Gå til innhold

Derfor er strømprisen så høy: Gassmangel, tørr sommer og lite vind


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
bojangles skrev (4 minutter siden):

Ok, så de fattige er egentlig ikke fattige og de må bare slutte å ljuge? Hvordan ble skatteendringene kompensert for,  her må du gjerne gå så i detaljer som om jeg er tungnem. For dette ønsker jeg full innsikt i. 

Leie til eie ordning? Det er vel ikke en statlig ordning som er lik for alle kommuner? Slike løsninger har vel vært forsøkt av ulike BBL allerede ved årtusenskiftet irrc. 

Skal vi se de uføre mistet bostøtte, de skatter som lønnsinntekt og betaler i praksis høyere skatt enn de gjorde tidligere. Forklar hvordan det gjør at det blir MER penger i posen hver måned? Økt skatt gir mindre netto. Bortfall av bostøtte gir mindre netto. Åssen blir mindre disponibel inntekt bedre? Og hvordan kan du si at ikke bostøtten er viktig? Husbanken var et sosialdemokratisk verktøy i mange tiår før Erna bestemte seg for at de rike trengte mer og de fattige var jo alt fattige så da kunne de like greit bare klare seg med ennå mindre. Også tror du at fattigfolk har fått det bedre?

For å opplyse deg så økte brutto trygd ganske betydlig for å veie opp for netto ubetalt beløp som følge av skatteskjerpelse. De aller fleste gikk faktisk litt i pluss med denne ordningen.

Skatten har siden gått ned med en prosent i året (for alle).

Det spiller liten rolle om det er stat eller kommune som tilbyr tjenstene være seg bostøtte eller andre ordninger.

Uføre er ikke alltid blakke. Mange har faktisk vært i jobb og har oppsparte midler i form av penger, bolig eller annet. Mange av disse har fått det langt bedre nå enn før, så du må ikke slå hele gruppen over en kam. Bostøtte finnes fortsatt, og husbanken har ikke stengt.

Nå er dette en tråd om strøm så tenker at vi avslutter diskusjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, sverreb said:

 

Ja for det er bare å knipse i fingrene for å få til. Legg frem budsjettforslag og tidsestimat for det sammen med en utredning for konsekvenser for naturen og oppnådd selvforsyningsgrad. Og om dere ikke sitter på det, da har dere ikke belegg for å hevde at dette er 'enkelt' eller en gang gjennomførbart.

Du. Det er du som vil kappe kablene som er hva kriseløsningen består i.

Har ikke sagt det er enkelt

Det krever selvsagt behandling og demokratiske prosseser

Det koster jo også penger

men dette betaler da seg ned etterhvert som anleggene er i bruk

jeg har da ikke foreslått å gjøre strømmen gratis heller.

Dette jeg foreslår her er jo mye mer enn det vi fikk med kablene

som ble mer eller mindre vedtatt uten budsjettvurderinger eller noe særlig debatt/demokratiskt prosess

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Men klart, til mer overføringskapasitet vi får jo nærere får vi 'Europeiske' strømpriser.

Ja, og dette skal vi liksom bare godta?

Vi må ut i gatene å kaste stein, men jeg regner med spanjolene og andre starter dette opprøret.

Årsaken er vel egentlig ene og alene klimakvotene så jeg håper paris-avtalen går ad dundas og skrotes av de fleste europeiske land i løpet av året.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Lodium said:

Har ikke sagt det er enkelt

Det krever selvsagt behandling og demokratiske prosseser

Det koster jo også penger

men dette betaler da seg ned etterhvert som anleggene er i bruk

jeg har da ikke foreslått å gjøre strømmen gratis heller.

Så hva vil du oppnå? Massiv overbygging av kraftproduksjon sammen med et forbud mot eksport betyr at det blir enorme mengder anlegg som må avskrives uten mulighet for inntekt. Dette vil gjøre nettleien mye dyrere siden disse anleggene vil måtte fiansieres via denne fremfor å kunne tjene penger på salg av strøm. Så kanskje blir strømprisen lav, men hva hjelper det om nettleien går himmelhøyt.

