Gå til innhold

Test: Vi mister munn og mæle i førersetet på Mercedes-Benz EQS


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (1 minutt siden):

Men det ville vel vært aller best og samtidig oppgradere drivlinjen til elektrisk også ta en tur til Tüv å få den godkjent. Snakk om entusiastbil som kan brukes uten støy og lokale utslipp. 

 

TuV har ikke myndighet til å godkjenne biler, kun til å verifisere at bilen tilfredstiller gjeldende standarder. Mao for at SVV skulle tatt i mot deg med et smil, så måtte den allikevel tilfrestillt alle gjeldende standarder, og da kan man like godt bruke SVV som godkjenningsorgan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, AL123 said:

TuV har ikke myndighet til å godkjenne biler, kun til å verifisere at bilen tilfredstiller gjeldende standarder. Mao for at SVV skulle tatt i mot deg med et smil, så måtte den allikevel tilfrestillt alle gjeldende standarder, og da kan man like godt bruke SVV som godkjenningsorgan.

Mulig det, men eg kjenner ein som har bygd om et par BMW'r og uten tüv papirer fikk han de ikke godkjent. Med papirer fra tyskland sklei de rett gjennom og fikk godkjent større motoreffekt osv. Men jeg har aldri bygd noe slikt selv så jeg kjenner ikke prosessen men tror nok jeg hadde snakket med noen som faktisk har vært gjennom prosessen selv fremfor å stole på råd fra randoms på forum. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Mulig det, men eg kjenner ein som har bygd om et par BMW'r og uten tüv papirer fikk han de ikke godkjent. Med papirer fra tyskland sklei de rett gjennom og fikk godkjent større motoreffekt osv. Men jeg har aldri bygd noe slikt selv så jeg kjenner ikke prosessen men tror nok jeg hadde snakket med noen som faktisk har vært gjennom prosessen selv fremfor å stole på råd fra randoms på forum. 

Det er fordi han har kjøpt komponenter som TuV har verifisert, og da sier ofte SVV at det er greit. Nå har SVV explisitt gått ut og advart folk mot å prøve elkonvertering av ICE biler, og sagt at de av sikkerhetshensyn kommer til å kreve mye dokumentasjon på at alle forskrifter er fulgt, så det blir litt annerledes. Å få TuV til å gjennomgå en slik ombygging vil trolig koste millioner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Koster det ikke flere hundretusener å godkjenne en bil på TûV?

Som sagt, TuV har ikke myndighet til å godkjenne noe som helst, kun verifisere at forskrifter er fulgt. Kun SVV kan godkjenne biler i Norge. TuV tar vel typisk konsulenttimepris på 1-2 lapper i timen, så prisen kommer nok an på hva man ønsker de skal se på. En komplett elbilkonvertering med de krav SVV stiller, ville nok fort kostet noen millioner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, AL123 said:

Det er fordi han har kjøpt komponenter som TuV har verifisert, og da sier ofte SVV at det er greit. Nå har SVV explisitt gått ut og advart folk mot å prøve elkonvertering av ICE biler, og sagt at de av sikkerhetshensyn kommer til å kreve mye dokumentasjon på at alle forskrifter er fulgt, så det blir litt annerledes. Å få TuV til å gjennomgå en slik ombygging vil trolig koste millioner.

Ok. Men kanerne har feks att crate motorer. Og de har nå eller får straks crate conversion kit for elektrifisering. Så regner med det bør bli mulig også i norge? Om du har papirer fra produsenten så bør det vel gå bra? 

Eller hva om hele drivlinje og motor og batteripakke samt invertere kommer fra samme elbil? Da bør en vel klare å få godkjent det uten at det koster millioner?

Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

Ok. Men kanerne har feks att crate motorer. Og de har nå eller får straks crate conversion kit for elektrifisering. Så regner med det bør bli mulig også i norge? Om du har papirer fra produsenten så bør det vel gå bra? 

Eller hva om hele drivlinje og motor og batteripakke samt invertere kommer fra samme elbil? Da bør en vel klare å få godkjent det uten at det koster millioner?

Vanskelig å si, har ikke kontroll på hele prosessen, typegodkjenningen i Europa ECWVTA omfatter noen tusen sider med direktiver, og det er noen år siden jeg pløyde gjennom dem. Men ettersom SVV, som de siste årene har blitt veldig liberale mtp ombygging i utgangspunktet ikke vil ha noe av det, så tror jeg det blir vanskelig uansett. Spesielt med tanke på at de mener elektriske amatørbygde kjøretøy er helt OK. Uansett, ser ærlig talt ikke poenget med det i en veteranbil. Når alle faktorer ellers er like, vil en bil med forbrenningsmotor alltid være mer spennende. Skal man bygge en kult elkjøretøy, så må det være på elkjøretøyets egne premisser for å bli særlig spennende tror jeg, så jeg hadde nok valgt å heller bygge en elbil fra grunnen av og skape en egen "elbilestetikk"

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Det virker ikke som du forstår hva S-klasse er, siden du er så opphengt i ting denne bilen ikke konkurrerer på. Det blir litt som å si at huset ditt er like luksuriøst som slottet, fordi du har større vinduer i funkishuset ditt. Eller at du stusser over at folk kjøpte VW Passat før elbilene kom, når de kunne kjøpt en Ferrari som gruser den på ytelser. Det gir ikke mening og er ikke sammenlignbart.

