Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Blir den Norske befolkning holdt som gissel av et mindretall vaksine motstandere?


Anbefalte innlegg

4 hours ago, Gjest MKII said:

Hvor leser du daglig om bivirkninger,

Med fare for å dra i gang konspirasjonsteorier om konspirasjonsteoretikere så tror jeg mange av de som "leser flere ganger daglig" refererer tilbake til egne eller meningsfeller sine innlegg, og så leser de innlegg(ene) om igjen flere ganger daglig. Dermed blir utsagnet om "leser flere ganger daglig" logisk sant.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
43 minutes ago, geir__hk said:

Med fare for å dra i gang konspirasjonsteorier om konspirasjonsteoretikere så tror jeg mange av de som "leser flere ganger daglig" refererer tilbake til egne eller meningsfeller sine innlegg, og så leser de innlegg(ene) om igjen flere ganger daglig. Dermed blir utsagnet om "leser flere ganger daglig" logisk sant.

Det er nok i alle fall i beste fall et ekkokammer hvor deltagerene har liten eller ingen kildekritikk eller særlig innsikt i hvordan forskning foregår, den vitenskaplige metode, eller hva forskning egentlig innebærer av peer review og så videre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (6 timer siden):

Med fare for å dra i gang konspirasjonsteorier om konspirasjonsteoretikere så tror jeg mange av de som "leser flere ganger daglig" refererer tilbake til egne eller meningsfeller sine innlegg, og så leser de innlegg(ene) om igjen flere ganger daglig. Dermed blir utsagnet om "leser flere ganger daglig" logisk sant.

Greit å ikke kaste om seg med konspirasjonsteorier da ;)

Om man deler antall birvirkninger som er rapportert utover siden vaksinasjons programmet starter så er det strengt tatt flere om dagen. Om vi siler ut kun alvorlige bivirkninger så er det 4341 rapporter. Det er vel rundt 12 alvorlige bivirknigner som det blir rapportert om daglig om vi deler det ut over et års tid, men mengden er vel sikkert kommet siste halvår siden det var da programmet ble trappet opp. Dette er bare det som er klassifisert som alvorlig. Det er 2.5k rapportete tilfeller av menstruasjons- og blødnings forstyrrelser f.eks som ikke er klassifisert som alvorlige ++. Så må en trolig legge på store mørketall her også. Tall fra rapport 4.jan i lenken under. 

https://legemiddelverket.no/godkjenning/koronavaksiner/meldte-mistenkte-bivirkninger-av-koronavaksiner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (49 minutter siden):

Greit å ikke kaste om seg med konspirasjonsteorier da ;)

Om man deler antall birvirkninger som er rapportert utover siden vaksinasjons programmet starter så er det strengt tatt flere om dagen. Om vi siler ut kun alvorlige bivirkninger så er det 4341 rapporter. Det er vel rundt 12 alvorlige bivirknigner som det blir rapportert om daglig om vi deler det ut over et års tid, men mengden er vel sikkert kommet siste halvår siden det var da programmet ble trappet opp. Dette er bare det som er klassifisert som alvorlig. Det er 2.5k rapportete tilfeller av menstruasjons- og blødnings forstyrrelser f.eks som ikke er klassifisert som alvorlige ++. Så må en trolig legge på store mørketall her også. Tall fra rapport 4.jan i lenken under. 

https://legemiddelverket.no/godkjenning/koronavaksiner/meldte-mistenkte-bivirkninger-av-koronavaksiner

4341 er tallet på behandlede rapporter om mulig alvorlige bivirkninger. Ikke på faktiske alvorlige bivirkninger, eller at årsakssammenheng er avgjort.