Som sagt: Har du ikke et komplett regnestykke for hva det vil koste og hva konsekvensene blir har du ikke noe grunnlag for å påstå at dette er gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sverreb skrev (3 minutter siden):

Så hva vil du oppnå? Massiv overbygging av kraftproduksjon sammen med et forbud mot eksport betyr at det blir enorme mengder anlegg som må avskrives uten mulighet for inntekt. Dette vil gjøre nettleien mye dyrere siden disse anleggene vil måtte fiansieres via denne fremfor å kunne tjene penger på salg av strøm. Så kanskje blir strømprisen lav, men hva hjelper det om nettleien går himmelhøyt.

Som sagt: Har du ikke et komplett regnestykke for hva det vil koste og hva konsekvensene blir har du ikke noe grunnlag for å påstå at dette er gjennomførbart.

Snakk om å kverrulere og svartmale! Selvsagt trenger man ikke forby salg ved overproduksjon. Og istedet for oppgradering av internt nett i Norge kan man deale med utlandet i eksisterende kabler. Man kan bytte en kWh mot en kWh og ikke nødvendigvis penger.

Når det er sagt bør man heller legge nye kabler internt i landet fremfor å legge dem til utlandet. Dette pga. vår posisjon til fornybar energi. Overskuddskraft kan selvsagt selges.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nidar2 said:

Man kan bytte en kWh mot en kWh og ikke nødvendigvis penger.

Så du vil altså forlate rasjonaliseringen i å benytte penger for å fasilitere handel og gå tilbake til byttehandel.
All erfaring tilsier at det er bedre å redusere friksjon i handel, ikke å øke den. Alle taper på handelsbarriærer som er det du i praksis foreslår her.

Igjen: Kom med din komplette konsekvensanalyse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, trikola said:

Å så søt. Kanskje vi kan bruke glassperler og de andre merker ingenting. 🤣

glass perler var et ok bytteniddel en gang i tiden

Vi bytter jo fisk mot penger

penger er jo barre egentlig en symbolsk verdi og det selve verdien av papiret er verdt

Pengene er verdt det de er verdt fordi statene garanterer verdien av pengene og fordi innbyggerne stoler på myndighetene.

Hvem sier at dette ikke kunne like godt vært glassperler ?

Glass krever forsåvidt mer energi å lage enn pengesedler og mynter mener jeg å huske.

Dersom du skal ha noen relle verdier til penger må vi nok tilbake til gullstandarden eller andre ettertraktede metaller

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sverreb skrev (1 minutt siden):

Så du vil altså forlate rasjonaliseringen i å benytte penger for å fasilitere handel og gå tilbake til byttehandel.
All erfaring tilsier at det er bedre å redusere friksjon i handel, ikke å øke den. Alle taper på handelsbarriærer som er det du i praksis foreslår her.

Igjen: Kom med din komplette konsekvensanalyse.

Jeg tenkte vel mer at det er enklere å ha backup i Sverige kontra å forbinde Nord-Norge mer Sør-Norge. Så kan man legge knapper og glansbilder i potten.

Som nevnt tidligere kan man bare bytte ut et par vannturbiner så har vi strøm nok i alle landsdeler. Det er ikke noe poeng i å ta del i europeisk strømmarked. Billig strøm i Norge kan gjøre oss til et industrimekka, og om vi i tillegg unner oss litt billig olje ville det blitt fullkomment.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nidar2 said:

Jeg tenkte vel mer at det er enklere å ha backup i Sverige kontra å forbinde Nord-Norge mer Sør-Norge. Så kan man legge knapper og glansbilder i potten.

Vi har backup i sverige. Via utenlandskabler du ikke vil ha.

