Gå til innhold

Vi har testet den kinesiske nykommeren: Oppsikts­vekkende mye SUV for pengene


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Zeph said:

Sjølv om du prøver å bremse hardt av og til så vil ting ruste, spesielt på elbilar.

Tesla løste jo dette med OTA oppdatering. Eller kanskje ikke løst fullstendig men problemet ble merkbart mindre og for mange forsvant det helt. Nå sørger systemet selv for at bremsene brukes ofte nok til å unngå at ruster fast. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
37 minutes ago, Zeph said:

Ruste fast er ikkje det største problemet, men at dei får så mykje rust at dei må skiftast. Har ikkje høyrt så mykje om bremsar som rustar fast.

Dårlig formulert. Men ja "ruste fast"det skjer det også, men det er vel aller mest et muntlig uttrykk, som at noe står seg sunt?  Det største problemet er jo rust på selve skivene. Og det løste Tesla med å la bremsene "henge på" nå og da. Det er jo hysterisk morsomt at Tesla løser ting med software update, også ting som gjelder bremser eller bremseeffekt. Som da de forkortet bremselengden via en OTA oppdatering. Og bmw sier en ikke skal parkere billen når bremsene er våte ;)  jada jeg drar den litt langt og bmw hadde flere råd, men de andre var jo ikke like gøyale. Men bmw kunder har altså brukt penger på for hyppig bremseskifte i et par tiår nå. Også får Tesla en OTA update. Sånt må jo suge kraftig for ICE produsentene? Ikke bare ser bmw kundene at andre produsenter kan løse sånt, men bmw mister kanskje også inntekter fra delesalg og verkstedtimer? 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Zeph skrev (9 timer siden):

Ruste fast er ikkje det største problemet, men at dei får så mykje rust at dei må skiftast. Har ikkje høyrt så mykje om bremsar som rustar fast.

At de ruster fast og henger er helt vanlig, dette er en av grunnen til at man tar bremseservice. Jeg synes ikke rådet om å bremse hardt en gang i blant har hatt særlig virkning. Problemet oppstår lettere på enkelte bilermodeller og jeg mistenker konstruksjon og beskyttelse er av betydning, kanskje også stålkvalitet. Jeg har lest i enkelte forum at bremseskiver fra godt beryktede leverandører har en helt annen kvalitet enn det enkelte merkeverksteder og kjedeverksteder benytter. Dette har jeg aldri testet ut selv, jeg har dog reklamert hos merkeverkstedet og fått det godkjent pga. rust på skiver.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (12 timer siden):

En ting du kan forsøke å få en rutine på er å bruke bremsene litt kraftig nå og da på i perioden det saltes, når det bare er små antydninger til helt lett overflaterust så vil du få polert det bort med å bremse litt kraftig. Også er det naturligvis viktig å forsøke å ha en rutine på vask og underspyling slik at en får skylt bort saltet før det får virket for lenge. 

Jepp! Det har fungert fint på vår 2012 Leaf. Bremseskivene er like fine som om de var nye. Det samme kan dessverre ikke sies om kalipperne. De er rustne og stygge (på overflaten).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...