Gå til innhold

Mann drept av politiet på Bislett


Kazuo

Anbefalte innlegg

PerBertil skrev (12 timer siden):

Så du mener bare de har en beskyttelsesvest så skal de gå løs på gjerningsmann med batong? Er du gal? Nei, politiet må ha skytevåpen. Hadde de ikke skutt tsjetsjeneren så hadde det gått med uskyldige liv. Du argumenterer for at man skal gi gjerningsmannen en fordel. Det kan man ikke.

...jeg har sagt at jeg vil at de skal ha vester på seg, OG batong lett tilgjengelig, OG pistol i bilen.

Se videoen til Kroat over.
Politimannen i passasjersetet har god tid til å finne frem pistol, men patruljen forsøker å kjøre på ham, som må regnes som et forsøk på å uskadeliggjøre ham, og som av personen må forstås som et dødelig angrep.

Er politiet trygg om han legger fra seg kniven og de bare har pistol?

...han blir påkjørt av politiet gjentatte ganger, en gang som åpenbart må ha ført til intens smerte da han raspes opp på asfalten, et forsøk på å knuse ham mellom bilen og en veggen, før han begynner å forsøke å stoppe de som forsøker å drepe ham.

Det impliserer ikke at de skal forsvare seg mot kniv med batong, det impliserer at de har et ikke-dødelig våpen i tillegg til pistolen, nettopp for å kunne håndtere situasjoner bedre uten bruk av dødelig makt.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, AnnonymG said:

Jeg har noen ganger tenkt med meg selv - hvordan har det seg slik at alle andre utenom fagfolkene selv, er best? Hvorfor er alle andre enn politiet best i politiarbeid?

Ingen har sagt at de er bedre enn politiet i politiarbeid. Jeg har i hvert fall ikke sagt det.

Men hvis du absolutt må ha det fra noen med "peiling", så kan du lese saken i DB i dag.

Dagbladet: https://www.dagbladet.no/nyheter/reagerer-pa-politikjoringen---kunne-spart-liv/74618066

Lenke til kommentar

Han tar feil. Politiet brukte de riktige verktøyene - bilen gir en barriere der kniven ikke uten videre kan angripe. 
Å gå ut av bilen er mer risikabelt. 
Han har heller ikke noen alternative handlingsmønster. Han sier ting som gir lite mening. Kanskje har han sett på feil video? 

Quote

- Hadde man gjort som man hadde trent på, satt vedkommende ut av balanse etter den første påkjørselen, så stormet ut av bilen og angrepet mannen mens han lå nede - så kunne det endt med skrubbsår.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, fivebigcities said:

Ingen har sagt at de er bedre enn politiet i politiarbeid. Jeg har i hvert fall ikke sagt det.

Men hvis du absolutt må ha det fra noen med "peiling", så kan du lese saken i DB i dag.

Dagbladet: https://www.dagbladet.no/nyheter/reagerer-pa-politikjoringen---kunne-spart-liv/74618066

Hvis 100 politifolk mener jobben ble gjort korrekt, hvorfor skal man gi den ene oppmerksomhet som mener det motsatte? Vi kan jo se hva spesialenheten for politisaker konkluderer med. Dersom de mener politiet gjorde en korrekt jobb, så kan de ihvertfall ikke tas for å ha gjort noe feil. 

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (22 timer siden):

...jeg har sagt at jeg vil at de skal ha vester på seg, OG batong lett tilgjengelig, OG pistol i bilen.

Se videoen til Kroat over.
Politimannen i passasjersetet har god tid til å finne frem pistol, men patruljen forsøker å kjøre på ham, som må regnes som et forsøk på å uskadeliggjøre ham, og som av personen må forstås som et dødelig angrep.

Er politiet trygg om han legger fra seg kniven og de bare har pistol?

...han blir påkjørt av politiet gjentatte ganger, en gang som åpenbart må ha ført til intens smerte da han raspes opp på asfalten, et forsøk på å knuse ham mellom bilen og en veggen, før han begynner å forsøke å stoppe de som forsøker å drepe ham.

