Gå til innhold

Derfor er strømprisen så høy: Gassmangel, tørr sommer og lite vind


Anbefalte innlegg

Lodium skrev (Akkurat nå):

Nei, Prisene bestemmes på kjøp av finansielle papirer

såkalt aksjer

noen kan kjøpe mer aksjer, andre mindre

Det fungerer heller ikke slik i en ausksjon at alle kjøpere er vinnere

vi ekporterte jo til alle land vi hadde kabler koblet til og ikke kun auksjonsvinner noe som hadde vært umulig forresten siden dimmensjoner av en kabel ikke tilater for mye overføring på en gang.

Du blander, det du beskriver er nasdaq nordic power market. På nordpool byr det på faktisk tilgjengelig kraft i de forskjellige områdene der overføring tas med i beregningen.

Samtidig foregår det også handel om strømmen et annet sted, på Nasdaq's Nordic Power Market. Selv om handelen der tar utgangspunkt i det som skjer på Nord Pool, er det ikke det samme markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Theo343 skrev (2 minutter siden):

De jeg kjenner som lever på uføretrygd, minstepensjon ol. har ikke særlig slingringsrom for dyrere strøm.

Nei, og Støre/APs våte drøm er da å dele ut til de trengende.

Høyre og de borgerlige vil heller at folk skal klare seg selv med de midlene man har til rådighet.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Du blander, det du beskriver er nasdaq nordic power market. På nordpool byr det på faktisk tilgjengelig kraft i de forskjellige områdene der overføring tas med i beregningen.

Samtidig foregår det også handel om strømmen et annet sted, på Nasdaq's Nordic Power Market. Selv om handelen der tar utgangspunkt i det som skjer på Nord Pool, er det ikke det samme markedet.

Nå skrev jo Lenken både du og jeg siterte fra at de handlet med finansielle papiirer

'hva er det du ikke forstår her?

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (Akkurat nå):

Nå skrev jo Lenken både du og jeg siterte fra at de handlet med finansielle papiirer

'hva er det du ikke forstår her?

Problemet er at det er snakk om to forskjellige ting, det som setter prisene er nordpool hvor det foregår auksjon på faktisk kraft en dag i forveien. 

Mens du tenker på verdipapir kjøpene som ikke har noe med strømprisene å gjøre. Dette gjøres altså på nasdaq. Hvor Einar aas var aktiv før feks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Problemet er at det er snakk om to forskjellige ting, det som setter prisene er nordpool hvor det foregår auksjon på faktisk kraft en dag i forveien. 

Mens du tenker på verdipapir kjøpene som ikke har noe med strømprisene å gjøre. Dette gjøres altså på nasdaq. Hvor Einar aas var aktiv før feks.

Det spiller liten rolle. Strømmarkedet i Norge kan enkelt endres slik at vi får tidenes laveste strømpris andre europeiske land kan misunne oss.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Problemet er at det er snakk om to forskjellige ting, det som setter prisene er nordpool hvor det foregår auksjon på faktisk kraft en dag i forveien. 

Mens du tenker på verdipapir kjøpene som ikke har noe med strømprisene å gjøre. Dette gjøres altså på nasdaq. Hvor Einar aas var aktiv før feks.

Det de forklarer med auksjon av kraft i lenken er bare tull

Det blir ikke aksjonert bort en viss mengde strøm i en auksjon slik man gjør i en tradisjonell auksjon.

Dessuten som jeg sa tidligre tar de ikke hensyn til fysikkens begrensninger og dimmensjonene på kablene med ett slikt utspill.

Nå vet jeg ikke hva kablene til tyskland tåler

men jeg tipper at det hadde gått varmgang i dem og de hadde begynt å brenne dersom man hadde pøset på for mye kraft på en gang.

Og jo verdipapirer kan ha utslag på prisene

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 minutter siden):

Det de forklarer med auksjon av kraft i lenken er bare tull

Det blir ikke aksjonert bort en viss mengde strøm i en auksjon slik man gjør i en tradisjonell auksjon.

Dessuten som jeg sa tidligre tar de ikke hensyn til fysikkens begrensninger og dimmensjonene på kablene med ett slikt utspill.