15 minutes ago, Nidar2 said:


Som nevnt tidligere kan man bare bytte ut et par vannturbiner så har vi strøm nok i alle landsdeler

Jeg ser påstanden, men jeg ser ikke analysen som sannsynliggjør påstanden.

15 minutes ago, Nidar2 said:

Billig strøm i Norge kan gjøre oss til et industrimekka

Land med store handelsbarriærer blir sjeldent gunstige steder å drive forretning. Industri som trenger strøm er gjerne opptatt av forsyningssikkerhet, noe det å fjerne utenlandskabler vil svekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sverreb skrev (7 minutter siden):

Vi har backup i sverige. Via utenlandskabler du ikke vil ha.

Jeg ser påstanden, men jeg ser ikke analysen som sannsynliggjør påstanden.

Land med store handelsbarriærer blir sjeldent gunstige steder å drive forretning. Industri som trenger strøm er gjerne opptatt av forsyningssikkerhet, noe det å fjerne utenlandskabler vil svekke.

Du ser det du vil - med det å fjerne kabelen menes det å ikke benytte den til aktivt kjøp og salg, nettopp for å få ned strømprisen. Backup er ok, samt det å selge overskuddskraft. Dette har jo blitt gjentatt gang på gang.

vil du ikke ha lavere strømpris?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Nidar2 said:

Du ser det du vil - med det å fjerne kabelen menes det å ikke benytte den til aktivt kjøp og salg, nettopp for å få ned strømprisen. Backup er ok, samt det å selge overskuddskraft. Dette har jo blitt gjentatt gang på gang.

Så du skal diktere alle aspekter av hvordan kraftproduksjon skal skje. Planøkonomi har aldr fungert. Det måtte de lære den harde måten i alle de fallerte kommunistiske landene. Og la det ikke være noen tvil. Det du snakker om er planøkonomi hvor byråkrater skal diktere hvordan elektrisitet skal produseres og distribueres.

5 minutes ago, Nidar2 said:

vil du ikke ha lavere strømpris?

Du har ikke sannsynliggjort at noe av det du foreslår kommer til å redusere strømprisen.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For en fjåsete kommentar. Alle vet at det europeiske markedet ligger langt høyere i pris enn hva det norske har gjort. Flere kabler sørger for en utjevning.

Høye strømpriser sørger for at industrien forlater landet og det grønne skiftet vil ikke fungere når vi ikke har konkurransefortrinn på noen som helst områder. Selv skolebarn ser dette komme.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nidar2 said:

Høye strømpriser sørger for at industrien forlater landet og det grønne skiftet vil ikke fungere når vi ikke har konkurransefortrinn på noen som helst områder. Selv skolebarn ser dette komme.

Hvis strømprisene er like i markedet er det (kunstig) høye lønninger som gjør at industrien forlater landet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Wisd0m skrev (1 minutt siden):

Hvis strømprisene er like i markedet er det (kunstig) høye lønninger som gjør at industrien forlater landet. 

Som kompensasjon for blant annet høye lønninger trenger vi de lave strømprisene som konkurransefortrinn. Hvem vil vel gå ned i lønn eller ha høye strømpriser`?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nidar2 said:

Som kompensasjon for blant annet høye lønninger trenger vi de lave strømprisene som konkurransefortrinn. Hvem vil vel gå ned i lønn eller ha høye strømpriser`?

Hvem vil tape fortjeneste? Det er det man gjør ved å ikke sende strømmen til høystbydende.

Greier man ikke å konkurrere på lønn med lik strømpriser er man ikke konkurransedyktig og kan finne seg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Wisd0m skrev (7 minutter siden):

Hvem vil tape fortjeneste? Det er det man gjør ved å ikke sende strømmen til høystbydende.

Greier man ikke å konkurrere på lønn med lik strømpriser er man ikke konkurransedyktig og kan finne seg noe annet å gjøre.