Det er for øvrig helt greit at du ikke skjønner hva S-klasse er, for den bilklassen er ikke laget for allmennheten. Du synes spill i midtkonsollen, sorte vinduslister og ytelser er kjempeviktig, så da er nok Tesla Model S best for deg. Det skal også nevnes at det er så å si umulig for hvermannsen å forstå hva det vil si å sitte i en Mercedes S-klasse eller BMW 7-serie før man har har gjort det. Selv motorpressen sliter med dette når de presterer å kalle VW (som betyr folkevogn på norsk) som premium, så uvitenheten din er unnskyldt. 

Men jeg kan garantere deg at dersom du noen gang setter deg inn i en ny Mercedes S-klasse, så vil du aldri noen gang igjen sette deg i Model S-en din og tenke at det føltes helt likt. Aldri.

Avslutningsvis er jeg veldig spent på hva du kjørte før du kjøpte Tesla Model S. For du er en rimelig nyfrelst hykler, dersom du kjørte noe annet enn biler med ytelser fra øverste hylle. Jeg krysser fingrene for at du i det minste holdt deg unna dieselbiler.

Oi, den satt såpass, ja! He he.

Vel, som sagt, pompøs "luksus" for pompøse merkevare-snobber. Akkurat som Porsche sine el-modeller er der med sine "lounge" og "sportslige egenskaper" for folk som har sett banekjøring bare på tv, så er slik "luksus" for de som synes at i herrens år 2021 så er en treg skjerm på en bil for 1M++ helt ok, samt at bokstavelig blåkopi av TM3 sin midtkonsoll og lister i krom anno 2019 er liksom "luksus".

Ang hva jeg kjørte så var det egentlig Z1000, så kjøpte jeg en 2019 TM3 en stund, så ga jeg 3'en til damen og kjøpte en TM3(p) 2021 og en Z H2 (2021), siden Plaid+ ble kansellert, tenkte jeg venter til bedre tider med litt store kjøp og heller kjøper noe billig foreløpig. Jeg vet, ingen av de lever selvfølgelig opp til luksusen med å kunne spille tetris fra passasjersetet 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Å bli så lyrisk over en Mercedes drosje er litt fonøyelig.
Også "ordkrigen" mellom visse her.
Alle har vel sittet i eller kjørt en S-klasse? Ivertfall vi som har noen år på baken?
At Mercedes S-klasse alltid har hatt en aura av "luksus" og "kvalitet" er vel udiskutabelt, selv om den er helt vanlig som drosje mange steder (fordi drosje-eiere liker å ha en bra arbeidsplass og ihvertfall tidligere ett forutsigbart vedlikhold). Men det er nok mest føleri ute og går her og tradisjon.

En bil til halvannen million er like uoppnåelig som en Plaid til noe rimeligere.
Men de apellerer jo til helt forskjellige kundegrupper.
@nessuno og undertegnede er helt klart i målgruppen for Plaid...😜

Lenke til kommentar

For de som er i markedet for så dyre biler så vil det vel føles naturlig å prøve begge, både EQS og Plaid? Og utfallet er neppe gitt heller. 
Plaid er jo et udyr når det kommer til skyv og det butter jo ikke imot lengre som før, bare massivt skyv til langt nord om 200 kmt. Sømmene på seter og dører samt lyden og feelingen i EQS får kanskje en tøff kamp fordi gleden av den hysterisk kjappe Plaid blir så markant forskjellig fra EQS. Men EQS kommer i AMG utgave, og da blir det kanskje annerledes?

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (5 minutter siden):

Men det er nok mest føleri ute og går her og tradisjon.

 

Det er nok ikke det. Jeg er ikke noen limmofyr (eller Plaidfyr for den del), og foretrekker biler som veier godt under halvparten av disse bilene. Men det er nå slik at blant masseproduserte biler, så er "luksusklassen" ledestjernen når det kommer til ny teknologi, og det har aldri blitt lansert en S-klasse som ikke umiddelbart har blitt klasseleder og ledende på ny teknologi. S-klasse er rett og slett en teknisk Tour de Force, og selv om den kanskje ikke er best på noen områder, så er det derfor ikke uten grunn at den ofte blir omtalt som verden beste bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Folk som vurderer eqs har vel såpass mange gleder i livet at de ikke trenger 1G akselerasjon eller retardasjon for å smile. 

Jeg foretrekker sportslige biler fremfor limmoer, men hadde hellet tatt en fransk GTI bil enn en Plaid dersom jeg skulle ha en bil med kjøreegenskaper som kunne fremkalle et smil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Folk som vurderer eqs har vel såpass mange gleder i livet at de ikke trenger 1G akselerasjon eller retardasjon for å smile. 