Nå vet jeg ikke hva kablene til tyskland tåler

men jeg tipper at det hadde gått varmgang i dem og de hadde begynt å brenne dersom man hadde pøset på for mye kraft på en gang.

 

Jo de tar hensyn til det i beregningen, det står i artikkelen.  Du bare aner ikke hva du snakker om og klarer ikke å vise til ett eneste bevis for dine latterlige påstander. Crazy

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg forstår mindre og mindre - om mulig 🙂 

Og det hører til spillet at de som er på toppen bestemmer reglene, samt at de som betaler regningen skal bare adlyde. Alt jeg forstår er at det blir j.... dyrt for meg.

Kommer det spørsmål, så er svarene ikke til å forstå. 

Mulig vi må ha en ny runde med giljotiner og folkedomstoler. Valg: si noe forståelig eller bli halshugget. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Jo de tar hensyn til det i beregningen, det står i artikkelen.  Du bare aner ikke hva du snakker om og klarer ikke å vise til ett eneste bevis for dine latterlige påstander. Crazy

Niks

Ingen matematisk beregning står i artikkelen 

Ikke en matematisk formel engang

Jeg må si du er svært godtroende mot såkalte eksperter som ikke en gang kan presentere noe slikt i i Hjernevaske vrøvlet sitt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det var din påstand at dette var enkelt og ville sikre lave priser, da ønsker jeg å vite hvor påstanden kommer i fra. Men forstår at det bare var synsing.

Siden vi er tilnærmet selvforskynte trenger vi verken importere eller eksportere, så da kan vi enkelt kutte kablene til utlandet og selge oss selv strøm til kostpris. Er det noe du ikke forstår her?

Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 minutt siden):

Niks

Ingen matematisk beregning står i artikkelen 

Ikke en matematisk formel engang

Jeg må si du er svært godtroende mot såkalte eksperter som ikke en gang kan presentere noe slikt i i Hjernevaske vrøvlet sitt

Morsomt, du har jo ikke prestert annet enn påstander. 🤣🤣🤣 du bare nekter for alt som blir sagt av nordpool for du er uenig med de. Det er latterlig og ganske gjennomskuende.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Siden vi er tilnærmet selvforskynte trenger vi verken importere eller eksportere, så da kan vi enkelt kutte kablene til utlandet og selge oss selv strøm til kostpris. Er det noe du ikke forstår her?

Ja, hvor du har dette i fra. Vennligst vis til kilde. Samt er det ikke enkelt å 'kutte' kablene både fysisk og politisk. 

Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Morsomt, du har jo ikke prestert annet enn påstander. 🤣🤣🤣 du bare nekter for alt som blir sagt av nordpool for du er uenig med de. Det er latterlig og ganske gjennomskuende.

Så dersom noen ber deg å hoppe i havet fordi de kaller seg Eksperter eller noen syns de er eksperter bare basert på utalser disse måtte ha og ikke på matematikk som kan etterprøves så skal du altså hoppe i havet?

hvem er det som har sølv hatten her?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja, hvor du har dette i fra. Vennligst vis til kilde. Samt er det ikke enkelt å 'kutte' kablene både fysisk og politisk. 

Nei, det forstår jeg også, men man kan begynne å jobbe med dette og ikke gjøre det motsatte!

Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 minutt siden):

Så dersom noen ber deg å hoppe i havet fordi de kaller seg Eksperter eller noen syns de er eksperter bare basert på utalser disse måtte ha og ikke på matematikk som kan etterprøves så skal du altså hoppe i havet?

hvem er det som har sølv hatten her?

Problemet er at du ikke viser til kilder til dine påstander, så jeg har ingen grunn til å tro på deg. Du er helt fri til å bevise dine påstander, men alt du kommer med er jo beviselig vrøvl som auksjon ranten din. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Problemet er at du ikke viser til kilder til dine påstander, så jeg har ingen grunn til å tro på deg. Du er helt fri til å bevise dine påstander, men alt du kommer med er jo beviselig vrøvl som auksjon ranten din. 

Du har jo ingen pålitelige kilder å vise til du heller! En ekspertutalelse fra en ansatt i Nordpool vet vi alle utfallet av allerede før ordene fysisk er uttalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...