Gå til innhold

Kollisjon med utenlandsk vogntog - delkasko


Takk for meg

Anbefalte innlegg

Ble påkjørt av utenlandsk vogntog i juli. Påstand mot påstand om hvem som kjørte på hvem, men iom jeg har dashcam både forran og bak så ble den saken avgjort av forsikringsselskapene til min fordel - men ... 

Jeg har bare delkasko på den eldre Avensisen stv (06) 150hk 2,2 diesel som har gått bare litt over 140.
Utfordringen er at mitt selskap sier jeg skal ha direkte kontakt med den andres selskap selskap i Norge som er mellomledd for videre gang i saken. Disse har ringt meg en gang og det var en som knapt snakket forståelig norsk og han klagde bare på at han ikke hadde kontonr mitt og e-adresse. Så jeg sendte han e-adresse pr sms. De har også adressen min, så det bør egentlig ikke være vanskelig å sende brev. Men har ikke hørt ett kvekk fra de etter det.

Tenkte å sende de e-post for å få ting skriftlig, men vet ikke helt hva jeg skal skrive og det ser ut som folk har dårlig erfaring med de - selskap i Oslo som er mellomleddet som jeg altså skal forholde meg til (Van Ameyde)

Aldri kollidert før, så ble litt overrasket over at selskapet mitt overlater dette til meg. Vet ikke helt hva jeg skal 'kreve' som minstebeløp heller. Selv om bilen er gulle god uten skader fra før, så blir det vel maks 20k? (pris skade overstiger verdi av bil)

Så har du noe tips til hva jeg skal skrive til de og hva gjør jeg hvis de ikke svarer og/eller sier jeg får 5k. 

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skulle forsikringsselskapet ditt ordnet opp i, hvilket selskap var det den utenlandske sjåføren kjørte for?

 

Ja er fritt vilt for utlendinger i Norge, kjøre lastebil, ta jobbene, etablere stråselskaper her og der, kriminalitet, sosial dumping, statsborgerskap blir gitt bort som om det var godteri, trygda og arbeidsledig mens man bor i polen og romania, pensjon osv,..

 

Er så enkelt som å starte er fiktiv vaskebyrå da alle eøs borgere har rettigheter til dette i norge, gjerne enkeltpersons foretak. Litt triksing her og der så har man automatisk "opparbeidet" seg et medlem i folketrygden med dertil rettigheter. Om noen år så kan man få statsborgerskap. Vaskebyrået er det ingen som har oversikt om det drives legalt eller ikke, er uansett sosial dumping.

 

Null kontroll på noe som helst, er så fly forbanna, kan vi ikke få det gode gamle norge tilbake før den utrivultraprivilegerte hippie generasjonen fullstendig maltrakterte landet og infiltrerte media og utdanningsinstitusjonene.. 

Hvis folk lurer på hvorfor det er 100 søkere på jobber som butikkmedarbeider  eller lagerjobber osv.., at boligprisene har fyki i været(dette er kun negativt selv om sikkert mange hippier er i ekstase over at boligen deres blir mer verdt i norske rupees sokm dem betale 1 årslønn for), krona har gått til helvete og en 20 år lang lønnstagnasjon for de uten utdannelse.. så her er grunnen.

 

Beklagt OT

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Du har oppdaget en av fordelene ved å ha kasko.

Hvor mye må du betale for en tilsvarende brukt Avensis?

Ja, jeg viste man ikke fikk utbetalt fra eget selskap og måtte vente, kontra med kasko, men jeg viste ikke man ble overlatt til seg selv slik. Føler egentlig summen som er betalt for delkasko er bortkastet i så fall.
Prisen varierer ser jeg.

bruker-540634 skrev (31 minutter siden):

Dette skulle forsikringsselskapet ditt ordnet opp i, hvilket selskap var det den utenlandske sjåføren kjørte for?

