Gå til innhold

Hvorfor skal fjernvarmen følge strømprisen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ja de ble lurt
Alle borettslagene har naivt gitt bort eierrettighetene til sine inntaksrør, varmevekslere og pumper lokalt i borettslagets varmesentral via en kontrakt med Oslo Energi. Det er de blitt lurt til av Oslo Energi fordi borettslagene skulle fratas muligheten til å installere olje - el- eller pelletsbrennere som alternativ  til fjernvarmen. Styrene forsto ikke at de ble lurt, de bare var glade for at de slapp å ta ansvar for lekkasjer og vedlikehold (pga skrekkhistorier fra interne rør i andre borettslag) . De leste ikke den lille skriften der det sto at de selv var ansvarlige for resten av rørene mellom husene og inne i husene. De ble lurt. Blir det lekkasjer og vedlikehold, så blir de skadene på rør de selv eier og skal vedlikeholde. De forsto ikke konsekvensene. Fordelen de fikk er null, og de ga fra seg en mulighet. Så nå har de ikke noe valg. De MÅ bruke fjernvarme, som Oslo Energi (og strømprisen) bestemmer prisen på. Blir det dyrt med fjernvarme, så kan de ikke lenger installere egen olje - el- eller pelletsbrennere som alternativ  til fjernvarmen og / eller koble seg fra. De må betale prisen selv om de blir flådd til skinnet av fjernvarmeprisen.
 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så nå kan kraftselskapene flotte seg med store inntekter til våren og beboerne i lag og sameier belage seg på økning i fellesutgiftene med en solid skattegave til stat og kommune som eiere. Stat og kommuner kommer til å ta ekstra utbytte fra kraftselskapene i titalls milliarder som de skal fråtse i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vet media om dette? Eller dekker de over det offentliges skjeletter i skaper? 

Ved å søke finner jeg nesten ikke noe om det på Google. Det meste av medias artikler er nå på betalingsløsninger og ikke søkbare. Eller er tema for komplisert? Jeg husker Nordstrands Blad hadde to separate helsider om akkurat dette en gang på slutten av 1990-tallet. Der en anklaget Oslo Energi for lureri, og OE svarte noen dager senere. Jeg syns svaret var ganske svevende og unnvikende den gangen. Men så flyttet jeg og glemte det.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Sampson said:

Strøm har jo vært svindel i mange år allerede, vet ikke om noen hever bryna lenger. Nå har jo forbrukerrådet nylig tatt halvparten av tilbyderne av strøm for aktiv svindel så spørs om media ikke er mettet snart. Lite skjer.

Agva kraft er en av verste svindlerne. Tusen forskjellige avtaler, binding og betingelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dart skrev (1 time siden):

Jeg husker Nordstrands Blad hadde to separate helsider om akkurat dette en gang på slutten av 1990-tallet. Der en anklaget Oslo Energi for lureri, og OE svarte noen dager senere. Jeg syns svaret var ganske svevende og unnvikende den gangen. Men så flyttet jeg og glemte det.

Har noen tilgang til arkivet i Nordstrands Blad og kan finne de to artiklene?  Selv jeg klarer ikke få tak i dem! Og jeg er ikke hvem som helst 🙂 

Det stoffet er sentralt og viktig.

Lenke til kommentar
Dart skrev (11 minutter siden):

Har noen tilgang til arkivet i Nordstrands Blad og kan finne de to artiklene?  Selv jeg klarer ikke få tak i dem! Og jeg er ikke hvem som helst 🙂 

Det stoffet er sentralt og viktig.

Tror et prøve-abonnement koster deg ca fem kroner for fem uker ..? 

Edit: At de har et søkbart arkiv over artikler fra 90-tallet tror jeg dog er langt mer usikkert. Neppe!

Er du skikkelig heldig kan du laste ned PDF'er og manuelt søke i de selv?

Men prøv biblioteket, eller andre databaser med nyhetsarkiv?

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Fjernvarme er en rimelig ressurs som ellers ville gått til spille. Men når det er kaldt må man også bruke dyrere energi som strøm eller bioolje. Så det er ikke gi-bort-energi."

Hvis det var så rimelig burde det vært satt flere pristak. Ett der det ikke skulle utgjøre mer enn nettleie + strøm (ser ingen grunn til at fjernvarmen skal være snylter som ikke bidrar med elavgift) og et annet på maks 70 øre/kwh. En slik behandling ville gitt mer markedsmessig likhet med eneboliger som fyrer med ved og strøm. (Over 70-80 øre så begynner man å fyre med ved)

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
Lenke til kommentar

... drømmer om å starte vannselskap, og få monopol på å lever ut vann til befolkningen.

