nærmere 100 stk F-16, med forhåpentligvis flere levert over tid, så noe tap vil de fint kunne håndtere. 4
<generisk_navn> Skrevet 4. juni 2024 Skrevet 4. juni 2024 Espen Hugaas Andersen skrev (26 minutter siden): Enig i at det er en merkelig trussel. Antar det handler om å forsøke skremme folk i vesten som kanskje bare leser overskrifter. Få de til å føle at det går mot krig med Russland. Alle forventer jo at Russland kommer til å gjøre sitt ytterste for å ødelegge Ukrainske F-16. Og noe suksess vil de ganske sikkert ha. Om det er så ved å treffe oppstillingsplasser med Iskander og Kinzhal eller om det er å skyte de ned ved fronten med Strela-2. Men Ukraina vil nok motta nærmere 100 stk F-16, med forhåpentligvis flere levert over tid, så noe tap vil de fint kunne håndtere. Det er relativt sett enklere å håndtere tap av fly enn piloter, spesielt når antallet piloter som er trent på F-16, og da trolig også trent opp som en NATO-pilot fremfor som en Sovjet-pilot. Dvs de har skillset som CAS i direkte kontakt med soldatene på bakken, SEAD/DEAD og Wild Weasel. Disse pilotene vil i en periode være en knapphetsressurs for ukrainerne så jeg håper de er en anelse konservative i sin bruk av dette våpensystemet frem til de har en mer bærekraftig flystyrke. 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå