Gå til innhold

Eksperter advarer EU mot å grønn­merke gass og atomkraft


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (10 minutter siden):

Tyskland har da veldig lite med den norske fjellheimen å gjøre. Utbygging av vindkraft her i landet er noe norske politikere har ivret for i et par tiår. Om et tysk pensjonsfond har satt penger i noe som ingen andre har tort å gjøre, så behøver en ikke å gjøre en veldig stor sak ut av det. Norsk vindproduksjon er den nå på ca 15 TWh, mens Tyskland produserer rundt 530 TWh og hvert år ca 10% eksport. Men du må gjerne befinne deg i din egen fantasiverden om du finner det mest behagelig.

Over 70% av vindkraftanleggene i Norge er Tyskeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

Norsk vindproduksjon er den nå på ca 15 TWh, mens Tyskland produserer rundt 530 TWh og hvert år ca 10% eksport. Men du må gjerne befinne deg i din egen fantasiverden om du finner det mest behagelig.

Her er det nok Ketill som befinner seg i en fantasiverden. Tysk vindkraftproduksjon utgjorde ca. 132 TWh i 2020.

https://www.bdew.de/service/anwendungshilfen/die-energieversorgung-2021/

(Foreløpige tall for 2021 viser ca. 117 TWh. Det er ikke så fryktelig imponerende med tanke på at man har ca. 64 000 MW installert effekt...).

Endret av Solas
.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Solas skrev (1 time siden):

Her er det nok Ketill som befinner seg i en fantasiverden. Tysk vindkraftproduksjon utgjorde ca. 132 TWh i 2020.

https://www.bdew.de/service/anwendungshilfen/die-energieversorgung-2021/

(Foreløpige tall for 2021 viser ca. 117 TWh. Det er ikke så fryktelig imponerende med tanke på at man har ca. 64 000 MW installert effekt...).

Om du ikke forstod det så refererte jeg til tysk strømproduksjon (hvor fornybart utgjør en stor del, 46% i 2020).

 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Om du ikke forstod det så refererte jeg til tysk strømproduksjon (hvor fornybart utgjør en stor del, 46% i 2020).

 

Påstanden om 10 % nettoeksport var også feil. Siste tre år lå nettoeksporten på under 5 %. I 2021 utgjorde den bare 3,4 % (ca. 20 TWh).

Endret av Solas
.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Solas skrev (1 time siden):

Påstanden om 10 % nettoeksport var også feil. Siste tre år lå nettoeksporten på under 5 %. I 2021 utgjorde den bare 3,4 % (ca. 20 TWh).

Tyskland (og Frankrike) er verdens to største strømeksportstater (brutto). Fra og med 2013 til og med 2019 lå nettoeksporten for Tyskland på 6,6% i området 5,1% til 8,2%). 

Andelen fornybar strøm i Tyskland økte i 2021 til 49,3% fra 46% i 2020!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

I følge den norske regjeringen så eier norske interesser 42% av vindkraften i Norge og utenlandske 58% (status per april 2020). Jeg stiller meg tvilende til at ditt tall er korrekt!

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20192020/id2714775/?ch=8

Statistikken kan jo endre seg men jeg fabler ihvertfall ikke om at det ikke har noe med Tyskland å gjøre..

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (5 timer siden):

Tyskland (og Frankrike) er verdens to største strømeksportstater (brutto). Fra og med 2013 til og med 2019 lå nettoeksporten for Tyskland på 6,6% i området 5,1% til 8,2%). 

Andelen fornybar strøm i Tyskland økte i 2021 til 49,3% fra 46% i 2020!

Og i 2021 hadde altså nettoeksporten falt til 3,4 %. Fortsetter trenden går det ikke mange år før Tyskland er nettoimportør av elektrisitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sosialist57 skrev (6 minutter siden):

Det er morsomt å se hvor kraftig stemningsskifte det er for atomkraft i verden.  Det å være så avhengig av ustabile regimer er noe folk ikke vil være. Frankrike og Finland leder an. 

Det er et stemningsskifte jeg ikke har sett noe til! Det finnes knapt noen som planlegger å bygge nye atomkraftanlegg i Europa og siden 2000 er bare noen få satt i drift innen EU (ca 7 reaktorer om jeg husker riktig).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg syns atomkraft bør løftes fram. 

For 120 år siden gikk folk i demonstrasjonstog mot elektrisitet, altså sterkstrøm for drift av motorer, varme og lys. De mente at vi tuklet med gudenes verktøy og at elektrisiteten ville gå berserk og utslette oss alle. Mange mente gudene ville straffe oss om vi tuklet med verktøyet deres, en usynlig kraft som kunne drepe, bevege maskiner og skape varme. Uhyggelig var det, og dødsulykker var det mange av inkludert branner som oppsto av ingenting. Folk tok på noe med elektrisk overledning i, og så ble de helt stive i lang tid før de falt om, kokt og stekt. Hvis andre tok på dem ble de også stive og falt om døde.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Ketill Jacobsen skrev (På 27.1.2022 den 1:36 PM):

Ut fra mange innlegg her, har mange et stort behov for virkelighetsorientering!

Igjen vil jeg peke på Tyskland:

1) De vil redusere fossile brensler med 55% innen 2030. Ikke bare strøm men all bruk av fossile brensler inklusive naturgass og bensin og diesel til transport

2) De faser ut all atomkraft innen dette året

3) De vil fase ut all kullkraft innen 2030

4) De vil etter hvert fase ut naturgass. Støre var nettopp i Tyskland og fortalte om naturgassens velsignelser, men ble høflig avvist. Naturgass skal også fases ut, punktum.

Tyskland skal få til alt dette ved å kraftig bygge ut sol og vind, satse på gasskraft som balanserende energi. Produsere masse hydrogen til industrien, til transport og erstatte naturgassen til kraftverkene med hydrogen. En enkel plan og mye mer realistisk enn Energiewende var ved oppstarten ca 2010. Tyskland har holdt fast på sine målsettinger siden da og har klart å overtale et måpende Europa at det Tyskland så for seg da, er fullt ut realistisk.

Vi savner deg Ketill, synd du forsvant akkurat når virkeligheten kom fram.

https://energiwatch.no/nyheter/politikk_marked/article16564188.ece
 

Sitat

 Så lenge det ikke er klart at energi er tilgjengelig til en overkommelig pris, bør vi slutte å drømme om en utfasing av kull innen 2030, sier finansministeren i et intervju med avisa Kölner Stadt-Anzeiger

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...