Gå til innhold

Selv bygningsfysikeren sliter med Enova-kravene: – Ikke rart at de brenner inne med millioner [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å bytte ut panelovner o.l. med varmepumpe (luft-luft) må være et av de mest fornuftige tiltakene.

Billig i innkjøp, enkel og kjapp installasjon, minimal påvirkning på dagens bolig. Og, ikke minst, reduseres energibruken drastisk. 

Hvorfor Enova ikke oppfordrer husstandene å gjøre nettopp dette grepet, gjennom å gi støtte, er for meg komplett uforståelig!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å sette det i perspektiv, som Enova skriver.

- Avkastningen som oljefondet hadde i 2021 (1.580 milliarder) er 12540 ganger så høyt som støtten til enøk tiltak gjennom Enova (126 millioner).

- Antall boliger som fikk støtte til oppgradering (400 - 600) ligger på ca. 0,03% av alle boligbygg i Norge (1,57 millioner). Altså ca. 1 av 3000 boliger har fått støtte.

Det er jo fullstendig uholdbart. Hele Enova programmet bør bare avvikles som det er nå.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ing. Bjotveit skrev (50 minutter siden):

Så eg stemmer heller for nedlegging av Enova i si noverande form, og gå for ei enklare modell. Skil også støtta til hushaldningar og industri. Det gjer ikkje meining at hushaldningane skal dekke utgiftene til grønvaskingsprosjekt i oljeindustrien.

Gi fradrag over skatten. Fjern moms på solceller. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Det er i hovedsak ineffektive og upraktiske tiltak som får støtte, mens fornuftige tiltak ikke gir støtte. Jeg leste igjennom listen med tiltak og vurderte dem mot mitt hus bygd på 1920-tallet. Det eneste tiltaket som gir mening for mitt hus og som kan gi støtte er varmegjenvinning av gråvann, men søknadsprosessen kommer garantert til å koste meg mer tid og energi enn hva 2500 kr er verdt. I tillegg er dette et tiltak jeg kan få til selv, og da får jeg ikke støtte siden det er krav om å leie inn håndverkere.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ja,

problemet til enova er krav om håndverkere til alle tiltak, og siden folk vurderer det økonomiske aspektet ved tiltakene sine, så vil det være mange fornuftige tiltak som ikke blir gjennomført.

Så Enova: Fjern krav om håndverker for tiltak som ikke krever håndverker sånn byggteknisk. Så om jeg kan gjennomføre tiltaket, så bør min søknad vurderes på lik linje som hvis snekker gundersen utfører jobben for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos krav om håndtverkere - Det er mye annet enn Enova som har samme krav til at folk ikke skal få jobbe på eget hus selv. Det er bare et spørsmål om tid før man må leie håndtverkere til å klippe plenen (HMS og forsikringsselskaper osv), male en vegg, skifte mellom vinter og sommerdekk på bilen, osv. Dette gjør folket systematisk praktisk handicappede. Folk får ikke praktiske erfaringer og kommer til å sulte i hjel foran brødboksen fordi det kreves en med nok praktiske kunnskaper for å klare å åpne den.

Norge bør heller sette ned et utvalg som sikrer at folk blir mer praktiske av seg. Mer selvhjulpen i flere situasjoner. Kanskje det er dette vi kunne sysselsatt det nedlagte Enova med? Fjerne krav om håndtverkere på flere områder, men gjerne erstatte de med gratis rådgivning eller noe sånt. Gjøre Byggforsk-serien open source.

Regner med jeg tråkker hele byggebransjen på tærne nå, da de gjerne vil kunne "kreve" seg inn i hjemmet til folk og fakturere med gaffel. Men det får stå sin prøve.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er ganske tragisk at Brekke sier man bare trenger å bruke energirådgiver så løser ting seg, når mange energirådgivere fraråder å søke om støtte da enova krever uforholdsmessig dyre løsninger for å utløse minimalt med støtte. 
 

opplevde det første gang i 2016 med et hus fra 1963 hvor vi fikk beskjed fra rådgiveren at pga krav fra enova ville det koste oss ca 1 mill ekstra for å utløse støtte, for hele huset måtte utbedres for å utløse støtte. Han foreslo heller mindre tiltak som rentbrennende peis osv.

så igjen i 2020 med et hus fra 1960 hvor kravene fra enova ikke svarte seg i forhold til kostnadene det ville utløse. Og når vi gikk for nybygg var det heller ingen støtte fra enova, «for vi dekker ikke den type tiltak for private» som de opplyste på telefon. :rolleyes: 

 

det virker som Enova i stor grad er opptatt av å ha noen ørsmå tiltak som kan endre prisen noen få % i riktig retning og så fjerner det, siden de er redde for at tiltak over tid vil holde prisene oppe. De legger også en nedbetalingstid på tiltak til rundt 30 år noe som sjeldent svarer seg for Ola Nordmann som bytter bolig etterhvert som familiesituasjonen endrer seg, men utløser støtte de godt bemidlede som ikke tenger å se så nøye på prislappen uansett…

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En sjablonmessig tilnærming til beregning av reduksjon av varmetap ved å gradere opp med bedre vindtetting og økt isolasjon burde vært godt nok. Bytte av vindu/dører er enda enklere å håndtere. Så kunne disse "konsulentene" dokumemtere/følge opp utførelsen på Enova son regning!

Å installere varmepumper og solcelleller etc. er litt som å pisse i buksa, vsrmetapet reduseres ikke, ei heller forbedres bygg- og bokvaliteten. Det er en verdi i seg selv.

Og til sist, så påvirker lokale vær- og klimaforhold varmetapet begge veier, i langt større proporsjoner en noen enøkkonsulent kan beregne.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (14 minutter siden):

Å installere varmepumper og solcelleller etc. er litt som å pisse i buksa, vsrmetapet reduseres ikke, ei heller forbedres bygg- og bokvaliteten. 

Det er sant. Men det er grådig billig.

Hva koster det å etterisolere, skifte kledning, bytte alle vinduer og dører i en gjennomsnittlig eldre enebolig? 

Hvor mye sparer man i strømutgifter, og hva blir så nedbetalingstiden før man går i null?

En varmepumpe er typisk nedbetalt på 2-3 år ..

Lenke til kommentar

Med denne vinterens strømpriser i sør-Norge betaler nok de fleste varmepumper seg i løpet av vinteren.

Å bytte vinduer koster typisk det mangedobbelte av en varmepumpe og reduserer energibruken langt mindre enn varmepumpa.

Dessuten er jeg uenig i den komfort-påstanden. Varmepumper gir bedre komfort. Både fordi vifta fordeler varmen jevnere i rommet enn vifteløse varmekilder og fordi det blir langt billigere å bare fyre seg til bedre komfort. Hev temperaturen 1-2 grader. Billigere komfort finnes ikke. For ikke å snakke om sommerkomforten når sola har stekt en hel dag på huset og man skal prøve å sove.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (36 minutter siden):

Det er sant. Men det er grådig billig.

Hva koster det å etterisolere, skifte kledning, bytte alle vinduer og dører i en gjennomsnittlig eldre enebolig? 

Hvor mye sparer man i strømutgifter, og hva blir så nedbetalingstiden før man går i null?

En varmepumpe er typisk nedbetalt på 2-3 år ..

Det blir vel litt vanskelig å sammenligne investeringer med levetid på 40-60 år og en pumpe som må byttes etter 15, max 20. Begge deler øker i pris også.

Pumpen blir fort dyr i et slikt perspektiv, og ressurskrevende?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Hva koster det å etterisolere, skifte kledning, bytte alle vinduer og dører i en gjennomsnittlig eldre enebolig? 

Hvor mye sparer man i strømutgifter, og hva blir så nedbetalingstiden før man går i null?

En varmepumpe er typisk nedbetalt på 2-3 år ..

Det er nesten gratis å etterisolere når det uansett er på tide å bytte kledning og vinduer. Litt ekstra glava er billig, og godt isolerte vinduer er ikke så mye dyrere en dårlige vinduer, ihvertfall ikke når man tar med montering. Isolasjon har jo også nesten uendelig levetid.

 

Verre er det for de som akkurat har byttet kledning og ga blaffen i "teite miljøtiltak for strøm er så billig uansett"

Lenke til kommentar
kremt skrev (17 timer siden):

Har de innført dette nylig? Jeg monterte ventilasjon for 1.5 år siden og da var det ikke noe sånt krav. Fikk ca 13 tusen / 25 % av kostnaden.

Det står definert hva du har lov til selv og hvor mye som skal være utført av håndverker. Kan være du har hatt flaks, og det her jo bra for deg 

Lenke til kommentar
N|troXx skrev (På 28.1.2022 den 14.57):

Ja,

problemet til enova er krav om håndverkere til alle tiltak, og siden folk vurderer det økonomiske aspektet ved tiltakene sine, så vil det være mange fornuftige tiltak som ikke blir gjennomført.

En ser jo også at prisen på tiltak som kan få støtte øker tilsvarende. Det ender opp som en direkte overføring til bransjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...