Gå til innhold

Dyrt internett får mye av skylden for at Norge faller ni plasser på liste over digital livskvalitet


Anbefalte innlegg

Her er det 600 kr for 100/100 og 700 for 300/300. Prisavslag hvis man har flere tjenester. Ytterligere hastighet for noen hundrelapper ekstra. Hvis man derimot er bedrift må man ut med en nyre og en arm fra hver ansatt for 100/100. Ikke kan man få noe mer enn 100/100 heller. I alle fall ikke uten å betale under bordet. Hvis man nøyer seg med 20/20 fiber som bedrift, holder det med et par nyrer i betaling. Hver måned altså, så da er det om å gjøre å få inn nye ansatte på prøvetid.

Det er ikke bare formuesskatt som rammer bedriftseiere. Man kan risikere å bli ekskludert fra tilstrekkelig båndbredde i tillegg. Eier man en bedrift trenger man verken penger eller båndbredde virker det som. De samme folkene snakker om å utvikle by og distrikt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, digimator said:

litt historiske perspektiver oppi all klaginga?

Ja kanskje både et lite teknisk og historisk perspektiv. GSM kostet vel 2 kroner pr minutt i starten. Så ble det billig, bare 1 krone pr minutt.

Har tilgang til 100 Mbs og 1 Gbs datalinje så mye jeg orker, gjennom døgnet, men bruker 10 Mbs hjemme og på farten.

For utførelse av de aller fleste fornuftige arbeidsoppgaver så fungerer 10 Mbs helt greit. Ser ikke noen grunn til å betale ekstra for noe man ikke behøver.

Man lese reklamen og tro at 100 Mbs er 10 ganger hustigere enn 10 Mbs og at 5G fungerer bedre enn 4G, eller man kan prøve ut i praksis hvordan dette egentlig forholder seg. 10 Gbs med tilnærmet uendelig kapasitet koster i dag fra ca 300,- pr mnd.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Da vil noen raskt vifte med fingeren og si at man bruker for mye. Bedre å kunne betale hva det koster og få det man skal ha.

Det er en eneste ting som virker på sosialister og det er denne kombinasjonen.
A_Clockwork_Orange_Title.jpg
innov8rs-workshop-measuring-innovation-1

Kanskje en dag vil de slutte å ta fisk fra de som har fisket og gi fisk til de som ikke har fisket.

Man trenger ikke regulere noe enten det er økonomien, resurser eller klimaet. Alt regulerer seg selv. Det er noen mennesker som tror at det behov for å detaljstyre alt og trekke det som er godt ned til minste fellesnevner slik at alt er like dårlig. Min far tvang meg til å spise det utgåtte brødet først slik at vi fikk to dårlige brød i stedet for ett godt.

Såklart, bare se hvor bra dette fungerer i eksempelvis USA.

Ingen sa alt, det var snakk om kjærne infrastruktur. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (57 minutter siden):

Her er det 600 kr for 100/100 og 700 for 300/300. Prisavslag hvis man har flere tjenester. Ytterligere hastighet for noen hundrelapper ekstra. Hvis man derimot er bedrift må man ut med en nyre og en arm fra hver ansatt for 100/100. Ikke kan man få noe mer enn 100/100 heller. I alle fall ikke uten å betale under bordet. Hvis man nøyer seg med 20/20 fiber som bedrift, holder det med et par nyrer i betaling. Hver måned altså, så da er det om å gjøre å få inn nye ansatte på prøvetid.

Det er ikke bare formuesskatt som rammer bedriftseiere. Man kan risikere å bli ekskludert fra tilstrekkelig båndbredde i tillegg. Eier man en bedrift trenger man verken penger eller båndbredde virker det som. De samme folkene snakker om å utvikle by og distrikt.

Det er noe som Telenor gjør i dag med litt høyere pris med 350/350 (det ble oppgradert fra 300/300) og det leverer jo på hastigheten, litt over i følge Speedtest.net. Men ikke for lenge siden var det stort utfall på T-We-tjenestene som tok nesten en uke og det var også problemer med trygghetsalarmer i kommunene, mobilnett til Telenor Bedrift (mulig seperat sak) osv. Måtte sende inn søknad på kompensasjon og på dette var det motstridende meldinger om 100 kr per påbegynte uke mens på en annet sted stod det at det vil 1 måneds gratis månedsavgift når det tok 1-5 arbeidsdager. Noe lignende skjedde det samme i oktober i fjor. 

Hadde Altibox før, men kvaliteten var dårligere på TV og det var tredjeparts kundestøtte som for eksempel fra vår region var det Altifiber, ikke Altibox før jeg gikk over til Telenor. 

Problemet med sameie og borettslag spesielt nye steder er det ikke så lett å velge mellom leverandører når det for eksempel kun Telenor i området som er ferdigutbygd. Det måtte jeg når jeg flyttet til nytt hus og det sier jo litt om det er monopol når det er husbygging i områdene.

Endret av mads1153
Lenke til kommentar

Vi hadde lenge Telenor, som kun ville gi 20/2 for ~500,-

Men de bestemte seg for å stenge dette.

Da ble Telenor sin løsning at man skulle over på mobilt bredbånd, som her ble ca 50/50 for 1.000,- med begrenset datamengde osv.

 

Et lokalt firma så dette, og lagde en avtale, hvor vi måtte signere med dem for 2 år fremover.

Gratis innlegging og oppkobling av fiber.

400,- per måned.

Nå har vi 500/500.

 

Synes det var en ganske grei deal, men regner med det ikke er så billig sammenlignet med utlandet.

