Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1 hour ago, tommyb said:

Hvis du ikke stemmer, stemmer du på alle de som kommer inn, FrP, KrF, MDG og Rødt. Da er du enda mer ansvarlig for hvem som sitter der, enn dersom du bare finner de som kommer nærmest dine idealer. 

Det er kanskje slik, men jeg kjenner rett og slett at jeg blir helt satt ut av alt dette og har mistet troen på at vi har et system som faktisk virker. De rike blir stadig rikere og de fattige får svi som alltid. Jeg orker ikke delta lenger.

Her er noe av årsaken;

Jukset til seg gratis bolig eller i det minste stilt seg og hele ordningen med gratis stortingsbolig i dårlig lys. 

Kjell Magne Bondevik
Himansu Gulati
Kjell Ingolf Ropstad
Tellef Inge Mørland
Sveinung Rotevatn
Torgeir Knag Fylkesnes
Olemmic Thommesen
Tore Storehaug


Tvilsom praksis med etterlønn;

Geir Inge Sivertsen 
Jan Arild Ellingsen
Gunnar Gundersen
Truls Wickholm
Anne Tingelstad Wøien
Harald Tom Nesvik
Børge Brende

 

Og det er jo andre ting også. 

Juks og triksing med reiseregninger blant annet og helt sikkert mye annet grums jeg ikke kommer på i farten. 

Så må en jo huske på at disse sakene er jo ikke de eneste sakene der politikere opptrer tvilsomt. Det er sexskandaler og tvilsom adferd. Både på tinget og i lokalpolitikken.  Og slikt har pågått så lenge jeg kan huske. Den ene saken tar den andre, og sjeldent skjer det noe med eliten. Selv om de utvilsomt har krysset grenser og gjør ting i forbrytersk hensikt så skjer det nesten aldri noe. 

Jeg er drittlei denne møkkagjengen. Og før det strammes inn og settes krav så orker jeg ikke avgi min stemme. Spillet er jo rigget. Det er politikerne som blir vinnerne for når de blir tatt for noe så ser påtalemyndigheter en annen vei og det ender stort sett bare i personlig gevinst. 

Denne tråden får bli mitt politiske bidrag dette året. Noe mer orker jeg ikke. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
atleape skrev (På 8.9.2021 den 14.32):

Når få individer får mye makt og tilgang til å gjøre deres liv lettere på bekostning av den uvitende befolkningen så vil de ytterst få si nei.

Derfor må de skiftes ut eller flyttes så de ikke får etablert korrupsjon.
En venn av meg i Thailand forteller at politifolk og politioffiserer flyttes regelmessig og dels vilkårlig mellom distrikter i et forsøk på å begrense mulighetene for å "bli for varme i trøya". Det funker visst. Alle der er vant til at myndigheter er korrupte. Et rykte fortalte at en utløsende faktor var at politifolk krevet inn relativt små bøter, kjøpte drikkevarer for pengene og holdt fester inne på politipostene. De kjørte også i fylla selv, mens de ga bøter til fyllekjørere.

Lenke til kommentar
6 hours ago, bojangles said:

Det er kanskje slik, men jeg kjenner rett og slett at jeg blir helt satt ut av alt dette og har mistet troen på at vi har et system som faktisk virker. De rike blir stadig rikere og de fattige får svi som alltid. Jeg orker ikke delta lenger.

 

I feel you. Samtidig er det kun du og jeg som kan endre på retningen. Og for hver person som hopper over å stemme, blir stemmen til både en fascist, en nazist og en kommunist sterkere og mer verd. Og du er neppe like enig med alle disse? Men akkurat den biten med at de rikere blir rikere og de fattige fattigere har høyere hastighet med en borgerlig regjering, og det ser ut til å ta en pause fra nå av uavhengig av din stemme denne gangen. Regjeringsslitasje - det er vanskelig å sitte mer enn to perioder.

Politikere er folk, og folk suger. Velg deg noen som suger men har noe politikk du kan foretrekke over alternativene.

Lenke til kommentar
Dart skrev (13 timer siden):

Derfor må de skiftes ut eller flyttes så de ikke får etablert korrupsjon.
En venn av meg i Thailand forteller at politifolk og politioffiserer flyttes regelmessig og dels vilkårlig mellom distrikter i et forsøk på å begrense mulighetene for å "bli for varme i trøya". Det funker visst. Alle der er vant til at myndigheter er korrupte. Et rykte fortalte at en utløsende faktor var at politifolk krevet inn relativt små bøter, kjøpte drikkevarer for pengene og holdt fester inne på politipostene. De kjørte også i fylla selv, mens de ga bøter til fyllekjørere.