Da kan jeg vel ta den prisen jeg vil, og selvfølgelig skal den variere masse alt ettersom det regner lite/mye, samt at renseanlegg, pumper, etc., jo bruker mye strøm, så jeg kan vel egentlig legge meg på samme linje som strømprisen?

🥴

Endret av qualbeen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

qualbeen: selv om det du sier høres sykt ut, så skjer dette allerede. I Australia har bøndene lang erfaring med å måtte forholde seg til en vannbørs med priser som hopper opp med en gang det er meldt lite nedbør. Når coronaen herjet som verst i media ble det oprettet en vannbørs i USA og det jobbes også med å få på plass dette i EU

https://www.cnn.com/2020/12/07/investing/water-futures-trading/index.html

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, hoj said:

" Selv om fjernvarme ofte kommer fra avfallsforbrenning eller spillvarme, følger den nemlig strømprisen. Logikken er at du som fjernvarmekunde ikke skal betale mer enn om du hadde brukt strøm."

Argumentene fra Fortum Oslo Varme eller hvem de nå er, henger ikke på greip:

Om man kjøper el, så kan den anvendes i en varmepumpe og man får ut ca. 4 ganger mer energi enn man putter inn! Fjernvarme er et simpelt produkt som burde koste ca. 1/3 av el. Eller for å si det på en annen måte fjernvarme er ikke el. Et lite kurs i termodynamikk er på sin plass for noen, bl. a. Trygve Mellvang Tomren-Berg.

 

Enig at rikritg prising ligger på 1/2 til 1/3 av strøm grunnet varmepumper. Til den prisen hadde vi nok sett konkurser. Eller sagt på en annen måte - Fjernvarme er i et fritt marked ikke konkurransedyktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Selvstendigsaas skrev (8 timer siden):

med priser som hopper opp med en gang det er meldt lite nedbør.

SvartePer

Økonomer og statistikere har sammen oppdaget at når vi ikke klarer å handle i billige tidsluker av praktiske årsaker, ikke har noe lager av varen eller tjenesten ikke kan kjøpes i løpende abonnement og prisen er ( mer eller mindre ) uforutsigbar, så oppdager vi ikke ( kalkulerer ikke fram ) at vi betaler mere enn vi ville betalt med en stabil pris. De kan også illudere "konkurranse" mellom leverandører og manipulere prisene når det trengs penger til utbytte og vedlikehold. Prissamarbeid blir nesten umulig å oppdage for dem som skal oppdage slikt. At prisen øker pga rykter om lite tilgang er lik en nervøs børs. Hvis prisen øker etter at det er blitt lite vann er ikke, fordi da kan alle se at prisen vil øke og kan kjøpe opp før. 

Bensinprisen på en pumpe som er lavest på mandag og dyrest på fredag og lørdag, det vet vi alle om, men vi klarer ikke time kjøpet vårt, og skylder oss selv for at vi ikke så ofte får billig bensin. Min bil er ladbar hybrid og bruker veldig lite bensin. Bensin brukes bare om vinteren. I høst har jeg fylt 4 ganger - 10 liter pr uke på mandag morgen da prisen var opp til 3 kroner billigere enn foregående fredag. 2 av fyllingene fikk jeg veldig billig bensin, og to ble 50 øre dyrere pr liter. Det er litt som aksjehandel der men selger og kjøper f eks fond i småporsjoner for å treffe i hvert fall noen gunstige tidsluker og prøve å treffe noen nedgående kurver.

Min oppfordring til "fair trade" er at overskudd går tilbake til de som betalte.
Men tema i denne tråden er at de som betaler alltid må dekke underskuddet , men får ikke noe av overskuddet.

Litt som at du kjøper et lodd, og om du vinner så får du bare tilbake det du betalte for loddet, og ingenting av premien. Om du IKKE vinner du så får du heller ikke tilbake innsatsen. Det kalles svarteper. En taper.

Vi har jo oppdaget at de som skal drive nonprofit har så ulike priser på samme tjeneste at vi forstår at vi blir lurt. Det er ikke 5 ganger så dyrt å innvilge en byggesøknad i en kommune som i en nabokommune. Det koster ikke OBOS 6000 kr å endre et eierskap på 10 min på en skjerm og skrive ut et ark. Det koster ikke skifteretten 13 000 kr å sende et ark til en advokat. Vi forstår også at "service" på en bil ikke er seriøst prisen når den koster 6000 kr hos BOS og 1200 kr et annet sted. Du har fått svarteper hvis du føler du ikke har noe valg enn å betale. 

De som bruker fjernvarme er låst til den. MONOPOL heter det. De har ingen pipe, og gassen koster like mye som strømmen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...