Gå til innhold

Longyearbyen stenger kullkraftverket, skal fyre med diesel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Byggene varmes generelt med fjernvarme så den må mates med varme på et eller annet vis. Mange tenker kanskje at varmepumper ikke fungerer særlig bra på Svalbard men det er feil. Varmepumper fungerer helt fint 3 av 4 sesonger. Vintertemperaturene kan riktignok strekke seg ned til der varmepumper blir like ineffektive som panelovner, men det er ikke sånn hele vinteren i strekk. Det er også varmepumpevennlige vinterdager.

Heldigvis trenger man ikke dimensjonere generatorene for varmebehovet på de kaldeste dagene. Det blir mindre spillvarme fra dieselgeneratorene enn fra varmekraftverket men det er fortsatt rikelig med varme. Dette kan selvsagt gå ut i fjernvarmenettet, men jokeren i ermet er at varmen også kan lagres i det gigantiske geovarme-lagret som planlegges, sånn at unødvendig overskuddsvarme fra strømproduksjon om sommeren kan lagres og hentes ut på de kaldeste vinterdagene slik at det supplerer den spillvarmen som produseres da.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
studerebedre skrev (4 timer siden):

Spesielt når sola er under horisonten på vinteren.https://www.svalbardblues.com/svalbard/klima-og-lysforhold/

Å påpeke at det er mørkt i mørketida er bare å slå inn åpne dører. Solceller fungerer godt på Svalbard i det lyse halvåret. Søk opp tidligere saker om temaet og erfaringene fra Avinors anlegg.

ChrisQ skrev (2 timer siden):

Longyearbyen må ha praktiske løsninger som fungerer, hver dag. LYR er ikke et drømmenes teater.

Det sikrer de jo gjennom redundant drift (to diesel-generatorkraftverk). Eller mente du noe spesifikt om at det er for dårlig sikkerhet sammenlignet med det kullbaserte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hoj skrev (12 timer siden):

Svar til Simen1

"Varmepumper fungerer helt fint 3 av 4 sesonger. "

Varmepumpe med tilknytning til sjø, bør vel fungere greit?

Jeg vet ikke. Det kan hente ising på sjøvannsvarmeveksleren kan bli et problem, men jeg aner ikke. Det er bare en første tanke.

Ano__Nym skrev (1 time siden):

Gass bør være rimelig opplagt da det pumpes opp utenfor Finnmark.. Riktignok med spillvarme oppfang og eventuelt fjernvarme av dette.

Gass kan gi noe lavere CO2-utslipp (med mindre gevinsten spises opp av metanlekkasjer). Gass tar mye mer volum å oppbevare enn diesel og må oppbevares under trykk. Det slipper man med diesel. Det gjør sannsynligvis et diesel-lager mindre risikabelt enn gass. Diesel kan nok også enkelt oppbevares i større mengder nært Longyearbyen og dermed være mindre avhengig av regulære leveranser. PS. Anlegget på Melkøya har vel vært ute av drift et års tid nå pga brann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (10 timer siden):

Selv om dieselaggregat ikke klinger så bra idag, så er dette en god forbedring fra kullkraften. Ikke bare reduseres direkte utslipp, men dieselaggregat er også mye mer fleksible når det gjelder variasjoner i belastning. Det gjør det enkelt å fortsette å fase inn solceller som har fungert veldig bra på Svalbard.

Hva med en auro 6 motor med adblue og så renset eksosen i vann .. ,, da dem bygde tunnelen på E 134  på Kongsberg. Renset de co2 ut av tunelvannet  ,, da burde det jo gå greit å spyle eksosen fra alle piper med vann ,for så å rense dem 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 18.9.2021 den 10.44):

Jeg vet ikke. Det kan hente ising på sjøvannsvarmeveksleren kan bli et problem, men jeg aner ikke. Det er bare en første tanke.

Gass kan gi noe lavere CO2-utslipp (med mindre gevinsten spises opp av metanlekkasjer). Gass tar mye mer volum å oppbevare enn diesel og må oppbevares under trykk. Det slipper man med diesel. Det gjør sannsynligvis et diesel-lager mindre risikabelt enn gass. Diesel kan nok også enkelt oppbevares i større mengder nært Longyearbyen og dermed være mindre avhengig av regulære leveranser. PS. Anlegget på Melkøya har vel vært ute av drift et års tid nå pga brann.

Tror ikke plassen er noe problem på Svalbard akkurat. Diesel må bearbeides/raffineres før og sendes rundt halve planeten før den er produsert og levert. Gassen blir kortreist og norsk. 

Lenke til kommentar
Kai skrev (På 18.9.2021 den 10.45):

Hva med en auro 6 motor med adblue og så renset eksosen i vann .. ,, da dem bygde tunnelen på E 134  på Kongsberg. Renset de co2 ut av tunelvannet  ,, da burde det jo gå greit å spyle eksosen fra alle piper med vann ,for så å rense dem 

Jeg vet ikke om det er euro6, fant ikke noe om det, men det kan nok fåes på aggregater, det er jo uansett mye lettere på såpass stabilt belastede motorer enn biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (18 timer siden):

Tror ikke plassen er noe problem på Svalbard akkurat. Diesel må bearbeides/raffineres før og sendes rundt halve planeten før den er produsert og levert. Gassen blir kortreist og norsk. 

Hvor stort trykksatt gasslager trenger de? Hva er sikkerhetsavstanden fra et sånt gasslager til kritisk infrastruktur som boliger, flyplass, havn etc? Det er den plassen jeg tenker på, ikke antall kvadratmeter grunnflate.

Diesel som selges i Norge starter vel sin ferd i Nordsjøen, raffineres i Nederland og skipes tilbake igjen så vidt jeg har skjønt.

Gass kan være kortreist, men man trenger sannsynligvis hyppigere forsyninger pga mindre lager (målt i energimengde) på Svalbard (av sikkerhetsmessige grunner). Hvor stabil er gassleveransene fra Melkøya? De har vel vært ute av drift et års tid nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...