Prøv å si det til subsidierte bønder 😂

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nidar2 said:

Uføre er ikke alltid blakke. Mange har faktisk vært i jobb og har oppsparte midler i form av penger, bolig eller annet. Mange av disse har fått det langt bedre nå enn før, så du må ikke slå hele gruppen over en kam. Bostøtte finnes fortsatt, og husbanken har ikke stengt.

Selvsagt ikke, og noen uføre har feks hatt privat forsikringsordning før de ble syk som betaler ut hver måned. Andre satt kanskje godt i det økonomisk. Men jeg snakket jo ikke om uføre som har det bra. For de finnes de også. Jeg snakket om uføre og mistepensjonister som ingenting har og som er fattige. Jada bostøtten finnes fortsatt. Det er bare det at nå er det færre som mottar den enn tidligere, pga av Erna og hennes kompanjonger. Om en som er ufør og har god råd, eier egen bolig får økte strømregninger så går det helst bra. De kan kutte ned på forbruk, droppe en ferietur osv. Men når en fattig ufør får en ennå større strømregning fordi de bor i trekkfull bygård da blir det å sitte hjemme i stua med vinterjakke, lue og sko på fordi de ikke har råd til å betale for å varme opp til normal innetemp. 

Ser du forskjellen?

Ellers enig, vi kan stoppe dette for det ble litt på siden. Ikke direkte off topic, for det handler jo om hvem som sliter med store strømregninger og hvorfor de sliter men likevel. Det er jo tema stort nok til en egen tråd dette her. Ha en fin helg. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
bojangles skrev (5 minutter siden):

Selvsagt ikke, og noen uføre har feks hatt privat forsikringsordning før de ble syk som betaler ut hver måned. Andre satt kanskje godt i det økonomisk. Men jeg snakket jo ikke om uføre som har det bra. For de finnes de også. Jeg snakket om uføre og mistepensjonister som ingenting har og som er fattige. Jada bostøtten finnes fortsatt. Det er bare det at nå er det færre som mottar den enn tidligere, pga av Erna og hennes kompanjonger. Om en som er ufør og har god råd, eier egen bolig får økte strømregninger så går det helst bra. De kan kutte ned på forbruk, droppe en ferietur osv. Men når en fattig ufør får en ennå større strømregning fordi de bor i trekkfull bygård da blir det å sitte hjemme i stua med vinterjakke, lue og sko på fordi de ikke har råd til å betale for å varme opp til normal innetemp. 

Ser du forskjellen?

Ellers enig, vi kan stoppe dette for det ble litt på siden. Ikke direkte off topic, for det handler jo om hvem som sliter med store strømregninger og hvorfor de sliter men likevel. Det er jo tema stort nok til en egen tråd dette her. Ha en fin helg. 

Om jeg ikke husker feil så ble "fattige"kompensert for høye strømpriser sist vinter. FrP vil fjerne noe av avgiftene på strømregning men får motbør som vanlig. Så noen forsøker gjøre noe med strømprisene. Kudos til Frp for dette.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Det utrolige er at mange fortsatt hardnakket fornekter at dette foregår. Nasjonalsangen bør kanskje byttes ut med noen av disse? https://www.ft.com/content/fc659b6a-f162-11dd-8790-0000779fd2ac

-  Madonna’s “Material Girl”. 

- “Money (That’s What I Want)”

- “I Get Money” by 50 Cent

- “Money, Money” from Cabaret


- Capitalism” by Oingo Boingo.

- “Cash In My Pocket” by Daniel Merriweather

- “Take The Money and Run” by Steve Miller

Eller bare gjøre om teksten til "Ja, vi elsker norske kroner, som de siger frem"

Ja alt handler om penger, og når de har solgt krafta og sitter der med lave magasiner og delvis import av dyr kullkraft så er det bare å sende regningen til norske forbrukere i form av skyhøy strømpris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...