Gå til innhold

Tesla oppdaterer selv­kjørings­programvaren: – Svært imponerende, mener tester. – En folkehelserisiko, mener ekspert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (39 minutter siden):

vjsaoquagvrxswhd5eyz.gif

Vet ikke helt hva du mener det klippet har med saken å gjøre, men det er haugevis av eksempler på at Autopilot redder liv og unngår skade:

Men nå handler artikkelen om FSD og ikke Autopilot eller ulykker generelt, så hva er poenget med å enda en gang spy ut søppel som avsporer diskusjonen fra første stund?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Mathias Klingenberg skrev (59 minutter siden):

En folkehelserisiko i følge en "ekspert" som jobber for en konkurrent av Tesla? Fantastisk.

Og bekymringen fra vedkommende hos Applied Autonomy ser visst bort ifra at en flåte av autonome biler ikke nødvendigvis bare innebærer personbiler, men at det også kan være kjøretøy med kapasitet for flere mennesker, for eksempel autonome busser. Tesla planlegger jo å lage nettopp slike. Så en mulighet er jo å bruke mindre autonome biler i utkanstrøk, og autonome busser midt i byer og slikt.

Endret av hekomo
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Ambisjonen er at programvaren en gang i fremtiden skal bli så bra at bilene blir helt selvkjørende (nivå fem). 

Da skal man altså utvikle disse funksjonene heretter, og det Tesla gjør er ikke greit. Utvikler man nivå 4/5 funksjoner, så skal en følge selvregulering som anbefalt i SAE J3016 med å følge nivå 4 regler for AV utvikling. Da er det lite greit å gjemme seg innunder nivå 2 regler, og det tvinger inn faktiske regulasjoner. Ref NHTSA etterforskningen. 

 

Som jeg skrev for flere år tilbake, så risikerer Tesla å bli en bremsekloss for slik utvikling, siden feil de gjør her berører alle som til nå har klart å regulere seg selv i enighet med bransjen. Da må en kanskje sette harde føringer for regelverk som uten testing ikke nødvendigvis gir best resultat. Kun fordi det eksisterer en idiot blant 100 utviklere. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Da skal man altså utvikle disse funksjonene heretter, og det Tesla gjør er ikke greit. Utvikler man nivå 4/5 funksjoner, så skal en følge selvregulering som anbefalt i SAE J3016 med å følge nivå 4 regler for AV utvikling. Da er det lite greit å gjemme seg innunder nivå 2 regler, og det tvinger inn faktiske regulasjoner. Ref NHTSA etterforskningen. 

Som jeg skrev for flere år tilbake, så risikerer Tesla å ble en bremsekloss for slik utvikling, siden feil de gjør her berører alle som til nå har klart å regulere seg selv i enighet med bransjen. Da må en kanskje sette harde føringer for regelverk som uten testing ikke nødvendigvis gir best resultat. Kun fordi det eksisterer en idiot blant 100 utviklere. 

NHTSA ser vel på Autopilot og ikke FSD. Vet ikke hvorfor du hele tiden blander inn irrelevante ting.

Tesla gjemmer seg ikke bak nivå 2 i det hele tatt, men bruker nivå 2 aktivt for å trene opp systemene sine.

Det er Tesla som leder an, og de andre holder utviklingen tilbake fordi de tyr til dårlige workarounds som Lidar.

Endret av hekomo
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (29 minutter siden):

NHTSA ser vel på Autopilot og ikke FSD.

Begge deler. Ikke bare det, men også testing av funksjoner før det lanseres. Hvordan slikt rapporteres, hvordan ODD defineres osv. Det er rimelig omfattende det de nå skal finne ut av. 

hekomo skrev (29 minutter siden):

Tesla gjemmer seg ikke bak nivå 2 i det hele tatt, men bruker nivå 2 aktivt for å trene opp systemene sine.

Slutt med løgnene dine. De sier til DMV at FSD Beta kun er og skal forbli nivå 2, mens ut til deg og meg, så skal de løse nivå 5. Ypperlig måte å unngå rapportering av uhell på feks. 

hekomo skrev (29 minutter siden):

Det er Tesla som leder an, og de andre holder utviklingen tilbake fordi de tyr til dårlige workarounds som Lidar.

Autonowashing 101. 

For andre som lurer på hva det betyr:

Timestamps er I beskrivelsen, og "autonowashing" er fint forklart og definert der. 

