Gå til innhold

Intel 12 serie Alder Lake cpu


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Battlefield V 1 time spilling:

12900k med Arctic AIO kjøler
Per core OC (stock) gir 5.1ghz all core i Battlefield V
61c max temperatur på core. ca 25c temperatur inne.
Synes temperaturen er ganske så bra :)

 

edit: var visst 5ghz all core in game...

 

20211110_151847.thumb.jpg.6013ce15e4a8ad0243190208df00facd.jpg

Bruker 610w max fra veggen i BF V med 3090 med 1000w bios.

 

 

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Nizzen said:

edit: var visst 5ghz all core in game...

Sikker på at ikke noe Asus AI OC er på da? I spill som BF5 som bruker alle kjernene, så skal allcore for 12900K være 4900 Mhz for P-cores. Eller kan det være fordi du har en syk bra SP90+ bin? Regner med at du har Arctic kjøleren og hovedkortet liggene på en testbenk slik at kjøleren får ren 25C luft, og ikke luft fra inne i et kabinett der skjermkortet har dumpa 400++ watt?

Lenke til kommentar

Noen kjappe observasjoner ang Z690 hovedkortene så langt:

- Ser ut som om de fleste hovedkort brands nå kjører med innebygget DAC, MEN den fungerer bare på headset utgang forran! For noe tull! Ubrukelig da for alle som kjører med headset/mic 2 plugger.

- Asus har valgt å ha dual nic bare på de aller dyreste modellene, MSI har dual nic på flere modeller lavere i pris, Gigabyte har dual nic bare på dyreste, ser ut som om Asrock kjører samme linje(?); bare dual nic på dyreste kort

- Asus har cashback på hovedkort og CPU, ser ikke andre har dette (enda)

- Gigabyte er jeg skeptisk til grunnet div hardware problemer/dårlig hardware i det siste, kanskje dumt av meg men men...

- Gigabyte har også som noen i en video hadde også merket seg; lavere priser enn de andre merkene (usikker på om dette er fordi de selger seg billigere, eller de har mindre støff på kortene så det blir lavere priser)

- Arock modellene ser jeg ikke info om i Norge enda, prisjakt bare refererer til Amazon UK

Skulle jeg kjøpt nå, hadde jeg slitt med å bestemme meg...

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, JarleGutt said:

Noen kjappe observasjoner ang Z690 hovedkortene så langt:

- Ser ut som om de fleste hovedkort brands nå kjører med innebygget DAC, MEN den fungerer bare på headset utgang forran! For noe tull! Ubrukelig da for alle som kjører med headset/mic 2 plugger.

- Asus har valgt å ha dual nic bare på de aller dyreste modellene, MSI har dual nic på flere modeller lavere i pris, Gigabyte har dual nic bare på dyreste, ser ut som om Asrock kjører samme linje(?); bare dual nic på dyreste kort

- Asus har cashback på hovedkort og CPU, ser ikke andre har dette (enda)

- Gigabyte er jeg skeptisk til grunnet div hardware problemer/dårlig hardware i det siste, kanskje dumt av meg men men...

- Gigabyte har også som noen i en video hadde også merket seg; lavere priser enn de andre merkene (usikker på om dette er fordi de selger seg billigere, eller de har mindre støff på kortene så det blir lavere priser)

- Arock modellene ser jeg ikke info om i Norge enda, prisjakt bare refererer til Amazon UK

Skulle jeg kjøpt nå, hadde jeg slitt med å bestemme meg...

 

Asus, punktum :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, JarleGutt said:

Pga garanti? Erfaring? Hva?
Har hatt Asus i mange år, har nå MSI i hovedPC, har hatt siden 2015. Har også hatt 2 Gigabyte i mange år, i en PC som står på 24/7. Helt ok erfaringer med Gigabyte for min del, men jeg ser at de har slitt litt i det siste med div hardware.

Mange vil si at Asus har en bedre og mer oppdatert BIOS. Kjøper bare Asus selv. Eneste negative er at prisene har gått mye opp. Nå koster mellomklasse kortet Hero det samme som Apex kosta før. 7500 kr for Z690 Apex på mainstream plattformen er dyrt. Tør ikke å tenke på hva HEDT korta som kommer neste år vil koste... Sikkert mellom 10 og 20K :confused:

Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

for 10 år siden kostet de dyre HEDT kortene 3500,-. Jeg har fortsatt 2 liggende her.

Jau. Klart at situasjonen i verden er litt spessiell nå, så ikke bare Asus sin feil. Men det er mye penger for hva som i praksis for de fleste her i tråden, bare er leketøy. Tjener man penger på å bruke PC'n, så blir det noe annet.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (6 minutter siden):

Pga garanti? Erfaring? Hva?
Har hatt Asus i mange år, har nå MSI i hovedPC, har hatt siden 2015. Har også hatt 2 Gigabyte i mange år, i en PC som står på 24/7. Helt ok erfaringer med Gigabyte for min del, men jeg ser at de har slitt litt i det siste med div hardware.

Gigabyte-hovedkort har ikke slitt i "det siste", med mindre du teller 2015-2021 som "det siste", de har ligget bakerst når det kommer til minne på alt av LGA1151. I tillegg har de hatt et utall bugs og irritasjoner med BIOS. Nå nylig kom de med en "Windows 11 klar" BIOS til Z490 eller Z590, som resulterte i at hele BIOSen kræsjet om du rørte overklokking.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

for 10 år siden kostet de dyre ASUS HEDT kortene 3500,-. Jeg har fortsatt 2 liggende her.
Synd at det utvikler seg slik, særlig når man ikke får like mye igjen for prisøkningen.

For 10 år siden fikk du HEDT-kort med fornuftig mengde VRM i forhold til prosessoren. I 2021 får du hovedkort med nok VRM til å drive et 3090 + CPU samtidig, uten kjøleribber.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (6 minutter siden):

Jau. Klart at situasjonen i verden er litt spessiell nå, så ikke bare Asus sin feil. Men det er mye penger for hva som i praksis for de fleste her i tråden, bare er leketøy. Tjener man penger på å bruke PC'n, så blir det noe annet.

Klart ting har blitt mye dyrere generelt, men vi merker det spesielt godt her på berget da krona er oppimot 9kr mot dollaren, historisk så har den ligget på rundt 6.

Så vi får både den generelle prisøkningene, dårlig valuta og lite til ingen reallønnsveksten=dyrere hardware

Lenke til kommentar
31 minutes ago, bruker-540634 said:

Klart ting har blitt mye dyrere generelt, men vi merker det spesielt godt her på berget da krona er oppimot 9kr mot dollaren, historisk så har den ligget på rundt 6.

Så vi får både den generelle prisøkningene, dårlig valuta og lite til ingen reallønnsveksten=dyrere hardware

Skaff deg inntekt som betaler i dollar. Jeg håper det blir både 15 og 20 kroner per USD

Lenke til kommentar
30 minutes ago, N o r e n g said:

Z690 APEX har 24x 105A power stage, det er nok til å pumpe ut 900A uten problemer. De kunne levert kortet med halvparten, og selv da hadde det vært overdimensjonert.

De leverer selvfølgelig kortet med kjøleribber, men den er bare for pynt.

Pynt... huff 😕

Dette blir vel min neste Intel HEDT. 2066 har holdt lenge.

Quote

Intel’s Next-Gen HEDT Sapphire Rapids CPUs To Launch on W790 Platform Alongside 13th Gen Raptor Lake CPUs In Q3 2022, Alleges Rumor

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...