Det impliserer ikke at de skal forsvare seg mot kniv med batong, det impliserer at de har et ikke-dødelig våpen i tillegg til pistolen, nettopp for å kunne håndtere situasjoner bedre uten bruk av dødelig makt.

Igjen legger du skyld på politiet. Hadde politiet bare gått ut av bilen hadde de garantert blitt knivstukket. Politiet handlet riktig, det finnes ingenting å kritisere politiet for her. Det var etter han stakk politiet at han ble skutt. Politimennene bør gis medalje for innsatsen.

Jeg gråter ikke for denne islamistiske tsjetsjeneren som i tillegg til å være islamist var psykopat og hadde knivstukket en tilfeldig person tidligere.

Lenke til kommentar

Nå er det ganske vanlig på nye biler som kolliderer og utløser airbag også får dører låst opp og bensintilførsel kuttet bl.a.... 

Revers innebærer at motor fortsatt fungerer, noe som ikke nødvendigvis er tilfelle etter en smell inn i murvegg. Panseret så ganske krøllet ut.

Prøv å pakke sammen airbagen, få tak i girspake, forsøke starte motor igjen, med en skarp trussel som har åpen dør og stikker kniv inn i bilen osv. 

Endret av Pop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kroat skrev (På 15.11.2021 den 8.27):

"Politiet burde å ha gått ut av bilen tidligere, sier beredskapsforsker. - De kunne gjort dette mer kontrollert og det kunne fått en annet utfall. Liv kunne vært spart, sier forsker og professor i pedagogikk Glenn-Egil Torgersen, ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN)."

https://www.dagbladet.no/nyheter/reagerer-pa-politikjoringen---kunne-spart-liv/74618066

Denne fyren driver jo bare med ukvalifisert synsing:

"Beredskapsforskeren setter spørsmålstegn ved hvorfor politiet satt i bilen hele tiden, heller enn å gå ut og uskadeliggjøre personen."

Grunnen til at de satt i bilen var at de ikke var bevæpnet i utgangspunktet. De måtte låse ut våpnene og lade dem før de kunne ta dem i bruk. Dette måtte de altså gjøre samtidig som gjerningsmannen danset rett utenfor bilen deres.

Og dette da:

"Vi vet ikke om det var politiet eller gjerningsmannen som åpnet døra, men dersom det var politiet, så var det kanskje ikke så taktisk smart med tanke på den korte avstanden til gjerningsmannen."

Med tanke på at airbags ble utløst, så var det med all sannsynlighet bilen selv som automatisk låste opp alle dører. Dette gjøres for at redningsmannskaper enklest mulig skal få dørene opp etter ulykker.

Det er rimelig lavpannet av denne fyren å gå såpass høyt ut i media når han tydeligvis ikke har fått med seg noe som helst.

Edit: Ah, er ikke dette gutta som skrev bok om dette "combat mindset"-pisset, som de ønsket å få solgt? Jævla grifters.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 15.11.2021 den 13.05):

...jeg har sagt at jeg vil at de skal ha vester på seg, OG batong lett tilgjengelig, OG pistol i bilen.

Det har de.

Sitat

Politimannen i passasjersetet har god tid til å finne frem pistol, men patruljen forsøker å kjøre på ham, som må regnes som et forsøk på å uskadeliggjøre ham, og som av personen må forstås som et dødelig angrep.

Nei, de har slett ikke god tid til å finne frem pistol. Du har åpenbart aldri vært i en livstruende situasjon før. Her må de gjøre mange ting på en gang, blant annet holde kontroll på gjerningsmannen. Og samtidig som alt det andre de skal gjøre, må de låse ut og lade våpen.

Nettopp derfor må politiet være permanent bevæpnet. Så slipper de å måtte bruke unødig tid på å fikle med klargjøring av våpen.

Ja, å kjøre på ham var et forsøk på å uskadeliggjøre. Hva så?