Ja er fritt vilt for utlendinger i Norge, kjøre lastebil, ta jobbene, etablere stråselskaper her og der, kriminalitet, sosial dumping, statsborgerskap blir gitt bort som om det var godteri, trygda og arbeidsledig mens man bor i polen og romania, pensjon osv,..

Jeg håpet de skulle det ja, tok det egentlig for gitt iom jeg trodde jeg hadde et selskap som skulle representere meg. Det er ikke enkelt for en privatperson 'å kjempe/forhandle' - kompetansen ligger hos selskapene.

Litt fritt vilt ja. Som i denne episoden så stakk han fra ulykken og jeg måtte ringe politi for å få stoppet han. Så jeg påpekte 2-3 ganger at han burde få reaksjon på dette. Politi svarer da "er du sikker på at han fikk det med seg/merket sammenstøt" .... Ehhh, ja, påstår han ikke at jeg kjørte på han?". Etter det er språkutfordringen unnskyldningen og de lar det bare gå.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (På 9.11.2021 den 13.56):

Utfordringen er at mitt selskap sier jeg skal ha direkte kontakt med den andres selskap selskap i Norge som er mellomledd for videre gang i saken.

Nei, du skal kun ha kontakt med DITT selskap.
Hele poenget med å ha forsikring er at de ordner alt.

Må du orde alt selv, så er poenget med forsikringen borte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
D0vendyret skrev (På 10.11.2021 den 16.35):

Her sies det begge deler, så er usikker på om dette er forskjell på kasko eller delkasko.

Sendte forøvrig en e-post til dette selskapet i går der jeg bare nevnte saksnr og at de hadde tatt all skyld og etterlyse info om videre gang i saken.

Dette høres ut som det beste du kan gjøre. Ditt selskap er jo i prinsippet ikke innblandet i denne ulykken, og jeg tror det er ganske normalt ved skade uten kasko at selskapet bare gir deg en liten peikepinn på retningen du skal i, og sier "lykke til" når skyldsspørsmålet er løst. 

Jeg hadde en tilsvarende ulykke for noen år siden, men hvor motpart hadde forsikring i et større norsk selskap. Det tok nesten 1,5 år før jeg hadde oppgjør på konto, med masse motstand fra forsikringsselskapet som helt åpenbart bare ville at jeg skulle glemme hele saken eller gi opp. 

Noe av problemet med slike saker er at du selv ofte må betale for takst og evt. reparasjoner, og må kreve det tilbake med påfølgende ventetid og utsettelser osv. 

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde en tilsvarende ulykke for noen år siden, men hvor motpart hadde forsikring i et større norsk selskap. Det tok nesten 1,5 år før jeg hadde oppgjør på konto, med masse motstand fra forsikringsselskapet som helt åpenbart bare ville at jeg skulle glemme hele saken eller gi opp. 

Noe av problemet med slike saker er at du selv ofte må betale for takst og evt. reparasjoner, og må kreve det tilbake med påfølgende ventetid og utsettelser osv. 

Takst dekket faktisk mitt selskap, så de var behjelpelig der. Skaden er større enn verdien på bilen, så jeg og en takstmann fra deres side ble enig om en sum som skal utbetales og jeg beholder bilen. Dette var i forrige uke. Så da er det vel bare å vente og se om det kommer noe. Det er utenlandsk selskap, så vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram hvis det ikke kommer noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oppdatering/avslutning: Dette ordnet seg og har fått utbetalt summen vi ble enige om, så ville bare informere om at min erfaring med Van Ameyde (som jeg nevner i første post) er god.

Så alt gikk bedre enn jeg fryktet, men har nå lært litt om delkasko :) - Så vil nok tenke meg om en gang til før jeg går over til det neste gang. Men ser at investeringen i kamera var lurt - sparte endel tusen på det. Så nå får jeg bare finne en løsning på å koble opp noe slik på elbil jeg har bestilt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...