Gå til innhold

Test: Vi mister munn og mæle i førersetet på Mercedes-Benz EQS


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (50 minutter siden):

Du må ikke ta det at jeg ikke liker måten tyskerne selger bilene sine personlig. Det har ingenting med deg å gjøre. Du kjøper det du vil og jeg det jeg vil. Jeg skrev om den prosessen fordi jeg ikke liker den, det er ikke noe du "kan ta meg på" her. Jeg er veldig godt kjent med valgene til Mercedes og har hatt Mercedes. Jeg likte ikke prosessen rundt bestilling da og ikke nå. Om det er annerledes for deg er det helt greit. Dette handler om følelser og det eksisterer ikke noe fasitsvar så kan vi droppe det nå?

Man må kjøpe ny bil ofte når irritasjonsmoment under valg av utstyr avgjør hvilken bilprodusent man går for?😳 

Hvis jeg etter å ha lest meg opp og prøvekjøring hadde landet på en bil måtte det ha oppstått gigantiske irritasjonsmoment for at jeg skulle ha kansellert kjøpet og heller valgt et annet merke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Joooakim said:

Man må kjøpe ny bil ofte når irritasjonsmoment under valg av utstyr avgjør hvilken bilprodusent man går for?😳 

Hvis jeg etter å ha lest meg opp og prøvekjøring hadde landet på en bil måtte det ha oppstått gigantiske irritasjonsmoment for at jeg skulle ha kansellert kjøpet og heller valgt et annet merke.

Hehe nei du bilkjøp er sjeldent her gitt. Målet er bli bilfri om et par år.

Det er noe med prosessen rundt bilkjøp. Du vet hva folk sier og tenker om bilselgere? Når ikke selger engang har full oversikt over pakkene og hvorfor endringene skjer så drar det ut i langdrag å få bestilt bil. Er det noe jeg virkelig misliker så er det å tilbringe tid hos bilforhandlere. Faktisk gjelder det butikker generelt. Foretrekker å kjøpe alt fra min egen stue fra pc'n eller mobilen. Sleske selgertyper er jo ikke utplassert for å gi gode råd, hjelpe deg eller veilede på noe vis, de er der for egen lønn og sjefenes bonuser. Det handler jo kun om profitt. Og når de ikke engang kan egen portefølje skikkelig så går det masse tid vekk og det blir en dårlig opplevelse. Skal en først blåse masse penger så bør en føle seg bra etterpå vel? Og ikke føle seg litt som en bonde som akkurat ble narra i en port?

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nødvendig å bruke så mykje tid hos forhandlaren då? Alt finnes på nett og du kan setje saman bilen som du vil utan å i det heile tatt ta turen. Om noko så stolar eg meir på prislistene enn ein forhandlar.

No har fort dei dyrare tyske merkene prislister lange som fy, men skal ein først kjøpe ny bil, og spesielt ein så dyr, så er det greit å gå gjennom alt.

Sjølvsagt er ein selgar der for å få pengar inn i selskapet, men det finnes mange type selgarar der ute. Er du ikkje nøgd med ein så prøv ein anna. 

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
2 hours ago, arosnes said:

Når kommer den som stasjonsvogn?

Såvidt jeg vet kom aldri S klasse i stasjonsvogn vel? Da er det nærliggende å tro at det samme går for EQS, for den er vel i bunn kun en elektrisk S klasse? Så jeg tipper den aldri kommer i stasjonsvogn. Det markedet er vel heller ikke like hot lengre som det var tidligere? Nå har vel suv spist opp mye av det, i det minste i Norge mener jeg å huske fra reg.stat. 

Lenke til kommentar

Mao er dette en slags "fossilisert" Model S med 3 skjermer foran (jeg trodde opprinnelig det var en fancy stor ikke-standard formfaktor-skjerm) som er trege, med fossilbilens analoge visere for de nærmest fossile sjåførene som synes dette er noe bra, med en treg/lite responsiv liten skjerm for passasjeren foran så vedkommende kan... spille tetris.

Kamskje eneste positive her er massasje i setene, det hjelper på med lange turer. Trodde jeg nesten skulle lese en artikkel om en slags TMS-killer men skjønte fort at det er en overpriset bil for spesialinteresserte, som i all hovedsak fokuserer på utdatert "luksus", enn hva det begrepet måtte bety for oftest menes med deg fortidens snobberi.

Forresten er det en villedende beslrivelse/skrivefeil: "heads up display" betyr ikke skjermen over rattet. Den bør kalles noe annet. HUD er display i førerens synsfelt, sett direkte fremover, noe denne bilen ikke har.

Noe annet som er litt rart er ingen frunk. Hva har den tyske bilkempen gjemt der da? He he. Litt rart også å se detaljer i krom. Dette, pluss midtkonsollen og noen andre ting gir en følelse av at noen har tatt en TM3 fra 2019 og ødelagt den fullstendig 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (8 timer siden):

Mao er dette en slags "fossilisert" Model S med 3 skjermer foran (jeg trodde opprinnelig det var en fancy stor ikke-standard formfaktor-skjerm) som er trege, med fossilbilens analoge visere for de nærmest fossile sjåførene som synes dette er noe bra, med en treg/lite responsiv liten skjerm for passasjeren foran så vedkommende kan... spille tetris.