I artikkelen under forklarer Vibeke Åbyholm i Legemiddelverket hvorfor man ikke kan bruke det overnevnte tallet 4341 (da artikkelen ble skrevet 4083) til å vise antall alvorlige bivirkninger:

https://www.faktisk.no/artikler/z415y/nei-107-av-100-000-har-ikke-fatt-alvorlige-bivirkninger-av-vaksinen

Sitat

Åbyholm opplyser at det er flere grunner til at tallene i bivirkningsrapporten ikke kan brukes til å beregne hvor mange som har fått bivirkninger av vaksinen:

  • De fleste av de alvorlige mistenkte bivirkningene som er meldt, gjelder sykdommer som opptrer ganske ofte i befolkningen. Hendelsene kan derfor være tilfeldig sammenfall i tid. Alle meldinger telles med i bivirkningsrapporten, uavhengig av om den meldte hendelsen er vurdert å ha sammenheng med vaksinasjon eller ikke.
  • At meldinger er behandlet, betyr at de er klassifisert og vurdert. Men det betyr ikke at det er avgjort at det er en årsakssammenheng i alle tilfellene.
  • Legemiddelverket oppfordrer folk til å melde på nytt dersom symptomene er langvarige, og de kan derfor få flere meldinger om samme hendelse.
  • Legemiddelverket kan også få meldinger hvor det meldes om mistanke om flere bivirkninger.

– Antall meldinger rapportert til Legemiddelverket kan derfor ikke brukes til å beregne hvor ofte, eller hvor mange bivirkninger en vaksine kan gi, eller sammenligne bivirkningsprofilen mellom vaksiner, opplyser Åbyholm.

Hun presiserer at bivirkningssystemet brukes til å avdekke signaler om nye, mistenkte bivirkninger som må undersøkes nærmere.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Gjest MKII said:

Hvor leser du daglig om bivirkninger, og på hvilken måte VET du med sikkerhet at det ER bivirkninger og ikke tilfeldigheter det dreier seg om?! Ingen benekter at det forekommer bivirkninger med medisiner, men SAMMENFALL er IKKE det samme som SAMMENHENG... Vanligvis må det undersøkelser til hvor det innnhentes innformasjon, innformasjonen systematiseres og analyseres og sammenlignes med forekomsten av mulige bivirkninger opp mot en gruppe av de som ikke er medisinert,så...

 

3 minutes ago, Snikpellik said:

4341 er tallet på behandlede rapporter om mulig alvorlige bivirkninger. Ikke på faktiske alvorlige bivirkninger, eller at årsakssammenheng er avgjort.

I artikkelen under forklarer Vibeke Åbyholm i Legemiddelverket hvorfor man ikke kan bruke det overnevnte tallet 4341 (da artikkelen ble skrevet 4083) til å vise antall alvorlige bivirkninger:

https://www.faktisk.no/artikler/z415y/nei-107-av-100-000-har-ikke-fatt-alvorlige-bivirkninger-av-vaksinen

 

I prinsippet det samme som jeg skrev om i går, men det synker nok ikke inn all den tid enkelte har "bestemt seg for" at "alt" skal være bivirkninger om dagen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

4341 er tallet på behandlede rapporter om mulig alvorlige bivirkninger. Ikke på faktiske alvorlige bivirkninger, eller at årsakssammenheng er avgjort.

I artikkelen under forklarer Vibeke Åbyholm i Legemiddelverket hvorfor man ikke kan bruke det overnevnte tallet 4341 (da artikkelen ble skrevet 4083) til å vise antall alvorlige bivirkninger:

https://www.faktisk.no/artikler/z415y/nei-107-av-100-000-har-ikke-fatt-alvorlige-bivirkninger-av-vaksinen

 

Det er like fullt bivirkninger man hører om i det daglige. Alt vil nok ikke tilskrives vaksinen som du er inne på, men at alt kan sees bort i fra kjøper jeg bare ikke. Bare dette med blødnings forstyrrelser hører man stadig om både her på forumet i bivirkningstråden og snålt nok er det blitt en helt vanlig greie å snakke om også :p Det har også vært flere tilfeller av innleggelser av yngre som knyttes direkte til vaksinene og enkelte har stått frem i avisen også. 
 

