Gå til innhold

Lederne: Urimelig at høye strømpriser og pålagt hjemmekontor gir lavere lønn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette burde ikke være en kampsak. Ganske sikker på at det ekstra strømforbruket dekkes inn og mer til av at jeg ikke handler i kantina hver dag. Folk sitter jo ikke og sveiser på hjemmekontoret, det er typisk snakk om en laptop og litt varme. Det som burde sikres er at arbeidsgivere dekker det som trengs til nødvendig bredbånd og ergonomi.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Eg er einig i prinsippet men eg trur ikkje det er taktisk lurt å ha dette som fanesak. 

For det fyrste, kor stort "aktivt straumbruk" har eigentleg folk på heimekontoret? Joda å ha PCen på i 8 timar aukar straumforbruker, i tillegg vil ein sikkert sette på kaffetraktaren og bruke ein skvett med varmevatn etter dobesøk, men kor store meirkostnadar snakkar vi eigentleg om? Folk flest burde nok være flinkare til å aktivt styre innetemperaturen men eg vil gjette på at ganske mange berre har termostaten på 22 grader heile tida. 

Folk som har store hus har kanskje eit kaldt gjesterom som dei må varme opp i 8 timar for å bruke som heimekontor, men kor mange gjeld det eigentleg? 

I tillegg så vil nok enkelte spare ved å bruke heimekontor ved at ein ikkje var pendlekostnadar. 

 

Eg tenkjer at akkurat no er heimekontor ein del av dugnaden. Den dagen arbeidsgivar selg kontorbygget og pålegg arbeidstakaren å bruke heimekontor så synes eg at det er rimeleg at arbeidsgivar dekker kostnadane du som arbeidstakar har for å utføre arbeidet. Men å kreve at arbeidsgivar skal både betale for kontorlokaler og utgifter til heimekontor virker å være litt urimeleg. Det vil vel berre føre til at arbeidsgivar ikkje tek seg råd til å tilby heimekontor og i staden permitterer arbeidstakarar som ikkje kan møte opp på kontoret?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bra smålige folk i kommentarfeltet i dag.

Fordi noen har det verre, så skal ingen få noe? Kanskje de permitterte skulle holde kjeft, for det finnes tross alt folk utenfor Norge som ikke får penger av staten for å sitte hjemme og game?

Eller så kan vi være litt voksne og innse at det ikke bare er den ene laptopen som koster penger i økt strømforbruk.

Man har et ventilasjonsanlegg som må gå i "folk i huset"-modus i minimum 8 timer mer pr døgn, man skal holde deler av huset varmt med færre mennesker som genererer varme, lyset skal stå på i minimum 8 timer ekstra hver dag, alt av mat og drikke i arbeidstiden skal kjøpes inn lages hjemme, bilen man brukte til jobb/pendlerparkering må man fremdeles betale på uavhengig av om man er på jobb eller ei, kaffen skal betales av egen lomme osv. 

Én kaffe på hjemmekontor koster ikke mye, men det er summen av alle merkostnadene som har betydning. Og strømregningen påvirkes i aller høyeste grad av at det er folk hjemme til alle døgnets tider. Det koster langt mer enn de 700 kronene til månedskort som er alternativet.

Endret av (not the real) Dr. Bombay
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager klarer du å få mer enn 700 kroner ekstra utgifter i måneden med å benytte hjemmekontor.

- strøm til laptop, knapt en utgift og gir varme på vinteren

- ventilasjonsanlegg, tja det er knapt poeng å ha det i "folk i huset" modus med en på hjemmekontor

- mer varme i huset, absolutt dette gir mening. Dette er det eneste poenget jeg ser.

- bilen har du sansynligvis uansett, den benyttes jo også privat

- mat og drikke i arbeidstiden må du dekke om du arbeider hjemme eller borte

Alt i alt er dette noe en kan dekke med livsforbedringen det er å jobbe hjemmefra. Blir det over lang tid så kan en fjerne bil/månedskort/parkering ++

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

 Og strømregningen påvirkes i aller høyeste grad av at det er folk hjemme til alle døgnets tider. Det koster langt mer enn de 700 kronene til månedskort som er alternativet.

Sikkert mulig for deg å dra på kontoret da. De fleste hår dette som mulighet. Arbeidsmiljøet blir jo noe helt annet når kollegene er samlet også. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, tekniker2 said:

Mange med hjemmekontor burde heller kommet seg ut I felten på anleggsplassen. Nå har vi prosjektledere som har sittet et år med hjemmekontor og mast iver teams, det blir bare meningsløst. Kom dere iarbeid som alle andre.

Du mener det ikke arbeides fra hjemmekontor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...