Gå til innhold

Kredittkort, hvorfor får du ikke et kort til?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Situasjon: Du handler i øst og vest med alle slags kort og ønsker å få alle lojalitetsrabatter, goder, premier og cashback du kan få. Derfor søker du om å få alle som tilbys. Kreditten trenger du ikke.

Du har ingen kredittanmerkninger i ditt liv, leier bolig, har stabil dokumentert inntekt livet ut på brt 250 000 og en helt stabil formue på litt over en mill. Stabil årlig skatt på 40 000. Alle dine 5 ulike kredittkort er med ubrukt kreditt på 5000 kr unntatt et av dem som du handler alt du trenger for 15 000 i mnd og betaler ved forfall - kun fordi du får 1-2% cashback på all handel og kan handle elektronikk for poengene.

Når du søker om et Biltema-kort, så får du ikke det. 

Hvorfor? 

Intensjonen var bare evt å få noen rabatter og/eller slippe å ta vare på kvitteringer derfra.

Kreditt trenger du ikke, da du har minst en mill i banken.

Det er mye som kredittkortselskapene holder hemmelig om sin politikk, og alt er ikke redsel for at de ikke får dekning av deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
tjalhans skrev (9 minutter siden):

Mulig du har makset din totale gjeldsgrad (5 gange inntekt)? Er egentlig ikke så komplisert/hemmelig tror jeg. Begrunnet de ikke avslaget?

Ingen gjeld, bortsett fra det som genereres av det ene kortet og der betales hele saldoen hver mnd. Da blir det heller ingen kreditrenter. Avslaget begrunnes ikke - men det mumles noe om antallet kort og at det finnes regler om det. Feil. Det er ingen regler om antall kort, kun gjeld på dem.

Grunnen oppgis altså ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Big_JT skrev (10 minutter siden):

Husk at kredittkort regnes litt spesielt som gjeld. De teller ikke hva du reelt har på de, men hva du maksimalt kan ha.

Så 4 kort med ramme på 5 000,- som ligger ubrukt i en skuff teller som 20 000,- i gjeld når det kjøres kreditsjekk.

Ja det er greit. Men rammen kan ikke settes lenger ned 🙂 Kortene har ikke vært brukt på mange mange mange år... clue!

Lenke til kommentar
Dart skrev (4 timer siden):

Kortene har ikke vært brukt på mange mange mange år... clue!

Det spiller visst ingen rolle. De må (er pålagt å) regne med at du har like mye lån som du har fått innvilget i kreditt. Reglene er at du skal kunne håndtere å betale tilbake hele kredittkortrammen (altså ikke hva du faktisk har i lån) på 5 år med en renteøkning på 5% poeng på en allerede høy rente.

Endret av mobile999
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
mobile999 skrev (11 timer siden):

Det spiller visst ingen rolle. De må (er pålagt å) regne med at du har like mye lån som du har fått innvilget i kreditt. Reglene er at du skal kunne håndtere å betale tilbake hele kredittkortrammen (altså ikke hva du faktisk har i lån) på 5 år med en renteøkning på 5% poeng på en allerede høy rente.

En samlet kredittgrense på 45 000 er altså for mye for en uten anmerkninger, fast 250 000 i inntekt, 40 000 i skatt, stabilt 1 mill i formue?

En bekjent presterte å få 370 000 i lån på slike før  gjeldsregisteret kom. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
aklla skrev (2 minutter siden):

Det regnes som 45000 i kredittkortgjeld, uavhengig av saldo.
Antagelig får du ikke mer..

Antagelig, men hvor står det? Jeg hører at flere spør om dette hos selskapene uten å få svar. Det virker lite når forholdene er slik de er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et forslag fra kollegaen er at de ser jeg ikke bruker kreditten, og vil ikke lenger gi kort til de som bare samler rabatter og cashback. Selskapene tjener jo ikke noe på de som ikke handler med kreditten da får de ikke inn renter. Jeg trodde kortene også skulle være lojalitetskort for kundene. Jeg kunne jo fått fakturakort med beløpsgrense som genererte en faktura med frist på en uke om de ville. De kunne også opprette debetkort der man må betale inn først eller at beløpet blir trukket direkte av bankkonto med dekning. Det gjør ingen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
aklla skrev (1 minutt siden):

Antagelig regner de det ut fra hvilken kreditscore du får, uten at jeg vet sikkert.

Kredittscore er 788 /1000. En som tjener 500 000 under ellers like forhold får 888.

Lenke til kommentar

Svaret er at du sannsynligvis er såpass mange standardavvik unna normalen at modellene ikke funker. Folk med så lave inntekt som 250k brutto har ikke en mill i banken, og de har levekostnader som i praksis utgjør svært nær 100% av inntekten, så de har ikke rom til kreditt av vesentlig størrelse.

Det fører til automatisk avslag. Du kan muligens kontakt utsteder og få de til å foreta en manuell vurdering ut fra at du er såpass langt unna normalen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
rulleguru skrev (3 timer siden):

de har ingen garanti for at du ikke bruker de pengene i morgen. 

Det er i tilfelle merkelig. Alle penger kan brukes opp og forsvinne, bolig, bil og andre eiendommer selges og spilles bort på nettpoker 🙂

Rent logisk i den virkelige verden er en stabil formue et godt tegn. Lønn er ikke stabilt. Jeg tjente 1 mill et år og 0 et annet år. 

Problemet er at reglene ikke er lagt ut så vi kan finne svaret på dette, og selskapene vil ikke snakke, eller de jeg snakker med vet ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...