Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan kaste terasse bord?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, peterjohn said:

Hei, jeg allerede fredig med trasse arbeid i sommer men jeg har små stykker (15-25 cm) av impregnert trasse bord med olje base maling. Jeg har fem pusse. Hvordan kan jeg kaste ? 

Beste rådet er å sjekke med ditt lokale renovasjonsselskap. Antagelig kan du levere det på ditt lokale avfallsmottak, men hvorvidt det koster noe eller ikke kommer nok an på renovasjonsselskapet.

Jeg vet det er gratis i Trondheim, men det er ikke sikkert det er det på generell basis.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, peterjohn said:

Ja, jeg kan kjøre til restavfallsdunken stasjon i være kommun men jeg ikke sikker hvis de kan akseptere dette varer eller ikke ?

Bare så det er sagt: Impregnert tre skal ikke kastes som restavfall, det inneholder kjemikalier som ikke bør inn i vanlig avfallsforbrenning.

Her jeg bor har de egne containere for "Impregnert tre" på avfallsmottaket, og det koster ingenting å levere det.

Jeg kan nesten garantere deg at avfallsmottaket i din kommune også tar i mot det, men det kan være du må betale litt for å levere det.

Hvis du kan si hvilken kommune du bor i, så kan sikkert noen hjelpe deg med å lete etter info.

Endret av Sutekh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om i stedet for å levere terrasse boad styker til avfallmottak stasjonen, prøver vi å bruke den til vinter brann i ute og å sitte ute av og til rund. Hvis det er noe problem hvis terrasse bord stuker er allerede med oljebasert maling ? Hvordan kan jeg kaste avfallet fra de brente styker ? i normall rest avfall ? 

Endret av peterjohn
Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Brenne de selv er verre enn å kaste de i restavfallet.

Restavfallet blir som oftest brent, men de har masse filter før røyken slipper ut. 

Staten ber jo nesten om det med dagens latterlige strømpriser. Det er nok mye dritt og svineri som blir brent hjemme i de tusen hjem for tiden. Hvem kan egentlig bebreide dem?

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (19 minutter siden):

Jeg lurer på om i stedet for å levere terrasse boad styker til avfallmottak stasjonen, prøver vi å bruke den til vinter brann i ute og å sitte ute av og til rund. Hvis det er noe problem hvis terrasse bord stuker er allerede med oljebasert maling ? Hvordan kan jeg kaste avfallet fra de brente styker ? i normall rest avfall ? 

Impregnert trevirke skal ikkje brennast, og i alle fall ikkje som bål medan du sitter rundt bålet. Ein ting er miljøaspektet, men helsefaren er nok meir prekær. 

Har du halvbrendte terreasebord så kan også dei leverast på miljøstasjonen som impregnert trevirke. Dette er definert som spesialavfall og må leverast til godkjent mottak. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis det er nokså nye terrassebord så er de vel Cu impregnerte som ikke er fullt så farlig. Hvis det bare er noen småbiter så går det nok greit å hive de i restavfall. Da blir de brent på et forbrenningsanlegg med gode filter, og det er mye verre som brennes der...

Men det beste er å levere de på gjennvinningsstasjonen, da blir de samlet med annet inpregnert trevirke og transportert sikkert til et avfallsforbrenningsanlegg som er godkjent for forbrenning av spesialavfall.

Det verste du kan gjøre er å brenne de i hagen eller i ovnen hjemme, da får du giftig røyk og giftig aske.

 

Hvis det er eldre impregnerte terrassebord, 10 år eller mer, så kan de inneholde ordentlig giftige saker som gjør asken dødelig selv i små doser. Disse bør virkelig leveres til gjennvinningsstasjonen.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, peterjohn said:

Jeg lurer på om i stedet for å levere terrasse boad styker til avfallmottak stasjonen, prøver vi å bruke den til vinter brann i ute og å sitte ute av og til rund.

Ikke brenn noe annet enn helt rent tre hjemme. Uansett om det er i peis eller utendørs. Lever til avfallsmottak, det er den eneste rette tingen å gjøre.

Selv bålrøyk av rent tre er ikke noe sunt å puste inn, og alt av behandlet tre inneholder kjemikalier som gjør røyken mye mer skadelig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ITtraktor said:

Staten ber jo nesten om det med dagens latterlige strømpriser. Det er nok mye dritt og svineri som blir brent hjemme i de tusen hjem for tiden. Hvem kan egentlig bebreide dem?

 Her jeg kan gjerne bebreide dem.. bare send meg kontaktinformasjon på de, så kan jeg fint formulere noen ord om hvor idiotisk, egoistisk og selvsentrert det er.

Bare det å ødelegge sitt eget ildsted, som koster ganske mye, kun for å spare litt i strøm er jo et økonomisk vanvidd. Helseskadene de kan forårsake på seg og familien kan gi betydelige økonomiske tap. I tillegg til dette, så kommer jo selvfølgelig all skade det gjør på alt rundt seg..

Det å brenne søppel hjemme sparer veldig lite strøm, og man sparer ekstremt mye mer ved å endre vaner.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...