Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen engine start


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Det er kaldt i vinter her i Bergen men temperature ikke går veldig ned. Jeg lurer på hvis jeg start bilen og vente fem minutter før jeg kjøre. Hva med batteri hvis bilen engine er start for fem minutter og ikke bevege ? Batteri blir flat eller ikke ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

hvis du får start og dynamoen fungerer som den skal så klarer den å holde bilen i gang, men ettersom startmotoren bruker ekstremt mye strøm på kort tid så er det ikke sikkert at du får start igjen om motoren stanser hvis batteriet er lavt.

Endret av oddeh
Skrevet (endret)

Jeg har bensin bil 2006 B klass MB 170. Jeg skal varme bilen engine før jeg går ut på kjøre. Går det bra hvis jeg vente 5 minutter med start engine og kjøre etterpå ? 

Endret av peterjohn
Skrevet

At bilen står på tomgang i 5 minutter, kan irritere naboer også, unødig tomgangskjøring er forbudt mener jeg.
Det er forbudt å kjøre med isete ruter, så du må ut med isskrapen og skrape bort isen og ikke vente til bilen har smeltet bort all isen. Alternativ så kan du koble bilen til strøm og forvarme både kupé og motoren. F.eks. systemer fra DEFA, eller bensinvarmere fra eberspracher websto 

Skrevet (endret)

Kaldt i bergen? Det er meldt i snitt 5+ grader hele uka?
Bruk bilen som vanlig

Endret av fjs
Skrevet

Så lenge dynamo etc. er i orden så skal ikke batteriet bli flatt, men det er ikke heldig for motoren og det er heller ikke lov.

Skrevet
N8591NB4 skrev (5 timer siden):

At bilen står på tomgang i 5 minutter, kan irritere naboer også, unødig tomgangskjøring er forbudt mener jeg.
Det er forbudt å kjøre med isete ruter, så du må ut med isskrapen og skrape bort isen og ikke vente til bilen har smeltet bort all isen. Alternativ så kan du koble bilen til strøm og forvarme både kupé og motoren. F.eks. systemer fra DEFA, eller bensinvarmere fra eberspracher websto 

Om det irriterer naboen, så får naboen flytte.
Det er ikke unødig tomgangskjøring for å fjerne is.
Bilen blir ikke kjøreklar noe fortere om man skraper isen, noe vi har sett i avisene i det siste hvor folk har skrapt is, for deretter å mistet førerkortet.

Skrevet

Hvis folk irriterer seg over biler som står på tomgang når det er kaldt så har de kanskje bosatt seg på feil plass..?? Er ikke for alle å bo i tettbebygde strøk, noen trives best i et enslig hus inni skogen.

Skrevet
2 hours ago, Dubious said:

Om det irriterer naboen, så får naboen flytte.
Det er ikke unødig tomgangskjøring for å fjerne is.
Bilen blir ikke kjøreklar noe fortere om man skraper isen, noe vi har sett i avisene i det siste hvor folk har skrapt is, for deretter å mistet førerkortet.

NAF mener i alle fall det er å definere som unødig tomgangskjøring: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/miljo/tomgangskjoring/

Det er ikke verre ennå kjøpe noe å dekke til rutene med 😇 Siderutene går det som regel veldig raskt å skrape.

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/bilpresenning/sno--og-solbeskyttelse-2000031876

https://www.clasohlson.com/no/Frontrutebeskyttelse/p/Pr411075000?gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RTK7DgNQTmtzoce7VCqIVfOeH-2npiltCc83O76Of-LmeF5i3jJBTEaAgfuEALw_wcB

Skrevet
liehen skrev (13 minutter siden):

NAF mener

Driter i hva NAF mener.
Les loven, som de har i linken.
Det holder ikke å bare skrape is, du må ha duggfri frontrute før du kjører.
Jeg har selv bommet på denne, da jeg har skrapet is fort, så satt meg inn og kjørt før bilen har blitt varm, og etter noen meter så jeg nesten ingenting, så da måtte jeg stoppe med en gang. 

  • Liker 4
Skrevet
14 minutes ago, Dubious said:

Driter i hva NAF mener.
Les loven, som de har i linken.
Det holder ikke å bare skrape is, du må ha duggfri frontrute før du kjører.
Jeg har selv bommet på denne, da jeg har skrapet is fort, så satt meg inn og kjørt før bilen har blitt varm, og etter noen meter så jeg nesten ingenting, så da måtte jeg stoppe med en gang. 

Hehe, jeg driter i hva du gjør jeg og forstår godt at det må gjøres av og til. 

Skrevet

Det er forskjell på å skrape ruta og stå 5 minutter på tomgang til motoren er varm nok til å holde ruta duggfri og det å stå på tomgang og la varmeapparatet gjøre all jobben (15-30 min). Noen starter jo bilen for så å gå inn og dusje og spise frokost før de kjører avgårde.

  • Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, sedsberg said:

Det er forskjell på å skrape ruta og stå 5 minutter på tomgang til motoren er varm nok til å holde ruta duggfri og det å stå på tomgang og la varmeapparatet gjøre all jobben (15-30 min). Noen starter jo bilen for så å gå inn og dusje og spise frokost før de kjører avgårde.

Absolutt, og det er helt unødvendig. Det er forsåvidt flere ting som er med på å skape dugg på ruten. Det hjelper med rene ruter, men det største problemet er nok at man kanskje er våt av snø når man setter seg inn i bilen. Nå tar det jo litt tid for en evt. dieselmotor å bli varm uten tilleggsvarmer, parkeringsvarmer e.l., men selv hadde jeg i alle fall hatt noe på frontruten for å slippe å skrape den isen som av og til kan være hard som f...

Skrevet

Motorvarmer står på ønskelista, men sist jeg sjekket så kostet det 20k, og siden jeg ikke bruker bilen så mye på vinteren så er det ikke verdt det akkurat nå.  Mye annet jeg har lyst på.

Skrevet

Batteri skal tåle det fint hvis alt er i orden. For øvrig er batterilader blitt så trygge og billige nå at jeg anbefaler sterkt å kjøpe. Jeg slipper lenger å være redd får å komme ut på morran til dau bil når det er beinkaldt ute. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...