Gå til innhold

Intel 12 serie Alder Lake cpu


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bugs med Denuvo og Intel 12th Gen. Har man Windows 10 må man vente til neste år med patch fra Microsoft. 
problemet gjelder også Windows 11 men i større grad 10.

Tl:dr: Går kort fortalt og forenklet ut på at Denuvo ikke forstår at prosessoren består av E og P kjerner og kan forårsake kræsj når en oppgaven skiftes mellom disse.

Mer info:

Spoiler

 

https://www.rockpapershotgun.com/intel-12th-gen-alder-lake-cpus-arent-playing-nice-with-drm-in-some-games
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000088261/processors/intel-core-processors.html

 
Quote

 

Does Battlefield 2042 have Denuvo?
 
Benchmarking Battlefield 2042 Open Beta was not easy. It is an always-online title—there won't be an offline mode, EA has confirmed this multiple times. On top of that, the game uses Denuvo, which limits hardware changes to five activations per day.

 


Midlertidig workaround:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000088259/processors/intel-core-processors.html
 
Quote

In addition, a workaround has been found to allow for games to launch and be played. The reference implementation for a Legacy Game Compatibility Mode will allow a user to dynamically place E-cores on standby when playing games.

Power-up system and enter system BIOS setup.
Enable switch Legacy Game Compatibility Mode to ON (one-time only) in BIOS.
Save BIOS setup changes and exit.
Boot to OS.
Toggle Keyboard Scroll Lock key ON.
Launch affected game title.
Toggle Keyboard Scroll Lock key OFF after ending game title.


Samt greit å ta med i betraktningen når man bencher med eks. SOTR for å sammenligne med andre prosessorer og noen av testene ble gjort før Denuvo ble fjernet fra tittelen.
Quote

It remains to be seen how this will affect the Star Wars game's performance, but, as with many other titles, it has been known to suffer from PC stuttering issues which people blame Denuvo for. No doubt gamers will be able to see if its removal will fix the issue, but it is interesting to note that Shadow of the Tomb Raider allegedly runs smoother now that DRM has been taken out of it.


 

 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Mumriken said:

Om det er uklart for noen; sitter du med en veltunet 10900k/11900k så finnes det ingen grunn til å oppgradere om formålet er gaming med dagens skjermkort 😉

Jau. Jeg kommer til å bytte ut mitt 3080Ti kort før jeg bytter ut min 10900K, men så spiller jeg i 3840x1600 også, so no brainer. :)

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Betroz said:

215 fps der...det klarer en 10900K også ;)

 

Fps var ikkje poenget der (gpu bound) , men temperaturen.

Ingen andre cpuer har større forskjell i temp på Battlefield spilling og Cinebench :p

cpuen er IKKE bygget for Cinebench, men for spill. Det er helt sikkert. Latterlig varm i cinebench. 69c max ved stock, 100c ved 5,3ghz all core med Aio. 😅

Fps per watt er den konge. 

 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, JarleGutt said:

Blir interessant å se hvor mye overklokkings rom det er for i7 12700..

Finner litt lite om dette enn så lenge...

Kan vel garantere deg at det er "mindre" enn 12900k(i form av lavere klokkefrekvens). Quote meg på det om jeg tar feil 😉 

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Mumriken said:

Kan vel garantere deg at det er "mindre" enn 12900k(i form av lavere klokkefrekvens). Quote meg på det om jeg tar feil 😉 

Garantert mindre, da bin på 12700k ER dårligere enn 12900k. Iallefall etter de samplene jeg har sett lagt ut me SP på asus hovedkort.

Igjen, så er det minnet som har mest å si for ytelsen i spill, så der er nok det meste av fasiten.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det her er som DDR1 til DDR2 overgang, flashbacks!
DDR1 ruler, DDR2 for høy latency, jeg holder meg ut med AMD systemet mitt til noe bedre kommer ut. (mener å huske det var AMD som dominerte market eller benchs) 😛 

100% repeat nå :) bare den gangen hadde man adgang til RD-RAM også, noe jeg gikk for elller ja, det ble det.
Hvem savner terminaler (dummy ram) hvis man ikke klarte å fylle alle ram slots? :) 

Endret av nagina
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...