Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Blir den Norske befolkning holdt som gissel av et mindretall vaksine motstandere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Fibonacci said:

For å redusere risikoen for alvorlig sykdom. Men du er muligens ikke interessert i å benytte deg av helsevesenet heller om det blir nødvendig?

Redusere risiko? Hvilken risiko har jeg i utgangspunktet? Hvorfor skal jeg være interessert i å benytte meg av noe jeg ikke benytter meg av? Ta det rolig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fullvaksinert som ikke liker myndighetspersoners, medienes og befolkningens jakt på de uvaksinerte.

 
Sitat

Victor Hansen, fullvaksinert Norsklektor

Myndighetene må stilles kritiske spørsmål, og mediene må slutte å gå etter uvaksinerte

Vi må respektere at noen ikke tar vaksinen, og heller rette blikket mot myndighetenes vurderinger.

Sitat

Både statsminister Jonas Gahr Støre og FHI-overlege Preben Aavitsland har uttalt at det er feil å gi uvaksinerte skylda for smittespredningen vi opplever nå. Dette viktige budskapet fra Støre og Aavitsland bør fremheves mye tydeligere av sentrale politikere og helsetopper og absorberes av mediene og befolkningen. Vi som er vaksinerte, kan ikke og bør ikke bruke majoritetsmakten til å forsøke å tvinge uvaksinerte til å vaksinere seg.

Samtidig jakter viruset på de uvaksinerte.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (24 minutter siden):

Det er stor forskjell på å respektere individers ønske om ikke å ta vaksinen, og å skulle gi etter når et mindretall av disse går ut i sosiale medier og sprer løgn for å påvirke andre til å ikke ta vaksinen.

Det har du rett i. Et godt poeng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (46 minutter siden):

En fullvaksinert som ikke liker myndighetspersoners, medienes og befolkningens jakt på de uvaksinerte.

 

Samtidig jakter viruset på de uvaksinerte.

Det var hyggelig lesing. En ser jo bare på det han nevner om nrk hvor intensiv denne propagandaen var/er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (3 timer siden):

Det er stor forskjell på å respektere individers ønske om ikke å ta vaksinen, og å skulle gi etter når et mindretall av disse går ut i sosiale medier og sprer løgn for å påvirke andre til å ikke ta vaksinen.

Når vil du tillate debatt da, når 99% har tatt 4 doser, og de resterende har diplom fra høyesterett på alvorlig allergi?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (5 timer siden):

Det er stor forskjell på å respektere individers ønske om ikke å ta vaksinen, og å skulle gi etter når et mindretall av disse går ut i sosiale medier og sprer løgn for å påvirke andre til å ikke ta vaksinen.

Godt poeng.

Det er også en forskjell mellom å respektere et individs ønske om å ikke ta vaksinen, og å respektere et individs ønske om å ikke få kritikk.

-k

Lenke til kommentar

Også en god kommentar som er relevant til temaet. Kanskje en kan øyne et håp om at folk begynner å våkne og være medmennesklige også nå :) Litt skummelt at forfatter av kronikken som Subara delte måtte oppgi sin vaksinasjons status for å få lov å mene at man skal oppføre seg som folk. Jeg har måttet gjort det samme her inne for man kan tydeligvis ikke forsvare meningsløs hets og være vaksinert samtidig i enkelte sine hoder.

https://www.dagbladet.no/meninger/en-farlig-vei/75087850

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, minim said:

Også en god kommentar som er relevant til temaet. Kanskje en kan øyne et håp om at folk begynner å våkne og være medmennesklige også nå :) Litt skummelt at forfatter av kronikken som Subara delte måtte oppgi sin vaksinasjons status for å få lov å mene at man skal oppføre seg som folk. Jeg har måttet gjort det samme her inne for man kan tydeligvis ikke forsvare meningsløs hets og være vaksinert samtidig i enkelte sine hoder.

https://www.dagbladet.no/meninger/en-farlig-vei/75087850

Fint at det finnes en del kritiske røster som slipper frem også i "mainstream" mediene. Her i Romerikes blad.

https://www.rb.no/vi-er-muligens-europas-siste-hap/o/5-43-1712189

Resett hadde også en fin kommentar på trykk i går. Klar, fok her inne vil vel ikke nedlate seg til å lese Resett, men legger den nå ved uansett.

https://resett.no/2022/01/09/vaksinepass-er-inngangsbilleten-til-et-overvakningssamfunn-det-ikke-gar-an-a-returnere-fra/

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 hours ago, geir__hk said:

Det er stor forskjell på å respektere individers ønske om ikke å ta vaksinen, og å skulle gi etter når et mindretall av disse går ut i sosiale medier og sprer løgn for å påvirke andre til å ikke ta vaksinen.