Kamskje eneste positive her er massasje i setene, det hjelper på med lange turer. Trodde jeg nesten skulle lese en artikkel om en slags TMS-killer men skjønte fort at det er en overpriset bil for spesialinteresserte, som i all hovedsak fokuserer på utdatert "luksus", enn hva det begrepet måtte bety for oftest menes med deg fortidens snobberi.

Forresten er det en villedende beslrivelse/skrivefeil: "heads up display" betyr ikke skjermen over rattet. Den bør kalles noe annet. HUD er display i førerens synsfelt, sett direkte fremover, noe denne bilen ikke har.

Noe annet som er litt rart er ingen frunk. Hva har den tyske bilkempen gjemt der da? He he. Litt rart også å se detaljer i krom. Dette, pluss midtkonsollen og noen andre ting gir en følelse av at noen har tatt en TM3 fra 2019 og ødelagt den fullstendig 😄

Haha, det eneste som ikke var helt på bærtur i dette patetiske innlegget er at nei, du har rett, dette er ingen "Tesla-killer". Den opererer i et segment det Tesla ikke har noen bil, ikke har noen planer om å lage noen bil og heller ikke har kompetanse til å lage noen bil.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gavekort said:

Aaaand... Time!

Det tok ikke lang tid før noen skulle nevne Tesla, og attpåtil med en syrlig og lite konstruktiv tone.

Slår aldri feil. Først var det ps versus xbox, så var det samsung vs iPhone, nå er det Tesla vs whatever. Sånn for ordnes skyld, jeg synes bilen er overpriset for hva den leverer, samt at infotainment systemet virker utdatert. Men, nå er jeg heller ikke målgruppen hverken aldersmessig eller økonomisk, så i det store og det hele blir det sikkert en bil som appellerer til sin vanlige målgruppe.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 minutter siden):

Slår aldri feil. Først var det ps versus xbox, så var det samsung vs iPhone, nå er det Tesla vs whatever. Sånn for ordnes skyld, jeg synes bilen er overpriset for hva den leverer, samt at infotainment systemet virker utdatert. Men, nå er jeg heller ikke målgruppen hverken aldersmessig eller økonomisk, så i det store og det hele blir det sikkert en bil som appellerer til sin vanlige målgruppe.

Jeg er 100% sikker på at dersom du hadde prøvd bilen, så ville du synes den fremstod som rimelig. Det fantastiske ved en skikkelig premiumbil er vanskelig å formidle gjennom bilder og videoer. Når det er sagt, utdatert infotainment? Hvilke infotainmentsystemer er da up to date? Rekordstore skjermer, klasseledende HUD, bilbransjens kraftigste computere. Tror du vil slite med å finne noe som er mer up to date.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Jeg er 100% sikker på at dersom du hadde prøvd bilen, så ville du synes den fremstod som rimelig. Det fantastiske ved en skikkelig premiumbil er vanskelig å formidle gjennom bilder og videoer. Når det er sagt, utdatert infotainment? Hvilke infotainmentsystemer er da up to date? Rekordstore skjermer, klasseledende HUD, bilbransjens kraftigste computere. Tror du vil slite med å finne noe som er mer up to date.

 

Det er mye mulig! Har for lengst innsett at bil handler om følelser, og samma hva som er årsaken til at man føler det man gjør, skal jeg ikke sitte her å si at det ikke er reelt. Har sittet på med mercedes(er?) før, og ser helt klart appellen - de er svært behagelige. Allikevel, for meg personlig (30 årene, mer teknisk interessert noe som kan forklare synet mitt), er bil blitt som mobiler; det handler om å være med i tiden og ikke bare lene seg på gamle mantraer. Bil i dag er en totalpakke blandet av batteri, kjørekomfort, teknologi, effektivitet, ladenettverk, etikk, funksjonalitet, brukervennlighet mm. Derimot vil andre folk vektlegge helt forskjellige ting i hva som er en god bil, ergo svaret mitt er nok kun gjeldende for folk som er like som meg. Når det kommer til infotainment så mener jeg fortsatt at tyskerne har  litt å lære, samt at den videoen jeg så (skal se om jeg kan finne den igjen) fra noen måneder siden ga et inntrykk av litt "sluggish" grensesnitt hvor ting virker litt som en treg mobil. Egentlig burde de kanskje bare utsourced hele softwaren til andre og heller fokusert på det de kan best - det mekaniske rundt bil. Edit: tenker at Polestar og Tesla er verd å studere for hva som er tidsktuelle infotainment systemer, eventuelt Android løsningene.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal gå for denne siden jeg får skattefritak for halve bilen :)

EDIT:
Nei jeg står nok over. Ble ganske skuffet over at de har fjernet det jeg alltid har sett som luksus med slike biler. Gode høykvalitets knapper for viktige funksjoner.

