Gå til innhold

Vi har testet den kinesiske nykommeren: Oppsikts­vekkende mye SUV for pengene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Eldin said:

Kvalitet over tid og gjensalgsverdi er jo de store økonomiske uromomentene med disse bilene. Samt de moralske kvalene ved å direkte støtte opp om et av verdens med totalitære diktatur. Hadde du kjøpt en bil fra Nord Korea bare fordi det var billig?

 

Om kvaliteten var høy nok og prisen lav nok ville nok veldig mange droppet moral og etikk og glatt handlet med nord korea fordi det ville gitt en følelse av personlig gevinst som for mange oppleves mer viktig enn et politisk standpunkt. Og nå er ikke Kina Nord Korea, og argumentet mot å droppe kina handel blir vanskelig å praktisere. For du er omgitt av kinavarer hver dag. Tøyet du går i, skoa dine, dingsene du bruker har alle komponenter fra Kina, eller er satt sammen i Kina. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det blir interessant å sjå korleis den klarar seg i vinter og på lang sikt. Det er ein dyr bil, men om den ikkje får større feil, dekkar dine behov og du kan ha den i 3-5+ år så kan det vere eit godt kjøp. I dag er det vel ingen andre som har fått 7-seter på veiane, så dei er aleine der.

Du finn alltid noko negativt med ein bil, men totalpakka verkar ganske solid. Litt forundra over at det er bemerka god lyd, når dei fleste andre testar har kommentert dårleg lyd.

Bagasjerommet er på 500-talet som dei fleste andre i dette segmentet (men som er 5-setere), men det ser ut som volumet over baksetene er ganske bra og du får inn større ting enklare enn i dei fleste konkurrentane (TMY, Enyaq, ID.4 osv).

Eldin skrev (1 time siden):

Kvalitet over tid og gjensalgsverdi er jo de store økonomiske uromomentene med disse bilene. Samt de moralske kvalene ved å direkte støtte opp om et av verdens med totalitære diktatur. Hadde du kjøpt en bil fra Nord Korea bare fordi det var billig?

I så fall er det veldig mykje i butikkane du må unngå. Til og med Tesla Model Y som er solgt i tusenvis her i landet er produsert i Kina.

Og ja, folk har ingen problem med å kjøpe billeg sjølv om det kjem frå Kina. Eg tvilar på det er så mange som i det heile tatt undersøker eller bryr seg om kvar det dei kjøper er produsert.

Kvalitet og restverdi heng godt i lag. Viser det seg at bilen ikkje har større feil og held seg godt så vil det bidra til ein høgare restverdi, men det veit ingen i dag sjølvsagt. Det er for øvrig like aktuelt for Tesla, Skoda, Toyota, VW osv. Me ser jo eksempel på dette i dag med Kona og Ampera. BYD har lang erfaring innan transportbransjen og solgt tusenvis av bilar. Tang er bygd på ein PHEV-plattform, så om ein tar med PHEV-modellane så har dei vel solgt over ein million.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Esteban Dinero skrev (3 timer siden):

Interiøret er det styggeste jeg har sett, rent subjektivt.

Designet er generisk og typisk Kina, men den er i hvert fall finere enn Polestar som ser ut som en fremtidsvisjon fra 80 tallet.

Hmm, dette er jo subjektivt som du sier. Men den var litt vanskelig å ta alvorlig. Har du gløttet inn gjennom vinduet på en Tesla, feks model 3?

Lenke til kommentar

Argumentet om at vi omgir oss med varer fra Kina hele tiden, er som å si: «jeg kan ikke gjøre alt, så da gjør jeg ingenting». Biler er store og dyre produkter, pluss at teknologien er mer kompleks og sammensatt enn med smådingser. Kjøper man bil utviklet og produsert i Kina, så, vel, hadde det vært ganske lett å la være, og man bør dermed innfinne seg i at man støtter Kinas økonomi, teknologi, og makt, og dermed også brudd på menneskerettighetene (økonomisk framgang hindrer dessverre ikke dette i Kina), samtidig som man bidrar litt til å på sikt senke vår egen innflytelse og makt på planeten. Kjøper man kinesiskprodusert, men ikke kinesiskutviklet bil, støtter man dem mindre, og man kan leve bedre med tanken på at det er litt vanskeligere å unngå kinesiskproduserte varer. Det gir heller ikke så mye teknologisk gevinst til Kina. Aller helst bør man gjerne fullstendig unngå varer som kommer fra Kina, så, kjøp gjerne ikke biler som er produsert derfra. Dessverre har selskaper som Tesla valgt å legge fabrikkene sine der. Unngå gjerne for eksempel Volvo også, siden de er kinesiskeide (Geely).

Endret av Memento scientiam
  • Liker 4
Lenke til kommentar

@Memento scientiam Nei det blir jo ikke det. Du er villig til å gi den vestlige eliten et slags fripass til å utnytte mennesker i kina ved å se bort fra at du bidrar til problemet om du kjøper varene de selger, feks iphone. Men akkurat biler fra Kina, der drar du grensen. Da er det ikke andre som er rare, da er det du som har rare standpunkt. 