Det er ikke mange bivirkninger i forhold til doser satt, men å bortforklare det med konspi vrøvl blir søkt. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Gjest MKII said:

Hvor leser du daglig om bivirkninger, og på hvilken måte VET du med sikkerhet at det ER bivirkninger og ikke tilfeldigheter det dreier seg om?! Ingen benekter at det forekommer bivirkninger med medisiner, men SAMMENFALL er IKKE det samme som SAMMENHENG... Vanligvis må det undersøkelser til hvor det innnhentes innformasjon, innformasjonen systematiseres og analyseres og sammenlignes med forekomsten av mulige bivirkninger opp mot en gruppe av de som ikke er medisinert,så...

VAERS er jo fin start. Ta en kikk der.

Lenke til kommentar
minim skrev (23 minutter siden):

Det er like fullt bivirkninger man hører om i det daglige. Alt vil nok ikke tilskrives vaksinen som du er inne på, men at alt kan sees bort i fra kjøper jeg bare ikke. Bare dette med blødnings forstyrrelser hører man stadig om både her på forumet i bivirkningstråden og snålt nok er det blitt en helt vanlig greie å snakke om også :p Det har også vært flere tilfeller av innleggelser av yngre som knyttes direkte til vaksinene og enkelte har stått frem i avisen også. 
 

Du refererte til et tall hos Legemiddelverket, jeg henviste bare til Legemiddelverket som forklarer at det ikke er riktig å bruke det tallet på måten du gjorde i innlegget.

At "alt kan sees bort fra" har jeg ikke sagt.

Sitat

Det er ikke mange bivirkninger i forhold til doser satt, men å bortforklare det med konspi vrøvl blir søkt. 

?

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Bare dette med blødnings forstyrrelser hører man stadig om både her på forumet i bivirkningstråden og snålt nok er det blitt en helt vanlig greie å snakke om også

Ja men høyrer du mykje om blødings forstyrrelser i henhold til covid smitte? Eller tenker du at vaksinen er hovud årsaken, mens viruset er harmlaust?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Du refererte til et tall hos Legemiddelverket, jeg henviste bare til Legemiddelverket som forklarer at det ikke er riktig å bruke det tallet på måten du gjorde i innlegget.

At "alt kan sees bort fra" har jeg ikke sagt.

?

Det ble bare brukt til å belyse at det ikke snakkes om bivirkninger uten grunn. 
 

Det siste var ment til geir, beklager, skulle sitert bedre. 

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (4 timer siden):

Ja men høyrer du mykje om blødings forstyrrelser i henhold til covid smitte? Eller tenker du at vaksinen er hovud årsaken, mens viruset er harmlaust?

I forhold til alvorlig covid sykdom så vil jeg si ja. Jeg hører stort sett bare om folk som får det som en forkjølelse noe som forsåvidt stemmer med at det er veldig liten risiko for alvorlig sykdom. Merk jeg sier ikke at flere får det enn de som ligger på intensiv, men utrolig mange får det som tallene viser. 
 

Jeg regner det som veldig sannsynlig at vaksinen er hovedårsaken til dette ja all den tid det er så hyppig rapportert og av så mange like etter vaksinasjon. Nå ordner det seg for de aller fleste, men jeg bare brukte det som et eksempel til de som fullstendig avskriver bivirkninger siden det er en hyppig innmeldt bivirkning.

 

ellers sporer vi av nå så det er best å pense tilbake til trådens topic. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (14 timer siden):

Med fare for å dra i gang konspirasjonsteorier om konspirasjonsteoretikere så tror jeg mange av de som "leser flere ganger daglig" refererer tilbake til egne eller meningsfeller sine innlegg, og så leser de innlegg(ene) om igjen flere ganger daglig. Dermed blir utsagnet om "leser flere ganger daglig" logisk sant.

Det tror jeg på.

