Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken fossilbil bør jeg gå for?


Simen1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal gjøre en opprydding i bilparken min og kvitte meg med den gamle Tesla model S-en og en diesel Nissan NV200. Da vil jeg tenke helt nytt og dele opp behovet til to biler. En liten piggfri elbil til 80-90% av kjøringa. Hjem-jobb-butikk-besøk-aktiviteter. Den andre skal være en 5-seters fossilbil med kapasitet til å trekke en henger. Den skal også ha høy bakkeklaring, firehjulsdrift m piggdekk om vinteren og kan godt være litt gammel for å få ned prisen. I denne tråden vil jeg prøve å finne ut hvilken fossilbil som passer for min bruk. Har tenkt litt på 2005-2009-årganger og prisområde rundt 20-40k. Km-stand over 200k kan være ok om mye er skiftet og den ikke selges "som den er". Tåler fint at det er noen riper og småbulker. Foretrekker bensinbil, men diesel er ikke helt utelukket. EU-kontroll helst etter 2022. Her er de mest aktuelle:

1. Suzuki Grand Vitara

2. Toyota RAV4

3. Mitsubishi Outlander

4. Nissan X-trail

5. Suzuki Ignis

Endret av Simen1
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk, jeg fører den opp på lista. Glemte forresten å nevne at jeg foretrekker bensin framfor diesel siden bilen kan bli stående parkert flere uker i strekk på det verste så dieselen kan bli ganske gammel på tanken. Også får den ikke nødvendigvis de jevnlige langturene en dieselmotor bør ha.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Hvor mange kg vil du kunne trekke? Er comfort viktig? Skal du på veldig lange turer? Jeg ville styrt unna Subaru. Relativt dyre reperasjoner med boxer/unødvendig kompliserte. Er også veldig tørste som bensin, og dieselen er dritt. 

Endret av Sjørøver
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Om du ikke trenger bakseter går mine tanker rett på pickup. Og med den årgangen er det vel kanskje billig/gratis å få omregistert en med bakseter også? 

Skrevet (endret)

@Sjørøver Jeg har ikke noe konkret kg-krav. Leier henger etter behov og en sjekk hos SVVs tilhengerkalkulator.  Jeg skal ikke veldig langt. Tipper jeg holder meg maks tre timer hjemmefra. Komfort er ikke viktig.

Takk for tips angående Subarus reparasjonspriser. Det blir vel litt mer gambling. Ryker noe kostbart så er det bare å taue den til huggeren.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Kajac skrev (51 minutter siden):

Om du ikke trenger bakseter går mine tanker rett på pickup.

Pickup er utelukket pga frakt lav langgods som f.eks byggemateriale og møbler med baksetene nede. Pickup med 4-5 seter er dyrt og den enorme utendørs snøfangeren bakpå er bare å be om arbeid. Varebil har sine fordeler, men man skal slite med å finne en med god bakkeklaring og 4-5 seter. Derfor landet jeg på formatet som nevnt over.

Ønsker ikke å eie tilhenger selv da det blir ennå en ting å få plass til.

Det er viktig at bilen er billig og har godkjent PKK for minst 1 år til så det ikke er store tapet om den skulle bli vanskelig å få gjennom EU-kontrollen.

Poenget med den er at den skal utfylle alle de rollene som en liten halvgammel elbil a la e-golf / e-up ikke egner seg til.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (44 minutter siden):

 

Takk for tips angående Subarus reparasjonspriser. Det blir vel litt mer gambling. Ryker noe kostbart så er det bare å taue den til huggeren.

Jeg har en subaru legacy som jeg har eid i 8 år, fikk med alt av kvittering og servicehistorikk.
90% av foringene, alle dempere og fjørene er originale fra den ble bygd. Er faktisk kun blitt byttet midtre og bakre eksos, reg reim, tennplugger, co2 senor og skiver/klosser på den. Noe som er rimelig utrolig med tanke på at den er 20 år gammel og har gått 250000km. Selv ac fungerer

F.eks på vw jeg hadde så måtte jeg bytte fjærene vær bidige år pga at de knakk av de dårlige veiene her, mens den eldgamle subauruen bare går og går uten at noe som helst ryker, knallgod bil.

