Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

To uker til med hjemmekontor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (4 minutter siden):

Dersom ikke påbudet om hjemmekontor ikke forsvinner i morgen, så er det kun for å markere "hvem som bestemmer". Det er ingen smittefaglig grunn til å fortsette med påbudt hjemmekontor, og strengt tatt har det ikke vært det på lenge heller.

Enig. Men da venter jeg på hva Kjerkhol og kompani sier. Skal de ha pressekonferanse om dette i dag eller morgen? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (52 minutter siden):

Jeg tror det sitter langt inne å gi noen bot for å være på kontoret nå. Den rettssaken blir i alle fall interessant.

De fleste reglene blir overholdt fordi nordmenn er veldig lydige og systemtro, ikke nødvendigvis fordi reglene i seg selv er fornuftige.

Tviler på at det er grunnlag for å kunne bruke straff.
Heimelen til påbodet om heimekontor er Covid-19 forskrifta:

Sitat

§ 15.Påbud om hjemmekontor

Arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra når det er praktisk mulig og ikke til hinder for viktig og nødvendig virksomhet på arbeidsplassen, blant annet virksomhet for å ivareta barn og sårbare grupper. Arbeidsgivere skal kunne dokumentere at det er gitt beskjed til de ansatte om hvordan dette skal gjennomføres i virksomheten.

Arbeidsgivere kan gjøre individuelle vurderinger for enkeltansatte som har behov for å være fysisk på jobb, av hensyn til den ansattes individuelle situasjon.

Verdt å merke seg i ordlyden her er at det er ikkje berre unntak for dei som ivaretek barn og sårbare gupper, det er blant anna barn og sårbare grupper. Dette med barn og sårbare grupper er med andre ord berre eit eksempel på kva "viktig og nødvendig virksomhet på arbeidsplassen" kan være.

I tillegg er det eit generelt unntak for individuelle vurderingar av enkelttilsette.

Min forståing er at denne paragrafen ikkje eigentleg er eit påbod om heimekontor, det er meir eit krav til arbeidsgivar å måtte tilby heimekontor med mindre arbeidsgivar kan legge fram dokumentasjon på at det ikkje er til hinder for viktig og nødvendig verksemd.
For ein arbeidsgjevar som ikkje vil ha sine tilsette på heimekontor så vil nok ei grunngjeving basert på at arbeidsmiljøet heime er for dårleg (lys, ventilasjon, støy, osv) eller sosiale grunnar være godt nok for å kome seg unna påbodet.

 

Når det gjeld straff så står det også om det i Covid-19 forskrifta:

Sitat

§ 24.Straff

Forsettlig eller grovt uaktsom overtredelse av bestemmelser i denne forskriften, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder, jf. smittevernloven § 8-1. Overtredelse av § 4d, § 5b og § 9c straffes med bot og bare når overtredelsen er skjedd uten rimelig grunn. Overtredelse av § 8 og § 13d skal ikke straffes.

Verdt å merke seg at det er her er ved forsettleg eller grov uaktsamheit at det er straffbart.
I praksis betyr dette fort ein kvar grunn for å ikkje bruke heimekontor vil kunne være godt nok for å kunne påstå at kravet om forsett eller uaktsamheit ikkje er oppfylt.

 

Eg har vanskeleg for å sjå for meg praktiske tilfeller der ein kan risikere straff for å bryte dette påbodet. Det måtte i så tilfelle være om ein arbeidsgjevar i protest mot påbodet om heimekontor riv cellekontora og krev at alle tilsette skal sitte skulder til skulder i kontorlandskap for å med vilje gjere det motsette av påbodet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tenker vi sier: Bruk hodet! 

Det er lov å benytte apostlenes hester (beina) for å komme seg på arbeid der det er mulig, for å ikke overbelaste kollektivtransport.. Veksle litt med hjemmekontor og tilstedeværelse (50/50), slik at det blir litt mer luft mellom arbeidstakere. 

 

Jeg er den som vil tilbake på kontoret, om ikke hver dag, så en dag eller to i uken for det sosiale. . Det å se og bli sett av andre mennesker er viktig for å vedlikeholde den mentale helsen. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
N|troXx skrev (4 minutter siden):

Tenker vi sier: Bruk hodet! 

Det er lov å benytte apostlenes hester (beina) for å komme seg på arbeid der det er mulig, for å ikke overbelaste kollektivtransport.. Veksle litt med hjemmekontor og tilstedeværelse (50/50), slik at det blir litt mer luft mellom arbeidstakere. 

 

Jeg er den som vil tilbake på kontoret, om ikke hver dag, så en dag eller to i uken for det sosiale. . Det å se og bli sett av andre mennesker er viktig for å vedlikeholde den mentale helsen. 