Det er jeg helt enig i. Karrierepolitikere åpner for mer korrupsjon og utnyttelse av systemet for egen vinning. For å dra det enda litt lenger så burde det vært visse kriterier for å kunne starte i politikk, som tidligere jobb innen juss, finans, utdanning eller andre viktige sektorer for god statsstyring. Samtidig burde det vært en tidsgrense for partiledere, nøkkelpersoner i partier, at det tvinger mer utskiftinger i de viktige stillingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
atleape skrev (46 minutter siden):

Det er jeg helt enig i. Karrierepolitikere åpner for mer korrupsjon og utnyttelse av systemet for egen vinning. For å dra det enda litt lenger så burde det vært visse kriterier for å kunne starte i politikk, som tidligere jobb innen juss, finans, utdanning eller andre viktige sektorer for god statsstyring. Samtidig burde det vært en tidsgrense for partiledere, nøkkelpersoner i partier, at det tvinger mer utskiftinger i de viktige stillingene.

Lobbyistene i Norge burde også registreres og det bør føres logg over alle møter de har med politikere og byråkrater.  Korrupsjonssystemer kan ligge klar og vente på at noen blir innsatt i et verv eller stilling for så raskt å etablere korrupte forbindelser, selv om det er vanskelig å få det skikkelig tett så det ikke oppdages.

I f eks Pakistan kunne rike storfamilier kjøpe jobber i det offentlige der etablerte ferdige korrupte systemer lå klar. Problemet er at antikorrupsjonsenheter fort gikk "under cover" og avslørte det hele etter tur. 

Rullering på distrikter fungerer. Der kan det også infiltreres av agenter siden det kommer stadig ukjente og ingen kjenner de nye eller vet hvor de nye kommer fra.

Lenke til kommentar

Norge er også et korrupt land. Men et gjennomsiktig sådan. Så når folk bekommer seg for mye så blir de fjernet fra makta. Når det gjelder kristne så er det Ordet som teller. De er ikke bedre enn andre men de hegner om de som tror på Bibelen. 

Det har skadet Norge meget å ha hatt en høy grad av folk med kristne mennesker. Det førte til stor emigrasjon til Amerika. Det er ikke synd på Ropstad. Det er nå blitt ganske så klart at alt for mange spekulerer i å ha utleieboliger. Det som mangler i Norge er et skikkelig organisering av utleiemarkedet. 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Villfaren said:

Er ikkje rart det eksisterer politikerforakt

Nei det er ikke rart i det minste. Dette er folk som sin egentlige jobb kun er å gjøre samfunnet best og tryggest mulig for innbyggerne i landet, men isteden så gjør de alt de kan for å gjøre det så bra så mulig for seg selv mens de driter i hvordan det går med alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja da er status for min del at valget 2021 ble avviklet uten min deltakelse. Kanskje var det en barnslig protest fra min side? Jeg vet ikke. Å stemme det er jo noe man bare gjør, de aller fleste gjør det. Og også i år hadde vi et respektbelt antall avgitte stemmer. 

Er det å ikke stemme også en slags stemmegivning? Jeg er usikker på det. På en måte så er det kanskje det. For egen del var det vel den berømte dråpen og glasset. Over tid har så mange politikere blitt avslørt som den de virkelig er, en grådig person som jobber ekstra hardt for å sikre sin egen fremtid og som gjerne gjør det på bekostning av andre folk. Eller fellesskapet. I maktens midtpunkt så finnes det tydeligvis ingen grenser for hvor langt politikere strekker seg for egen vinnings skyld. Tenk om det hadde lagt ned det samme engasjementet på politisk arbeid. Da hadde vi sett endringer. 

Kanskje er jeg en naiv romantiker med håpløse drømmer om et samfunn der alle løftes opp og frem og får et så bra liv som mulig. Men virkeligheten er blitt for mye animal farm. "Alle er vi like, men noen er likere enn andre" 

Jeg får ikke gjort noe med grådige og griske politikere, så dette var min stille protest. Så får vi se hva som skjer de neste 4 årene. Om eliten fortsetter som før så får jeg gjøre det samme. Noe mer får jeg faktisk ikke gjort. 

Lenke til kommentar

Det er klart, man markerer noe ved å ikke stemme. Men det er vanskelig å isolere hva man markerer, om det er avmakt, misnøye eller om man bare ikke har tid eller interesse for å stemme. I ditt tilfelle vil jeg si du har interessen, så kanskje det hadde vært en mer effektiv markering dersom du hadde møtt opp og stemt blankt. Det resultatet blir talt opp og i år var det 0,64% som stemte blankt. 