 

Nei jeg får nok bare gjøre meg enkel og si akkurat mtp på kinavarer og kinaproduserte varer så får faktisk politikerne ta ansvar om noe skal gjøres, for den saken blir alt for stor for lille meg. Jeg kan gå og sykle til jobb, kjøre kollektivt utenom covid, stort mer får jeg ikke plass til i livet. Om jeg i tillegg klarer å kildesortere avfallet hver gang og reduserer forbruket så blir det mitt lille bidrag. Så får Kina rydde opp selv, evt. med politisk press og trusler om straffetoll eller andre politiske grep fra verdens ledere. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (30 minutter siden):

Nei det blir jo ikke det. Du er villig til å den vestlige eliten et slags fripass til å utnytte mennesker i kina ved å se bort fra at du bidrar til problemet om du kjøper varene dems. Men akkurat biler fra Kina, der drar du grensen. Da er det ikke andre som er rare, da er det du som har rare standpunkt. 

Jeg skjønner ikke hva du mener? Hva utnytting er det jeg sier at vi bør gjøre? Utnytter man kinesere om man lar være å kjøpe varene deres? Eller mener du jeg påstår at kjøp av mindre varer er utnyttelse, og at det er greit? Det er ikke det jeg sier. Jeg sier at man så langt som mulig bør unngå varer fra Kina, både store og små, men at det er veldig vanskelig å unngå mange av dem. Biler er store, dyre gjenstander man ikke ofte kjøper, og som man setter seg grundig inn i. Alt dette gjør det enklere å unngå biler fra Kina, og gjør virkningen enda sterkere. Jeg skrev aldri noe om utnyttelse? Mener du det er utnytting å la de ha fabrikker, men ikke selskaper som utvikler produktene? Om svaret er ja, så vil jeg gjerne understreke at jeg helst vil unngå alt produsert i Kina; dessverre. Aller helst skulle Kina ha vært et flott, rikt og bra land. Grunnen til at jeg mener at kinesiskutviklet er verre enn kinesiskprodusert, handler som allerede forklart i første innlegg ikke om at jeg vil utnytte kinesere, men at jeg vil unngå å tilføre teknologi og makt til Kina. Det igjen handler verken om utnyttelse eller rasisme, eller egoisme, men at staten Kina er en trussel mot menneskerettigheter, frihet, åpen informasjonsflyt, fri forskning, andre lands suverenitet, osv, osv. (Om tilfelle; USA er bedre, ingen vits i å trekke de inn; jeg er klar over problemene med de (heller ikke EU eller Norge er perfekte). 
 

Sitat

Nei jeg får nok bare gjøre meg enkel og si akkurat mtp på kinavarer og kinaproduserte varer så får faktisk politikerne ta ansvar om noe skal gjøres, for den saken blir alt for stor for lille meg. Jeg kan gå og sykle til jobb, kjøre kollektivt utenom covid, stort mer får jeg ikke plass til i livet. Om jeg i tillegg klarer å kildesortere avfallet hver gang og reduserer forbruket så blir det mitt lille bidrag. Så får Kina rydde opp selv, evt. med politisk press og trusler om straffetoll eller andre politiske grep fra verdens ledere. 

Du kan nå gjøre litt. Håper forresten at du stemmer på politikere som gjør noe med det. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 8/29/2021 at 7:01 PM, Memento scientiam said:

Jeg skjønner ikke hva du mener? Hva utnytting er det jeg sier at vi bør gjøre? Utnytter man kinesere om man lar være å kjøpe varene deres? Eller mener du jeg påstår at kjøp av mindre varer er utnyttelse, og at det er greit? Det er ikke det jeg sier. Jeg sier at man så langt som mulig bør unngå varer fra Kina, både store og små, men at det er veldig vanskelig å unngå mange av dem.

Misforstår du med vilje eller formulerte jeg meg dårlig? Du har sikkert en iphone eller en android? Dine sko og klær er ganske sikkert fra kina. Du lever og puster kinavarer som alle oss andre. Forskjellen er bare at du skal boikotte kinabiler. Men du støtter vestlige selskaper som bidrar til utnytting av Kinesere ved å ha umenskelige arbeidsforhold, betale slavelønn, og de selskapene sørger jo for penger inn til staten Kina. 

Hvorfor trekker du linja akkurat ved biler? Mange av komponentene på feks Tyske biler kommer fra Kina. 

Kina er allerede så godt etablerte i den globale økonomien og langt flere vestlige selskaper har enten hele eller deler av produksjonen sin lagt til Kina, eller de benytter deler og komponenter produsert i Kina. Så det er ikke du og jeg som må gjøre noe i forhold til samhandel med Kina. Den jobben må politikerne ta.