Lenke til kommentar

 

14 minutes ago, Iki said:

Vi hadde lenge Telenor, som kun ville gi 20/2 for ~500,-

Men de bestemte seg for å stenge dette.

Da ble Telenor sin løsning at man skulle over på mobilt bredbånd, som her ble ca 50/50 for 1.000,- med begrenset datamengde osv.

 

Et lokalt firma så dette, og lagde en avtale, hvor vi måtte signere med dem for 2 år fremover.

Gratis innlegging og oppkobling av fiber.

400,- per måned.

Nå har vi 500/500.

 

Synes det var en ganske grei deal, men regner med det ikke er så billig sammenlignet med utlandet.

500/500 her gjennom Haugaland kraft med Altibox tv, 1229,- i mnd... 400 i mnd høres jo nesten ut som utopi..

Lenke til kommentar
Ooinaru skrev (12 minutter siden):

 

500/500 her gjennom Haugaland kraft med Altibox tv, 1229,- i mnd... 400 i mnd høres jo nesten ut som utopi..

Prisen går opp til 600,- per måned etter to år da.

Men virker på kommentarene her som om det fortsatt vil være en grei pris.

BadCat skrev (4 minutter siden):

Du har kanskje ikke så mange alternativer heller?

Vi har kun Telenor sitt mobile bredbånd eller denne løsningen fra en underleverandør hos Altibox.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Iki said:

Prisen går opp til 600,- per måned etter to år da.

Men virker på kommentarene her som om det fortsatt vil være en grei pris.

Vi har kun Telenor sitt mobile bredbånd eller denne løsningen fra en underleverandør hos Altibox.

600,- er jo fremdeles "lite" ift hva andre tilbyr så du har fått en god avtale der 🙂👍

Lenke til kommentar
Iki skrev (6 timer siden):

Vi hadde lenge Telenor, som kun ville gi 20/2 for ~500,-

Men de bestemte seg for å stenge dette.

Da ble Telenor sin løsning at man skulle over på mobilt bredbånd, som her ble ca 50/50 for 1.000,- med begrenset datamengde osv.

 

Et lokalt firma så dette, og lagde en avtale, hvor vi måtte signere med dem for 2 år fremover.

Gratis innlegging og oppkobling av fiber.

400,- per måned.

Nå har vi 500/500.

 

Synes det var en ganske grei deal, men regner med det ikke er så billig sammenlignet med utlandet.

Det er en veldig god deal også i internasjonal målestokk, som oftest må man ut med nesten det dobbelte for 500mb

Lenke til kommentar
daruu skrev (14 timer siden):

Tenk om man kunne ha erstattet kobbernettet med fiber i luftstrekk, der det ennå ikke er byttet ut. Da hadde man spart masse + fått brukt kreosotstolpene som alt står der til noe nyttig...

Slettes ikke uvanlig dette. Både her jeg bor nå, og i min forrige bolig, fikk jeg fiber trukket via eksisterende stolper. 

Ser ofte fiber-kabler på stolper i grunn. Særlig pent er det kanskje ikke, med ymse ledninger hengende på kryss og tvers -- men kostnadseffektivt i forhold til nedgraving, er det absolutt!!

Men .. fiberen kan neppe trekkes via stolper gjennom hele byen. Før eller siden må den vel kobles på noen sentrale aksesspunkt, som av ymse hensyn bør føres under bakken? (Sårbarhet for vær, vind, sabotasje, ulykker, etc.?)

 

Eksempel på sistnevnte: Tidligere i høst ble en gangbru torpedert av en kranbil her jeg bor. Det gikk ikke så bra med broen, men ingen personskader. Uansett, i samme slengen tok bilen også med seg en hengende fiberkabel. Wopps, der var jeg og et par tusen naboer uten fiber et par dager gitt ... 🥴

Fiber i bakken ville motstått dette uhellet. Til gjengjeld er det jo en gjenganger at gravemaskiner ødelegger (dårlig markerte) fiberkabler. 🤷‍♂️

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Telenettet har mye til felles med veinettet. Samme med strømnettet. Alt dette burde kanskje vært offentlig, akkurat som veiene. På de fleste områder er jeg mostander av statlig styring men det er noen unntak. Når det må være et monopol foretrekker jeg at det er staten som eier det.

 

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at Norge ligger ganske langt framme på bygging av internettlinjer eller bygging for infrastruktur som gjør internett mulig

noen amrikanere jeg har snakket med har klaget sin arme nød over ett selskap som heter comcast eller noe

som var eneste leverandør og bare hadde datapakke istedet for fast pris.

Jeg er dog litt enig med enkelte som klager her i tråden at man betaler relativt mye for noe som ikke oppleves som veldig høy hastighet på bredbånds skalaen.

Jeg betaler 719 kr for 150 opp og ned uten tv

Men for å få nett så måtte jeg binde meg ett år enten hos telenor eller Altiboks

for ca 1199 kr måneden og måtte ta tv inkludert i denne pakken enten jeg ville eller ikke

det var dog høyere hastighet og langt mer enn det jeg hadde behov for.

Ferdig med bindingstiden nå da, så nå betaler jeg 719 kr uten tv som jeg sa

Jeg fant også ut at dersom du senker hastigheten hos altiboks her jeg bor så må du binde deg i minst 2-3 måneder på den nye hastigheten men du slipper det om du oppgraderer opp

på Mobilen så har jeg 1 Gb og betaler 219 kr i måneden

det er en slags kombiavtale med strøm men vurderer å skifte der fordi jeg kun kunne få fastpris på strøm i en begrenset periode

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...