Sitat

...han blir påkjørt av politiet gjentatte ganger, en gang som åpenbart må ha ført til intens smerte da han raspes opp på asfalten, et forsøk på å knuse ham mellom bilen og en veggen, før han begynner å forsøke å stoppe de som forsøker å drepe ham.

Hva er det du snakker om? Det er ikke han som forsvarer seg.  

Red Frostraven skrev (7 timer siden):

Situasjonen kunne vært løst bedre, men jeg klandrer ikke folk, uansett yrke, for å bli redde i slike situasjoner.

Redde? Igjen, hva er det du snakker om? Hva er poenget med slik diktning?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

...situasjonen kunne vært løst bedre, og vi får aldri vite motivet eller modus til denne mannen.
Det kunne vært selvmord. Det kunne ha vært psykose. Det kunne ha vært et skrik om hjelp.
Og det kunne vært et forsøk på å skade andre.
Det får vi aldri vite med mindre han skrev noe brev eller la igjen data om hva han ønsket. 


Politiet klarte ikke å få frem tjestevåpenet på veien dit eller mens de var der..?
...da burde de trene på å finne frem og lade skytevåpen på et halvt minutt, selv om de er redde, og burde ikke få lov til å være i tjeneste før de klarer det.

Var de ikke varslet om situasjonen om en mann med kniv på forhånd..?
Var de bare 5 sekunder unna situasjonen da de ble varslet om mann med kniv før de ankom stedet?
...i så fall så er jeg mindre kritisk til håndteringen.

Man kan ikke klandre noen for å forsøke å overleve, og politiet forsøkte å drepe ham med bilen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response
Å gjøre motstand mot noen som forsøker å drepe deg med fysisk makt ikke er en frivillig respons på eksterne trusler, men en instinktiv respons -- som man skal være ekstremt umoralsk for å dømme mennesker for å havne i, når det er en legitim trussel mot deres liv.
Og det spiller ingen rolle om det er politiet, paven, en bjørn eller en enhjørning som forsøker å drepe deg når du opplever det som en trussel mot din helse, det er ingenting ved politiet som endrer psykologien hos den som blir drept til å bare akseptere sin skjebne.

"Jammen han begynte da han oppførte seg truende og bar et nærkontaktvåpen" endrer ikke det faktum at situasjonen først eskalerte til faktiske personskader da politet forsøkte å drepe ham.

Og politiet klarte tydeligvis å få ut våpene akkurat i de siste sekundene etter at de forsøkte å knuse mannen mellom bilen og veggen.
Det var flaks at de klarte å få ut våpen akkurat da -- men synd at de ikke hadde våpen 10 sekunder tidligere slik at de slapp den siste påkjørselen.

...derfor bør de øve mer på å ta våpen ut av lagring raskere.
Jeg ser ingen gode argumenter for å ønske amerikanske tilstander i Norsk politi og kriminalitet.

---

Men det er ikke noe argument for generell bevæpning;

Situasjonen endte i den beste halvdelen av hvordan situasjonen kunne endt, ingen andre drept - men det var en god vei opp til en til optimal løsning, med ressursene politiet vitterlig hadde tilgjengelig.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (11 minutter siden):

Man kan ikke klandre noen for å forsøke å overleve, og politiet forsøkte å drepe ham med bilen.

Har de forsøkt å drepe han med bilen, så hadde de vel kjørt over han når han falt, ville de ikke?

De skal sørge for å overleve selv og samtidig beskytte samfunnet, men klandre de for at de forsøker å få alle til å overleve, det klarer du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...jeg har minst to ganger sagt at jeg ikke klandrer dem for å ikke evne å gjøre jobben sin bedre, skjerpings.

Og ja, jeg ville klart å få frem våpen raskere om det var jobben min.
For jeg liker å gjøre en god jobb og tilpasser meg situasjoner og begrensninger.

Samlet sett ser det ut som om de hadde minutter på seg.

https://www.nrk.no/osloogviken/mann-skutt-av-politiet-i-oslo-1.15722901

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...