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (2 timer siden):

Argumentet om at vi omgir oss med varer fra Kina hele tiden, er som å si: «jeg kan ikke gjøre alt, så da gjør jeg ingenting». Biler er store og dyre produkter, pluss at teknologien er mer kompleks og sammensatt enn med smådingser. Kjøper man bil utviklet og produsert i Kina, så, vel, hadde det vært ganske lett å la være, og man bør dermed innfinne seg i at man støtter Kinas økonomi, teknologi, og makt, og dermed også brudd på menneskerettighetene (økonomisk framgang hindrer dessverre ikke dette i Kina), samtidig som man bidrar litt til å på sikt senke vår egen innflytelse og makt på planeten. Kjøper man kinesiskprodusert, men ikke kinesiskutviklet bil, støtter man dem mindre, og man kan leve bedre med tanken på at det er litt vanskeligere å unngå kinesiskproduserte varer. Det gir heller ikke så mye teknologisk gevinst til Kina. Aller helst bør man gjerne fullstendig unngå varer som kommer fra Kina, så, kjøp gjerne ikke biler som er produsert derfra. Dessverre har selskaper som Tesla valgt å legge fabrikkene sine der. Unngå gjerne for eksempel Volvo også, siden de er kinesiskeide (Geely).

Morsomt det der med bilens opprinnelse. For endel år siden var det mye støy i USA pga alle disse asiatiske bilene som ville fortrenge amerikansk industri, og gjøre landet fullstendig avhengig av import. Dette til tross for at flere japanske bilprodusenter opprettet fabrikker i USA.

En gjennomgang viste at de japanske produsentene hadde langt høyere prosent amerikanskproduserte deler enn de amerikanske. De "nøyde" seg med vitale motordeler fra hjemmemarkedet, mens low-tech som karosseri og ramme ble produsert på egne fabrikker i USA, mens de amerikanske fabrikkene skulle spare penger overalt, så det meste ble importert.

Og nå er det Kina som har overtatt svært mye av det Japan hadde som sin styrke, pga av stigende prisnivå i Japan. Selv Japanske og Europeiske bilfabrikanter henter mye deler fra Kina.

Det er vel stort sett batterier og elmotorer, og tilhørende deler, som kanskje hentes fra Sør-Korea (Samsung og LG) og Japan (Panasonic), istedet for fra Kina, dog også Kina produserer masse av disse delene selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Korleis skal ein gå fram ved kjøp frå Kina då? Det finnes vel ingen oversikt over kva fabrikkar som har gode arbeidsvilkår og kva fabrikkar som ikkje har det? Og det argumentet kan ein bruke på fabrikkar i mange andre land enn Kina, der det blir produsert massevis som ender opp i Norge.

Som Snowleopard nemner så er ikkje det faktum at noko er satt saman i USA ein garanti for at alt er produsert i USA. Når dei får mange av delane sine frå Kina så er du like langt.

Endret av Zeph
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (55 minutter siden):

Korleis skal ein gå fram ved kjøp frå Kina då? Det finnes vel ingen oversikt over kva fabrikkar som har gode arbeidsvilkår og kva fabrikkar som ikkje har det? Og det argumentet kan ein bruke på fabrikkar i mange andre land enn Kina, der det blir produsert massevis som ender opp i Norge.

Som Snowleopard nemner så er ikkje det faktum at noko er satt saman i USA ein garanti for at alt er produsert i USA. Når dei får mange av delane sine frå Kina så er du like langt.

CSR/ESG rapportering tar opp slikt. BYD er en av dem som rapporterer årlig. 

Lenke til kommentar

Dette var etter mitt syn en artikkel med flere mangler og feil;

1) ingenting nevnt om batteriet og dets egenskaper mht å tåle brann/skade bedre? Eller at det ikke er like miljøkrevende som mange andre batterier (bruker ikke like mye edle metaller).

2) noe om setene (foran) og deres egnethet for korte/lange, inkl justeringsmulighet, hadde jeg forventet, likeså noe om antall individuelle klimasoner i en såpass stor bil.

3) med 3 seterader, kan den midterste justeres i lengderetning, evt også asymmetrisk/delt eller som en hel «benk»?

4) nyttelast er vel ekskludert fører, og skal vel da deles på 4 eller 6 «passasjerer», ikke 5 eller 7?

5) bagasjevolum er et sted oppgitt til 530 liter (med 5 seter i bruk) og et annet sted til 630 liter. Betyr det at første bakseterad ER flyttbar? Ingenting om hvordan det er å laste bilen (form osv).

6) Noe om service/vedlikehold (intervall, pris og tilgjengelighet) burde definitivt nevnes for bil fra «nytt» bilmerke. 

7) taklast?

Dekkstøy? Vindstøy? Oppvarmet rute? Lyktespylere? Bra lys? Type lys?  Hjemmelading (enfase/trefase og max effekt).

Og det er sikkert mer. Dere har kjørt langt så dere må ha hatt tid til å få dekket mye slikt som er viktige egenskaper for målgruppen, spesielt lesere av et teknisk ukeblad.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...