Gå til innhold

Hvor mye HDMI trenger man på TV?


Anbefalte innlegg

Går an å få liv i lydplanken med "gammeldags" ARC også, trenger ikke være HDMI 2.1 med eARC.

Hos meg ble det imidlertid bare tull med gammeldags ARC mot en ganske gammel planke. Hver gang jeg satte TV i stand-by døde forbindelsen mot planken, og jeg måtte ta full restart på TV for å gjenopplive ARC-forbindelsen. Endte opp med å koble opp Toslink isteden, da holder det at jeg husker å slå på planken før jeg tar TV ut av standby, evt aldri slår av planken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Penny said:

Går an å få liv i lydplanken med "gammeldags" ARC også, trenger ikke være HDMI 2.1 med eARC.

Hos meg ble det imidlertid bare tull med gammeldags ARC mot en ganske gammel planke. Hver gang jeg satte TV i stand-by døde forbindelsen mot planken, og jeg måtte ta full restart på TV for å gjenopplive ARC-forbindelsen. Endte opp med å koble opp Toslink isteden, da holder det at jeg husker å slå på planken før jeg tar TV ut av standby, evt aldri slår av planken.

Toslink er også stabilt for min del, så jeg bruker ikke noe annet. Koblet Toslink (PCM) inn i en DAC som står på 24/7 og den leverer lyd videre til hodetelefoner. Fungerer uten noe problemer selv om TV går i standby.

Har du mulighet til å bruke Toslink så kan det spare deg for mye potensielt bryderi, men du må bruke eARC hvis du trenger Atmos fra TV.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (18 timer siden):

Lydplanke trenger HDMI 2.1? :dontgetit:

Er det andre gode måter å koble til lyd på? Jeg er vant til SCART og det som var før SCART....

 

Jeg trenger å få mer klarhet i hva som bør ha HDMI 2.1.

Jeg trenger også å få klarhet i hva som bare trenger HDMI og ikke tjener noe på 2.1.

 

For 2.1, så er det nevnt spillkonsoll. Jeg antar det menes kun siste generasjon konsoll, altså PS5 og tilsvarende Xbox.

Og så ble det nevnt lydplanke men jeg har vanskelig for å forstå hvodan lyden blir bedre med 2.1.

Nei, det trengs ikke, men de fleste lydplankene trenger eARC. Det finnes ofte kun på HDMI 2.1-portene, men det du trenger å bry deg om er altså om lydplanken støtter eARC bør også TV-en støtte det.

Spillkonsoller trenger heller ikke HDMI 2.1, kun om du vil spille i 120 hz. Og om du må spørre vil jeg tørre å påstå at du ikke trenger det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør du meg fikk forrige generasjon konsoller dreis på ~1080p på grei FPS. På denne generasjonen holder det greit med 60 FPS for de ~4K-titlene som har god grafikk. 120 Hz er sånn sett for spesielt interesserte og en virkelig trenger det svært lite i praksis. Greit nok å ha VRR, som faktisk gir deg noe av verdi du har noe igjen for nå så lenge det fungerer.

Det PR-oversalget de gjør på hver lansering er ikke alltid rotfestet i den praktiske realiteten selv om de teknisk sett støtter noe må jo noen fremdeles lage titler som faktisk bruker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si at jeg vil spille på 120 Hz. Da vil konsollen bruke en HDMI 2.1, og lydplanke/hjemmekino vil også trenge en HDMI 2.1 port. Da har jeg brukt begge 2.1 portene på denne Sonyen. De resterende to portene er 2.0 og duger ikke til noen ting, unntatt eldre konsoller. Kabel-TV bør også ha HDMI 2.1?

 

Jeg vil mest sannsynnlig ha hjemmekino istedet for lydplanke.

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (4 timer siden):

La oss si at jeg vil spille på 120 Hz. Da vil konsollen bruke en HDMI 2.1, og lydplanke/hjemmekino vil også trenge en HDMI 2.1 port. Da har jeg brukt begge 2.1 portene på denne Sonyen. De resterende to portene er 2.0 og duger ikke til noen ting, unntatt eldre konsoller. Kabel-TV bør også ha HDMI 2.1?

Jeg vil mest sannsynnlig ha hjemmekino istedet for lydplanke.

Nei, kabel-TV trenger knapt mer enn HDMI 1.4b. Jeg kan nesten garantere at ingen kabel-TV-bokser har noe mer enn HDMI 2.0 ut. 2.0 duger til nesten alt, med mindre du vil spille i 120hz med VRR. Det er en litt overdrevet greie med HDMI 2.1. De aller fleste klarer seg helt fint med nye konsoller på 2.0. Det finnes jo knapt spill som støtter 120hz, og der må du jo også ta et aktivt valg i å justere ned grafikken for å få 120hz. 

Husk at HDMI 2.1 knapt eksisterte på TV-er før årets/fjorårets modeller. 2.0 vil være hovedvekten der ute i markedet i mange år til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...