 

Endret av oophus
  • Liker 5
Lenke til kommentar
oophus skrev (24 minutter siden):

Begge deler. Ikke bare det, men også testing av funksjoner før det lanseres. Hvordan slikt rapporteres, hvordan ODD defineres osv. Det er rimelig omfattende det de nå skal finne ut av. 

Slutt med løgnene dine. De sier til DMV at FSD Beta kun er og skal forbli nivå 2, mens ut til deg og meg, så skal de løse nivå 5. Ypperlig måte å unngå rapportering av uhell på feks. 

Det er du som lyver. Det Tesla har sagt til DMV er at FSD-betaen anses for å være på nivå 2, og det er formelt sett for å kunne teste den offentlig. De har ikke sagt at FSD aldri vil bli nivå 5. Dette vet du godt siden jeg har tatt deg i denne løgnen før også.

Og igjen, undersøkelsen går på Autopilot og ulykker der. Og nå er også flere andre selskaper tatt med slik at det ikke bare er Tesla som må sende inn data.

Sitat

 

Autonowashing 101. 

For andre som lurer på hva det betyr:

Timestamps er I beskrivelsen, og "autonowashing" er fint forklart og definert der. 

 

En video laget av en Tesla-hater som jobber for en konkurrent. Så patetisk.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Fascinerende å se at det fremdeles er noen igjen som har trua på selvkjøringsprojektet til Tesla. Alle andre ser at denne åpenbare svindelen er i ferd med å ebbe ut. Selv i de tradisjonelle ekkokamrene har stemningen snudd. Moderatorene på r/teslamotors, som ofte er 100% emosjonelt og finansielt investert i selskapet, jobber overtid for å fjerne kritikk og latterliggjøring fra alle de som har sett lyset etter at de gjentatte ganger over snart 8 år har blitt lurt av Elon  Musk. Det var for eksempel en kar som hadde brukt hele 300 000( LOL ) på Full Selvkjøring opp gjennom årene og til slutt hadde mistet troen. Bedre sent enn aldri, si, når man har brukt like mye på vaporware som andre bruker på en helt ny bil.

Tesla er i en fullstendig blindgate med både feil strategi og utilstrekkelig hardware. Det er grenser for hvor mye man får til med 8 lavoppløselige web-kameraer fra restekassa på Elkjøp. Og er det noen voksne igjen etter at dyktige fagfolk har rømt autonomi-avdelingen i flere omganger? Virker som det er bare er han Karpathy og noen college-studenter som er igjen.

Jeg tipper Elon Musk innerst inne håper at myndighetene stopper det her. Da kan han gjjøre det han er ekspert på når noe går galt. Skylde på noen andre enn sin egen inkompetanse.

Endret av uname -i
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Enig med siste taler. Systemet har åpenbare mangler. Bare noe så enkelt som å merke områder bilen ikke ser er ikke tenkt på. Om bilen ikke ser noe kjører den. Den aner ikke om det er en sving, bakketopp eller annen hindring som gjør at den ikke ser det den må. 

Vi mennesker ser det heller ikke. Men vi er utstyrt med erfaring og intelligens. Når vi ikke ser tar vi høyde for at det kan komme noen akkurat der og har enkle knep for å kunne kjøre sikkert. Det kan være å observere veien lenger bak og vente, bruke stor motorkraft, lytte , se refleksjoner, osv osv. For et system som bare ser uten å ha 3D kart over området blir det rimelig håpløst.

Alle videoer jeg har sett av FSD betal viser slike situasjoner, noen ganger blir dette kommentert av førere om man hører etter. 

Som sagt veien er lang og ser man på skip og fly er alle fartøy utstyrt med AIS for at trafikken skal være trygg. Dette vil nok komme på biler også. Problemet er når andre ting dukker opp som mennesker, dyr, boss , steiner , store hull, dukker opp.

Da har jeg ikke nevnt vær som blokkerer kamera, fryser is over hele bilen glatt føre osv osv. De som tror at dette blir løst i år er optimister.

Teslas system er i grunnen rimelig dårlig selv på banale ting som at den velger å kjøre i feil kjørefelt, ser ikke veisperringer, ser ikke hull eller fartsdumper, har store problemer på parkeringsplasser , skjønner ikke signal fra mennesker(Noe som er obligatorisk for å kjøre bil) ser ikke blinklys osv osv. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

Det er du som lyver. Det Tesla har sagt til DMV er at FSD-betaen anses for å være på nivå 2, og det er formelt sett for å kunne teste den offentlig. De har ikke sagt at FSD aldri vil bli nivå 5. Dette vet du godt siden jeg har tatt deg i denne løgnen før også.