Javel? Du tenker at feks depresjoner kun rammer fattigfolk uten midler til gode opplevelser? Eller at fattigfanter uansett aldri vil oppleve noe som toppes av en Plaid så de kan like godt bare gå for den? For et merkelig innlegg. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Javel? Du tenker at feks depresjoner kun rammer fattigfolk uten midler til gode opplevelser? Eller at fattigfanter uansett aldri vil oppleve noe som toppes av en Plaid så de kan like godt bare gå for den? For et merkelig innlegg. 

Er nok mer det at om en har råd til en limmo, så har man råd til banebiler også som gir betydelig mer kjøreglede enn en tung elbil, selv om den går kjapt rett frem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bojangles skrev (Akkurat nå):

Javel? Du tenker at feks depresjoner kun rammer fattigfolk uten midler til gode opplevelser? Eller at fattigfanter uansett aldri vil oppleve noe som toppes av en Plaid så de kan like godt bare gå for den? For et merkelig innlegg. 

Det første er vel mulig. 

Det andre er vel at om du må ha en plad for å smile eller få lykkefølelse ville jeg ikke ha byttet liv med deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (54 minutter siden):

Å bli så lyrisk over en Mercedes drosje er litt fonøyelig.
Også "ordkrigen" mellom visse her.
Alle har vel sittet i eller kjørt en S-klasse? Ivertfall vi som har noen år på baken?
At Mercedes S-klasse alltid har hatt en aura av "luksus" og "kvalitet" er vel udiskutabelt, selv om den er helt vanlig som drosje mange steder (fordi drosje-eiere liker å ha en bra arbeidsplass og ihvertfall tidligere ett forutsigbart vedlikhold). Men det er nok mest føleri ute og går her og tradisjon.

En bil til halvannen million er like uoppnåelig som en Plaid til noe rimeligere.
Men de apellerer jo til helt forskjellige kundegrupper.
@nessuno og undertegnede er helt klart i målgruppen for Plaid...😜

Ja, vel, om man betaler mye skal man få mye! Du minner meg om en som har kjøpt seg en 1911 fra han berømte dansken... husker ikke hva han het igjen. Og skrøt av at sleiden var så custom/tilpasset at den kunne trekkes halvveis og bli hengende der, pga de ufattelig trange toleransene. Så etter å ha skrøte ferdig ble den helt rene pangen lagt i omtrent silke-linet koffert og pakket inn. Jeg sa - men det er jo bare beviset på at den vil streike ved første anledning med minimal forurensing!  Han bøe sur og sa ingenting. I mellomtiden har jeg ikke rengjort min G17 på omtrent ett år, og gjorde markant bedre enn vedkommende i konkurranssen.

Sånn er det her også - joda, har satt i både S, og Maybach, men forskjellen mellom meg og de som velger slik er at jeg er 100% pragmatisk: ytelse trumfer komfort, og bang for the buck trumfer luksus.

Men, som sagt, hvis "aura av luksus" blir den fingeravtrykk-magneten med tetris og synlig treg respons - hvem er jeg å dømme? Og for over en mill, lol.

Ang drosjer ja... vel, for omtent samtlige som vet noe som helst om biler så har Mercedes på den positive siden nærmest legendarisk utholdenhet og omtrent samtlige rekoder i kjørte km for drosjesjåfører er satt i... nettopp Mercedes. Så kvalitet har de, selvfølgelig, null tvil der. Men kvalitet og design fra ett eller annet sted på 90-tallet. Ergo de andre utdaterte detaljene på bilen som egentlig ikke er de jour.

Lenke til kommentar
nessuno skrev (6 minutter siden):

Men kvalitet og design fra ett eller annet sted på 90-tallet. Ergo de andre utdaterte detaljene på bilen som egentlig ikke er de jour.

Javel? Har du noengang åpnet panseret på en bil? Den forrige Teslaen jeg hadde på løftebukken var en 2018 mod, og den hadde luftfjæring fra en S-klasse....fra 90 tallet. Og ABS/ESP fra en 15 år gammel Peugeot varebil. Tror du vil slite med å finne en eneste komponent i S-klasse eller EQS som ikke er helt teknologisk i front.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 minutter siden):

Javel? Har du noengang åpnet panseret på en bil? Den forrige Teslaen jeg hadde på løftebukken var en 2018 mod, og den hadde luftfjæring fra en S-klasse....fra 90 tallet. Og ABS/ESP fra en 15 år gammel Peugeot varebil. Tror du vil slite med å finne en eneste komponent i S-klasse eller EQS som ikke er helt teknologisk i front.

Den har infotainment som i forhold til S er lysår foran, den har ytelse som er langt langt bedre, den har også eget ladenettverk... noe ingen har, den har diskutabelt beste varmepumpen noensinne satt inn i en bil. Hva annet... mer energieffektiv er den.

Åpnet panser? Nei, det har jeg ikke..man har derimot en frunk man faktisk kan åpne, he he.

Å ja! Vent nå litt! Den har helt legendarisk nød-assistanse i tilfelle kollisjon forfra, fra sidene, og til og med bakfra! Ta en titt på YT for å se noen ufattelige split-second manøvre Tesla har tatt.

Men ikke alt er perfekt selvfølgelig - passasjeren foran for eksempel kan ikke spille tetris.

Endret av nessuno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...