Skjønt, selv det tallet kan være vanskelig å tolke. Noen stemmer blankt for å gi en beskjed, men noen er der fordi de ønsker å stemme, kanskje føler et press å stemme, men rett og slett ikke klarer å bestemme seg for hvem de skal stemme på. Likevel, det er et tydeligere signal enn hjemmesitting. Men det er lov å sitte hjemme i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (7 timer siden):

Jaja da er status for min del at valget 2021 ble avviklet uten min deltakelse. Kanskje var det en barnslig protest fra min side? Jeg vet ikke. Å stemme det er jo noe man bare gjør, de aller fleste gjør det. Og også i år hadde vi et respektbelt antall avgitte stemmer. 

Er det å ikke stemme også en slags stemmegivning? Jeg er usikker på det. På en måte så er det kanskje det. For egen del var det vel den berømte dråpen og glasset. Over tid har så mange politikere blitt avslørt som den de virkelig er, en grådig person som jobber ekstra hardt for å sikre sin egen fremtid og som gjerne gjør det på bekostning av andre folk. Eller fellesskapet. I maktens midtpunkt så finnes det tydeligvis ingen grenser for hvor langt politikere strekker seg for egen vinnings skyld. Tenk om det hadde lagt ned det samme engasjementet på politisk arbeid. Da hadde vi sett endringer. 

Kanskje er jeg en naiv romantiker med håpløse drømmer om et samfunn der alle løftes opp og frem og får et så bra liv som mulig. Men virkeligheten er blitt for mye animal farm. "Alle er vi like, men noen er likere enn andre" 

Jeg får ikke gjort noe med grådige og griske politikere, så dette var min stille protest. Så får vi se hva som skjer de neste 4 årene. Om eliten fortsetter som før så får jeg gjøre det samme. Noe mer får jeg faktisk ikke gjort. 

Om du ønsker å aktivt markere noe, så ville jeg heller ha stemt blankt.

Det er en enormt stor forskjell på en blank stemme vs ingen stemme. Ikke praktisk sett, da.

Rent praktisk har du ingen påvirkning, og noen liker vel også litt flåsete å påstå sofavelgere egentlig ikke har klagerett. Er man misfornøyd med noe, nytter det ikke å sitte passiv på baken. Det minste man kan gjøre er å si ifra at man ikke er fornøyd med noen (ergo avgi blank stemme)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, sedsberg said:

Etter det jeg har hørt telles en blank stemme akkurat som ikke stemt. M.a.o. ikke noe poeng å stemme blankt.

Jo, det er forskjell. Blanke stemmer blir talt opp, de blir en del av statistikken som kan sammenlignes fra år til år, og de viser at folk har gjort et aktivt valg om å stemme blankt. Hvis wiki-siden stemmer, var det denne gangen 19 008 blanke stemmer. 

Valgets utfall er derimot det samme, men man kan på en måte si at "disse stemmene ble hørt". Så mange tok seg bryet med å vise at de ikke ser noen gode alternativer.  

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Jo, det er forskjell. Blanke stemmer blir talt opp, de blir en del av statistikken som kan sammenlignes fra år til år, og de viser at folk har gjort et aktivt valg om å stemme blankt. Hvis wiki-siden stemmer, var det denne gangen 19 008 blanke stemmer. 

Valgets utfall er derimot det samme, men man kan på en måte si at "disse stemmene ble hørt". Så mange tok seg bryet med å vise at de ikke ser noen gode alternativer.  

Tja, de som ikke stemmer blir jo også talt opp og blir en del av statistikken som kan sammenlignes fra år til år. Andelen som ikke stemmer får dessuten mye større fokus i media enn de som stemmer blankt. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
3 hours ago, tommyb said:

Det er klart, man markerer noe ved å ikke stemme. Men det er vanskelig å isolere hva man markerer, om det er avmakt, misnøye eller om man bare ikke har tid eller interesse for å stemme. I ditt tilfelle vil jeg si du har interessen, så kanskje det hadde vært en mer effektiv markering dersom du hadde møtt opp og stemt blankt. Det resultatet blir talt opp og i år var det 0,64% som stemte blankt. 

Jeg velger å legge alt ansvar for at jeg unnlot å stemme på våre politikere. Fra nå av og fremover så kommer jeg ikke til å stemme med mindre politikerne viser seg verdig, og med verdig mener jeg at de har et snev av moral og etikk. Skal eliten fortsette festen så får ikke jeg gjort noe med det. Så da melder jeg ut rett og slett. Slik jeg valgte i år. Jeg blåser i om en blank stemme ville blitt telt opp. For slik ting er nå så føler jeg at politikerne faktisk ikke er verdig så mye som en blank stemme engang. Normal måtehold og et minimum av etikk og moral fra politikerne er alt jeg ber om. Før det skjer er de ikke verdt en stemme, ikke engang en blank stemme. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...