"Bruk hodet"? Man kan ikke bruke skjønnsmessige innfall og vurderinger når det er snakk om LOV og IKKE LOV, altså lovpålagte påbud og forbud. Er det jeg som uttrykker meg upresist her, eller? Hvis jeg skulle "bruke hodet" hadde jeg selvfølgelig gått tilbake på kontoret sporenstreks. Men det er ikke opp til meg, for svingende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min arbeidsgiver praktiserer at det er lov å gå tilbake til kontoret ved individuelle vurderinger. I praksis så vil det si at de som har forhold hjemme som gjør at det er mer egnet å være på jobb er det ok. De fleste som har hatt hjemmekontor det siste to årene greier å finne grunner til å komme seg på jobb om man har lyst. F.eks. kan det argumenteres med sosiale forhold, dårlige arbeidsforhold hjemme etc. I praksis blir det slik at de som har lyst kan komme tilbake på jobb gjør det. Foreløpig er det relativt få, så blir ikke en utfordring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (34 minutter siden):

Jeg tror regjeringen minst går tilbake til anbefaling om hjemmekontor en periode. Føler meg ganske sikker på at påbudet fjernes.

Jeg er ikke så sikker, jeg. Regjeringen har jo selv sagt at de anser påbudt hjemmekontor som et "svært lite inngripende tiltak". Og denne gangen, som tidligere, har de sagt at lettelsene først og fremst prioriterer barn og unge. Som om ikke voksne mennesker finner tiltakene svært belastende....

Etter at Bjørn Guldvog har hintet til at det skal fortsettes med tiltak i forbindelse med hjemmekontor, tipper jeg at de rett og slett bare lar viderefører den slik den er i dag. Det er tross alt enklere enn å definere en ny regel/anbefaling.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (50 minutter siden):

"Bruk hodet"? Man kan ikke bruke skjønnsmessige innfall og vurderinger når det er snakk om LOV og IKKE LOV, altså lovpålagte påbud og forbud. Er det jeg som uttrykker meg upresist her, eller? Hvis jeg skulle "bruke hodet" hadde jeg selvfølgelig gått tilbake på kontoret sporenstreks. Men det er ikke opp til meg, for svingende!

Med alle metoder og unntak for å kunne argumentere for å komme seg tilbake til kontoret så har egentlig ikke påbudet noen praktisk begrensning.

Derfor er jeg av oppfatningen at påbudet har utspilt sin rolle, og at vi bør/kan gå tilbake til hverdagen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N|troXx skrev (1 time siden):

Tenker vi sier: Bruk hodet! 

Det er lov å benytte apostlenes hester (beina) for å komme seg på arbeid der det er mulig, for å ikke overbelaste kollektivtransport.. Veksle litt med hjemmekontor og tilstedeværelse (50/50), slik at det blir litt mer luft mellom arbeidstakere. 

Eg er forsåvidt einig. Problemet er at det ikkje er alle som tenker likt om problemstillinga.
Å gå til jobben framfor å reise kollektivt er sjølvsagt eit fornuftig tiltak som både reduserer smitterisikoen og er bra for helsa, utfordringa er at det ikkje er alle som er villige til å bruke den nødvendige tida til å gå på jobb utan å få betalt eller kompansert for tidsbruken.
Det er ikkje alle som ser på koronatiltaka som ein kollektiv dugnad der alle må ofre litt, derav behovet for å sette lovkrav.

Som eg påpeikte i innlegget mitt over så meiner eg likevel at påbodet er for tannlaust til å ha reell effekt. Det at arbeidsgivar og den tilsette sjølv kan bestemme om det er mogleg å ha heimekontor gjer at dei aller fleste velger den løysinga som er føretrekt for bedrifta eller den enkelte tilsette. 
Eg kjenner meg rimeleg sikker på at det ikkje er mange bedrifter som pålegger sine tilsette å være på heimekontor av omsyn til smittefaren om heimekontor betyr lavare produksjon. Då vil nok dei fleste bedrifter pårope seg unntaksbestemminga.
Tilsvarande er det nok ikkje mange tilsette som både vil og får lov til å reise på kontoret som held seg på heimekontoret om dei synes det er både kjedeleg og slit på psyken.

Personleg meiner eg at dersom dette påbodet var meint som ei anbefaling så burde det også være formulert som ei anbefaling, var det meint som eit reelt påbod så burde ein hatt langt strengare krav til eventuelle unntak og gjort brot på forskrifta reelt straffbart.
Hadde regjeringa meint alvor så kunne ein gjennomført dokumenttilsyn med utvalgte arbeidsplassar og krevd at det blir lagt fram dokumentasjon på kvifor det ikkje er mogleg å ha heimekontor.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (13 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3X6Am/kilder-til-vg-fjerner-paabud-om-hjemmekontor
Kontra-beskjed i følge ryktebørsen. La oss krysse fingrene 

Hørte en oppsummering av de ulike ryktene på radioen i dag tidlig og det virker egentlig som det drar i den retningen. Kanskje ikke full kontorjobb, men en litt snillere greie enn "påbudet" som er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...