 

Edit, de siste 6 åra så har den gått igjennom eu kontrollen med null feil :)

Kjøpte den for 30000 for 8år siden

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Skrevet

@bruker-540634:  Dersom demperne er 20 år gamle og har opplevd 250000km, så vil du nok oppleve merkbart forbedrede kjøreegenskaper ved å bytte de ut. Etter 250000km så har de gjort jobben sin og vel så det, selv om de fortsatt ikke lekker eller man får anmerkning på pkk. Vet ikke helt hva de sjekker på pkk, men det kan ikke være stort basert på at en bekjents Golf 4 ikke fikk anmerkning sist, selv om den da fjæret som en gammel land-yacht (ikke positivt ment).   

  • Liker 1
Skrevet

Høres ut som et kupp, men kanskje også litt flaks at den har vært så problemfri?

Jeg føyer forresten på en bil til på lista: Suzuki Ignis. Den er vel stort sett det jeg ser etter (4x4, høy bakkeklaring, 4+ seter, svært driftssikker, rimelig etc). Noen store ankepunkter ved den?

Skrevet

@Sjørøver Jeg kjenner en som hadde så mye trøbbel og bannskap med sin nykjøpte Tiguan og forhandleren at han vaksinerte meg helt mot den. Jeg kan ikke plutselig dukke opp med en sånn på tross av alle advarslene. Sorry, han var kanskje uheldig, men det går ikke.

Skrevet (endret)

Hva med denne, går på miljøvennlig gass og bare 7 000 km. Litt over Deres prisanslag, dog av militær kvalitet med vinsj osv, osv…..

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=330309761&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=LPG&isSearchRequest=true&minVehicleLength=7000&pageNumber=1&scopeId=MH&sfmr=false&usage=USED&searchId=cd923024-efea-d0d1-fdef-ebf597019445

Endret av TheMOV
Skrevet
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Sorry, han var kanskje uheldig, men det går ikke.

Det er lov det. 

 

Da slår jeg et slag for touareg. God plass. God tilgang på brukte deler, den deler mye med Cayenne og q7. Trekker mye, og er god til å trekke også. Den hsr også lavserie, så kommer seg virkelig godt frem. Greie å kjøre, men litt late. 

 

Har selv en 05 Cayenne, og er veldig fornøyd. 

Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (37 minutter siden):

Det er lov det. 

 

Da slår jeg et slag for touareg. God plass. God tilgang på brukte deler, den deler mye med Cayenne og q7. Trekker mye, og er god til å trekke også. Den hsr også lavserie, så kommer seg virkelig godt frem. Greie å kjøre, men litt late. 

 

Har selv en 05 Cayenne, og er veldig fornøyd. 

Hva med en slapp tysker, med grei benlengd og justerbar bakkeklaring. Diesel, så forholdsvis billig i drift

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=318566066&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=26&pageNumber=2&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=d8287837-6f61-e5af-5829-f800c247fc22

Endret av TheMOV
Skrevet (endret)

Vet ikke om type pickup 4x4 med DoubleCab er aktuelle men Toyota Hilux har rykte på seg for å være nærmest udødlige. De ble også laget i bensin varianter frem til ganske ny tid. Leter man litt kan man nok finne de.

Toyota Hilux er bilen jeg selv ser etter for neste bil nr. 2. Man får hardtop til å putte bakpå planet og med DoublCab har man da en riktig så romslig og god 4x4.
https://www.hilux4x4.co.za/which-hilux-to-choose/

https://toyota-hilux-revo.org/finland-car-import-export.html

@Simen1 Hvilken liten elbil tenker du er aktuell?

Endret av Theo343
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...