Det er verdt å reflektere over at mange av oss (spesielt siden Covid) får mye av  informasjonen vår fra "ekko-kammer". Google, Facebook og de fleste andre store tjenestene profilerer deg og serverer deg info som de tror at du vil benytte deg av. Mitt google-søk er ikke likt ditt google-søk, likevel tar jeg meg selv stadig i å (ubevisst) anta at det Google serverer er en felles referanse.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Google, Facebook og de fleste andre store tjenestene profilerer deg og serverer deg info som de tror at du vil benytte deg av. Mitt google-søk er ikke likt ditt google-søk, likevel tar jeg meg selv stadig i å (ubevisst) anta at det Google serverer er en felles referanse.

Er ikke Google bare en helt "nøytral" søkemotor da? :D Sånn ser min Google ut i dag - kanskje de prøver å gi meg et hint? 🤔

image.png.13e348adcdc9b2d4fa8681044f82ace9.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er en artikkel som omtaler en TV2 sak om blødninger etter vaksinasjon.

https://resett.no/2022/01/18/tv-2-sak-om-bivirkninger-av-koronavaksinen-skaper-reaksjoner-jeg-blodde-tre-uker-i-strekk/

Hvorfor skjer dette da? For folk flest er dette veldig mystisk, hmmm hva kan det skyldes! Kanskje noen burde gjøre en biodistribusjonsstudie eller noe? ;)

Så ser man faktasjekkerne da: "ååå, det er feil å si at eggstokkene hadde MEST ansamling av lipide nanopartikler i biodistribusjonsstudien til Pfizer" - og det er jo sant. Det var injeksjonsstedet det. Men eggstokkene hadde også høy ansamling (ikke høyest av alle organene). DET holder "faktasjekkerne" selvfølgelig kjeft om.

Det er vel ikke helt utenkelig at det ikke er spesiellt heldig for eggstokkene å motta disse lipide nanopartiklene med mRNA instruksjoner om produksjon av spike protein. Klart, det er jo bare en "crazy" konspirasjonsteori, disse kvinnene er sikkert bare hysteriske og hadde blødd sånn uansett - årsakssammenhengen er ikke etablert osv....🙄

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn apropos bivirkingner. En amerikansk undersøkelse riktignok, men tror nok det er noe i det at mange opplever bivirkninger fordi man forventer bivirkninger. Og det er denne 'nocebo'-effekten som forårsaker bivirkningene, og ikke selve vaksinen. Dette gjelder kun det som regnes som milde bivirkninger.

https://www.theguardian.com/science/2022/jan/18/nocebo-effect-two-thirds-of-covid-jab-reactions-not-caused-by-vaccine-study-suggests

Quote

More than two-thirds of the common side-effects people experience after a Covid jab can be attributed to a negative version of the placebo effect rather than the vaccine itself, researchers claim.

 

Endret av ToxicTed
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Snikpellik said:

4341 er tallet på behandlede rapporter om mulig alvorlige bivirkninger. Ikke på faktiske alvorlige bivirkninger, eller at årsakssammenheng er avgjort.

I artikkelen under forklarer Vibeke Åbyholm i Legemiddelverket hvorfor man ikke kan bruke det overnevnte tallet 4341 (da artikkelen ble skrevet 4083) til å vise antall alvorlige bivirkninger:

https://www.faktisk.no/artikler/z415y/nei-107-av-100-000-har-ikke-fatt-alvorlige-bivirkninger-av-vaksinen

 

Man må ha tunga litt rett i munnen når man diskuterer dette, og det er vel det denne artikkelen (med rette) påpeker. Så lenge man påpeker at det er innrapporterte/meldte saker, at årsakssammenhengen ikke er etablert, at det kan være dobbeltrapporteringen, at mye av bivirkningene kan forekommme relativt hyppig i befolkningen ellers osv, så er det helt OK å diskutere tallene.

Det mange glemmer litt oppi det hele er at selv med så mange "disclaimers" betyr ikke det at man ikke kan se på tallene eller trekke noen enkle slutninger basert på volumet av innrapporterte saker (som er enormt).

Som jeg viste til i mitt tidligere innlegg, vet vi faktisk sånn ca. hva en "baseline" med rapporterte alvorlige bivirkninger fra all medisinering i Norge er - det er rundt 1740 det, på ca. 6 milliarder doser satte medisiner (inkluderer ALT). De samme "disclaimers" gjelder selvsagt for disse tallene, årssakssammengheng osv. er jo ikke avgjort. Det er "bare" innrapporterte tilfeller.