Det nærmeste jeg kommer some er diskusjon.no og her har jeg vært lenger enn fb og før Google tok over YouTube.

Sier ikke at vaksinen dreper eller ikke har noen effekt. Sier ikke det er dumt å ta vaksinen.

Upolarisert og nyansert er ikke spennende å diskutere.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (På 8.1.2022 den 14.29):

Om det bare var en uvaksinert person igjen i landet så hadde hysteriet fortsatt og argumentet vært det samme: Landet må holde stengt til siste sprøyte er satt.

Det er selvsagt sprøyt. Selv om veldig mange er vaksinert, så legges det fortsatt inn mange på tross av alle tiltakene. Uvaksinerte er overrepresentert, og fortsatt mange nok til at det krever mange smitteverntiltak, som urettferdig nok også treffer vaksinerte, for å håndtere det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (På 9.1.2022 den 21.35):

Redusere risiko? Hvilken risiko har jeg i utgangspunktet? Hvorfor skal jeg være interessert i å benytte meg av noe jeg ikke benytter meg av? Ta det rolig!

Helsevesenet er noe ingen benytter seg av, helt til de plutselig benytter seg av det likevel. Pussige greier ...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
quantum skrev (41 minutter siden):

Helsevesenet er noe ingen benytter seg av, helt til de plutselig benytter seg av det likevel. Pussige greier ...

Man kunne tenke seg at folk fraskrev seg retten til helsestell, og at de ble liggende kald i leiligheten til de var så nedbrutt at de kunne hentes uten smittefare.

Det er ikke tenkelig i en Norsk kontekst.

Rapporten fra helsevesenet er at vaksinemotstandere er like interessert i å benytte deres tjenester som alle oss andre når de først blir alvorlig syk. Visstnok er de fleste åpne for å få kroppen pumpet full av kjemikalier de ikke har researchet selv for å holde seg i live også. 

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/8/2022 at 5:36 AM, KarvaBlad said:

Jeg syns den punkterer hele debatten som har rast i 1700 sider her på diskusjon.no. Det kan vel ikke bli mer krystallklart enn denne grafen?

At den punkterer debatten, ja det er korrekt.
Men ikke på det viset du tenker.

For mer enn noe annet viser den ekstremt lave innleggelsestall, uansett vaksinert eller ikke, som viser at frykten har tatt over for fornuften, og dessverre har gjort det i svært lang tid.
Med så lave innleggelsestall, kombinert med hva som burde ha vært mulig å øke av intensivplasser gjennom nær to år, burde denne diskusjonen ha vært lagt død for lenge siden.

 

Se på disse to grafene (har ikke hatt faktisk tallmateriale for hånd, kun forsøkt simulere tallene fra grafen du la ved).


Du er sikkert enig i at den første er egnet til å skremme opp befolkningen, endog skape hysteriske tilstander, men den siste vil berolige, og fortelle historien at dette er noe intensivavdelingene lett ville kunne håndtere, siden antall innleggelser er ekstremt lave både for vaksinerte og uvaksinerte.

Samme tall, bare illustrert på forskjellige vis.
"There a three kind of lies: Lies, Damned lies, and Statistics".

 

 

Innlagte skala 0-9.jpg

 

Innlagte skala 0-100.jpg

Endret av Mind The Gap
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (3 timer siden):

Se på disse to grafene (har ikke hatt faktisk tallmateriale for hånd, kun forsøkt simulere tallene fra grafen du la ved).

At man må se på skalaen på y-aksen er en forutsetning for at plot skal ha noen verdi. Jeg blir ikke mer skremt av den ene enn den andre kurven din, men jeg misliker den siste fordi detaljene blir så små at det er vanskelig å tolke.

Et mer interessant spørsmål i mine øyne er hva er «mange døde per 100.000». For flyturer så er kanskje 10 døde pr 100.000 «mye». For kreftsykdom så er det kanskje «lite». Hvor mange døde forventer vi rimelig at en pandemi skal resultere i? Hvor mange kroner og hvor mange timer isolert er vi villige til å betale for at sannsynligheten for å dø av covid går fra f.eks. 10pht til 2 pht?

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...