Gå til innhold

Mann drept av politiet på Bislett


Kazuo

Anbefalte innlegg

...nei, nei, nei og nei.
Fire feil av fire mulige.

Hvilke gale antagelser..?
Fight or Flight fungerer helt spesifikt slik at man responderer på en umiddelbar trussel -- som det at noen forsøker å knuse deg med en bil.
Jeg har helt spesifikt sagt at jeg ikke klandrer politiet. Er det språkforståelsen det skranter på..?
Jeg har sagt at jeg definitivt ville klart å lære meg å åpne anordningen raskere enn de gjorde i dette tilfelle. Jeg kan leve med at du betviler mine evner til å lære og å åpne opp ting.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (18 minutter siden):

...er det mulig å kritisere valgene noen tok uten å ilegge dem skylden for utfallet..?
Ja.

Som å påstå at de ville drepe han med bilen ... når de ikke kjører over han når han ligger nede. Klandrer de ikke nei - du klarer til og med å dikte opp argumenter for at gjerningsmannen måtte forsvare seg for å overleve ... mot en bil som var satt ut av spill

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (6 minutter siden):

Som å påstå at de ville drepe han med bilen ... når de ikke kjører over han når han ligger nede. Klandrer de ikke nei - du klarer til og med å dikte opp argumenter for at gjerningsmannen måtte forsvare seg for å overleve ... mot en bil som var satt ut av spill

Jeg tror ikke han tenkte så grundig gjennom at de ikke kjørte på ham mens han skled bortover gaten på ryggen i bar overkropp.

Altså. Jeg blir litt paff av folk i denne tråden sin helt hinsides dårlige forståelse av situasjonen, som jeg må antas skyldes sympati med politiet heller enn at dere genuint mangler innlevelsesevner.

Da hjelper det ofte å bare fjerne faksjonene fra ligningen:

...om noen forsøkte å knuse deg mellom en bil og en murvegg, så ville du antatt at det bare var et forsøk på en vennlig klem..? Ville du latt dem rygge og forsøke igjen..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (13 minutter siden):

...så, du påstår at han tenkte at politiet hadde muligheten til å kjøre på ham igjen men lot være..?
...
Hva tror du han tenkte da de forsøkte å drepe ham med bilen sekunder senere i så tilfelle?

Hverken jeg eller du kan vite hva han tenkte, eller om det bare var tåke oppi toppen.

Jeg vet du påstår de prøvde å drepe han med bilen, men da hadde de naturlig nok kjørt over han når han var nede - sier seg selv. Du VET de ikke prøvde å drepe han med bilen - de prøvde å nøytralisere han. Forøvrig forsøkte passasjeren på ingenting, iom denne bare satt på. Denne hadde hverken forsøkt å nøytralisere eller drepe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 14.11.2021 den 12.49):

Videre så er åpenbart politifolk generelt umoralske, da de opprettholder umoralske lover, som loven mot hasj.

Man kan ikke hevde at en gruppe mennesker er generelt umoralsk fordi de tilhører et system som tidvis er umoralsk. I så fall erklærer du deg selv som umoralsk fordi du er med på å opprettholde et samfunn som tidvis er umoralsk.

Er denne saken et godt argument for generell bevæpning? Nei, fordi det ikke gjorde noen forskjell for utfallet at politiet hadde våpen tilgjengelig i bilen fremfor på kropp. Det er altså et argument for fremskutt lagring.

For øvrig synes jeg det å argumentere for hvordan gjerningsmannen oppfattet politiet sine handlinger, er søkt. Hvis vi forutsetter at han var psykotisk, ville ikke hans oppfatning vært rasjonell uansett, ergo kunne enhver handling fra politiets side blitt oppfattet som livstruende fra han sin side. Hvis vi forutsetter at han ikke var psykotisk, burde han forstå at å true andre, inkl. politet, med et dødelig våpen, vil medføre at politiet vil bruke potensielt dødelig makt mot han.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Er denne saken et godt argument for generell bevæpning? Nei, fordi det ikke gjorde noen forskjell for utfallet at politiet hadde våpen tilgjengelig i bilen fremfor på kropp. Det er altså et argument for fremskutt lagring.

Nei, det er det ikke. Du vet ikke om det hadde gjort noen forskjell.
I dette tilfellet kunne det ha gitt politiet mer tid til å vurdere hvilke handlinger å ta.  De var ikke bevæpnet når de kom til stedet der gjerningsmann var. Det betyr at de har brukt ca. 1 minutt på å hente våpen på et eller annet tidspunkt etter det. 
Det er uansett en logisk feilslutning å si at om billagring og generell bevæpning gir samme resultat i en situasjon, så er billagring å foretrekke. Billagring av våpen er en idiotisk idè. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (På 15.11.2021 den 1.11):

Jeg har noen ganger tenkt med meg selv - hvordan har det seg slik at alle andre utenom fagfolkene selv, er best? Hvorfor er alle andre enn politiet best i politiarbeid?

Problemstillinga er at alle yrkesgrupper ønsker å ha ei større verktøykasse og fullmakter for å løyse sin jobb.
Det er sjølvsagt heilt forståeleg at politiet sjølv ønsker å bære våpen då det gir ei sikkerheit i arbeidsutføringa dersom alle oppfatta truslar om nødvendig kan skytast. Spørsmålet er kva som er til det beste for resten av samfunnet.

Eg er heilt sikker på at dersom du spør drosjesjåførane om dei anser som så kompetente nok at dei bør få kunne køyre så fort som dei vurderer som forsvarleg så vil du nok få eit ja. Tilsvarande om du spør vektere om bruk av batong og handjern, eller arbeidsgivere om det burde være lov å sjølv vurdere om lønnstrekk er nødvendig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er fordi du av prinsipp aldri vedgår at et våpen har reddet liv i en hvilken som helst situasjon. Du har også en svært mangelfull forståelse av fysiske kampsituasjoner som demonstrert av dine innlegg i tråden. Som fører til at du baserer din "virkelighet" på fantasifulle antagelser som ikke er basert på fakta, som du også har fint demonstrert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Våpen lagret i bilen reddet liv. Burde presisert.

Hadde de vært bevæpnet så er det sjanse for at det hadde blitt slik det var forrige gang. Holdt kontroll på han på avstand med våpen og fått forsterkninger med el-våpen. Ennå et liv spart. (samt lettere å nøytralisere han med skudd i ben/arm hvis han har angrepet før forsterkninger)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...