Nei, jeg lyver ikke og du klarer til og med å bekrefte at jeg ikke lyver ved å selv innrømme årsaken til at Tesla fører ei dobbelt moral inn mot DMV og ut mot oss. Inn mot DMV så er FSD's "design intent" kun nivå 2. Ut til oss så er FSD's "design intent" nivå 5. 

FSD's "design intent" er hva som betyr noe her. Det er det som normalt sett setter føringer for hvordan slikt skal utvikles og implementeres. Bransjen har som før regulert seg selv siden de må være i forkant av regler som ikke eksisterer ennå. Den eneste store stygge ulven som eksisterer er stort sett Tesla, som raserer det arbeidet og tvinger nå inn hardere reguleringer som vil treffe absolutt alle som utvikler ADAS og AV teknologi. 

Dette har man jo allerede spådd at ville skje om Tesla fortsatte. De vil være ei bremsekloss fordi de tar for høy risiko, og den risikoen må kontrolleres. Problemet er at det betyr at bransjen som normalt sett klarer å finne den beste veien for å regulere seg selv, nå muligens må følge faste regler istedenfor før de har funnet ut av hva som er og ville vært mest optimalt. 

Det er jo det NHTSA etterforskningen handler om. Det er nå på tide å sette føringer for ADAS og AV utvikling fordi Tesla er ei drittunge som må barnepasses - det til tross for at bransjen generelt sett har klart å regulere seg selv. Se f.eks til uhellet med Toyota. De satte absolutt alle bilene på sidebenken for å undersøke ett lite uhell, der uhellet viste seg å være en blind og døv mann som hadde gått ut direkte foran bilen, der både sikkerhetssjåfør og AV systemet dro på nødbremsen. Dette står til høy kontrast til Tesla uhell der Tesla har ropt at ADAS ikke var påslått når uhellet skjedde. Mens ved videre etterforskning fant ut at ADAS var aktivt i mange, mange minutter før det skrudde seg av rett før uhellet. 

FSD for Tesla handler om aksje-pris, og ingenting annet. 

 

hekomo skrev (29 minutter siden):

Og igjen, undersøkelsen går på Autopilot og ulykker der. Og nå er også flere andre selskaper tatt med slik at det ikke bare er Tesla som må sende inn data.

Nei. Du har jo ikke engang lest hva det handler om om du trur AP er det eneste som er involvert her. 


https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2021/INIM-PE21020-84913P.pdf

Hver så god. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
joffeloff skrev (7 minutter siden):

Jeg er ingen Tesla-fantast, men å la noen fra Bosch, som utvikler konkurrende teknologi, uttale seg om hva Tesla gjør som om de er en uavhengig ekspert er helt bak mål.

Da kan vi utelukke stort sett alle eksperter, siden alle eksperter selvfølgelig jobber i bransjen og prøver å løse robotaxier. Disse uttalelsene er ikke originale. De kommer fra mange flere enn kun denne ene personen. Se f.eks videoen jeg linket til her oppe. En ekspert som jobber i bransjen, men grunnet din logikk, så skal vi heller høre på på f.eks journalister som har utdanning og en skolegang som handler om alt annet enn det å løse autonomi på veiene? 

Eller hvilken ekspert mener du vi skal høre på? 



 

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Klykken- skrev (3 minutter siden):

En som utfordrer ditt ståsted og ikke bare jatter etter det du allerede mener å vite. 

Confirmation bias.

Ja, finn dem? 

Jeg forstår virkelig ikke hva som folk egentlig er uenig med. Mener virkelig folk at det er lurt å bruke utrent personell til å teste algoritmer de har null forståelse for? Hva er ODD for FSD? Hva skal til for å aktivere funksjonen? Hva skal til for at funksjonen skrur seg av? Hva er det FSD er god på, og hva er FSD dårlig på? Burde det ikke være helt åpenbart hvorfor test-sjåfører burde vite slike ting, slik at de kan teste funksjonene ordentlig? 

Hvordan tester man egentlig autonomi på en ordentlig måte? Er måten man ser FSD-Beta sjåfører kjøre optimalt? Svaret på det siste spørsmålet er nei. Skal jeg forklare hvorfor? Eller har det jeg sier null verdi fordi vi helst burde finne eksperter som man ikke kan høre på fordi de jobber i bransjen og ikke er ansatt hos Tesla? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...