Når det gjelder COVID19 vaksinene, så vet vi at det er rapportert inn ca. 4500 mistenkte alvorlige bivirkninger knyttet til vaksinasjon (ink dødsfallene). Som du påpeker er dette bare det som er behandlet, men vi kan legge til grunn at de fleste alvorlige rapporter er prioritert og allerede klassifisert siden de prioriterer alvorlige meldinger. Vi kan ikke si at det ER fastslått ca 4500 alvorlige bivirkninger, men bare det at det er meldt så mange, er i seg selv grunn til bekymring når vi vet at en "baseline" for alle andre rapporterte bivirkninger totalt er godt under 2000 i et normalår, og det gjelder 6 milliarder doseringer, ink. all annen vaksinering.

I tillegg begynner det nå å komme inn faktiske erstatningssaker, så vi må gi dette litt tid til å utfolde seg, men det var vel allerede 300 som hadde søkt om erstatning for skader (la ved en link til dette i mitt tidligere innlegg).

Til slutt: man kan rette samme kritikk mot innrapporteringen av COVID19 dødsfall uten at det ser ut til å være "stuerent". Det gjøres sjelden obduksjon, så man vet ofte strengt tatt ikke om dødsårsaken var COVID19 eller en annen underliggende morbiditet ("død av eller med COVID"). Et kroneksempel på dette er UK, hvor man registererer ALLE dødsfall intill 28 dager etter positiv COV SARS2 test som et "COVID-dødsfall". Dette er åpenbart helt feil, og risikoen for å "overtelle" antall dødsfall er enorm.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, ToxicTed said:

Sånn apropos bivirkingner. En amerikansk undersøkelse riktignok, men tror nok det er noe i det at mange opplever bivirkninger fordi man forventer bivirkninger. Og det er denne 'nocebo'-effekten som forårsaker bivirkningene, og ikke selve vaksinen. Dette gjelder kun det som regnes som milde bivirkninger.

https://www.theguardian.com/science/2022/jan/18/nocebo-effect-two-thirds-of-covid-jab-reactions-not-caused-by-vaccine-study-suggests

 

Man kan si det samme om long-COVID - mange av de tilfellene er utvilsomt "nocebo" effekten uten at jeg har en studie å referere til, mener jeg har lest en artikkel om dette. Nå har jeg ikke lest denne studien du referer til, men det skal jeg gjøre.

Lenke til kommentar

Hvordan vet vi at de som får "bivirkninger" rett etter covid får det pga covid?
Nå sies det her inne at mange av de som får bivirkninger rett etter vaksinen ikke alltid får det pga vaksinen, men at det er helt "normale greier". Så hvorfor snakker vi "kun" om bivirkninger av covid, men ikke av vaksinen?

 

Hvordan definerer vi hva som er hva i de to forskjellige scenarioene? 

 

Jeg leste om en dame som hadde fått kreft, ergo så blødde hun. Men, blødde hun pga kreften eller pga vaksinebivirkningene? Dette er nok en situasjon som vi kunne skyldt på vaksinen som sannsynligvis ikke var vaksinen.

Men hva om vaksinen gjorde at hun blødde, som med mange andre? Og så endte hun opp med å sjekke det nøyere og så oppdaget de kreft. Eller har alle de som blør kreft istedenfor vaksinebivirkninger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Per H said:

Man kan si det samme om long-COVID - mange av de tilfellene er utvilsomt "nocebo" effekten uten at jeg har en studie å referere til, mener jeg har lest en artikkel om dette. Nå har jeg ikke lest denne studien du referer til, men det skal jeg gjøre.

Det er helt sikkert det samme der. Hvis man føler seg trøtt og uopplagt over en peiode, så er det naturlig skylde på sykdommen. Men kanskje forklaringen heller er så enkel som jernmangel eller noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...