En mercedes med plexiglass fra dør til dør er ikke bilen for meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Bruker folk virkelig infotainment systemene i biler lenger? Jeg har aldri brukt det der. Setter den på BT audio og der står den.

Ikke godt å si, er det data på sånt? Selv skulle jeg gjerne brukt noe sånt fremfor å fikle med mobilen, men iom. at bilen min er i motsatt ende av luksus-skalaen er jeg heldig om jeg får aux til å fungere sånn noenlunde... (dette er også en av grunnene til hvorfor jeg verdsetter gode infotainment systemer i andre biler jeg har prøvekjørt).

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 timer siden):

Haha, det eneste som ikke var helt på bærtur i dette patetiske innlegget er at nei, du har rett, dette er ingen "Tesla-killer". Den opererer i et segment det Tesla ikke har noen bil, ikke har noen planer om å lage noen bil og heller ikke har kompetanse til å lage noen bil.

Ja, he he  de gjør det: museumsegmentet.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 timer siden):

Aaaand... Time!

Det tok ikke lang tid før noen skulle nevne Tesla, og attpåtil med en syrlig og lite konstruktiv tone.

Det tok ikke lang tid før noen  tok seg nær at en såpass pompøs og overdreven artikkel der folk mistet "munn of mæle" over so-so ytelse og treg skjerm med tetris ble kritisert. 

Lenke til kommentar
nessuno skrev (1 time siden):

Det tok ikke lang tid før noen  tok seg nær at en såpass pompøs og overdreven artikkel der folk mistet "munn of mæle" over so-so ytelse og treg skjerm med tetris ble kritisert. 

Det virker ikke som du forstår hva S-klasse er, siden du er så opphengt i ting denne bilen ikke konkurrerer på. Det blir litt som å si at huset ditt er like luksuriøst som slottet, fordi du har større vinduer i funkishuset ditt. Eller at du stusser over at folk kjøpte VW Passat før elbilene kom, når de kunne kjøpt en Ferrari som gruser den på ytelser. Det gir ikke mening og er ikke sammenlignbart.

Det er for øvrig helt greit at du ikke skjønner hva S-klasse er, for den bilklassen er ikke laget for allmennheten. Du synes spill i midtkonsollen, sorte vinduslister og ytelser er kjempeviktig, så da er nok Tesla Model S best for deg. Det skal også nevnes at det er så å si umulig for hvermannsen å forstå hva det vil si å sitte i en Mercedes S-klasse eller BMW 7-serie før man har har gjort det. Selv motorpressen sliter med dette når de presterer å kalle VW (som betyr folkevogn på norsk) som premium, så uvitenheten din er unnskyldt. 

Men jeg kan garantere deg at dersom du noen gang setter deg inn i en ny Mercedes S-klasse, så vil du aldri noen gang igjen sette deg i Model S-en din og tenke at det føltes helt likt. Aldri.

Avslutningsvis er jeg veldig spent på hva du kjørte før du kjøpte Tesla Model S. For du er en rimelig nyfrelst hykler, dersom du kjørte noe annet enn biler med ytelser fra øverste hylle. Jeg krysser fingrene for at du i det minste holdt deg unna dieselbiler.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Avslutningsvis er jeg veldig spent på hva du kjørte før du kjøpte Tesla Model S. For du er en rimelig nyfrelst hykler, dersom du kjørte noe annet enn biler med ytelser fra øverste hylle. Jeg krysser fingrene for at du i det minste holdt deg unna dieselbiler.

Hehe jeg var av dem som kjøpte diesel. Diesel var så bra og også miljøvennlig. Legg til vesentlig lavere forbruk og literpris så ble det diesel på meg. Nå er det noen år siden, det var 2 ting jeg virkelig likte med diesel'n. Veldig bra mellomdrag, som gjorde forbikjøringer raske og effektive og lavt forbruk. Det var naturligvis andre ting, som komfort, kvalitet osv. Akselerasjonen i elbiler er noe som virkelig gir meg masse glede, får meg i godt humør og jeg kan kjenne på den uten å risikere å bli fotgjenger. Hysterisk morsomt. 

Idag er det kun elbil som gjelder for meg, og har vært i noen år nå. Jeg kan ikke se at jeg noen gang går tilbake til ICE, med mindre jeg skulle finne på å restaurere feks en eldre bil uten samtidig å elektrifisere den. Men det ville vel vært aller best og samtidig oppgradere drivlinjen til elektrisk også ta en tur til Tüv å få den godkjent. Snakk om entusiastbil som kan brukes uten støy og lokale utslipp. 

EQS ville jeg nok vurdert om jeg trengte plassen eller var ute etter bil til over 1 mill. For det var mye jeg likte med Mercedes'n og det var bare E klasse. EQS bør være langt bedre. Men jeg ville nok ventet et år slik at evt. barnesykdommer er lukt vekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...